Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 12:17:54
Trix BR94 ontspoort door Mark D.
Vandaag om 12:16:04
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:32:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1184843 keer)

tuurtje

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1620 Gepost op: 28 June 2016, 22:14:13 »
Yep,

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1621 Gepost op: 29 June 2016, 09:04:47 »
Ik weet niet zeker wie er meer herrie maakt, maar het is in ieder geval een andere soort herrie. (Hetgeen me hoop geeft dat een andere decoder in mijn geval al veel zou kunnen helpen!)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1622 Gepost op: 29 June 2016, 10:24:15 »
Volgens mijn Sprog ligt er in die van mij een ouwe decoder van Lenz. Maar omdat de lok de ene kant op rijdend meer herrie produceert dan wanneer ze de andere kant op rijdt, denk ik dat het eerder iets mechanisch is dan dat het aan de decoder ligt.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1623 Gepost op: 30 June 2016, 13:45:13 »
@Reinout,

het zoemen dat wat je hoort is waarschijnlijk de regelfrequentie van de puls-breedte-modulatie sturing. Als je de frequentie kan veranderen, of de PWM-sturing uit kan zetten zal de toon in ieder geval veranderen. Ik heb dit met al mijn Fleischmann modellen met zulke motoren. Dit gecombineerd met een open behuizing die dient als toonkast, geeft het een hoop herrie. Het grommen/piepen wat je hoort tijdens het rijden zijn de vele tandwielen die in dit model zitten.

Tevens willen mijn modellen, vanwege soms niet al te nieuwe koolborstels nogal stinken door de kleine vonken tijdens het draaien. Top tip die iedereen kent, weet zeker dat je geen olie op je borstel krijst, goh, wat was dat een interessant rook-signaal.  ;D

EDIT

Ik kan je zeggen dat ik deze 'herrie' heb met de volgende decoders , Lenz 1025E, Lenz Silver, ESU V3, ESU V4. Dus ik denk niet dat het wisselen van decoders veel uitmaakt. Dat gezegd hebbende : Vooral op DSO zijn er berichten van loks die 'meer herrie' maken met een V4 dan met andere decoders. Ik blijf erbij dat dit ligt aan de PWM.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2016, 13:46:46 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1624 Gepost op: 04 July 2016, 19:34:55 »
Nog een interessant puntje qua Gleissperrelaternen: in dit bericht op DSO kwam weer eens een klein station voor waar óók zo'n stopontspoorblok met twee "wissel"lantaarns te zien was op het schema. Dus ik heb daar ook maar een vraag gedumpt:

Citaat
Eine einzige Laterne genügt doch wenn die Gleissperre folgeabhängig ist vom Weiche und nicht von der andere Seite angefahren wird? Also "Schlüsselabhängigkeit" + "Stumpfgleis" soll doch "nur eine Laterne" bedeuten?

Ik kreeg het volgende antwoord:

Citaat
Das kommt mal wieder drauf an. Normalerweise und bei einer klassischen Folgeabhängigkeit hast Du Recht. Also Gleissperre mit Schloss für die auf- und abliegende Stellung und Weiche mit nur einem Schloss für die abweisende Lage. Ein über-die-Gleissperre-fahren von der falschen Seite ist nicht möglich. Wie so oft hatte aber bei der alten Bundesbahn mal jemand die Idee, etwas vollkommen anders als bisher zu machen. Das ist bei dieser Verwaltung öfter vorgekommen. Die neumodische Folgeabhängigkeit hat also an der Weiche ein gekuppeltes Riegelschloss, wobei das zweite Schloss nur als Schlüsselfestlegeschloss dient, um die Bedienreihenfolge zu erzwingen, ohne die Umstellbarkeit der Weiche zu behindern, und dafür an der Gleissperre nur noch ein Schloss für die aufgelegte Stellung. Die Äderung sollte vor allem die Laufwege verkürzen, jedoch besteht so die Gefahr, dass von der falschen Seite über die Gleissperre gefahren wird. Damit ist die zweite Laterne notwendig. Es gibt diese Folgeabhängigkeit mit umgekehrter Bedienreihenfolge auch mit Schutzweiche. Hier besteht die Gefahr, eine Weiche mit verschlossenem Riegelschloss aufzufahren. Eine der besten Möglichkeiten, sich ein Wochenende zu versauen.

Aha! Dus m'n oorspronkelijke idee qua volgorde klopt wel. Eerst stopontspoorblok ontgrendelen en dan komt de wisselsleutel vrij. Dan heb je maar één lantaarn nodig want je kan nooit per ongeluk tegen het stopontspoorblok aanrijden.

