Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062837 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2340 Gepost op: 05 april 2017, 22:33:55 »
Leuke video die ik op DSO vond: "Streckenlaufer" in 1991 in de ex-DDR. Een toendertijd ook bijna uitgestorven beroep.

Uit die video kan ik wel wat scènes halen voor interessante foto's op m'n baan. Zodra de hectometerpaaltjes en telegraafmasten en andere benodigde langs-de-spoorlijn-zaken op hun plek staan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2341 Gepost op: 06 april 2017, 22:45:59 »
Ik attendeer, gezien het lange hiaat, maar even op het nieuwe verhaaltje dat ik in m'n verhalendraadje heb geplaatst. Het heeft niet veel om het lijf, maar er zitten een mooi filmpje bij, al zeg ik het zelf.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2342 Gepost op: 08 april 2017, 09:13:08 »
Hallo Reinout,

Genoten van je draadje over de nevenlijn in de Eifel. Nevenlijnen zijn ook mijn ding, maar dan met voorbeelden uit Baden-Württemberg en Beieren. Had je filmpjes en bijdragen op het Stummis Modellbahnforum al regelmatig bewonderd, maar me ook maar eens aangemeld op dit forum, zodat ik ook kan reageren. Mijn Duits is bepaald niet op niveau.

Veel geleerd hier, recent ook van je groenwerk. Ik ben daar in HO nog niet aan toe en in N gebruik ik alleen turf en geen vezels. Zelf nog geen draadje hier (wel op Stummis, N-spoorforum en Modelspoorwijzer), maar daar zal ik me toch eens aan wijden. Tot op heden vooral in 1:160 gebouwd, maar onlangs ook de eerste stappen gezet in 1:87.

Ik blijf je ook hier volgen. 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2343 Gepost op: 08 april 2017, 16:55:53 »
Welkom!

Het lijkt me dat je in N ook een heeeeeeel eind komt met turf i.p.v. vezels. M'n kleinste vezels (2mm) zouden in N toch ruim 30cm zijn. Zo hoog wil ik het in m'n achtertuin niet hebben, zullen we maar zeggen :)

Zet anders een linkje hier naar je draadje als je ermee begint. Ik heb even zitten googlen en ik zie her en der best leuke dingen voorbij komen. En een beetje N erbij kan geen kwaad op dit forum. Maar ik neem aan dat je draadje hier "h0" en "zuiden van Duitsland" gaat zijn? Benieuwd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2344 Gepost op: 08 april 2017, 20:40:41 »
Op je fimpje is te zien hoe goed de grasjes gelukt zijn, knap werk weer Reinout!

Je zorgt er zeg maar voor dat alles zo eenvoudig lijkt om het te doen!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2345 Gepost op: 08 april 2017, 22:20:23 »
Je zorgt er zeg maar voor dat alles zo eenvoudig lijkt om het te doen!

Hrmmmf. Dat zet me weer aan het filosoferen. Ach, ja... dat is ook iets dat ik hier in dit draadje wel eens doe, dus ik sta het mijzelf maar weer toe :)

a) Jaaaaa, het is ook eenvoudig, zelfs Reinout kan het doen. Beetje lijm vrutten, beetje grasjes rossen, beetje enz...

b) Aargh, help! Is het wel echt zo eenvoudig? Overschat ik anderen niet? Ben ik soms geniaal (nee)? Volgens mij is het een kwestie van "gewoon doen"... Maar is dat wel zo? Enz...

Spagaat.... Wat er bij mij uitkomt vind ik er best goed uit zien. Ik ga er van uit dat, als m'n baan op zolder klaar is, ik me een keer ga wagen aan een baan die ik op tentoonstellingen wil laten zien. Ik ga er in alle on-bescheidenheid van uit dat wat ik doe goed genoeg is.

De andere kant van de spagaat: eh.... ik loop ergens maar zo goed en zo kwaad als het kan wat aan te klooien. Mèt succes, maar toch. M'n laatste praktische modelbouwervaring was rond m'n 18e jaar. Veel theoretische kennis opgedaan via Fremo (het "hp1" tijdschrift) en Rail Magazine en het regelmatig bezoeken van tentoonstellingen: daar ben ik wel mee doorgegaan. Toen ik weer begon, twee/drie jaar geleden, heb ik een paar dingen gedaan/aangehouden die hielpen:

  • Echt voorbeeld gekozen (Eifelquerbahn) inclusief eenduidig landschap en tijdstip (herfst).
  • In de herfst naar de Eifel geweest (november, huwelijksreis van 10 jaar eerder) en foto's gemaakt. 13 jaar later nog een keer, en meer foto's gemaakt. Daar kleuren op gebaseerd. Turf. Grasvezels. Boomblaadjes. Enz. Dat helpt een boel: eenduidige kleuren!
  • Goed sporenplan. Kloppend met de werkelijkheid. Niet te druk. FREMO-achtig zijlijntje. Passende dienstregeling. Point-to-point spoorlijn, met engelse invloeden (die houden van kopstations) en duitse invloeden (MiBa stopt er dan vaak een extra station halverwege in).
  • Via Rail Magazine (en af en toe een Eisenbahnjournal of MiBa) krijg je wel een idee van de moderne landschap-methodes.
  • Uitproberen dan maar.... Kippegaas met krantepapier zoals toen ik 14 was. Werkt niet lekker. Dan maar piepschuim met gips erover. Werkt prima. Bingo! Ja, er zijn betere methodes met andere schuimmaterialen, maar die zijn 4x zo duur. Werken ook 3x zo lekker, dus voor de volgende keer denk ik daar wel gebruik van te gaan maken. Enfin, bij mijn baan werkt piepschuim+gips (rotband) prima.
  • Landschap? Als eerste die kleuren van het landschap die ik al eerder noemde. Drie potten goedkope muurverf daarvan laten mengen (beige, bruin, grijszwart) en daarmee het landschap genadeloos ondergesmeerd. Dit grotendeels afgekeken van Martin Welberg, alhier op het forum aanwezig.
  • Dan turf erover (volgens mij ook onder invloed van Martin). Twee grote potten Woodland Scenics turf gekocht. Ik heb de helft er nog van over. Vaalgroen en bruingroen: de basiskleuren goed uitkiezen, dan kom je een aardig eind.
  • Daaroverheen vezeltjes. In eerste instantie heb ik een theezeefje gebruikt. Werkte prima, maar wat traag. Vervolgens een proefexemplaar van een veeeeeeel sterkere soort via Rotaspeed als proef aangeboden gekregen. Dat werkte een stuk beter. Vervolgens recent een relatief goedkoop Peco apparaat aangeschaft: ook meer dan genoeg. Zo'n elektrostaat is toch wel essentieel voor een goed resultaat. Maar..... met een vliegenmepper-theezeefje kom je ook een aardig eind. Kijk wel naar de Peco of die misschien makkelijker binnen het financiële bereik ligt, bijvoorbeeld. Dit was voor mij wel een punt, dat financiële. Vandaar ook de vliegenmepper. Inmiddels vind ik een electrostaat ook wel essentieel: dan maar een lokje minder.
  • Aanbrengen vezels en turf: 489 meningen en mogelijke manieren en mengsels. Niet tè egaal en niet tè druppelsgewijs, dan kom je een eindje. Paar draadjes hier (die van mij, Martin, Grove Den, Rotaspeed, enz) doorlezen en je krijgt een aardig idee. Verder vooral: PROBEREN EN AANKLOOIEN. Zelfs mijn eerste uitprobeersels zien er best aardig uit. De meest recente zijn duidelijk beter. Maar alles is wel prima. Zodra je een beetje redelijke kleur vezels hebt gekocht kom je qua indruk al een eind. En als het bagger is: water, schuurspons, hamer, enz... en opnieuw. Makkelijk zat.

Dus als het eenvoudig lijkt: eigenlijk heb ik het idee dat het eenvoudig is. Beetje lezen hoe het zit qua lagen, beetje tips verzamelen, beetje goede kleuren turf en vezels kopen, beetje bruikbare kleur op de ondergrond... en rossen maar.

Als het niet bevalt: later opnieuw. En vaak is het best aardig. Je zit in ieder geval duidelijk boven het niveau van "egale grasmat" of "beetje felkeurig zaagsel". Dat is tegenwoordig best makkelijk om te bereiken.

En...... kijk hoe je reguliere familiebezoek tegen je baan aankijkt. In plaats van jezelf te vergelijken met On Traxs juweeltjes.

In jouw geval vind ik je langs-de-Maas baan al goed gelukt! Net zoals bij de mijne zijn er zat verbeterpunten. Maar de algemene indruk is goed en natuurgetrouw, dus....


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2346 Gepost op: 18 april 2017, 21:24:38 »
a) Begrassers dezer wereld, verzamelt u en spitst uw oren en geeft uw ogen te kost :)

b) Ik heb wat vooruitgang geboekt qua beveiliging:



Een plankje aan de muur geschoefd voor de telefoon van Kelberg. En rechts op de foto zie je boven aan een paal van de boekenkast de (zwarte) telefoon van Berenbach-Ulmen hangen. Allebei niet aangesloten, maar dat mag de pret niet drukken. Dat niet-aangesloten-hoeven-zijn werd in een ver verleden reeds door Basilicum als optie genoemd.

