Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172980 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1650 Gepost op: 15 August 2016, 17:56:57 »
Je bedoelt het loopvlak van de wielen zeker Auke ?
(dat is t deel dat de rails raakt)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1651 Gepost op: 15 August 2016, 22:58:41 »
Wielen... goeie!

Ik ga dinsdag bij hem langs, maar later die avond gaan we bij mij ook buurten. Dus ik deed een controlerondje. Vooral nog even met de roco clean wagon eroverheen. Ontsporing. Hoe kies je het uit: juist nu ging er spontaan een soldeerverbinding stuk. Rail op messing schoef op een moduleovergang. Tja :D Iemand die op "inspectie" komt, dat staat toch gelijk aan het uitdagen van meneer Murphy :D

Eerder vandaag nog twee zakken gips bij de pipoos gehaald. Ik had nog een zak "craft plaster" van pipoos staan, waar ik gister de boel mee gemaakt heb. Maar dat beviel me toch niet zo goed. Het mengde niet erg lekker op één of andere manier. Meerdere verhoudingen geprobeerd, maar dan nog.

Vandaag weer bij pipoos langs en ja hoor, ze hadden weer twee zakken "Ve-Ka supergips"! Dat beviel me de vorige keer erg goed. Zometeen ga ik nog een extra bestelling bij Spörle plaatsen, dan kan ik zo in de zomermaanden wat voorraad opbouwen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1652 Gepost op: 20 August 2016, 18:22:09 »
Zo, ik ben donderdagavond op "werkbezoek" geweest bij de slecht rijdende baan. Mijn bevindingen:

Grootste probleem is de stroomafname van de loks. Een roco 043 die haperend rijdt met al z'n stroomafnemende assen? Huh? Multimeter er tegenaan en dan blijken er drie assen van de vijfassige tender anti-slipbandjes te hebben (da's OK). Maar geen een van de lokomotiefwielen neemt stroom af (niet OK). Tender-lokomotief-koppeling die geen stroom meer doorgeeft ofzo? Foutieve digitalisatie?

Ook een piko 218 reed slecht. Ook daar leken niet alle wielen het te doen qua stroomafname. Ik vermoed dat een goede schoonmaakbeurt hier ook van toepassing is. En misschien is er her en der een verfkloddertje op een contact terecht gekomen omdat het materieel vervuild (hoera!) is.

De rails knapten ook flink op van een railgum-behandeling, dus da's ook een deel van het verhaal.

Wissels hebben allemaal geen gepolariseerd puntstuk. Het kàn wel, want het zijn (oude) roco wissels, maar dat is nogal wat extra bedradingswerk. Erger is dat bij veel wissels het bewegende deel van de tongen ook geen contact maakt. Dàn heb je echt een lang stuk waar je geen stroom opneemt. Ik weet nog niet of dit een kwestie is van schoonmaken of dat hier een soldeerbout aan te pas moet komen. Volgens mij zou er gewoon spanning op moeten staan, dus ik hoop op een schoonmaakbeurt.

"Ter operatie" heb ik een piko 218 en een roco 043 mee naar huis gekregen. De piko is gedigitaliseerd met een oud uitziende decoder van een voor mij onbekend type. In de categorie "help, zoek eens uit hoe dit apparaat werkt" heb ik een ESU command station meegekregen. Ik ben alleen multimausen gewend, dus eens kijken wat er hier mee kan en of 'ie het nog doet.

Als buit heb ik een stapel boeken meegekregen die dubbel waren (erfenis van z'n vader). Daar zitten een paar hele leuke tussen.

Binnenkort maar eens klussen. En eens kijken hoe ik een proefrit met zo'n lomp grote 043 op m'n Eifelburgenbahn in m'n verhalen kan verwerken :)

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1653 Gepost op: 20 August 2016, 18:57:27 »
 ???
Dat krijg je met slecht werkende wissels
Staat ie ineens op een ander station  ;)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1654 Gepost op: 21 August 2016, 18:12:12 »
Ter verduidelijking nog een foto van een wissel bij m'n kennis:

De wisseltongen zitten aan de rechterkant (op de foto) in een soort schoefje. Ik neem aan dat er op deze manier ook spanning op de tong gezet wordt.