Maar... volgens het antwoord vond iemand het een probleem dat je eerst naar dat stopontspoorblok moet lopen en dan terug moet lopen naar de wissel... bah, wat een werk. Dus eerst de wissel los en dan krijg je de sleutel voor het stopontspoorblok. Dat vervolgens dus twee lantaarns nodig heeft omdat je kan vergeten het om te zetten en je dan van allebei de kanten van de lok/trein goed moet kunnen zien of het blok al omgelegd is.

Kijk! Da's tenminste een goede reden. Geen handig reden, maar wel een logische redenatie.

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1625 Gepost op: 04 July 2016, 22:17:00 »
Tja... soms kun je het zelf zo niet bedenken.
Hier nog zoiets:

Zoals je weet worden de inrijseinen van een station, afhankelijk van de telrichting van het traject waaraan het station ligt, betiteld met letters. Ga je met de telrichting mee, dan heet het inrijsein "A" (of, als er meerdere trajecten in het station uitmonden, "B", "C"... of zelfs "E"). Ga je tegen de telrichting in, dan heet het inrijsein "F"(of "G", "H" etc).
Uitrijseinen heten, met de telrichting mee, "N" plus het nummer van het spoor waarvoor ze gelden, dus N1, N2, N3 etc, tegen de telrichting in is het dan P1, P2 of... nou ja, je snapt het.

Goed, hier een foto van een inrijsein (en een voorsein voor de uitrijseinen, maar daar gaat het nu even niet om):

Ik moet ergens een close-up van het nummerbordje hebben, maar die kan ik even niet vinden, dus zoom ik even in. Als je goed kijkt, zie hoe het sein aangeduid wordt: A1/2:

Ik heb destijds de seinhuiswachter gevraagd of hij me kon vertellen waar die letter/cijfercombinatie vandaan kwam of voor diende, maar dat wist hij ook niet met zekerheid te zeggen. Vermoedelijk, volgens Herr Schmidt (met dt), kan het inrijsein de weg vrijgeven hetzij naar spoor 1 of naar spoor 2. Maar, zo wenste hij te benadrukken, dat wist hij ook niet met zekerheid te zeggen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1626 Gepost op: 05 July 2016, 00:16:26 »
Qua bordje op een sein heb ik alleen "A" gezien. Als het goed is zit het ook op het Kelberger inrijsein. De kilometrage loopt namelijk vanaf Mayen op richting Kelberg.

De twee seinhendels voor dit dreibegriffiges inrijsein heb ik netjes van "A1" en "A2" voorzien, inderdaad vanaf A naar spoor 1 ("hp1", gas op den plank) en A2 van A naar spoor 2 (via de afbuigende wissel, dus "hp2", tikkie dimmen). Dus daar zou de "A1/2" goed vandaan kunnen komen, hoewel ik het wat overbodig/raar vind.

"Overbodig" is trouwens ook wat enkele Duitsers, niet 100% ten onrechte, vinden van mijn inrijsein. Tenminste, dat het drie standen heeft. Bij een kopstation mag je toch maar met 30 km/u naar binnen, dus is hp0+hp1 afdoende in combinatie met een bordje "max 30". Maar goed, vroeger was Kelberg een doorgangsstation, dus ik verstout me een sein met drie standen. Hoewel daar ook, niet 100% ten onrechte, een kanttekening bij wordt geplaatst omdat het verschil tussen de twee snelheden, 50km/u in de hoofdbaan en 40km/u op een afbuigend wissel, niet groot genoeg is om zo'n sein te rechtvaardigen. 60/40 zou wel zo zijn, maar bij 60km/u heb je verplicht uitrijseinen nodig en die heb ik weer niet.

"Niet 100%" is gelukkig niet "0%", dus ik vind het wel best zo :) En er zijn wel raardere uitzonderingen.

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #1627 Gepost op: 05 July 2016, 09:56:28 »
Over de volgorde van ontgrendelen:
In Nederland is/was het altijd zo, dat het wissel in de hoofdbaan als laatste ontgrendeld wordt (en dus al eerste weer vergrendeld). Het stopontspoorblok/ontspoortong/tweede wissel dat het zijspoor beveiligt, wordt dus als eerste ontgrendeld met de sleutel uit het seinhuis. Als het stopontspoorblok/ontspoortong/tweede wissel omgelegd is, komt er een tweede sleutel vrij waarmee je dan het wissel in de hoofdbaan kunt omleggen. Vergrendelen gaat in omgekeerde volgorde

Over de seinbenaming:

In Simpelveld is er van oost (links) naar west (rechts) gewerkt. Het inrijsein vanuit Richterich heet A3 (je kan alleen op spoor 3 binnenkomen) en heeft als voorsein Av. Het inrijsein vanuit Kerkrade heet B1-3 (sporen 1, 2 en 3) en voorsein Bv. De uitrijders naar Kerkrade heten Ck1, Ck2 en Ck3. De uitrijder naar Richterich heet Cr3. (Ck3 en Cr3 zijn hetzelfde sein, ooit komt er nog een bordessein...). De uitrijders naar Wijlre/Schin op Geul hete D1, D2, D3 en D4. De inrijder vanuit Wijlre heet E1-4 (sporen 1, 2, 3 en 4).
Ook de rangeerseinen hebben benamingen. De rouwbrief heet Q3-18, en de twee vaantjes heten R1-2 en S1-2.
Al deze benamingen staan ook op het sein zelf.

