Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Wim Vink
Vandaag om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:02:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:50:21
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172700 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1320 Gepost op: 13 March 2016, 21:25:25 »
Vandaag zoonlief geholpen met het in elkaar lijmen van z'n Ontraxs-huisje. Grotendeels lukte het zelf. Ik heb het idee dat het gebruik van het lijmflesje-met-dunne-naald (faller of revell ofzo, bij ontraxs) beter werkte dan de lijm-met-kwasje (bij pappa).

Enfin, pappa was aangeschoven aan de keukentafel, gewapend met seinpaal, soldeerbout, mosfets enz.:

Uitzoeken hoe zo'n viessmann aandrijving het beste aangestuurd kan worden met een arduino enzo. En daarna googlen hoe zo'n mosfet aangesloten moet worden. Een mosfet is een soort lompe transistor, handig omdat ik die nodig ga hebben voor de grote stromen die ik later met een ledstrip gaat krijgen. Zakje met 50 van die dingen in China besteld, dus die kon ik hier ook mooi gebruiken.

Nog niet klaar, morgen verder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Buchberg

• Offline Offline
« Reactie #1321 Gepost op: 14 March 2016, 08:28:44 »
Hoi Reinout en Floris,

leuk jullie ontmoet te hebben zaterdag. Ja huisjes in elkaar lijmen vond ik zelfs al moeilijk met een naaldje aan het flesje laat staan met een kwastje. Floris je bent een uitstekende "bouwvakker"dat je kunt voor jullie baan nog meer bouwen.
Valt me wel tegen Reinout dat je het fietsenrek niet voortvarender aanpakt.  ;D Waar moeten al je reizigers nu hun fietsen kwijt.
je gaat als een speer met je baan bij mij duurt de voorbereiding te lang ben waarschijnlijk te perfectionistisch maar jouw aanpak stimuleert me wel om op te schieten (y)

groet, cor
If a train station is where the train stops, what is a work station?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1322 Gepost op: 16 March 2016, 00:52:01 »
Fietsenrek enzo zit nog niet in elkaar, maar 'k heb al wel vanmiddag een noodzakelijk ingrediënt gekocht: een revell plasticlijmding-met-naald. Dat gaat voor zoonlief veel beter werken. En voor mij voor sommige dingen ook.

Vanavond verder gegaan met een arduino-aansturing voor m'n inrijsein van Kelberg. Daarvoor heb ik de bestaande viessmann aandrijving hergebruikt. Dus... geen servo's. Dus... een arduino opnieuw programmeren. Maar eerst solderen en uittesten. En bij het uittesten de arduino mollen door 12V i.p.v. 0V op de input-draad te zetten. Zucht der zuchten. Kwartier bezig geweest om de arduino nano weer ervanaf te solderen.

Uiteindelijk zat alles erop. Uurtje op m'n gemakje geprogrammeerd en hij doet het:

Net zoals m'n andere seinen staat 'ie standaard op rood ("hp0"). Daar hoef je niets voor te doen. Er gaat een gele (hp2) en groene (hp1) draad heen. Als je die naar 0V trekt gaat het sein naar de bijbehorende stand. Naar m'n seinen hoeft dus alleen een 0/12V leiding en een groene en gele. Geen rode, want dat is de "default".

Voor de geïnteresseerden: zie https://github.com/reinout/servomover, het gaat om de "pulsemover". Het staat onderin de readme. (Ik zit eraan te denken om deze voor de netheid naar een losse library te verplaatsen, dus het kan zijn dat de link over een paar maanden dood is. Kijk dan een niveautje hoger, dan zie je het wel.)

Ik gebruik hem hier: https://github.com/reinout/reinout-arduino/blob/master/signals/kelberg_a/kelberg_a.ino.

Ik ben erg tevreden met die arduino's. Best leuk om te programmeren. En ik ben vooral tevreden omdat het (mij) zoveel extra mogelijkheden geeft. Met een beetje programmeren krijg ik voor elkaar waar ik anders een batterij relais en een flinke voorraad snoer voor nodig zou hebben. Ook leuk, maar een arduino is wel zo makkelijk.

Nog een opmerking over het printje: als aansturing van de viessmann-magneetspoelen heb ik MOSFETs gebruikt. Een transistortje had denk ik ook wel gekund, maar van de MOSFETs had ik voor een grijpstuiver een 50-tal uit China aan laten rukken. Overkill, maar ze branden in ieder geval niet door :) Gelijk goede oefening voor mij hoe ik ermee om moet gaan en vooral hoe ik ze aan moet sturen.

