Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
Welke TAMS decoder heb ik? door heuvelbaan
Vandaag om 11:48:57
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:01
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1066127 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4695 Gepost op: 10 juni 2022, 00:03:42 »
Hm, die "Fritz Senn" aandrijvingen heb ik wel eens een tijdje geleden ergens langs zien komen inderdaad. Met m'n nu opgedane ervaring was dat eigenlijk een veel handiger oplossing geweest dan het gepruts van nu :) Ach ja. Voor de ene Gleissperre die ik nog in ga bouwen ga ik het weer op de pruts-manier doen.

In ieder geval is het me gelukt om een extra lantaarn te klussen van wat wit plastic en een resterend onderdeel van de weinert Gleissperre:



Oh, waarvoor zo'n Fritz Senn aandrijving waarschijnlijk ook erg geschikt is? Zorgen dat de twee lantaarns dezelfde kant uit draaien i.p.v. "tegen elkaar in". Ik dacht toch dat ik alles goed uitgezocht had qua draaiing.... Zuchterdezuchterdezucht. Ik laat het maar zo :)

Voor de inrijwissels ben ik aan het solderen gegaan met de een paar maanden geleden buitgemaakte tweedehands Tortoise aandrijvingen:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2022, 00:23:50 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4696 Gepost op: 10 juni 2022, 23:40:22 »
Zo, de tortoise zit onder de baan:



Voorbereidingen voor de polarisatie van de wissel:



Net zoals op andere plekken had ik oorspronkelijk het idee dat het wel goed genoeg was om op het peco-mechanisme te vertrouwen, dus het puntstuk enzo stroom te laten krijgen via de tongen. Maar het is gewoon betrouwbaarder om het echt te polariseren.

Hierboven zie je rechts een lompe sleuf waar ik met een slijpschijf door de isolatie tussen de tongen en het puntstuk heen ben gegaan. En belangrijker, dat ik nog wat dieper door ben gegaan zodat de draadjes tussen de tongen en het puntstuk ook doorgeslepen waren. Links heb ik een stukje rails schoongekrabt, daar komt een draadje om de tongen electrisch aan de bijbehorende rails te verbinden. Kijk maar:



Nadat ik het mooie glimmende soldeer roestbruin heb geschilderd valt het nauwelijks op:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4697 Gepost op: 13 juni 2022, 11:08:17 »
Klein Weinert grut geverfd:



En op hun plekkie geprikt:



Bij de NS zijn het vrijbalken, witte langwerpige stenen, haaks op de rails. Bij de DB Grenzzeichen, rood/witte kapjes op een paaltje. Het doel is hetzelfde: bij een wissel aangeven vanaf waar je een wagon of lok fysiek neer mag zetten zonder dat 'ie geraakt wordt door iets dat in het andere spoor rijdt.

Je ziet ze bijna niet, ondanks het opvallende kleurtje, maar 't is een leuk detail.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4698 Gepost op: 13 juni 2022, 11:10:32 »
Dat is toch heerlijk dat soort details. (y)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4699 Gepost op: 14 juni 2022, 14:55:54 »
Ik vind het een leuk ding ja. Valt bijna niet op, maar als je 'em ziet...
Toen ik 'em wilde planten keek ik nog even voor de zekerheid op m'n voorbeeldfoto's van Uersfeld, want daar was zo'n ding me nog nooit opgevallen. En inderdaad, er stond er eentje, zoals het hoort. Maar dat kleine ding was me daarvoor dus op de voorbeeldfoto's absoluut niet opgevallen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4700 Gepost op: 14 juni 2022, 20:16:32 »
Eens even passen en meten waar ik de buizen van de trekdraden precies neer wil leggen:



Bij het inrijwissel is het wat uitgebreider, dus daar heb ik een voorbeeldfoto bij gepakt:





Bij de planning heb ik ook satéprikkers gebruikt om de bovengrondse trekdraden aan te duiden:



Met een puntig scalpel lukt het goed om de verbindingen tussen de dwarsliggers door te snijden zodat de leiding eronderdoor kan:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
    • opbouw blog treinbaan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4701 Gepost op: 14 juni 2022, 20:35:28 »
Hallo Reinout,

van welke fabrikant zijn deze buizen voor de trekdraden?

