Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1186230 keer)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1290 Gepost op: 06 March 2016, 17:36:07 »
Hallo Reinout,

bedankt voor je filmpje, toch heb ik hier een vraagje over.
Voor je de witte laag houtlijm aanbrengt, wat is je onderlaag dan? Is dit woodland turf ofzo?

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1291 Gepost op: 06 March 2016, 20:53:31 »
Klopt, woodland scenics turf. "Fine turf", bij mij in de kleuren "earth" (bruingroen) en "burnt grass" (vaalgroen). Soms een tikkie "soil" (zwart).

Dus: eerst turf. Ik heb ook wel turf gestooid en stukken vrij gelaten en daar dan gelijk gras op gedaan. Tegenwoordig turf, dan zit er een basislaagje op. Later houtlijm (evt verdund) + 2mm gras. Op in het oog springende stukken doe ik die 2mm laag gelijk via de druppel-methode. Drupjes her en der zodat er pollen ontstaan. En later dan met langer gras. Dit langere gras in ieder geval met de druppelmethode.

Op de plek waar ik nu bezig ben zie je het later nauwelijks, dus daar ging gewoon een egale laag 2mm over. (Afgezien van een paar stukjes waar ik geen lijm smeerde: die turf is los ook prima. 2mm gras is toch al 20cm hoog zullen we maar zeggen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #1292 Gepost op: 06 March 2016, 21:06:27 »
Dank je, voor de heldere uitleg. Alleen de druppel-methode heb ik nog niet op het vizier wat je hiermee bedoeld.
Verder lekker doorgaan, ik blijf lekker meelezen.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1293 Gepost op: 06 March 2016, 22:48:01 »
Dat is gelukkig makkelijk te verhelpen!

Kijk eerst eens naar dit bericht. Op de eerste foto's klieder ik hele plakkaten onder de houtlijm en doe er dan 2mm overheen. Op zich op dit punt prima, maar nu zou ik dit denk ik met de druppelmethode doen. De laatste drie foto's laten trouwens nog goed het bestrooien met turf zien!

Aan de andere kant... in dit bericht doe ik de eerste laag ook niet met druppelen, maar gebruik ik wel meerdere kleuren. De eerste foto linkt naar een video. Een reden waarom ik met dit resultaat meer tevreden ben is omdat ik kleuren mix. De eerste link was het losse "velden" steeds met één kleur.

Druppel-resultaat:

En hier een video (uit dit bericht) die precies weergeeft wat ik met "druppelen" bedoel:

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1294 Gepost op: 06 March 2016, 22:57:39 »
Inmiddels ben ik ook aardig actief op een duits forum (stummiforum). Ik ben zelfs zover gegaan (zie het gelinkte bericht) om een duitstalige video te maken met uitleg over m'n baan. Ik heb dat eerder in het nederlands hier op het forum ook gedaan, dus ik wist wat ik wilde vertellen.

Wel enigszins nieuw is dat ik nog niet m'n sporenplannen bij elkaar heb gezet. Dus bij deze. Het overzicht op m'n zolder:

Het begint in het schaduwstation. Vanuit daar loopt de baan omhoog richting doorgangsstation Berenbach-Ulmen. Dan gaat het verder omhoog naar kopstation Kelberg. Kelberg ligt precies boven het schaduwstation.

Schaduwstation "Mayen Ost":

Berenbach-Ulmen:

En Kelberg:

Ik heb de inrijseinen en "H"-borden aangegeven, maar niet de stopontspoorblokken (die er ook moeten komen).

Best leuk, even duits kletsen voor de camera :)

Wel merk ik dat ik enorm roestig ben qua mannelijk/vrouwelijk/onzijdig en qua naamvallen. Nou zijn ze daar op stummiforum best blij met mij, maar ik denk toch dat mijn hoeveelheid spelfouten daar toch schandalig groot is. Tijd om de lesboeken van m'n dochter eens te gappen en gericht wat bij te leren!

Reinout

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #1295 Gepost op: 06 March 2016, 23:25:32 »
Mooie baan wordt het  (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1296 Gepost op: 08 March 2016, 22:31:30 »
Ik heb de "module naast het viadukt" van z'n ledstrips voorzien. En de printerstekkers aangebracht en de rest van de electra. Nu kan ik met een gerust hart de telegraafpalen en bomen aanbrengen zonder bang te hoeven zijn dat ik ze af ga breken omdat nog bovenin de kooflijst moet zijn :)

Ook heb ik kort wat begrast. 4.5mm goudbruin en 6.5 beige. Op de foto heb ik nog niet gestofzuigerd, dus het is nog wat chaotisch. Ook heb ik flink met krijt op de muur van het kasteel gevrut. Gewoon een beetje uittesten. Lees: "paar helder gele strepen zetten, ze met een kwastje uitvegen, schikken dat ze niet echt weg gaan en dan met allerlei andere kleuren zoals donkergrijs, lichtgrijs, klein beetje rood, redelijk wat groen en een klein beetje zwart eroverheen gaan. Mja, zo ziet het er wel aardig uit. Anders had wat water ook uitkomst geboden, maar nu heb ik er maar "fixatief" over gespoten om het permanent zo te laten.

Het begrassen heb ik ook op de tweede module gedaan (die waar ik de ledstrips ook in aangebracht had). Ook zie je hier in het midden een weggetje. Dit heb ik van DAS klei gemaakt. Toen het nog nat was heb ik er wat fijn roodbruin zand/grind in gestrooid. En zonet met krijt eroverheen. Lekker universeel bruikbaar spul, dat krijt!

