Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
20 June 2025, 10:12:45

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171954 keer)

Railroader

• Offline Offline
  • Trona Railway - Mojave Desert
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1935 Gepost op: 24 October 2016, 08:21:01 »
@Reinout van Rees
Verder tikt er bij sommige treinen ook wel wat alsof er een steentje aan een wielband zit. Dat geluid is weg op de stukken dat er nog geen ballastbed ligt. Raar, want het is een regelmatig geluid, dus het kan niet aan uit-stekende steentjes liggen, lijkt me.

Oorzaak : code 75 rails en grove flensen (code 75 is voor fijne RP25 flensen) !
Grt Jacq

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1936 Gepost op: 24 October 2016, 08:50:46 »
Die code 75 van Peco is ook voor reguliere NEM flenzen, hoor. M'n roco 215 uit 1973 rijdt er prima overheen.

En: als het aan de flens+code75 zou liggen zou het geluid ook daar waar er nog geen ballastbed ligt moeten voorkomen, toch?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1937 Gepost op: 24 October 2016, 09:01:03 »
Citaat
het is een 23 en geen 3700 of 44

Nee, maar ik moest aan dit plaatje denken:

Wat dat getik betreft: het geluid ken ik wel van rookgeneratoren, dat komt soms wel voor, maar dat het zo "constant" is, zo voortdurend... dat kan ik niet goed thuisbrengen.
Het lijkt me in elk geval los te staan van de rail-wiel-combinatie, omdat er geen verband lijkt te bestaan tussen de snelheid van loks en de frequentie van het getik.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1938 Gepost op: 24 October 2016, 09:11:55 »
Ah! Ja :)

Reinout

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1939 Gepost op: 24 October 2016, 14:41:57 »
Zou het volgende misschien een oorzaak kunnen zijn:
Een drijfstang die wellicht tegen een andere aantikt tijdens het rijden ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1940 Gepost op: 24 October 2016, 18:27:31 »
Het zijn niet de beste plaatjes, het woord digitaal bestond toen niet eens, maar toch een tijdsbeeld in de Eifel. Z gestelde stoomlocs in Mayen. Het was grijs, nat, donker en koud

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1941 Gepost op: 24 October 2016, 19:02:54 »
Zo'n rijtje buiten dienst gestelde loks in Mayen heb ik nog niet eerder op foto's gezien. Geinig! "Het is tijd, het is voorbij" :)

Minder geinig:

Ik heb denk ik de oorzaak van de kortsluiting in m'n silberlingkoprijtuig. Rechtsonder een digikeijs functiedecoder waarvan het linksboven onderdeel een bruinige aanslag heeft. Daar is vrees ik iets doorgebrand, wat zou kloppen met wat ik bij het doormeten met de multimeter zag: + en - zitten allebei 1:1 verbonden met de blauwe draad, in welke richting ik de pinnetjes van de multimeter ook hou. Dàt kan niet kloppen.

Als ik een oorzaak bij mezelf zou moeten zoeken i.p.v. bij de functiedecoder: linksboven zie je een plak lijm (lijmpistool) waar de functiedecoder met de rechts zichtbare zijde opgeplakt zat. Ik nam aan dat dat bij zo'n decoder geen kwaad kan. Er zitten max 3 ledjes aan met een 10k weerstand ertussen....

De conclusie lijkt dat 'ie daar niet tegen kan. Zucht zucht zucht. Ik hèb nog zo'n decoder. Die zal ik er dan maar inbouwen en 'em dan wat luchtiger vastzetten.

Ik heb wel de neiging voor de railbus dan een ESU functiedecoder te gebruiken...

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1942 Gepost op: 25 October 2016, 19:27:18 »
Experiment met achtergrond. Een panoramafoto uit herfst 2013 van de "Weiher" achter het station van Ulmen geklust. Lantarenpaal, een boompje en wat irritante schaduwen digitaal weggehaald. Dat ging eigenlijk prima. Beetje zitten piekeren hoe breed/hoog ik het nou zou maken, hoe ik het uit wilde snijden, of, of of... Dus maar één versie gewoon uitgeprint op losse A4tjes om te kijken hoe het uitkomt. Dan heb ik een "vast punt" en kan ik van daar uit gaan wijzigen.

Uitgeprint en op een stuk karton aan elkaar geplakt:

Op z'n plek gehangen met ducttape:

Rechts ziet het er zo uit:

En links zo:

Ik moet er nog over piekeren.

• Het heuveltje in het midden kan ik gebruiken om links en rechts een andere foto te gebruiken en de overgang te maskeren. Dan gaat de resolutie omhoog.
  • Het heuveltje kan ik trouwens óók nog met de decoupeerzaag met de grond gelijk maken...
  • De Weiher (vulkaan-gerelateerd meer) zie je niet goed, hij gaat bijna schuil achter het spoor. Misschien wat hoger aanbrengen, maar dan moet ik ik meer van de oever van de oorspronkelijke foto gebruiken, maar daar waren veel lastige schaduwen die ik dan weg moet werken.
  • De lucht doe ik op deze manier los van de rechtop staande achtergrond. Ik weet niet of ik dat wil. Uiteindelijk zal ik het wel aan elkaar plakken.
  • Het spoor loopt op 1cm van de achtergond. Dat wordt irritant met de binnenverlichting die op de achtergrond schijnt. En met de schaduw van de trein. Maar daar lijkt me niets aan te doen, het is daar nu eenmaal krap onder het schuine dak.

Opmerkingen?

