Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 18:16:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 17:16:31
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1229389 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: DSO link: Eifelquerbahn eind jaren 80
« Reactie #1905 Gepost op: 16 October 2016, 22:30:44 »
Mooie foto's van de Eifelquerbahn doken zojuist op DSO op: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7965242,7965757
Inderdaad prachtige foto's Reinout! Wat een sfeer, heerlijk om bij weg te dromen!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1906 Gepost op: 17 October 2016, 22:13:11 »
In mijn verhalendraadje staat een video van de twee silberlinge. Allebei met verlichting en allebei vervuild. En.... eindelijk heb ik de frontverlichting af. Dat was op een of andere manier een lange geschiedenis. Maar 't is gelukt!

De draden van de draaistellen heb ik (grijs geschilderd) richting het kleine balkon in het midden van het rijtuig geleidt en daar twee pinnetjes vastgelijmd:



Daarna de verlichting, decoder, draadjes, ledstrip-aansturing enz in het plafond lijmen:



Links op bovenstaande foto zie je zwarte verf. Ik heb de ledjes eerst met witte verf (voor de reflectie) ingesmeerd. Daarna deze zwarte verf erover om de doorstraling tegen te gaan. Aan het eind heb ik nog wat mintgroen (zoals overal op de wanden) eroverheen gedaan.

Zo ziet het er in het donker uit:



En beide rijtuigen bij elkaar:



Nou, het is gelukt om de verlichting 's nachts niet al te fel te krijgen. En "overdag" zie je net voldoende om te kunnen zien dat er preisers in zitten. Ik ben niet ontevreden.

Misschien ooit nog naar de vervuiling van het dak van het 1/2e klas rijtuig kijken. En ooit wat lading in de bagageruimte van het stuurstandrijtuig. Komt wel. Oh ja, de lok moet ook vervuild worden! Oh ja, en ik ben de remhendels vergeten een kleurtje te geven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1907 Gepost op: 18 October 2016, 22:17:36 »
Grom grom grom. Vanavond aan de 57-met-beetje-kortsluiting gewerkt. Nou, ik denk de oorzaak gevonden te hebben:



Waar de twee rode draadjes de tender in verdwijnen worden ze eerst danig geplet door de metalen bovenbouw van de tender. Oh bah. Net voldoende om de decoder een kortsluiting te laten detecteren. Bij mijn metingen kwam ik tot iets van 40 Ohm weerstand. Eh ja, da's niet de bedoeling. Toch ergens wat raar, want de ene draad gaat naar de voorverlichting, de andere naar de rookgenerator. Nou ja, in ieder geval mag ik volgens mij blij zijn met de robuuste bouw van die ESU decoders: hij is niet opgeblazen.

Ok, alles weer in elkaar gezet en de draadjes nu losjes langs het bewuste punt geleid. Geen kortsluiting meer! Maar nog niet alles is rozekleur, rozegeur en maneschijn.

Ten eerste: die twee draadjes behoeven een aansluiting aan de decoder. Maar het moet ook los kunnen. Een redelijk kleine oplossing is dan van die printplaatstekkerstripjes te gebruiken. Stukje van twee mannetjes en twee vrouwtjes. Solderen, krimpkousje eromheen. En, oh bah, dat is toch eigenlijk bij elkaar wel lomp groot. In ieder geval dikker dan de decoder zelf:



Dat bevalt me toch niet. Het kost veel ruimte. En daar moet dan nog de kolenimitatie bovenop.... Zijn hier geen betere methodes voor? Ik zit eraan te denken om gewoon géén stekker te gebruiken. Als ik 8cm extra lengte gebruik heb ik voldoende marge. Gewoon het snoertje doortrekken en een beetje opvouwen binnen in de tender. Dat kost minder ruimte dan zo'n stekker. Nadeel is dat bij onderhoud de tender altijd naast de lok moet staan. Als er nog tips zijn... Het gaat dus om de twee draadjes naar de rookgenerator en het voorlicht. De stroomafname gaat via de reguliere roco tenderaansluiting.

Ten tweede: de stroomafname is bij deze oude roco constructie niet bijster goed. De stroomafname is alleen van de lok, niet van de tender. En de lipjes die boven op de wielen drukken zijn wat slap aan het worden. Na mijn reparatiewerkzaamheden haperde de lok duidelijk op een paar plekken. Dat is niet iets dat ik van m'n loks wens te accepteren. Hier moet ik toch naar gaan kijken en wat anders qua stroomafname verzinnen.

Nieuwere roco stoomlokconstructies zijn toch wat beter. Als je de tenderkap losschoeft komen aan de onderkant de wielen eruit vallen. En na een tijdje de complete tandwielkast. In m'n herinnering is dat bij de 23 en de 50 toch minder een probleem.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1908 Gepost op: 18 October 2016, 22:20:43 »
Reinout,

Waarom moet het los kunnen?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1909 Gepost op: 18 October 2016, 22:45:27 »
kleinere stekkers? headers met 1,27 mm pitch bijvoorbeeld
groeten,
Auke

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1910 Gepost op: 18 October 2016, 23:21:32 »
hallo Reinout,

Dat aansluitplaatje voor de decoder, kan je daar niet wat mee? Ik ken die Roco locs niet, maar vaak is er voldoende koperoppervlak om hiervan een aantal meer soldeerpads te maken, daar kan je dan de bedrading op aankoppelen en indien nodig soldeer je de verbinding los, zo vaak hoeft die tender er niet af, toch? Het verdelen van de koperlaag kan je makkelijk met een Separeerschijje doen, die heb je toch? Vijlen kan vaak ook maar is een beetje gepruts.
En inderdaad maar sleepcontactjes op de tenderwielen proberen? Vaak is een tweetal extra al voldoende.