Reinout

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #1297 Gepost op: 08 March 2016, 22:49:51 »
Goed bezig Reinout,

wel vraag ik me af of je in vergelijk met je mooie uitvoering je niet zult gaan ergeren aan die gekrijte boomideeën op de achtergrond? Zou je niet beter een goede foto plaatsen?
met de groeten van Maarten

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1298 Gepost op: 08 March 2016, 23:17:29 »
Maarten: misschien wel. Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Als ik naar m'n Monreal-module kijk is er ook ergens kleuterschoolspul op de achtergrond, maar het algehele effect is redelijk genoeg. Zeker als ik het vergelijk met een egale achtergrond.

Ik wil op deze specifieke plek trouwens nog wel stukken zeeschuim tegen de achterkant aan plakken, dat verbergt als het goed is veel van het krijt. Ik moet wel oppassen met de bomen, want er is maar een paar centimeter ruimte. Het is erg smal.

Een foto is/lijkt het summum, maar dan moet je wel een goede foto hebben. In het goede jaargetijde. Èn de hele baan moet dan van foto's voorzien worden. Vooral dat laatste punt lijkt me lastig. Ik zit met hoeken. En een schuin dak. Met wat low-budget gevrut met verf en krijt valt een dakbalk of een hoek niet super veel op. Bij een perfecte foto valt het juist enorm op.

Als ik kijk naar de eerste drie minuten van m'n bovenstaande video van ontraxs 2014 en ik zie Wolzerdange met z'n werkelijk perfect geïntegreerde achtergrond... wow. Dat is, eerlijk gezegd, wel het mooiste dat ik tot nu toe qua achtergrond heb gezien. Om aan te geven dat ik het met je gebruik-een-foto-tip in theorie volledig eens ben!

In de praktijk zie ik het (nu) niet zitten.

Maar... ik sluit niet uit dat ik over twee jaar m'n beslissing nog eens her-overweeg. Het moet wel mogelijk zijn om er alsnog een fotobehang achter te vrutten. Voorlopig leef ik ermee. En ik ben benieuwd of het uiteindelijk in totaal "goed genoeg" is of dat het een "leerpuntje" wordt :D

Goed dat je m'n aandacht er op vestigde. Misschien ga ik over twee weken al wel over omdat ik opeens een lumineus idee krijg :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1299 Gepost op: 08 March 2016, 23:41:30 »
Mocht ik een fotoachtergrond willen... dan wordt dat flink wat klussen achter de compu, maar dat lukt wel.

Uiteindelijk moet er ook wat geprint worden. Hierover heb ik wat vragen. Heeft iemand hier input voor?

• Ik weet dat er mogelijkheden zijn om een reuze foto netjes in A4tjes op te delen en op een laserprinter te printen. Hoe bruikbaar is dit? Verkleurt het snel?
  • Ik neem aan dat je inktjet wel kan vergeten?
  • Professioneel printen, wat zijn dan de beste mogelijkheden? Ik zal een eigen ontwerp moeten printen. Custom spul. Het word toch wel een metertje of 10 dat ik nodig heb in de lengte. Hoogte variabel tussen 20cm en 80cm ofzo. Dus... 10m x 80cm. Waar kan je daarvoor terecht?
  • Ik heb ooit bij fotomuur.nl twee foto's op behang laten printen. Werkte prima. Is natuurlijk ook een optie... Dat was 150 Euro per muur. Weet iemand de prijzen van andere print-mogelijkheden?

Ik laat me verrassen :)

Reinout

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #1300 Gepost op: 09 March 2016, 07:08:53 »
Ha Reinout,

zelf heb ik voor mijn module een uitneembare triplexplaat van 3mm dikte nu, en hij is panoramisch 210 cm breed bij 55cm hoogte. Ik heb een zelfgemaakte foto uit de Ardennen online als poster laten printen en laten bezorgen. Inclusief bezorging kwam ik uit op zo'n 50 euro daarmee.
Mijn foto past goed bij wat ik wil uitbeelden, juist omdat ik een gewoon formaat foto heb uitgesneden tot de panoramaverhouding, waardoor onwenselijke details op de voorgrond verdwenen en het alleen gaat om het landschap in de verte en de wolkenhemel erboven.

Zodra alles gemonteerd zit laat ik het in mijn draadje zien.
met de groeten van Maarten

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #1301 Gepost op: 09 March 2016, 08:23:10 »
Hoi Reinout,

Bij Peard heb je aardig wat mogelijkheden. Van je eigen foto's tot samenstellingen op je gekozen achtergrond.

Groeten Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1302 Gepost op: 09 March 2016, 09:08:06 »
Hoi Reinout,

Werkelijk met verbazing zit ik iedere keer weer te kijken. Erg mooi allemaal (y)
Dit is creativiteit ten top.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1303 Gepost op: 09 March 2016, 10:34:56 »
Reinout,

Wij hebben hier in Houten een lokale boekhandel met allerlei zaken erbij. Een van de zaken is het printen van documenten, waaronder fotoachtergronden. Een jaartje geleden waren de mogelijkheden maximaal 2,5 meter lang en 1 meter hoog. Kosten dit formaat rond de euro 20,00. Input een jpg file met de afbeelding.
Gezien het feit dat Houten maandelijks door grote hordes modelspoorders wordt bezocht (jij ook wel eens) zou het een alternatief kunnen zijn. De zaak zit in het centrum bij het station in de buurt van de Jumbo.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1304 Gepost op: 09 March 2016, 12:34:07 »
Houten is fietsafstand :)

Welke boekhandel is het? Ik heb op google even gekeken en kan zat boekhandels vinden, maar geen die duidelijk aangeeft een printer te hebben. "Bij de Jumbo" suggereert dat het "Wijs" is?

Reinout