Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1196290 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2295 Gepost op: 15 March 2017, 11:37:05 »
Denk er wel aan ,dat reinout aan de rail kan aarden omdat het een losse module is
Als je dit aan een vaste digitale baan doet kan je schade aan decoders en of centrale oplopen

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2296 Gepost op: 15 March 2017, 14:55:49 »
Hoi Reinout

ik gebruik voornamelijk houtlijm van de Ac..... Boekbinderslijm heeft nog wel eens de vervelende gewoonte om wat glimmend op te droegen. Als je naar de rug van een kladblok kijkt (de lijm kant dus) zal je zien dat sommige echt wel wat glimmen.

Verder is mijn lijmmengsel iets meer lijm dan water maar dat is at jezelf het lekkerste vindt.


Groet Harry


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2297 Gepost op: 15 March 2017, 15:04:55 »
Ik zag Bessel (=schoonhoven) in het RTV Utrecht filmpje met de hand een speld (met de krokodillebek) op de juiste plek houden.
Dat is ook de manier zoals ik het doe. Ik probeer de speld in de lijm te zetten, voor betere geleiding (het vocht van de lijm). Maar als er geen verschil is met het bevestigen aan de rails, dan is dat wel makkelijker.

@Jerry: Heb ik geen last van, mijn baan is analoog (met Gaugemaster pulsbreedte regelaar).

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2298 Gepost op: 15 March 2017, 21:42:19 »
Even terugkomend op die PSG - 1 van Peco:

Citaat
Ik weet nog niet hoe rap hij door een 9V batterijblok heen is.

Bij een elektronicaboer kun je allerlei adapters kopen, vaak voor een habbekrats (2 x een 9V blokje en je hebt zo'n ding er al weer uit) en voor diverse voltages, AC en DC, is dat niet wat?
Natuurlijk zit er dan wel een draadje aan je graskanon. O wacht, die zit er toch al aan, voor de tegenpool. Dan heb je dus twee draadjes...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2299 Gepost op: 16 March 2017, 06:26:24 »
@Jerry: Heb ik geen last van, mijn baan is analoog (met Gaugemaster pulsbreedte regelaar).
Ook die gaugemaster kan je kapot maken op die manier.  Daar zit ook een lading elektronica in die het niet zo leuk vind om die kilovolts te verwerken. Het kan zelfs zo zijn  (net als bij esd schade) dat je er niets van merkt, maar de levensduur wel verkort wordt van het apparaat. Gewoon even de moeite nemen om de elektronica los te koppelen voordat je gaat grassen ;)
groeten,
Auke

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2300 Gepost op: 16 March 2017, 08:15:57 »
De handregelaar is aangekoppeld als ik ga rijden. Anders ligt die gewoon in de doos bij de loks.

@Reinout: Ik wordt nieuwsgierig naar het behaalde resultaat van je Demovideo. Heb je plaatjes?

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2301 Gepost op: 16 March 2017, 08:23:51 »
Het gras op de eerste module:



En de tweede module had ik eergisteren van ballast voorzien. Dat was gisteravond droog:



Gisteravond met begrasser, burf und 4.5mm roodbruine vezels gewerkt:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2302 Gepost op: 16 March 2017, 08:54:59 »
 (y)
Dat ga ik ook eens uitvoeren op een proefplankje.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2303 Gepost op: 17 March 2017, 15:50:17 »
De 52er in Gerolstein begint het weer te doen. Ze moeten er nog veel aan doen, maar hij heeft z'n eerste meters onder eigen stoom afgelegd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2304 Gepost op: 19 March 2017, 10:52:34 »
Qua Peco begrasser: ik heb wel het idee dat het rooster wat grof is. Volgens mij is m'n gras sneller op en zuig ik meer. Maar... da's een gevoel. Ik heb geen keukenweegschaal erbij gepakt :)

Het resultaat en het gemak van werken, dat zit wel goed:



Voor het idee wat materieel erbij geplaatst:



Ik ben er nog wel even mee bezig, maar het begint er al lekker uit te zien. Inmiddels heb ik "bauen mit Brandl 2" besteld, dan kan ik na afloop kijken hoe ik het wèl had moeten doen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2305 Gepost op: 19 March 2017, 14:53:23 »
Korte goederentrein in Kaisersesch, 1993 op DSO. Ik heb daar twee van m'n eigen (instamatic...) foto's ook aangehangen. Goederentrein vanaf de andere kant (Gerolstein) in Ulmen, 1991:





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2306 Gepost op: 27 March 2017, 19:40:25 »
Zo, drie dagen conferentie ("fossgis") gehad in Passau. Zuid zuid oost oost Duitsland, waar de Donau het land uit stroomt richting Oostenrijk. Als je inhoudelijk interesse hebt in open source geografische informatiesystemen kan je bij m'n samenvattingen kijken, er is er o.a. eentje over het samenvoegen van spoorwegnetkaarten :) .