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1911 Gepost op: 19 October 2016, 00:03:11 »
Bedankt voor de tips!

@arthur: Waarom los? Bijvoorbeeld bij onderhoud. Of schilderwerk. De lok zit met een stukje plastic vastgeklemd aan de tender: daar wil ik niet teveel kracht op zetten, dus ben ik nogal beperkt in m'n vrijheid als ik wat met een van beide wil doen. Maar, zoals ik zelf ook al aangaf, misschien is het goed genoeg als er voldoende speling in een draadje zit, dan kan het gewoon los van elkaar.

@auke: 1.27mm headers? Hm, ja. Ik heb het met 2.nogwattus headers gedaan. Ik heb van dat kleine grut ook wat liggen.... Toch eens naar kijken :)

@michiel: ik weet niet wat je met "aansluitplaatje" bedoeld? Ik heb niet-digitaal-voorbereide loks, dus ik soldeer de draadjes van de decoder normaliter rechtstreeks vast. Het gaat me nu puur om de extra draadjes van de tender naar de lok.

@michiel: tenderwieltjes ook van stroomafname voorzien, dat had ik eigenlijk moeten doen. De handleiding van hp-pfeiffer noemt dat ook. Er zit af-fabriek al een gaatje in de tenderbodem om het te doen. Het kan overigens alleen bij de achterste as, want de andere twee zijn van antislipbandjes voorzien.

Hm.... deze lok is toch een gevalletje "ik had beter moeten weten en het gelijk goed moeten doen". Aan de andere kant: bij sommige andere loks ben ik ermee weggekomen om het allemaal snel en eenvoudig te doen. Het idee erachter is dat ik nu snel zoveel mogelijk goed genoeg werkend krijg. Zodra de baan "af" is kan ik dan overal detailwerk gaan doen. Maar.... loks moeten gewoon goed rijden! Daar ga ik weinig/geen concessies aan doen!


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1912 Gepost op: 19 October 2016, 08:01:10 »
Dag Reinout,

Uit de handleiding van de actuele BR 57, catalogusnr. 52609, haal ik:
Tenderplatine 121878, Tenderkontakt links kpl.. 121879 en Tenderkontakt rechts kpl. 121880.

Succes hiermme!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1913 Gepost op: 19 October 2016, 14:57:28 »
Ik bedoel deze hier:



Kan het niet zo goed zien, maar vaak is er op zo´n plaatje best ruimte om de bestaande printbanen op te delen, zodat je een paar soldeer`pads` krijgt. Hieraan kan je dan de draden, goed gecontroleerd aan en af te solderen en blijft het geheel wat slanker.
Zo krijg je inderdaad een reusachtige kolenbult!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1914 Gepost op: 19 October 2016, 15:20:44 »
Nu snap ik het. Da's best een goed idee om wat meer orde te brengen. Het is minder gerommel dan draadjes aan elkaar solderen en daar dan weer krimpkous omheen doen. Eventueel werkt een strookje printplaat ook.

Eens kijken of ik met vastgesoldeerde draadjes kan werken:

  • Er moet voldoende speling zijn dat ik de tender en lok kan scheiden voor onderhoud, vervuilen, enz.
  • Het teveel aan draad door bovengenoemde speling moet ik wèl ergens uit het zicht kwijt kunnen...

Ik heb volgens mij bij de 23 een draad (zwart) door het machinistenhuis laten lopen. Die is dicht aan de achterkant, dan valt het niet op. Nu zal dat, mits zwart, ook bij de 57 wel meevallen. Stoker en machinist erin zetten en je ziet er niets meer van. "Overtollig" draad achter een van de twee figuurtjes klemmen, misschien?

Ik denk dat ik hier later pas aan toe ga komen: ik moet m'n aandacht meer op de achtergrond-foto-planning richten omdat de trip richting de Eifel al over anderhalve week is. Maar wie weet. Ik vind die 57 een leuke lok en het stoort me dat 'ie het nog niet goed doet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1915 Gepost op: 19 October 2016, 17:08:27 »




als vervolg op reactie #1901, de foto's op DSO, hier een paar foto's van de Eifelquerbahn te Ulmen zoals het er nu uitziet. Nou ja, begin augustus 2016.
op DSO staan twee foto's met vrijwel hetzelfde gezichtspunt, één van een BR 215 genomen in april 1989 en één van een gele railbus uit 1990.


Hans
Met vriendelijke groet
Hans

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1916 Gepost op: 19 October 2016, 21:36:09 »
Oh bah. Dat is om te huilen, die tweede foto. Struiken op het spoor. Groot verschil al met drie jaar geleden. Snif.

Bedankt voor de foto's.

Hm... kan ik me geestelijk voorbereiden...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1917 Gepost op: 19 October 2016, 23:06:04 »
Bosmaaiertje eroverheen,
en rijden maar weer ;)

Het spoor is in iedert geval niet gesloopt...

Mvg,

Tis
********

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1918 Gepost op: 20 October 2016, 10:29:33 »
Volgens mij
staat destruik naast het spoor,en ligt daar ook een wisel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1919 Gepost op: 20 October 2016, 10:42:29 »

Ik weet niet meer of dat ik zeze als eens heb laten zien. In dacht begin jaren 70 van de vorige eeuw


Stoom was toen nog niet zo lang verledentijd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.