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1943 Gepost op: 25 October 2016, 19:48:59 »
Hoi Reinout,

Wat mij opvalt is de foto, overgang witte dakplaten, bruine balk. ik blijf niet geconcentreerd op de achtergrond, maar zie steeds die andere aspecten.
Zelf heb ik ook deze uitdaging.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1944 Gepost op: 25 October 2016, 20:55:43 »
Hm, ja, dat is zo. De hemel ook maar in elkaar geplakt. Er zijn nog steeds naden die afleiden, maar 't zou duidelijker moeten zijn:

Links:

Rechts:

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1945 Gepost op: 25 October 2016, 21:02:34 »
Nog wat brainstormen:

• Wat als ik als afsluiting bij het rechter deel aan de achterkant gewoon bot een betonnen muurtje doe....
  • Het is me wel een gok hoor, om zo'n zonovergoten gouden bosrand op de achtergrond te doen...
  • Rechts van het rechterdeel, haaks om de hoek, had ik bij station Berenbach een eenvoudige naaldboom-bosrand bedacht zoals daar in werkelijkheid ook staat. Met in de hoek een verhoogde verlaadplek om de open wagens vanaf te beladen. Dus daar komt vast wel iets dat een sfeerverschil in achtergrond wat verdekt.
  • Benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1946 Gepost op: 25 October 2016, 21:12:09 »
Perspectief is een moeilijk iets. Zonder ook maar bij benadering te kunnen zeggen in welke orde van grootte, zou ik willen proberen de achtergrond iets groter af te drukken.
Natuurlijk is 'genoeg' lucht (ik bedoel gewoon lucht, met wolken) belangrijk, maar ik zou ook aan de benedenrand genoeg "voorgrond" laten staan, zodat je wat kunt spelen met de hoogte van de horizon.

Als het een wolkendek is met gaten, dan is een zonovergoten achtergrond, terwijl de voorgrond zich in somberheid wentelt, helemaal niet zo zeldzaam.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1947 Gepost op: 26 October 2016, 11:01:55 »
Het idee in deze uitvoering vind ik niks,het is zoals ze dat noemen een ratjetoe,je kijkt naar de naden van de vellen,de gaten die daar in zitten,de 2 deling van bergen en lucht,persoonlijk zou ik alles eraf halen en een andere optie bekijken :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1948 Gepost op: 26 October 2016, 12:03:28 »
Eh, Floris, je commentaar is alsof je denkt dat dit de definitieve versie is? Dit is, zoals ik zei, slechts een experiment. Om een idee te krijgen. Aan elkaar geplakte A4tjes. Ja, dan heb je naden tussen de vellen.... Dus je zult een beetje om dit soort zaken heen moeten kijken. Uiteindelijk wordt het wel netjes in één geheel uitgeprint.

Die tweedeling "rechtopstaande achtergrond" t.o.v. "schuine lucht" is wèl iets wat ik eventueel in de definitieve versie zou kunnen stoppen. Qua verwerking/montage zou dat namelijk makkelijker kunnen zijn. Je hebt gelijk dat de horizontale lijn wel opvalt.

TODO voor mezelf: vanavond provisorisch de LEDstrip weer aansluiten om te kijken of de nu-zwart-overkomende naad niet gewoon vrijwel wegvalt als de ledstrip er ongeveer recht in schijnt.

Jan: ik denk dat je gelijk hebt. Het zal er mooier uitzien als het meer+bosrand-deel van de achtergrond wat hoger komt. Er is niet veel ruimte, want ik wil per sé de bovenkant van de heuvels niet boven de rand/knik uit hebben steken, want dan gaat het helemaal mis. Maar een cm of 4 scheelt al veel, misschien dat ik dan het meertje ook beter zie.

Probleem: ik had nou net de onderkant eraf geknipt omdat daar veel schaduwen op het gras zaten. Enfin, werk aan de winkel. Combineren met andere foto's :)

Alternatieven waar ik nog over ga denken:

• Het vertikale deel van de achtergrond iets verder naar achteren plaatsen. 4cm ofzo. Geeft meer dieptewerking, kan schaduwproblemen van de trein voorkomen, maar kost door het schuine dak wel weer hoogte. Maar doordat je er ook schuin "in" kan kijken wordt dat misschien weer gecompenseerd.
  • De huidige achtergrond alleen voor het linkerdeel gebruiken. Nadeel is dat ik nòg meer voorgrond nodig heb op de foto. Voordeel is dat de resolutie weer omhooggaat (wat helemaal geen slecht idee is).
  • Voordeel van bovenstaande punt kan zijn dat ik een betere achtergrond kan kiezen voor het rechterdeel. "Beter" als in "ik kan die hoek als één geheel aanpakken". Dat geeft misschien een betere indruk.

Reinout

HIJ

• Offline Offline
« Reactie #1949 Gepost op: 26 October 2016, 12:29:07 »
Wellicht kun je overwegen de overgang tussen het schuine deel v.d. foto (tegen het dak aan) en het verticale deel v.d. foto een ronding te geven? (Dat doen ze in fotostudio's ook vaak met de achtergrond, zodat de hoek niet opvalt. Als je googeld op afbeeldingen "fotostudio achtergrond", dan zie je wat ik bedoel.)
Dan valt het nog minder op. Net zoals ze bij sommige modules in de hoeken rechtopstaand doen. Zou ik inderdaad, zoals je al opmerkte, wel alleen lucht in de ronding /schuine deel doen, anders ziet er zo raar uit.

Ik neem aan dat je er tzt een grote print van gaat laten maken, dan is zoiets redelijk eenvoudig te verwezenlijken. Het bovenste deel tegen het dak, het onderste deel achter de module en het middelste deel krijg automatisch een ronding
« Laatst bewerkt op: 26 October 2016, 12:31:51 door HIJ. Reden: Aanvulling.. »
Mvg, Eric