Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070726 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2310 Gepost op: 28 maart 2017, 07:25:18 »
Desnoods ga ik er met een emmer sop en een schuursponsje overheen en begin ik opnieuw :D
Kletsnat keukenpapier er over heen leggen werkt ook. Dat is zeker handig als je in kleine hoekjes bezig moet zijn, of als je de ondergrond/details nauwelijks wilt beschadigen.

Leuke reportage, je hebt een mooie rondrit gemaakt. Ik werd nieuwsgierig naar Bahnhof Viechtal en kwam zo nog wat linkjes van de Regentalbahn tegen: rondrit in 1985, Vaag materieel in Viechtach, Iemand die meer van Bayern houdt, dan van leesbaarheid en zo nog een stapeltje links.

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2311 Gepost op: 28 maart 2017, 08:32:45 »
Die derde link heeft een geinig plaatje: motorwagen + rongenwagen (met stuurleiding!) + stuurstandwagen. De rongenwagen was voor het kanotransport :)

Dit is een video van het toeristenverkeer dat er vóór de heropening af en toe was. Geeft wel een aardig idee van de lijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2312 Gepost op: 28 maart 2017, 23:36:14 »
Staalborstel werkt ook prima.. ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2313 Gepost op: 29 maart 2017, 13:57:25 »
Staalborstel heb ik nog niet gebruikt. Plamuurmes al wel een keer. En de hamer :)

------

Twee gaatjes geboord op de plek waar een stootblok moet komen en met ducktape, railgom en een tang er twee stukjes rail in vastgelijmd:



Ze staan:



Schilderen, plankje hout ertegen... Beetje een beunhazenconstructie, maar er ligt een mooi heuveltje achter, dus als er een wagen doorrijdt... Toch?

Ik heb ook betonplaten in het schuim gesneden. Ik wilde er losse platen opleggen, maar dat zou het te dik worden naar m'n smaak. Enfin, beetje zorgen dat ik de platen per stuk vervuil, dan valt het niet op dat het uit één plaat komt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2314 Gepost op: 29 maart 2017, 22:02:16 »
20 minuten geklust. Roestverf op de twee rechtop staande rails, wat vervuiling (waterverf) op de betonnen platen en wat grind+gras als eerste versie van het toegangsweggetje.



Kleine klusjes tussendoor toch even doen, dan kan het weer een dagje drogen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2315 Gepost op: 29 maart 2017, 22:42:02 »
Begint aardig te lijken zo (y) al vind ik de beton platen wel heel erg netjes liggen zo. Ben bang dat het niet anders gaat?
En zie ik nu bedrading aan de buitenkant van je railstaaf gesoldeerd?  :o
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2316 Gepost op: 30 maart 2017, 08:49:44 »
Betonplaten: klopt. Ik was eerst van plan een tweede plaat erop te leggen die ik in stukjes had gesneden. Dan krijg je iets meer variatie. Maar.... dan werd het voor m'n smaak te hoog. Dus dan maar netjes vlak en egaal :)

Bedrading aan de buitenkant: ehhhh ahem kuch kuch kuch, die misstap heb ik inderdaad begaan. Toendertijd was ik er meer mee bezig om de hele spoorlijn qua onderbouw en rails van beginpunt tot eindpunt aan te leggen: detailwerk met draadjes onder de rails ofzo, daar hield ik mij toen niet mee bezig. Ook had ik het idee dat ik het wel met wat grind of groen weg kon werken.

Achteraf gezien was het zeker beter geweest om op dit punt zorgvuldiger te zijn!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2317 Gepost op: 30 maart 2017, 08:57:20 »
Hi Reinout,

Ik weet dat op "draad" onkruid goed groeit   ;)

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2318 Gepost op: 30 maart 2017, 21:49:57 »
Een levering van de "Bahnmeisterei Emmen" kwam vandaag binnen:



Spiraalsnoertje voor de multimaus, een tweede Gleissperre van Weinert zodat ik Berenbach-Ulmen volledig correct uitvoeren kan en een zakje met 10 (5 links, 5 rechts) wissellantaarns die aan m'n peco wissels te koppelen zijn. Beweegbare wissellantaarns: ik vind dat ik daar niet zonder kan, gezien de manier waarop ik rangeer en hoe ik met de besturing omgaan. Dit setje van 10 hoort precies genoeg te zijn.

Nu nog even uitvinden wat het handigst is qua volgorde: eerst ballast of eerst wissellantaarns en Gleissperre? Eerst ballast betekent dat er nergens lijm tussen gaat komen. Eerst apparatuur betekent dat je geen ballast weg hoeft te krabben en krassen. Heeft iemand hier een tip?

--------

Nog een vordering qua landschap:



Ik heb een houten balkje (vanmiddag bij Kuipers in Utrecht gekocht) horizontaal tegen de twee staande railstukken aan gelijmd, zo lijkt het al aardig op een stootblok.

Ook ben ik begonnen met de palen waar ik het hek aan vast wil maken. Ik heb de helft van de gaatjes klaar. Wat een werk als je dat allemaal in het echt (1:1) moet aanleggen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2319 Gepost op: 31 maart 2017, 12:13:59 »
Citaat
Heeft iemand hier een tip?