Passau is uitstekend per trein te bereiken. Op de heenweg ging door een vertraging helaas het ritje langs de Rijn (Keulen-Koblenz-Frankfurt) de mist in, dus ging ik rechtstreeks met de Neubaustrecke naar Frankfurt. Ach, luxeprobleem :) Op weg richting Passau kom je over de "Spessartrampe" en dat is ook leuk. Laatste keer, want in het najaar gaat het herziene, vlakkere, traject open. Je zit links en rechts bouwputten voor tunnels, daarmee krijgen ze de ergste helling eruit. Geen opdrukloks meer nodig.

Hierboven had ik eerst "schiefe Ebene" staan i.p.v. Spessartrampe.... oepsie...

Hotel in de Bahnhofstraße, dus dat was goed gepland van ondergetekende. Richting universiteit liep je onder de spoorbrug richting Oostenrijk door:



De universiteit ligt aan de Inn, de rivier die bij Passau in de Donau uitmondt:



Vrijdagmiddag een kaartje gekocht om de rest van de dag met stoptreinen rond te mogen rijden en gelijk richting het Beierse Woud getogen. Namelijk de Bayerische Waldbahn Plattling-Deggendorf-Zwiesel-Bayerisch Eisenstein met z'n zijlijntjes.

In Zwiesel uitgestapt. De situatie heet daar ook wel de "Zwieseler Spinne" omdat er naar elke windrichting een lijntje vertrekt. Ik heb die naar het westen, naar Bodenmais genomen. Een echt zijlijntje. 10km per uur over de overweg, toeter aan. Langsamfahrstelle halverwege het bos omdat de rails gammel zijn. "Bedarfshalt" waar je op een knopje moet drukken om te stoppen.

Foto's van details zoals deze telefoon genomen (let op: er lag zelfs nog wat sneeuw!):



Eindpunt met nog een los liggende wissel met een paar meter spoor:



Zwieseler Spinne? De lijnen uit zuid, oost en west komen gedrieën het station binnen, ieder op een ander niveau:



Vanuit Zwiesel iets terug richting zuiden, richting Gotteszell. Daar overstappen op de Regentalbahn Gotteszell-Viechtach. Regentalbahn? Volgens mij had ik die in een "Abschied der Schiene" boek al eens gezien, die lijn was stilgelegd. Volgens wikipedia loopt er in 2016 en 1017 een proef of ze hem weer in bedrijf gaan nemen. Uursdienst. Unieke (en onverwachte) kans om deze lijn nog eens te bereizen!

Dat was ook een echt zijlijntje. Apart was de situatie in het kruisingsstation Teisnach:



Je ziet in de verte de kruisende trein aankomen. De overweg wordt door een mannetje ter plekke afgesloten met twee kettingen!

Vervolgens moeten de twee machinisten naar een kastje lopen en allebei hun sleutel erin stoppen en omdraaien:



Ben je wel even mee bezig!

Mooi ritje:



Eindpunt Viechtach met nieuwe en oude motorwagen:



Sleutelkastje Viechtach:



Zaterdag terug. Nog een trafotransport gezien:



Alles ging goed tot het laatste station voor de Nederlandse grens: Kaldenkirchen, vlak voor Venlo. De normale treinverbinding via Oberhausen was niet mogelijk door werkzaamheden. Dus de regionale trein Düsseldorf-Venlo stond op het menu. Alleen gingen in Kaldenkirchen de deuren niet meer dicht, dus in totaal anderhalf uur vertraging. Ach, ik had een boek bij me, ik vond het wel best :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 27 March 2017, 23:11:32 door Reinout van Rees. Reden: schiefe Ebene => Spessartrampe »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2307 Gepost op: 27 March 2017, 20:42:47 »
Aanvulling: dit is een duidelijk plaatje van de situatie in Zwiesel.

