Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063033 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4560 Gepost op: 08 februari 2022, 07:59:41 »
Die luchtvervuiling: ik las ergens dat dat vooral op zwavel betrekking had.

De grootste zwavelbron zal vooral SOx zijn die ontstaat bij verbranding van oa kolen. Voeg regen toe en voila: zwavelzuur. En concentraties zullen het hoogst zijn dicht op de bron. Nou zal depot Mayen-Ost in de omgeving niet de grootste bron van SOx zijn geweest toentertijd, maar 'k denk wel een aanzienlijke. Vandaar mijn gedachtegang. Daarnaast verwacht ik dat je in een depot nog wel eens een ontsporing hebt en dat daarom hout ook de voorkeur zou hebben..  Die drek en olie verlengen de levensduur van hout en staal denk ik alleen maar ;D Afijn; blijkbaar de goedkoopste optie gegeven de voorwaarden.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4561 Gepost op: 08 februari 2022, 08:57:04 »
Zure regen is een klimaatprobleem, geen lokaal probleem. In het Bw wordt weinig gestookt, de treinen stoken kolen bij het rijden en dat is relatief gezien miniem. Zie voor de zure regen de kaart hier. Zure regen in de Eifel ligt (lag) aan het stoken in Lorraine, Saar/Moezel, Luis bassin, maar ook van staalindustire verder weg als Ruhrgebied, NL, Borinage, Pas de Calais etc. Met alle maatregelen tegen zure regen zijn de bedreigingen voor de Stahlschwellen enorm afgenomen ;-) Aan de andere kant zou een opwaardering/reactivering van de Eifelquerbahn wel eens het einde betekenen van veel gedeelten met Stahlschwellen aldaar.

dirkjan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4562 Gepost op: 08 februari 2022, 09:49:05 »
Zure regen is een klimaatprobleem, geen lokaal probleem. In het Bw wordt weinig gestookt, de treinen stoken kolen bij het rijden en dat is relatief ..

Met alle maatregelen tegen zure regen zijn de bedreigingen voor de Stahlschwellen enorm afgenomen ;-)

Als stoomtreinen (tussen stations rijden) rijden stoten ze wellicht meer uit, maar verspreiden ze het ook lekker; in een BW naast een station waar ook nog eens lekker wordt aangezet, zal dit minder gebeuren. Het verlagen van zwavelgehalte in brandstoffen heeft bijgedrage aan aanzienlijke erlaging van concentraties in verbrandingsgassen, mijns inziens ook lokaal. Of het locatie-effect significant is; die kaart zou juist voor lokale effecten pleiten aangezien bepaalde meetstations consequent hoger of lager zijn.

En over lokaal:

"De Britse scheikundige Robert Angus Smith was een van de eersten die onderzoek deed naar de effecten van de industrie op de ombeving. Hij onderzocht de samenstelling van regenwater rondom Manchester, dat in die tijd een van de belangrijkste industriele centra van Groot-Brittannië was. Daar ontdekte Smith dat het regenwater rond de stad veel zuurder was dan normaal en legde een verband met de industrie in de stad. "

Wellicht dat hij niet verder de stad heeft gemeten, maar dan heb je geen referentie  :angel: Bovendien, als het klopt en globaal zou zijn geweest, zouden nergens stalen biels of andere constructies gebruikt kunnen worden. Wellicht is dat het ook geweest en kan je bruggen goed coaten, maar biels niet... Dit vraagt om meer onderzoek!

En op de letter; of SOx een klimaatprobleem is.. Volgens mij is het officieel geen broeikasgas. Zure regen heeft een indirect gevolg op klimaat omdat het bodem aantast en daarmee bodembedekking. Waterdamp is trouwens wel een broeikasgas  ;D

EDIT: en natuurlijk zal het niet alleen het BW geweest zijn, maar mijn punt was als je ze zelfs daar ziet, is dat effect blijkbaar of heel lokaal of niet zo groot... Of er is een ander verband dan aantasting door luchtverontreiniging!
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 12:01:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4563 Gepost op: 08 februari 2022, 10:30:38 »
manmanman wat een zelfingenomenheid. Ik ben klaar met jou

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4564 Gepost op: 08 februari 2022, 10:40:12 »
Ik snap het niet ??? Ik zeg iets, jij zegt iets. En we proberen het allebei te onderbouwen met veronderstelde feiten..?

Maar ik zal er niet op doorgaan in Reinouts draadje..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4565 Gepost op: 08 februari 2022, 10:43:58 »
Ik vind de vergelijk van een stoomtrein en industrie wel wat ver gaan...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4566 Gepost op: 08 februari 2022, 10:46:23 »
Ik ga er niet op door  :angel: (en voor de duidelijkheid; anderen mogen er uiteraard wel op doorgaan! Als ze daar behoefte aan hebben.. geen oordeel! Zucht. Dit is niet te doen... haha)
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 10:48:40 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4567 Gepost op: 08 februari 2022, 10:55:05 »
(Hm, vier nieuwe berichtjes terwijl ik aan het typen ben :) )

In de tijd van zure regen had men het dacht ik niet over klimaatproblemen, maar eerder over milieuproblemen. In de jaren 80 begon ik het nieuws te volgen en toen kwam het wel eens langs. In een vakantie in de Harz vielen me op veel plekken in het bos de meetkastjes op waarmee de verzuring werd gemeten. Dat maakte toen best wel indruk op mij. In Duitsland waren ze er qua meetapparatuur meer mee bezig dan Nederland (denk ik; puur afgaande op mijn herinnering).