Groet,
Servé
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1628 Gepost op: 05 July 2016, 11:54:16 »
Die NL volgorde van ontgrendelen (en dus ook de oorspronkelijke Duitse volgorde) lijken me ook het meest logisch.

Mijn indruk is langzamerhand dat er in Duitsland meer uitzonderingen waren dan in Nederland. De Kleinstaaterei met al z'n vorstendommetjes heeft ook niet geholpen qua uniformiteit :) Maar ook toen het allemaal al Reichsbahn was was er nog zat ruimte voor veranderingen en lokale verschillen.

Maar... misschien heb ik gewoon nog niet voldoende gelezen over Nederlandse uitzonderingen :)

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1629 Gepost op: 05 July 2016, 13:45:04 »
Mijn ervaring met het Nederlandse is dat er op een regel geen uitzondering is. Deze regel is:
"Op iedere regel zal minstens een, maar bij voorkeur meer, uitzondering(en) zijn."
Deze gaat in spoorland na dertig jaar ervaring nog steeds op.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #1630 Gepost op: 21 July 2016, 18:03:58 »
Aanhakend bij dit draadje: de ZLSM organiseert eind oktober een, mogelijk meer, themadagen over de klassieke Nederlandse beveiliging. Daaronder uitleg over de bediening van de posten. Meer info op het facebookdraadje Klassieke beveiliging en bij de ZLSM.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1631 Gepost op: 05 August 2016, 23:41:33 »
Zo.... terug van drie weken fietsvakantie. Deze keer niet veel over geasfalteerde spoorlijntjes gefietst, alleen Nieuwpoort-Diksmuide en Tilburg-Turnhout. De tocht ging grotendeels over de "LF1 Noordzeeroute", waarvan we het deel van Vlissingen naar Boulogne-sur-mer hebben gefietst. Bovengenoemde Nieuwpoort-Diksmuide spoorlijn reden we om een stukje van de route af te snijden. Reden: het vermijden van een drukke kustcamping.

Het voordeel van zo'n kustcamping ("Jamboree" in Blankenberge in ons geval) is dat er altijd plek is voor een trekkerstentje. Nadeel is dat dat komt omdat ze desnoods tenten stapelen. De tent naast ons had op een gegeven moment van één van onze haringen mede in gebruik. Letterlijk. Stapel radio's aan, enz. Geef mij maar een rustige camping. Maar goed, dat ging wel weer goed op de andere campings.

Eerst campings in NL (bij Middelburg en een rustige bij Cadzand), daarna Blankenberge en Diksmuide in België. Daarna 3 in Frankrijk t/m Boulogne-sur-mer. Op de terugweg nog 2 campings, maar dat komt zo.

Eerst maar eens een spoorgerelateerd plaatje:

Is het geen schatje? We gingen bij Boulogne ook naar cap gris nez om, in navolging van Napoleon en ander onguur tuig, naar Engeland te kijken. Ik wist dat daar ook een bescheiden WO2 museumpje zat (kustbatterij Todt) en dat gingen we dan ook bezoeken. Ik wist alleen niet dat daar ook één van de twee overgebleven duitse spoorwegkanonnen (28cm) van het type Krupp K5 aanwezig was! De enige in Europa! Hele mooie bonus. Ziet er best lomp uit als je er bovenop staat:

We hebben gefietst. Het beginpunt in Middelburg was vanuit Utrecht goed te bereiken per trein. Beetje prakken in de koploper vanuit Utrecht naar Rotterdam: twee ligfietsen en twee normale fietsen. Dan heb je de bagage-nis bij de kop vol. Gelukkig was het een gekoppeld stel, dus mochten we van de conducteur het gangetje naar de machinistencabine ook volproppen. De IRM Rotterdam-Middelburg heeft dan duidelijk wat meer plek.

De terugweg: tja, vanuit Frankrijk naar Nederland. Makkie met de TGV, alleen mogen daar geen fietsen in (in ieder geval niet zo'n roedeltje met bagage volgeprakte fietsen zoals waar wij mee reizen). En van mooie uursdiensten hebben ze in Frankrijk nog niet gehoord, dus dat kost allemaal tijd. Wat heb ik uiteindelijk uitgezocht?