En die fotograaf (Andreas T) heeft op DSO danwel Mittelrheinforum nog meer mooie foto's van die buurt. Bijvoorbeeld over Bodenmais, waar ze zelfs met die TEE diesels hebben rondgereden!

Voor een stapeltje links, kijk hier maar eens.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2308 Gepost op: 27 March 2017, 23:50:03 »
Qua Eifelburgenbahn is er ook weer wat gebeurd. Ik ben druk bezig in het "Bauen mit Brandl 2" boek te lezen om daar nog tips uit te halen, dat leidt me wel een beetje af :) Nou, eerst maar een plaatje:



Wat hierboven is veranderd ten opzichte van de vorige keer is dat ik met wat spuitlijm een paar toefjes heb aangebracht en er turf over heb gestrooid. Dat geeft nèt even wat meer diepte. Bevalt me wel.

Wat ik ten opzichte van "Brandl" mis bij mijn huidige werkwijze, dat is eigenlijk wat ik ook al eerder zei n.a.v. Schoonhoven-op-ontraxs: meer in lagen werken en ook meer open ruimtes laten. Ik strooi een egale laag turf. En gooi er dan een vrijwel egale laag 2mm vezels overheen. Waar is de kale ruimte? Waar is de ruwe ondergrond? Op dat vlak zit er nog wel wat verbeteringsruimte.

Desalniettemin ben ik best heel blij en tevreden met mijn huidige resultaat. De onregelmatigere structuren die komen doordat ik met een gammele dikke kwast (stukken haar eruit geknipt, uit elkaar geduwd, enz) de lijm aanbreng in plaats van te druppelen: dat scheelt al een boel. Handig, zo'n videootje van "zo bouw ik Schoonhoven" kijken en vervolgens op ontraxs navragen wat de techniek precies is.

Gewoon een beetje spelen en uitproberen: dat helpt een boel. Nu raadt "Brandl" aan om proefstukjes te maken: tja, ik heb op m'n baan geëxperimenteerd :) Door de moduleopbouw kan ik later makkelijk nog wat bijwerken. Desnoods ga ik er met een emmer sop en een schuursponsje overheen en begin ik opnieuw :D

Enfin, volgende plaatje:



Heel provisorisch op z'n plek. Hoogte onderling klopt nog niet. Maar.... de kleuren passen al heel aardig. En door een plaatje zoals dit krijg ik best wel zin om lekker door te gaan met deze modules. Dat is ook belangrijk.

Wel moet ik nog verzinnen hoe ik het links rond het tunnelportaal ga doen.... Dat wordt nog lastig. Misschien maar gewoon wat halve bomen eromheen plakken. Dat blijft toch een punt zo net onder de dakbalk, daar krijg ik geen lekkere geleidelijke heuvel op z'n plekkie.

Hm.... De linker 20 cm wil ik toch nog netjes afdekken met triplex... misschien dat triplex iets doortrekken zodat er een "hoekje" achter ontstaat? Dat bedekt véél! 10 cm doortrekken volstaat zeker. Je moet het tunnelportaal nog kunnen zien, maar verder... Hier ga ik mee verder piekeren.

Laatste foto:



Vandaag nog wat gras aangebracht in de linkerhoek. En met 3mm blauwe plaat en betonverf de plek aangegeven waar de betonplaten gaan komen. Een identieke 3mm blauwe plaat ga ik in stukjes snijden en erop plakken. Dat werkte bij de losweg van Kelberg prima. Ik vind het er daar ook mooi uitzien. Maar..... zoals Harry ooit terecht opmerkte: betonplaten vind je niet bij loswegen aan de Eifelquerbahn. Split, asfalt en kinderkopjes: ja. Dus heb ik alweer een half jaar geleden mallen gekocht (en gebruikt) voor kinderkopjesloswegoppervlaktesmetrand, dus die gaan binnenkort in Kelberg gebruikt worden. Jammer van de mooie betonplaten...... Maar niet getreurd, het betonplatenidee past volgens mij prima bij deze gaslosplaats! Nu nog even het gaas voor een hekwerkje opzoeken dat ik anderhalf jaar geleden op Eurospoor heb gekocht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2309 Gepost op: 28 March 2017, 05:46:58 »
Hoi Reinout

Dat in lagen werken is inderdaad lastig. Op mijn draadje hebben we het er afgelopen zondag over gehad. Het is wel oefenen dus worden er weer teststukjes gemaakt. Met die turf erover vind ik er mooi uitzien.

Succes er weer mee.

Groetjes Harry