Zo'n viessmann signaal heeft twee magneetspoelen die onderling zijn doorverbonden met wat extra onderdelen om de drie seinbeelden makkelijk te kunnen tonen. Bij de "extra onderdelen" zat duidelijk een diode en de schakeling is duidelijk op wisselstroom gericht, want ik kreeg de boel niet aan de praat op de manier die ik wilde. De oplossing was makkelijk: viessmann schakeling ertussenuit en zelf rechtstreeks de magneetspoelen aansturen. Daar heb ik een arduino voor, hoor :)

Ik ben trouwens wel een beetje geschokken dat ik door een klein foutje een arduino onherstelbaar kon beschadigen. Zo'n foutje moet ik later niet maken als alles gemonteerd is. Ik moet er niet aan denken 15 arduino's los te moeten solderen en te moeten vervangen... Misschien toch eens kijken naar een IC voetje voor die dingen ofzo... En zorgen dat ik geen fouten maak.

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1323 Gepost op: 16 March 2016, 11:14:06 »
Reinout, wat ik me afvraag is, of er soms geen mogelijkheid is om meerdere seinen op 1 arduino te steken. Lijkt me dat je nu nogal veel arduino's onder de baan zult gaan hebben hangen ...
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1324 Gepost op: 16 March 2016, 12:43:03 »
Oh, in principe kan dat wel, meerdere seinen op één arduino. Maar als ik dat bijvoorbeeld met m'n vier inrijseinen doe ben ik wel een flinke lengte aan draad rijker! Voor het inrijsein van Kelberg heb ik nu (afgezien van de voeding) 2 draden nodig (geel/groen). Met een centrale arduino waren dat er 4 geweest (2 per spoel). Dubbele aantal.

Daar komt nog bovenop dat je servo's niet te ver (max halve tot hele meter) van je aansturing mag hebben, dus die arduino's moeten er dicht bij zitten.

Dus: praktische redenen om per sein een arduino te doen, want de seinen liggen meters uit elkaar. En voor 2 Euro ga ik niet moeilijk doen. Het programmeren wordt er ook nog eens overzichtelijker door :)

In m'n schaduwstation ga ik wel met 1 arduino een vijftal wissels aansturen. Die liggen vlak bij elkaar. Wel ga ik het bedieningspaneel, dat er vlak bij in de buurt zit, z'n eigen arduino geven (tenminste, dat is het plan). Puur om het qua programmatuur gescheiden te houden.

Als ik in m'n hoofd de zaak optel kom ik voor m'n rustige zijlijntje op 15 arduino's! 3 bedieningspanelen, 4 seinen, 5 groepen wissels, 3 voor de ledstrips. Eventueel komen er dan nog meer bij. Verlichting (=straatlantaarns, stationsgebouw, Landhandel, gasthaus, lokloods) in Kelberg? Deuren lokloods + waterkraan eventueel via servo's?

Dus, ja, er hangen uiteindelijk teveel arduino's onder de baan. En dat vind ik niet erg :D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1325 Gepost op: 17 March 2016, 01:15:11 »
Ik heb het sein op z'n plek gezet en vervolgens electrisch aangesloten. Daarna een test of het qua aansturing werkt: ja. Dus ducttape om het sein heen om de overgangen af te dekken en de gaatjes te dichten:

En vervolgens natuurlijk houtlijm en grind erover :)

Daarna een stuk van Kelberg weggehaald om de kabels bloot te leggen:

Rechtsonder zie je opgerold de oude kabelboom naar de viaduktmodule. Die gaat weg en er komt een nieuwe voor in de plaats. Wel ga ik een deel van de snoeren hergebruiken.

TODO: een 12V travo toevoegen voor de sein/wisselaansturing, want die trafo's gebruik ik nu alleen nog maar voor de LED strips.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1326 Gepost op: 17 March 2016, 23:20:08 »
Vandaag niet veel gedaan (toneelvoorstelling bezocht vanavond). Wel wat klein grut geschilderd:

Een golfplaten telefoonhuisje voor bij het inrijsein. Een spaninrichting voor hetzelfde inrijsein. En een overgeschilderd telefoonkastje dat ooit in Kelberg stond en omver werd gereden en die ik nu bij de tunnel (want daar hoort ook een Streckenfernsprecher) wil plaatsen.

De laatste kleine dingen voordat ik echt moet besluiten of ik trekdraden en telefoondragen aan wil brengen... :)

Reinout

japspoor

• Offline Offline
« Reactie #1327 Gepost op: 18 March 2016, 19:08:52 »
Hallo Reinoud
Een paar posts geleden had je het over arduino nano voor 2 euro. Waar koop jij die?
Jasper

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1328 Gepost op: 18 March 2016, 20:53:14 »
Aliexpress. Bijvoorbeeld deze. 17 Euro voor 10 stuks. Anderhalf tot drie weken wachten tot het bezorgd is, maar dat versturen is dan wel gratis.