Ik kan hier alleen voor mezelf spreken, en ervaring met wissellantaarns in combinatie met Peco-wissels heb ik niet.
Maar met de Gleissperren van Weinert wel, en daarover zou ik willen zeggen dat het volgens mij handiger is om eerst de Gleissperre in te bouwen en pas daarna de ballast aan te brengen, omdat er onder de railstaaf waarop het blok komt te liggen, een redelijk groot gat geboord moet worden:



Dat gat zou eventueel ook kleiner kunnen, als je er 100% zeker van bent dat je op die manier, zonder het mechanisme verder te stellen (te verschuiven), in één keer de Gleissperre werkend kunt krijgen.
Mijn ervaring is echter (ik denk dat ik er in m'n carrière een stuk of vijf, zes in totaal heb ingebouwd) dat zo'n groter gat (met het voordeel van grotere vrijheid bij het instellen), inclusief het weer (deels) afdekken voor het ballasten, minder werk is dan te proberen alles in één keer goed te doen.
Lijm in het mechanisme gaat vooral op bij de lantaarn. Dat grijze rondje met daarin nog een rondje met daarin een gat (waarin straks de eigenlijke lantaarn komt te zitten) wordt straks, vlak voor het ballasten. met een dotje vaseline oid afgedekt, zodat er geen lijm in kan lopen.

Overigens zie ik nu dat de aandrijvingskast verkeerd zit, die moet dichter naar de rail toe.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2320 Gepost op: 31 maart 2017, 13:28:37 »
Vaseline! Kijk, dat klinkt als een goed idee.

Op stummiforum werd aangeraden eerst de grove basis aan te brengen: het gros van het ballasten. Als ik dan nou eens de plekken voor wisselaandrijving/lantaarn en voor de stopontspoorblokken vrij houd en de rest wel alvast ballast, dan kan ik daarna de laatste restantjes in detail ballasten inclusief vaseline-beveiliging. Minste kans op ongelukken.

Klinkt als een handige combinatie.

Hm... bij de "grote" ballastactie kan ik ook de wissel bij de tongen en scharnieren met vaseline insmeren.... Hoef ik weer wat minder secuur te zijn.

Bedankt voor de info!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2321 Gepost op: 31 maart 2017, 17:13:14 »
En een hels werk om de vasseline weer weg te halen
Boetseer klei is makkelijker weg te halen

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2322 Gepost op: 31 maart 2017, 17:49:18 »
al lezend een leuk idee gezien
stootblok van oude rails
past qua beeld goed bij de uitstraling die ik wil geven aan mn baan
met dank en groet kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2323 Gepost op: 31 maart 2017, 23:57:31 »
Jerrytrein: eh ja, misschien is klei makkelijker weg te halen. Ik vermoed dat vaseline makkelijker in de gaatjes terecht komt. En weghalen: op de zichtbare delen lukt dat vast prima met een wattenstaafje. Dus ik denk dat ik het blikje vaseline uit de schuur ga gebruiken.

Kees: twee gaatjes boren, rails knippen, houtje ertegenaan lijmen... klaar! Wel heb ik zelf wel in het achterhoofd de kennis dat dit soort makkelijke constructies wèl in Nederland voorkwamen (volgens mij) maar niet in Duitsland. Ik heb in ieder geval nog geen voorbeeld gevonden. Maar ik heb een mooi smoesje achter de hand in de vorm van een solide heuveltje achter het stootblok, dus ik ben er tevreden mee :D

Het ziet er in ieder geval best leuk uit en het kost geen drol. Ok, ik heb anderhalve Euro aan twee stipjes hout uitgegeven, maar dat is het ook wel. Wel wat anders dan het tientje dat richting Arcitec ging voor het andere stootblok. Ook wel wat anders dan het bedrag dat misschien naar Weinert/Emmen gaat voor twee stootblokken die ik echt wel als "rawie" duits stootblok uitgevoerd wil zien die aan de voorkant van de module liggen, dus èrg in het zicht. Hoewel ik over twee weken in Houten ook naar tweedehandsjes wil kijken, dat is vast ook goed genoeg.

----------

Weer wat kleine vorderingen:



Alle palen voor het hek staan er nu. En ik heb er nog wat lang gras omheen aangebracht. Morgen eens kijken qua gaas. Dat is nog erg glanzend. Moet ik het eerst mat maken? Of als ik het heb aangebracht? Nou ja, het lukt vast wel.

TODO is ook nog de toegangshekken. "Bovenaan" in de foto het hek voor onderhoudsauto's. Rechts het toegangshek voor het treinverkeer. Die laatste moet beweegbaar uitgevoerd worden. Met de hand? Servo? In ieder geval beweegbaar. Dus.... uitdaging!

-------------

Waarschijnlijk komt er een "stummiforum" forumgenoot dinsdag langs: benieuwd! Een Duitser die erg dicht bij het voorbeeld blijft met z'n banen. Geinig dat hij langs wil wippen! Wel betekent dat dat ik de twee modules waar ik nu mee bezig ben weer op hun plek moet leggen en weer electrisch aan moet sluiten :D Op zich niet verkeerd, want dan kan ik me ook gelijk weer even op andere zaken zoals "belastingaangifte" en "financiële administratie" en "keukenkastje" richten in plaats van steeds maar weer door zo'n module afgeleid te worden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2324 Gepost op: 01 april 2017, 07:35:57 »
Die Gleissperre bleef nog wat hangen en ik bedacht me dat je die tegelijk met het railsleggen monteert, omdat dat grote gat onder de rails komt. Rail en Gleissperre worden dan op elkaar afgestemd en gefixeerd.
De ballast komt pas daarna aan de beurt...