Groeten Marco

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4702 Gepost op: 14 juni 2022, 20:54:34 »
Dat is van Weinert. ("Weinert 72071 - Blechkanäle und Rollenkästen für Seilzugleitungen in Größe I") Maar Auhagen heeft ook wel heel aardig spul ervoor, inclusief van die "Antriebskasten" met traanplaat erop. En voor vanaf een afstandje is een geschilderde ronde plastic buis misschien ook al goed genoeg.

------------

De sleuven in de wissels (ter isolatie, in alle subtiliteit gemaakt met een slijpschijf) heb ik met "vallejo putty" dichtgesmeerd. Plastic uit een tube:





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4703 Gepost op: 14 juni 2022, 21:19:06 »
Dan gaat het gelijk ergens op lijken  (y) Ga je ook nog bovengronds, zoals in de foto? De goten zijn decoratiever, maar in het echie lag het goedkoper en bereikbaarder zonder goot...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4704 Gepost op: 14 juni 2022, 21:19:54 »
Citaat

Bij de NS zijn het vrijbalken, witte langwerpige stenen, haaks op de rails. Bij de DB Grenzzeichen, rood/witte kapjes op een paaltje. Het doel is hetzelfde: bij een wissel aangeven vanaf waar je een wagon of lok fysiek neer mag zetten zonder dat 'ie geraakt wordt door iets dat in het andere spoor rijdt.

Het zijn de kleine dingen die het doen. Prachtig!
Je hebt  toch wel tot op de millimeter nagemeten waar het ding moest komen, toch?  ;D

Citaat
Met een puntig scalpel lukt het goed om de verbindingen tussen de dwarsliggers door te snijden zodat de leiding eronderdoor kan:


Zo kan het natuurlijk prima. Destijds heb ik een andere methode gehanteerd, in plaats van de rails (dan wel de bielzenmat) te bewerken, heb ik de kabelgoten doorgesneden, zodanig dat er een stukje zo ongeveer in de opening in de bielzenmat paste:



"Zo ongeveer", je hoeft namelijk niet echt 100% nauwkeurig te meten. Eventuele slordigheden kunnen door het later aan te brengen ballastbed goed gecamoufleerd worden. Het is trouwens wel handig om die tussen-de-rails-stukjes niet precies op lengte te maken. Zo kun je namelijk kortsluiting voorkomen. Ook iets om op te letten als je zo'n goot onder de rails door legt, maar dat had je zelf vast ook wel bedacht  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4705 Gepost op: 14 juni 2022, 21:42:15 »
(Ah, "terwijl je bezig was met reageren zijn er 2 nieuwe reacties geplaatst": daar ga ik zometeen in een los bericht op in)

-------------

Zo, gelijk maar even laten zien wat ik eergisteren en gisteren heb gedaan, dan ben ik helemaal bij :)

Bij de Peco wissels had ik het mechanisme-met-veertje weggesneden waardoor er een lelijk gat ontstaan is:



Ik heb er een stukje biels tussengestopt, dan valt het al stukken minder op:



Alles, ook de resterende lichtblauwe gedeeltes van de ondergrond, even een roodbruin kleurtje gegeven. Dat ziet er al veel rustiger uit:



Twee perronlantaarns geplant. Daartussenin komt het stationsgebouw, ter hoogte van de buizen die onder de rails doorgaan. De plek waar de lantaarns staan zal nog wel veranderen, maar dan kan ik er al rekening mee houden bij de aanleg van de electra.



Bij het inrijwissel wilde ik ook een draaiende wissellantaarn... Dat werd dus zelf klussen...





Een messing buisje, met het lijmpistool vastgelijmd. Daardoorheen een gebogen stuk verenstaal. Twee spijkers als aanslagpunt om een 90 graden draaiing te krijgen. Een afstandhoudertje om het verenstaal stabiel te houden. En aan het uiteinde drie uur buigen en uitproberen om het nog een beetje werkend te krijgen :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 16 december 2022, 13:06:52 door Reinout van Rees. Reden: ondstaan=>ontstaan... aargh »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4706 Gepost op: 14 juni 2022, 22:19:35 »
Hallo Vincent,

Dan gaat het gelijk ergens op lijken  (y) Ga je ook nog bovengronds, zoals in de foto?

Ja. Wat er nu aan goot ligt, dat is het. De rest komt bovengronds. Zoals ik ook zei:

Citaat
Bij de planning heb ik ook satéprikkers gebruikt om de bovengrondse trekdraden aan te duiden.