• Vanuit Boulogne (nou ja, Wimereux, er net boven) de stoptrein naar Calais. Daar overstappen op de stoptrein naar Hazebrouck, vlak bij de frans-belgische grens. Allebei moderne treinstellen, dus met zo'n relatief grote afdeling met klapstoeltjes langs de kant, dus zat plek voor de fiets.
  • Camping op de grens, halverwege Hazebrouck (FA) en Poperinge (BE).
  • Volgende ochtend fietsend naar Poperinge in België. Plaatsje waar warempel een intercitylijn naar Antwerpen begint. Zo'n beginpunt is ideaal omdat je tijd zat hebt om je fietsen in te laden en je ook zeker weet dat je er plek voor hebt omdat er nog niemand anders in het fietsendeel zit. Die tijd hadden we wel nodig, want het perron is daar 10cm boven spoorstaaf en de vloer van de bagageruimte (die voor ons werd opengemaakt) ligt toch een metertje hoger. Lekker tillen met volle bagagefietsen... Zo'n driedelig treinstel met gummiworsten. (Iemand weet vast het type wel). Eindpunt (=lekker) Antwerpen had normale perrons, gelukkig. Daar de trein (beginpunt=lekker) naar Turnhout (eindpunt=lekker) genomen. Modern desiro treinstel ofzo, dus zat plek voor de fiets.
  • Turnhout? Jahaa, het "Bels lijntje" Tilburg-Turnhout. Dat fietst lekker door. Camping net over de grens met Nederland.
  • Nachtje staan en dan verder naar station Tilburg Reeshof (toepasselijke naam gezien mijn achternaam) en met een nieuwe sprinter (=zat plek voor fietsen) naar Houten en dan naar Nieuwegein fietsen.

Dus... beetje kijken naar begin/eindpunten. Grens overfietsen. Beetje kijken, indien bekend, wat voor materieel er op een lijn rijdt. Dan lukt het best.

Vriendelijk personeel, trouwens!

• Franse stations hebben vaak geen liften ofzo. En zo'n trap + tunnel onder het spoor door met volbeladen vakantiefietsen... Niet leuk. Maar in Frankrijk kan je het (aanwezige!) personeel prima vragen of je via de dienstovergang naar de overkant mag. Scheelt een boel.
  • Het bagagehok van de trein vanuit Poperinge grensde aan de 1e klas. De conducteur zei ons dat we daar met ons 2e klas kaartje mochten gaan zitten zodat we de fietsen in de gaten konden houden. Service!
  • Bij het uitladen in Antwerpen moest er toevallig een rolstoeler naar binnen bij "onze" in/uitgang. Kon ik daarna gelijk mooi van de klaargezette rolstoeloprit gebruik maken. Degene die die oprit gebracht had vroeg meteen welke trein we wilden hebben en regelde ook zo'n ding bij de aansluittrein. Wow.
  • In Tilburg was ik vergeten in te checken met één van de vier chipkaarten. Tja, dat krijg je als je eerst zeven keer een handeling bij de automaat uit moet voeren en vier chipkaarten loopt te jongleren. 3 keer een samenreiskorting op een kaart zetten (ervoor houden, keus maken, kaart er weer voor). En 4 keer een fietskaartje (kaart ervoor, keus maken, pinnen voor dat ene kaartje, kaart ervoor). Je staat gewoon 5 minuten bij zo'n kaartjesautomaat. Enfin, de conducteur maakte er geen problemen van en liep zelf met de ene chipkaart voor ons in Den Bosch naar de incheckpaal. Service!

Zo zag het bagagehok in de eerste belgische trein er trouwens uit voordat ik er 6 tassen bij in propte:

M'n eigen ligfiets had ik maar bij de overgang ("doorlopkop"-achtig") naar het volgende treinstel geplaatst:

Tot slot hebben we nog (naast andere zaken zoals een museumpje, strand, stadje, enz) twee museumlijntjes bezocht. Goes-Borsele:

En Maldegem. Na afloop hebben we daar in de stationsrestauratie gegeten met uitzicht op het museummaterieel. Leuk!

Nou, best leuke vakantie op die manier!

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1632 Gepost op: 06 August 2016, 00:04:02 »
Dat is een topvakantie geweest. Geniet er nog lekker van.

Groet Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1633 Gepost op: 06 August 2016, 00:11:25 »
Voor m'n TODO lijstje van komende week: eindelijk eens de video maken van de vakantie van, ahem, vorig jaar qua Bahntrassenradeln, daar komen wel wat leuke stukjes Eifel (en Vennbahn) voorbij!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1634 Gepost op: 08 August 2016, 10:49:27 »
Ik zag zonet in een email deze video langskomen:

https://www.youtube.com/watch?v=byYeq05eAY4

"Hoe werkt een station in 1973". Het begin gaat kennelijk over een klein stationnetje. Even erdoorheen geklikt: ziet er interessant uit. Überhaupt de kleding van die tijd (scholieren...) eens zien is best nuttig. Vanavond op m'n gemak eens bekijken!

Reinout