Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:47:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
Modeltreinenbeurzen door Keska
Vandaag om 16:32:21
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door 1200blauw
Vandaag om 15:58:56
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:55
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1218066 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4545 Gepost op: 27 January 2022, 22:34:11 »
Nou inderdaad. Lees bijvoorbeeld dit recente bericht van de Eifelquerbahnvereniging. Dit waren de zwaarste treinen die in tientallen jaren over deze lijn zijn gereden.

Zie bijvoorbeeld ook dit plaatje uit dat artikel. De trein past niet eens in Kaisersesch. Ook in Daun stond de achterste lok op de inrijwissel :)

Afwachten wat de toekomst gaat brengen... de Eifelquerbahnvereniging gaat er in ieder geval stevig achteraan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4546 Gepost op: 03 February 2022, 22:01:04 »
Tweedehands shoppen! Drie boeken (twee op de foto) over oud spul in de buurt van m'n spoorlijn:



En officiële documentatie voor het rijden met Zugleitbetrieb. Tekst is prima online te vinden, maar een echt boekje uit de goede periode is wel zo leuk:



Ik keek bij een beurs wel eens naar (liefst tweedehands) platte wagens voor zwaar vervoer. Zijlijntje in de Eifel met in het echt twee kazernes eraan in de tijd van de koude oorlog... Een weekje geleden stonden er vijf voor een schappelijke prijs hier op het forum te koop. Kijk...



Nou langzamerhand eens uit gaan zoeken wat er in 1970 goed opgezet kan worden. Berenbach-Ulmen, daar ligt bijvoorbeeld de Eifel-Maar-Kaserne. Opleiding voor de luchtafweer. Er was op zondag nog best laat een laatste trein die maar tot Ulmen reed om verlofgangers terug te brengen:



En elk kwartaal was er kennelijk een aparte trein voor verse rekruten.

Daar zal af en toe wel wat materieel voor aangevoerd zijn. Er zijn vast lezers hier die gelijk wat suggesties uit de mouw kunnen schudden qua bruikbare vrachtwagen/jeep/enz die ik als lading kan gebruiken?
Wat ik nu ook zie: Flugabwehrraketenbataillon 39 (1965–1970; Verlegung nach Flensburg), dus dat is vervoer dat in 1970 waarschijnlijk wel heeft plaatsgevonden.

Er zat ook een luchtmachtbasis (Büchel) in de buurt waar spul voor werd aangevoerd. Onder andere betonplaten; misschien dat dat ook op zo'n platte wagen kan? Enfin, het brengt wat variatie tussen de rongenwagens :)

-----

Ik had laatst naambordjes gemaakt: die heb ik eindelijk opgehangen.





Grappig effect was dat zoonlief een paar dagen later de bordjes opmerkte en wel wist dat "Monreal" en "Philippsburg" wel klopten. Maar dat viadukt, daar hing ook een bordje bij: "Mosbruchviadukt". Of dat dan ook echt was? Leuk effect.

Nee, dat is niet een bestaand viadukt. Het lijkt een beetje op dat bij Daun. De lijn zoals ik 'em op de landkaart heb gepositioneerd komt wèl langs Mosbruch danwel de Mosbrucher Weiher en moet dan het dal oversteken en daarbij de provinciale weg kruisen: tadaah, een viadukt met een goede reden.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 04 February 2022, 09:14:42 door Reinout van Rees. Reden: Blaadje uit Buchfahrplan toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4547 Gepost op: 04 February 2022, 14:25:19 »
De eerste foto geeft toch een mooi stukje landschap weer met een geweldige diepte werking (y)

Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4548 Gepost op: 05 February 2022, 20:31:18 »
De Eifelquerbahnvereniging heeft ook een (drone)video van de recente ritten gemaakt. Mooie: https://www.youtube.com/watch?v=kqUqjM4ruOM.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6368
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4549 Gepost op: 05 February 2022, 20:44:31 »
Mooie beelden  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4550 Gepost op: 06 February 2022, 09:41:12 »
Inderdaad hele mooie beelden  (y).
m.vr.gr.
Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4551 Gepost op: 07 February 2022, 17:26:38 »
Het is hier langzamerhand geen bouwdraadje meer, maar een videokanaal... Maar ja, in 18 minuten de hele lijn over met fraaie (versnelde) beelden vanaf de lok gemaakt.... Eifel in de winter: het is geen herfst, maar toch ook mooi.
En voor de vereniging is het ook een belangrijk document, denk ik, omdat het toont dat de lijn er nog best goed bij ligt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5065
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4552 Gepost op: 07 February 2022, 17:28:39 »
Zo zie ik natuurlijk niet waar die Stahlschwellen allemaal liggen...  ;D Mooi filmpje.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4553 Gepost op: 07 February 2022, 18:01:05 »
In 2010 ben ik naar 175 jaar Deutsche Eisenbahn geweest.