Wil je ze sneller hebben? Ik heb er ooit wat voor 4 Euro per stuk op marktplaats gekocht. En vervolgens bij "Reichelt" (online Duits bedrijf) een stapeltje onderdelen zoals weerstanden en ledjes en printplaatjes. Die versturen ook snel.

De laatste tijd koop ik vaak "bulk" via aliexpress. Als ik nog 3 servo's nodig heb koop ik een setje van 10 (ook 17 Euro). Dan heb ik er voor later in het jaar wat liggen. En ik heb bijvoorbeeld via Reichelt een pakket weerstanden met 10 weerstanden in 30 veelgebruikte weerstandwaardes gekocht. Als ik dan opeens 5 van de 10 heb gebruikt is dat kennelijk een soort die ik vaak gebruik, dus gaat er dan weer 2 Euro naar china voor een 100-tal weerstanden van dat type.

Het enige waar ik tot nu toe kwaliteitsproblemen mee heb gehad was een setje schakelaars met middenstand. Die vond ik mechanisch niet echt lekker. Twee weggegooid, de andere acht lijken te voldoen.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1329 Gepost op: 19 March 2016, 16:58:02 »
De twee (verschillende) telefoondingen heb ik gisteravond wat vervuild en ordnungsgemäß een "F" erop geplakt om aan te geven dat het een Fernsprecher is.

De groenige staat bij de tunnelingang:

De grijzige staat bij het inrijsein:

Hier staat ook de spaninrichting.

Wat misschien ook opvalt: ik ben begonnen met trekdraden en telefoondraden! Het begin is er, de rest kan ik pas afmaken als de twee modules tegen elkaar aan zitten. Werkt trouwens best lekker, dat super-flexibele "EZ-line" dat ik bij GM&S heb gekocht. Tegen een isolator aanhouden en met een cocktailprikker er wat secondelijm tegenaan drukken. Ik heb mijn dochter wat laten filmen, later vandaag of morgen zal ik een "instructievideo" online zetten :)

Nu eerst wat electra aanleggen, andreaskruizen plaatsen, modules tegen elkaar, trek- en telefoondraden doortrekken en de boel op z'n plaats hangen!

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1330 Gepost op: 19 March 2016, 17:08:18 »
Reinout,

Heel erg gaaf (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #1331 Gepost op: 19 March 2016, 18:44:46 »
Dat zijn zeer fraaie details! (y)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1332 Gepost op: 19 March 2016, 18:47:59 »
Sfeertje komt er al lekker in.  (y)
Ga je de ballast nog weatheren? Ik zie op de rails en dwarsliggers een roestbruine gloed maar niet op de ballast. Wellicht vertekent de foto.
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1333 Gepost op: 19 March 2016, 21:53:07 »
Een flink eind verder gekomen! Onder andere de bedrading zover afgekregen (en netjes in boekbinders gestopt) dat ik de modules wat dat betreft op hun plek kan zetten. Zover is het nog niet gekomen, want eerst moet ik nog de trekdraden en telefoondraden afmaken. Dat is vanavond niet meer gelukt (ik moest m'n kroost ophalen van een club).

Maar ik heb wel de twee modules aan elkaar vastgemaakt. Onderste scharnier erin:

Bout aan de bovenkant vast:

Provisorisch het licht weer aangesloten. Wow. Blij. Joepie :D

Wel bleek de aansluiting tussen de twee modules qua landschap nog niet helemaal goed te zijn:

Voor de naad in de achterwand heb ik nog wat zeeschuim boomtakjes gestopt:

En de naad tussen de modules, ook bij het ballastbed, heb ik met wat "Heki Foliage" volgepropt. Makkelijke manier. En in de praktijk zal het niet opvallen :)

Hopelijk is het morgen weer allemaal in bedrijf!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1334 Gepost op: 19 March 2016, 22:00:22 »
Ga je de ballast nog weatheren? Ik zie op de rails en dwarsliggers een roestbruine gloed maar niet op de ballast. Wellicht vertekent de foto.

De foto klopt wel aardig, hoor. Het effect waar ik op mik:

Roestige rails en dwarsliggers. Ah, dat wist je misschien niet: dit soort zijlijntjes (in ieder geval in de Eifel) heeft vaak stalen dwarsliggers. Dus rails en dwarsliggers zijn vaak lekker egaal roestkleurig. En als dan relatief recent het ballastbed is ververst (zoals op bovenstaande foto, uit deze video) zie je een duidelijk kleurverschil.

Reinout