Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 18:40:53
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172482 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1920 Gepost op: 20 October 2016, 11:01:37 »
Sobat: ja, al eerder :)

Je had me daar toen ideeën door gegeven die ik deels weer vergeten was en deels al geïmplementeerd heb.

Vooral die tweede foto is leuk. De verlichtingsmast net achter de waterkraan, dat is een detail dat ik denk over te gaan nemen.

Wat me ook opvalt is de ondiepe put, die is duidelijk alleen voor het ontslakken bedoeld, niet voor inspecties. Hm. Dat bevalt me misschien toch beter dan m'n huidige idee van "dump het maar tussen de sporen". Dat kàn volgens mij wel, maar... 't Betekent wel extra werk, maar da's ok.

Bovenstaande punt heb ik nog geen aandacht aan besteed. De locatie van de lichtmast, het feit dat er een slakkenput zit... Kijk, da's leuk. Ik heb een inspectieput-setje van Auhagen, daar zitten er twee in. De ene kan dan mooi als inspectieput in de lokloods, de tweede in kortere en ondiepere variant als slakkenput. En dat betonnen slakkenopbergding ernaast is een leuk detail. En, belangrijk, niet al te breed.

Kun je me een hogere resolutie versie van die foto sturen? reinout@vanrees.org Het gaat me dan vooral om het slakkenopbergding, kijken hoe de onderkant ervan er nou uit ziet.

Op stummiforum ben ik er inmiddels achtergekomen dat die "H"-borden waarschijnlijk niet nodig zijn op m'n eindstation. Dat was voor mij onverwachts. Ik zie op jouw foto's ook geen dergelijke borden staan voor binnenrijdende treinen, terwijl ik die wèl op die plekken op m'n huidige station heb staan. Tijd voor wat nachbesserung :)

Bovenstaande heb ik wel geïmplementeerd. De H-borden zijn weg. O.a. omdat ze op jouw foto ook niet stonden :)

Heb je toevallig ook een foto van dit eindstation genomen in de richting van Kall? Ik ben benieuwd of daar nog iets staat qua borden (vooral "H"-borden).

Bovenstaande vraag heb ik nog wel. Vrijwel zeker dat daar niets staat, maal als ik fotografisch bewijs heb dat het toch af en toe voorkwam... Een beetje afwijken is wel leuk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1921 Gepost op: 20 October 2016, 13:06:24 »
Dit zijn dia positieven Scanner in kaduuk en de rest zit in dozen, ver weg gestopt. Zal kijken wat of ik voor je doen kan. :laugh:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1922 Gepost op: 20 October 2016, 13:42:02 »
Nu ik toch moest zoeken tussen de dozen , kwam ik deze nog tegen;


Vergelijk het eens met de voorgaande plaatjes. Dit is 2005


Haast niet te geloven dat het de zelfde situatie is.


Schleiden. Komende van Euskirchen


Tussen Hellenthal-Gemund en Kall
« Laatst bewerkt op: 20 October 2016, 13:44:58 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1923 Gepost op: 20 October 2016, 15:54:19 »
Reinout gaat echt tranen in zn ogen krijgen
Alles netjes nagemaakt,moet ie de boel gaan vervuilen ,volproppen met onkruid en een bende op het perron zetten
Is denk ik niet meer van de DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1924 Gepost op: 20 October 2016, 16:00:47 »
Ik heb twee stations. Het stationsgebouw van Kelberg ga ik lekker vervuilen en dat van Berenbach wordt vers geschilderd opgeleverd. Dat laatste gebeurde met enige regelmaat. Niks mis mee om wat zwartige aanslag op de muren te zien.

Het vervuilen van het terrein laat ik binnen de perken: de lijn is immers nog netjes in bedrijf?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1925 Gepost op: 20 October 2016, 16:04:18 »
Blijft jammer dat zulke gebouwen zo verwaarloosd eruit gaan zien

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1926 Gepost op: 22 October 2016, 13:21:37 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1927 Gepost op: 23 October 2016, 08:52:48 »
En ook deze zijn weer geweldig! Met name de 1e en 2e foto zijn helemaal top! (y)
Ik krijg spontaan zin om zo'n scene na te bouwen :)
Bedankt Reinout!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1928 Gepost op: 23 October 2016, 09:21:12 »
Elke keer als ik het woord Vulkaneifel zie, en volgens mij heb ik dat al eens een keer gezegd, moet ik denken aan de Vulkan Brauerei.
Ben er nu een paar keer geweest op een warme zomerdag, heerlijk  (y)

hik !