Zie ook het voorbeeldplaatje, daar was ook het gros bovengronds. Waar ik de boel nu ondergronds heb gedaan, daar is het nodig om bijvoorbeeld de Gleissperre toegankelijk te houden voor het rangeerpersoneel.

Ex44: ja, ik heb tot op de mm nagemeten waar die Grenzzeichen moesten komen. Maar wel afgerond tot op de hele mm, hoor. Ze staan bij een afstand tussen de middellijnen van 3.5 m, dus in model 40 mm. Met de geodriehoek is het dan rap gepiept.

Het zijn de kleine dingen die het doen. Prachtig!

Ja, helemaal mee eens.

Jouw methode van het doorsnijden van de kabelgoten ter plekke van de rails werkt ook prima. Zo heb ik het in m'n andere station gedaan. Alleen had ik toen toch het zeurende gevoel dat de drie stukjes nèt een nanometertje niet precies in elkaars verlengde lagen. Niet dat je het in de praktijk ziet. Maar toch: nu kon ik het van te voren allemaal neerleggen, dus heb ik het gedaan. Ook wat de rest van de kabelgoten betreft lijkt het me een stuk prettiger dat ik het nu al heb vastgelijmd i.p.v. dat ik sleuven in het ballastbed moest drukken zoals in Kelberg (waar ik het na afloop pas ben gaan aanleggen).

Zo kun je namelijk kortsluiting voorkomen. Ook iets om op te letten als je zo'n goot onder de rails door legt, maar dat had je zelf vast ook wel bedacht  ;)

&*@%$#!!!!, zoals onze voorvaderen pleegden te zeggen als ze een hamer op hun voet lieten vallen.
Ik had het me wel bedacht, maar dat was al een paar jaar geleden. Bij de recente handelingen heb ik er niet meer aan gedacht...
Hoog tijd om aan een van beide kanten decent een stukje plastic onder de rail te duwen...

Met grote dank voor de herinnering  (y)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4707 Gepost op: 24 juni 2022, 23:46:12 »
Zo... kleine stripjes plastic tussen de rails en de geleidende buizen in:



Bedrading van de module is af:



De lange strip kroonsteentjes in het midden, daar maak ik een printerstekker (zo'n 25-polig ding, dat is wat ik standaard gebruik) aan vast. Op de kast had ik al bedrading liggen:



Die bedrading zat met losse snoertjes aan het station vast. Dat gaat vanaf nu dus netjes met een printerstekker. Op de bovenkant van de kast heb ik een plankje vastgemaakt met weer een strip kroonsteentjes. Alles netjes van bijschriften en labels voorzien om fouten te voorkomen en later-uitzoeken te vergemakkelijken:



En hoera: bij poging één reed de lok gelijk en werkte de polarisatie van de wissels gelijk en kon ik ook de perronlantaarns aansteken:



De aansturing voor de inrijwissels en een paar andere dingen vanuit het "seinhuis", daarvoor zijn ook draden nodig. Dus: kroonsteenstrip! Uiteraard. Daar alles aan vast maken (op een plankje), dan kan ik later op m'n gemak draden aan een printerstekker solderen die erop aansluiten:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4708 Gepost op: 25 juni 2022, 22:36:06 »
De bescheiden doch nuttige buit uit Houten:



Extra miniboortje, wat kleine boortjes, printerstekkers+behuizing, wat draad, slijpschijf, pincet.

En daarna een begin gemaakt met de seinhuisinrichting van Berenbach-Ulmen:



Aan de rechterkant komen twee sloten o.a. om alles in de "Grundstellung" op slot te kunnen doen. Allemaal onderdeel van het Duitse Zugleitbetrieb. Ik moet nog wel kijken welke van m'n 20 ideeën over het mechanisch koppelen van het zooitje ik hou uit wil gaan voeren :)



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7383
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4709 Gepost op: 26 juni 2022, 16:51:32 »
Beetje met L-profiel styreen zitten rommelen om te kijken of daar wat mee te doen is qua mechanische afhankelijkheden. Vertikaal op en neer zou kunnen:



Het armpje verlengen biedt ook mogelijkheden. Door het verlengen heb je meer marge qua nauwkeurigheid:





Eerste schakelaar aangesloten en boven uitgetest: werkt!



Vervolgens de tweede ook aangesloten:



De tweede wisselmotor zit nog niet eens op z'n plek, maar door het "administratie-systeem" met de kroonsteentjes kan ik het al wel aansluiten. Wat er aan het andere eind van de draadjes gebeurd of niet gebeurd maakt niet uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)