Klopt dat? Of moet het komen van enige aandrukkracht van de tong tegen de spoorstaaf? Als dat laatste zo is hebben we een probleem, want de wisselaandrijving is niet echt krachtig.

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1655 Gepost op: 21 August 2016, 19:47:33 »
Een 043 met een vijf-assige tender? Ik ben erg benieuwd.

Wisseltongen: ik zou draadjes solderen:

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1656 Gepost op: 21 August 2016, 20:11:12 »
Sorry, ik ben in de vakantie het tellen verleerd, geloof ik:

Vier assen, dus  ::)

Van de vier anti-slipbandjes missen er twee. De andere twee zullen ook wel vervangen moeten worden.

De vervuiling (hoera dat het gebeurd is) is aan één kant van de lok gedaan (de kant die zichtbaar is, de baan is een station waar je heen en weer kan rijden). Maar.... de vervuiling heeft wel flink huisgehouden op de wielbanden:

Hier moet "even" wat schoongemaakt worden!

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1657 Gepost op: 21 August 2016, 22:49:18 »
even een rattestaart erlangs, en dan nawerken met korrel 80  ;D
Geeft maar weer aan hoe sommigen hun spullen schoonhoude ( ??? dat wilde hij dus niet)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #1658 Gepost op: 21 August 2016, 23:13:08 »
Hallo Reinout,

de wisseltongen van de oude Roco wissels worden inderdaad via het metalen plaatje gevoed zoals 44 ook verteld. Maak inderdaad een draadverbinding over deze verbinding en je hebt weer een goede spanning op de tongen.
Alleen let er op, dat je de draad niet te strak vast zet (te kort draadje over het scharnierend deel), de tongen zullen hierdoor toch zwaarder omlopen.
De huidige slechte stroomdoorgifte van deze verbinding komt waarschijnlijk door het verouderen van de rails met verf, het inbedden met lijm en het ouder worden van het metalen plaatje wat oxidatie kan inhouden.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1659 Gepost op: 23 August 2016, 02:24:39 »
Zo, ik heb zonet twee Flachlaufer bestelt bij SB modellbau, want die hebben in augustus een 12% kortingsactie. Flachlaufer zijn faulhaber(achtige) motoren zonder vliegwiel die een 1:1 vervanging voor een Fleischmann rondmotor vormen. Naar het schijnt verbeteren de rijeigenschappen er flink door. Niet zoveel als met een complete faulhaber ombouwset, maar daarvoor moet je flink frezen en hakken en beitelen. Met de Flachlaufer hoeft dat niet. Ze zijn ook goedkoper. Dus... ik ben benieuwd! Met de beide loks, 86 en 94, ga ik nogal eens langzaam rijden. Zeker met de 94. (Link naar 94-Flachlaufer, ter info)

Hm. Zo'n Flachlaufer is wel weer extra werk. Maar ik moet de 94 en 86 toch ter hand nemen, dus kan ik net zo goed gebruik maken van de nu nog geldende kortingsactie. Toch? Maar ik moet wel opmerken dat ik eigenlijk als doel had dit jaar m'n "voorraad" weg te werken voordat ik nieuw spul ging kopen. Dus eerst de voorradige decoders inbouwen en de voorradige servo's en arduino's gebruiken en eerst de..... enz....

Ik moet ook accepteren dat het nog best een tijd duurt voordat m'n spoorbaan enigszins af is :) Aan de ene kant is dat (voor mij) verbazingwekkend: dat de baan nog niet af is nadat ik er ongeveer twee jaar aan gewerkt heb. Maar ja, het is geen los stationnetje met een schaduwstation, het zijn twee stations met best nog wat vrije baan ertussen. En ik wil het een beetje mooi maken. En dan loop ik ook nogal wat elektrische/electronische aansturing zelf te bouwen. En ben ik tweedehands loks aan het digitaliseren. En zelf gras aan het bakken. Enz. Oh, ja, nou, dan loopt het qua tijd wat uit de klauwen.