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1929 Gepost op: 23 October 2016, 14:31:36 »
Mijn vertrouwen in mijn eigen soldeervaardigheden heeft zonet weer een knauw gekregen: tijdens het rijden vloog de kortsluitbeveiliging weer aan. Deze keer was het het silberling-stuurstandrijtuig. Bij nameten met de multimeter bleek er inderdaad kortsluiting te zijn. Ergens. Huh? Nou hèb ik daar laatst bij de 57 ook last van gehad: daar was het probleem dat er een draadje klem zat onder een stuk metaal.

Grrrrrrrrrrrr. Moet ik het rijtuig weer uit elkaar gaan wrikken....



Meer succes heb ik met de 57 gehad. Die heb ik gisteren onder handen genomen.

  • Dikke stekker eruit en "gewoon" draadjes doorverbonden. Hierdoor was er meer plek voor de bups kolen.
  • Extra stroomafname in de tender aangebracht. Hij rijdt nu zonder horten en stoten.
  • De kolen uit Lümmeln aangebracht. Dat ziet er toch mooier uit.

Boven de achterste as van de tender zitten er af-fabriek sleufjes in het zwarte plastic houdertje voor het lichtbolletje. In ieder geval bij dit oude model. Dus... stripjes stroomafnemer gemaakt (afgeknipt van een setje stroomafnemers voor onder rijtuigen, van digikeijs), omgebogen en met secondenlijm vastgezet:



Aan de onderkant zie je ze aan weerszijden van het gleufje voor de as uitsteken:



En..... de kolen!



Ik kon m'n vorige afdekking hergebruiken. Dat was een stuk dik zwart papier/dun karton met zwarte klei erop. Wat van de klei (en de verkeerde kolen die erop gelijmd zaten) weggehaald en de berg kolen wat meer richting machinistenhuis geduwd. Dan lijm en echte kolen erop.



Zometeen aan de gang met een film. Ik heb weer uitgebreid staan filmen met o.a. een goederentrein met bovengenoemde 57. Wordt een lange!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1930 Gepost op: 23 October 2016, 17:15:34 »
Lange film.... 14.5 minuten. Zie m'n verhalendraadje.

Rijdt als een zonnetje, die 57. En de 94 en 86 rijden ook soepel. Kijk anders de laatste minuut eens hoe die 86 kruipt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1931 Gepost op: 23 October 2016, 20:42:49 »
Mooie film weer. :)
Bij de 23 en 57 valt mij een tikkend geluid op. Komt dat van de rookontwikkelaar?

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1932 Gepost op: 23 October 2016, 21:14:51 »
Een beetje plof-plof-plof geluid als van een oud tweetaktmotortje? Da's de rookgenerator inderdaad.

Verder tikt er bij sommige treinen ook wel wat alsof er een steentje aan een wielband zit. Dat geluid is weg op de stukken dat er nog geen ballastbed ligt. Raar, want het is een regelmatig geluid, dus het kan niet aan uit-stekende steentjes liggen, lijkt me.

En de 23 klinkt alsof 'ie gaat ontsporen, maar er is niks aan de hand. Misschien nog een wiel dat beter op de as moet? Een binnenmaat die bijgesteld moet worden? Misschien op eurospoor eens kijken of daar een goede mal voor te krijgen is. GM&S heeft vast wat daarvoor.



De meningen over rookgeneratoren zijn verdeeld. Zelf vind ik het ook wat gerommel, met dat bijvullen. En je moet af en toe in de lok blazen om de rookgenerator "aan te slingeren".

Maar voor zo'n filmpje is het bèst grappig. En het effect als er bezoek is... daar doe je het voor. Oh ja, en voor m'n eigen kroost :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1933 Gepost op: 23 October 2016, 22:25:35 »
Citaat
En je moet af en toe in de lok blazen om de rookgenerator "aan te slingeren".

Kornak. Dat woord zocht ik.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1934 Gepost op: 24 October 2016, 07:09:09 »
Kornak?

Eh, het is een 23 en geen 3700 of 44.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)