Een verband tussen specifiek SO2 en stalen dwarsliggers kan ik nu niet zo snel meer vinden. Wel in dit artikel op pagina 104:

Citaat
In Industriegegenden neigen die Stahlschwellen durch che-
mische Einflüsse in der Luft stark zum Rosten und erreichen in-
folgedessen keine lange Lebensdauer. Das gleiche gilt für Gegenden
mit ständig feuchter und salzhaltiger Luft (in der Nähe der See).

Dus meer in het algemeen chemische invloeden. Daar weet ik te weinig vanaf. Weet iemand of zwavel(zuur) het belangrijkste/waarschijnlijkste probleem is?

Wel meen ik te kunnen stellen dat je met een paar stoomloks per dag of met een zijlijn-depot zoals Mayen geen dusdanige lokale problemen kan veroorzaken dat de levensduur van stalen dwarsliggers er merkbaar door achteruit gaat. T.o.v. een paar brakende Ruhrgebiedfabrieken stelt zo'n mager BR50-exemplaar natuurlijk niets voor :)

Wel zag ik nog wat interessants: door de vorm ("omgekeerde badkuip boven op/in het ballast") hebben stalen dwarsliggers veel meer grip. Perfect dus voor bochtige zijlijntjes in heuvellandschap! Eigenlijk zijn deze dwarsliggers dus perfect voor de Eifelquerbahn.
Vaak waren het ook tweedehandsjes van hoofdspoorlijnen. Een reden om ze daar kwijt te willen raken waren automatische detectiesystemen op basis van stroom die loopt als er een trein over een spoor rijdt en de twee rails met elkaar verbindt. Stalen bielzen doen dat ook :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 10:59:40 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4568 Gepost op: 08 februari 2022, 11:31:48 »
... hebben stalen dwarsliggers veel meer grip.

Die kom ik ook vaker tegen. Vaak wordt er wel bij vermeld dan opstoppen daardoor weer lastiger wordt. Afijn, we hebben het weer over spoor  :)

En niet-zwavel gerelateerd; ik heb ooit begrepen dat je bij hogere voltages (zonder goede aarde) eerder zwerfstromen in de bodem krijgt, waardoor stalen objecten langs de spoorlijn harder roesten. Wellicht dat electrificatie ook nog een rol speelt in de keuze hout/staal?
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 11:43:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4569 Gepost op: 08 februari 2022, 12:00:33 »
Opstoppen lastiger: ja, klopt. Bij hout/beton hoef je alleen de steentjes netjes compact onder de dwarsligger te duwen, bij zo'n "omgekeerde badkuip" van een stalen dwarsligger moet je er ook steentjes van onderen "in" krijgen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4570 Gepost op: 08 februari 2022, 12:06:55 »
Wat zijn eigenlijk de stijgingspercentages in de Eifel? Heb je vast al eerder gezegd...

Ik ga er niet op door  :angel:
Edit op eerdere berichten tellen dan niet mee, toch..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4571 Gepost op: 08 februari 2022, 12:08:35 »
Vaak werden de stalen bielzen gewoon op het ballast geplaatst.

Dan reed men met een zware machine er over, deze drukt dan de biels in het ballast. ;)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4572 Gepost op: 08 februari 2022, 13:14:18 »
Stijgingspercentage: 3% (of 2.75%). Vooral vanuit Mayen West omhoog naar Monreal, vanuit Daun richting Dockweiler en vanuit Gerolstein het dal uit (uit m'n hoofd).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4573 Gepost op: 08 februari 2022, 13:29:26 »
Ik neem aan dat je eerst een basis ballastbed hebt en dat daarna dwarsliggers en rails worden geplaatst. Door het plaatsen van de dwarsliggers komt die ballast vanzelf onder de stalen badkuip.
En stopmachine zorgt niet alleen voor onderstopping van het ballastbed maar ook voor het op juiste hoogte over verkanting houden van het spoor.

Nadeel bij stalen dwarsliggers is inderdaad de retourstroom van een trein. Zeker bij baanvakken met bovenleiding lijkt me dat een uitdaging. Kijk er niet van op dat door deze effecten er ook meer oxidatie ontstaat bij staal nabij het spoor.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4574 Gepost op: 08 februari 2022, 17:43:30 »
Reinout, ik ben jaloers, als puko fahrer, is het wat lastiger om met de verschillende soorten rails te rijden. Ik compenseer dat op mijn eigen manier. Maar goed, ik zou als ik jou was zo geod mogelijk het voorbeeld volgen met prototype freelancing in mijn achterhoofd. Dus als het niet naar werkelijkheid was had het zo kunnen zijn.

Wat betreft de bielzen kwestie denk ik ook dat de opvattingen van de op dat moment in controle zijnde manager ook belangrijk waren. Dus wat hij er van vond is wet.

En zwavel zit toch aan lucifers? Discussieer voorzichtig want anders als de boomzitters in Born weg zijn ketenen ze zich aan onze vloot stoomtreinen vast. Motte we niet hebben.

Oja prototype freelancing... waarom geen BR85 op de steigingen?

Groet Jeroen