En dat is prima, mits ik het perspectief hou. Het is namelijk heerlijk dat de hobby mij ook qua bouw-tijd een tijd lang bezig houdt. Het hoeft niet morgen af! Het is anderszijds ook belangrijk dat alles werkbaar en rijdbaar blijft. Met enige regelmaat wat lekker kunnen rijden is belangrijk voor mij! Gelukkig heb ik daar vanaf het begin op af gestevend. Toen m'n baan half af was reed ik al naar het tussengelegen station. Daar kon je immers prima omrijden? :) En filmpjes maken terwijl er geen ballast lag: geen probleem :)

Op die manier denk ik nu ook na over m'n materieel. Ik wil bijvoorbeeld de front/sluitverlichting in m'n silberling-koprijtuig inbouwen. Geen probleem. Maar dan wil ik gelijk interieurverlichting inbouwen. En dus het interieur schilderen. En dus reizigers plaatsen. Zucht. Da's weer een bak werk. Ik kàn ook de keus maken om al die mooiigheden zoals passagiers tot volgend jaar te laten rusten en me nu alleen over de front/sluitverlichting druk te maken... Keuzes, keuzes.

Wat heeft de prioriteit? Op dit moment neig ik ernaar om even snel een stapeltje extra materieel aan het rijden te krijgen (57, 94, railbus) en om de 86 qua rijgedrag te verbeteren. En tegelijkertijd het materieel van m'n kennis onderhanden te nemen.

Ondertussen rustig tussendoor stapels gipsstukken gieten en daarna eens met het landschap van station Kelberg beginnen. Leuk!

Reinout

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #1660 Gepost op: 23 August 2016, 09:00:38 »
Heeft die loc koperen strips op de koppeling met de tender? Kijk of die er nog goed in zitten. Bij een van mijn locomotieven kan de tender zelf nauwelijks stroom opnemen, en komt 90% van de locomotief (via de koppeling)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1661 Gepost op: 23 August 2016, 09:01:33 »
Even afstand nemen en reflecteren is af en toe erg nuttig, of althans, dat kan het zijn.

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen straks met die Flachläufer. Ook de twaalfprocentsactie heeft mij (nog) niet over kunnen halen zo'n ding te proberen. Voor die paar tientjes meer heb ik dan liever de gebruikelijke ombouwset, ook al zit daar meer werk aan.
Ik volg je avonturen in deze dan ook met meer dan gewone belangstelling!  :D

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1662 Gepost op: 23 August 2016, 09:44:14 »
Ivanzon: die stroomvoorziening van lok naar tender lijkt me inderdaad een goede kandidaat als #1 probleempunt.

Jan: ik ben ook benieuwd. Laatst heb ik een tijdschrift "digitale Modellbahn" gekocht omdat er o.a. een ombouwbericht over een 86 met Flachlaufer in stond. De slotopmerking was dat het rijgedrag duidelijk is verbeterd, vooral bij lage snelheid. Ook is de snelheid fijgevoeliger regelbaar. Nou, we gaan het zien.

Ooit (=25 jaar geleden) heb ik een piko 86 met echte faulhaber gehad. Dat reed mooi! Het extra werk van zo'n ombouwset is over twee jaar wel leuk om te doen "maar nu effe niet"  ;D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1663 Gepost op: 23 August 2016, 09:52:29 »
Zonet een mailtje van Erwin/Emmen gekregen dat er zaterdag bij de beurs in Houten een Zurüstbeutel voor m'n 50er klaar ligt. Dan kan ik eindelijk de slap hangende koppeling aan de voorkant fixen. En er zitten twee stuks lokpersoneel bij, dus ga ik een van m'n loks maar van het standaard setje voorzien :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1664 Gepost op: 23 August 2016, 13:10:52 »
Interessant op DSO: alles over die golfplaten Fernsprecher huisjes langs de rails. Bouwtekeningen, interieur, enz.

Reinout