Misschien ga ik nog wel een keer wat beters (=werkends) klussen. Mooiste zou een echte slingertelefoon zijn van de DB. Tweedehands wel te koop, maar wat aan de prijs. Ach, voorlopig is wat ik nu heb goed genoeg en snertgoedkoop. Kan ik me ook weer op andere zaken richten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2347 Gepost op: 18 april 2017, 21:32:18 »
Citaat
spitst uw oren en geeft uw ogen te kost :)

Weest maar niet bevreesd. Zaterdag al het e.e.a. opgevangen, en ook hier (en in andere draadjes) heb ik mijn ogen op steeltjes.
In de laatste, of voorlaatste, EK staat ook al een artikel over begrassen.
Voorwaar, begrassen is IN!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2348 Gepost op: 18 april 2017, 22:08:11 »
Een uurtje geleden op DSO geplaatst: 50er met goederentrein in Daun. Vooral de twee foto's van het rangeren vind ik leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2349 Gepost op: 19 april 2017, 07:11:12 »
Dank voor het linkje.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2350 Gepost op: 19 april 2017, 23:01:35 »
Naar aanleiding van een vraag op een Duits forum heb ik m'n (hoogte)kaart weer eens wat bijgewerkt en van bijschriften voorzien:



De streepjeslijn linksonder is hoe de eigenlijke Eifelquerbahn nu ongeveer loopt. De doorgetrokken lijn is hoe 'ie volgens mij gelopen zou zijn als 'ie via Kelberg was aangelegd. Het gestreepte verlengde ervan is na 1945 stilgelegd en mondde uit in de Ahrtalbahn (de tak Dümpelfeld-Ahrdorf-Hillesheim-Gerolstein/Jünckerath).

Ter info :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2351 Gepost op: 21 april 2017, 18:50:02 »
En nog een kaart. Dit was de situatie aan het eind van de oorlog op een "beschadigings-kaart" van de geallieerden:



Al die kruisjes? Grotendeels door de Duitsers zelf aangericht. Opgeblazen bruggetjes of onderdoorgangen om de Amerikanen op te houden.

Kan je gelijk goed zien dat er vanuit Kelberg richting Mayen tijdelijk een eilandbedrijf is geweest. Mayen West, trouwens, want het Netteviadukt tussen Mayen West en Ost was eruitgebombardeerd. In dit geval mag je de Amerikanen i.p.v. de Duitsers de schuld geven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2352 Gepost op: 21 april 2017, 18:58:13 »
Leuk kaartje Reinout,

Vooral om te zien dat de noord Eifel erg ongangbaar was gemaakt
Op heel veel plaatsen ben ik in de vakantie geweest

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2353 Gepost op: 21 april 2017, 19:15:10 »
Tot aan de Noord-Zuid hoofdlijn Keulen-Jünckerath-Gerolstein-Trier ging de terugtocht nog in een relatief langzaam tempo, daarna was het hollen. En hadden ze dus minder tijd om de boel te mollen.

Ook was het wel een beetje een kwestie van hoe makkelijk het was om iets op te blazen. Zo'n lijn Malmedy-Losheim-Jünkerath-Hillesheim-Ahrdorf-Remagen was speciaal voor de militairen gebouwd. Dus zonder overwegen. Dus met onderdoorgangen en bruggetjes. Dus opblaasbaar...

Een Eifelquerbahn Gerolstein-Daun-Mayen (sorry, weggepoetst op de kaart :) ), daar viel weinig op te blazen. De brug over de Kyll bij Gerolstein, dan heb je het wel ongeveer gehad.

Waarom ze zich bij het lijntje Pronsfeld-Neuerburg zo misdragen hebben.... Puur dat ze daar de tijd nog ervoor hadden. Meneer Hitler vond dat de Duitsers maar richting de steentijd teruggezet moesten worden als ze kennelijk de overwinning niet waard waren.....

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 19:17:42 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2354 Gepost op: 21 april 2017, 19:53:53 »
Nu op naar vreedzamer tijden. De kaart in 1977/1978.



Er is al een aardige kaalslag geweest. Die strategische spoorlijn via Hillesheim, Jünkerath, Losheim richting België bestaat niet meer. Kelberg is een kopstation. En Prüm is z'n verbinding met Pronsfeld en verder kwijt.

Mayen-Polch-Koblenz is trouwens nog (net) in bedrijf, ook treinen vanuit Kelberg maken daar nog gebruik van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)