De Stahlschwellen heb ik alleen op het enkelsporig traject zien liggen vanaf de brug bij Pelm tot aan Daun. ( verder ben ik niet geweest )
Maar niet alles was voorzien van staal op dit traject, er zaten ook hele stukken in met hout.
Voor me zelf had ik het gevoel dat de Stahlschwellen vooral op delen lagen die hoog gelegen waren zoals op een dijk.

Laat ik het anders zeggen, doe wat je leuk vind op je eigen baan.
Ik denk dat dat de realiteit het meest benaderd.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4554 Gepost op: 07 February 2022, 21:10:17 »
Monreal, staal:



Uersfeld, staal:



Ulmen, stukje met hout (sowieso hebben veel wissels houten dwarsliggers):



Ulmen, staal:



In de tunnel bij Monreal hebben ze bij de vernieuwing beton neergelegd. Her en der zijn er in de loop der jaren slechte stukken spoor vervangen, daarbij kan ook makkelijk hout gebruikt zijn. Ik dacht soms ook oude betonnen dwarsliggers gezien te hebben.

Kees: dat wat je zegt doet ook ergens wel een belletje rinkelen. Onder in een vochtige ingraving roest staal misschien wat snel weg. Maar veel beter gaat het denk ik ook niet met hout. Ik zal eens opletten of ik er ooit nog iets over zie langskomen. Interessant in ieder geval!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5065
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4555 Gepost op: 07 February 2022, 21:24:52 »
En dit liet zich ook wel raden...  ;D

"Der Einsatz fabrikneuer Stahlschwellen endete ca. 1939, als Stahl kriegswichtig wurde und die Stahlkontigente in die Rüstungsindustrie umgeleitet wurden."

EDIT: als ik het zo snel lees houdt een stalen biels het toch aardig lang uit; max 60 tegen 40 voor hout. Behalve dan blijkbaar de kanttekening van gebieden met sterke luchtvervuiling, zoals ik in mijn draadje ook al zei. Las ik overigens hier: https://forum.spurnull-magazin.de/thread/8941-gemischte-verwendung-von-holz-und-stahlschwellen-im-gleisbau/
« Laatst bewerkt op: 07 February 2022, 21:34:54 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4556 Gepost op: 07 February 2022, 21:30:43 »
Hoi Reinout,

Deze had je vast al wel gezien. Misschien wel interessant voor als je je goederentreinen wil samenstellen.

Gr.J.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4557 Gepost op: 07 February 2022, 21:59:34 »
Ik begrijp nu meer en meer dat die overbrengritten inderdaad tegen het maximale aanschurken van wat de lijn aankan qua tonnage, vooral ook door de hellingpercentages. Nooit zo bij stilgestaan, vergeef mij mijn domme opmerking van een aantal posts terug.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5065
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4558 Gepost op: 07 February 2022, 22:09:52 »
Nog ff over Stahlschwellen en Luftversmutzung: als zelfs in het BW in Mayen stalen biels lag, vraag ik mij af of dat nou echt zo'n grote factor was...



https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9942772,9943071
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4559 Gepost op: 07 February 2022, 23:47:26 »
Die luchtvervuiling: ik las ergens dat dat vooral op zwavel betrekking had. Gewoon een beetje roet en drek en olie, dat valt wel mee :)

Nooit zo bij stilgestaan

Nou, ik vroeger ook niet echt. Totdat ik een keertje vanuit Mayen richting Kaisersesch reed met de trein. Van Mayen West in scherpe bogen met een stevig hellingspercentage de heuvel op richting Monreal... dat had ik nog niet op die manier meegemaakt. Dat maakte best indruk. En ik had gelijk medelijden met de loks die vroeger goederentreinen moesten trekken.

Dus raar is het zeker niet om er niet gelijk rekening mee te houden. Illustratief is de link van ex44:

Deze had je vast al wel gezien.

Ik had 'em op het hunsrückforum gezien. Steile stukken, daar mocht maar 300 ton aan de haak hangen. Daarop had ik het volgende commentaar:

Citaat
Es zeigt auch das die 750t der letzte zwei Railadventure-transporten wohl sehr ordentlich war :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)