Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:05:58
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1186389 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1230 Gepost op: 19 February 2016, 20:03:16 »
Bingo bingo bingo vandaag in Houten ("Rail 2016"):

Een officieel Buchfahrplan van de Eifelquerbahn uit 1972! Ik interesseer me enorm voor keurig netjes volgens de regeltjes uitvoeren van het spoorbedrijf op m'n Eifelburgenbahn. En dan zo'n soort intern DB spoorboekje uit de juiste periode bemachtigen... Leuk!

Ik heb er trouwens ook eentje gekocht van de Hunsrück (Trier-Hermeskeil-Simmern-Langenlonsheim + Simmern-Boppard).

Verder heb ik nog twee oude MIBA speciaalnummers gekocht ("richtig rangieren" en eentje over verlichting op de modelbaan).

En een signaal dat al een tijdje op m'n verlanglijst stond maar dat ik steeds maar niet zag: een Bü überwachungssignal, dus een signaal dat in Duitsland op zijlijnen bij overwegen staat om aan te geven of de automatische installatie is aangesprongen. Dat gaat in Berenbach komen te staan:

Viessmann heeft twee versies, dit is de versie die correct is voor begin jaren 70. Blij dat ik het correcte nummer van te voren had uitgezocht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1231 Gepost op: 19 February 2016, 20:06:55 »
Mooie aankopen vooral het boek.

groetjes Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1232 Gepost op: 19 February 2016, 20:45:47 »
Voor degenen die niet weten wat een Buchfahrplan is: hieronder heb ik een pagina geplaatst.

Wat kunnen we hieraan zien?

• Bovenaan staat "Ntob 4615". 4615 is het treinnummer. Ntob begint met de N van Nahverkerhrszug, dus effectief stoptrein.
  • Erachter staat dat het alleen tweede klasse is.
  • De tweede regel is het traject van de trein. Prüm-Gerolstein(-Andernach). Alleen Prüm-Gerolstein staat in deze tabel, vandaar dat (-Andernach) tussen haakjes staat. In de tabel voor Gerolstein-Mayen Ost komt deze trein ook terug. Mayen Ost-Andernach zal je niet terugvinden in het boekje, want dat traject valt onder een andere Bundesbahndirektion, dus dat had net zo goed het buitenland kunnen zijn :-)
  • De derde regel is voor ons als modelspoorliefhebber interessant. In ieder geval het eerste stukje. "Tfz 795 + 995". Tfz betekent Triebfahrzeug, dus locomotief. In ons geval een éénmotorige railbus van het type 795 (VT95, vroeger) met een aanhanger (995).
  • Dan de kolommen. Makkelijkste zijn kolommen 3, 5 en 6. Stationsnaam (3), aankomst (5) en vertrek (6).
  • Kolom 2 staan de toegestane snelheden op de verschillende stukken. Waar een stuk begint staat in kolom 1 (qua hectometerpaaltjes). Interessant om te weten hoe hard een trein mocht op "ons" lijntje.
  • Oppassen wordt het bij kolom 7. "Kreuzung mit zug". Met welke trein moeten we op deze enkelsporige lijn kruisen? In ons geval met trein 3464 in Willwerath.
  • Enkelspoor, onbezette stations, geen armseinen... Help? Hoe voorkomen we een botsing? Nou, door kolom 4 "for Trapeztafel hält Zug...". Welke trein moet stoppen voor het trapeze-vormige bord dat op dezelfde plek staat waar normaliter een inrijsein zou staan? De 4615. Ah, dat zijn wij. Dus of we nu als eerste of tweede aankomen bij het station: WIJ moeten voordat we het station in rijden stoppen bij het trapeze-vormige bord. En dan effe een hengst op de toeter geven. De andere trein mag het station gewoon binnenrijden. Volgens de regels moet de hoofdconducteur ("Zugführer") van die trein dan de wissels goed zetten zodat wij kunnen passeren. Nadat wij weer weg zijn moet 'ie de boel weer recht zetten en daarna mag hij weg.
  • Ja, want kijk maar in kolom 9. De "Zuglaufmeldung" moet door "Zf 3464" gedaan worden. De Zugführer van onze tegentrein, 3464. Zuglaufmeldung? Ja, want de stations zijn onbezet. Ergens centraal (in neem aan in Gerolstein) zit de verkeersleider voor het hele traject. Daar moet steeds telefonisch gemeld worden als je met een trein in een station binnenkomt en toestemming gevraagd worden voor verder rijden. In dit geval moet de conducteur van de tegentrein het dus voor ons opknappen.

Dit soort documenten zijn dan voor de treinen. Op dezelfde manier heb je documenten voor de stations. Daar staan dan specifiek in welke treinen langs komen, op welk spoor ze binnen moeten komen en wat de bijzonderheden zijn. Daar heb ik ook een voorbeeld van. In dit geval van de tentoonstelling van vandaag in Houten. Want bij de FREMO doen ze dit ook allemaal erg netjes volgens de (duitse) regels:

:)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1233 Gepost op: 19 February 2016, 23:00:14 »
Van de Rail 2016 tentoonstelling van vandaag heb ik weer een gemaakt:

Die laatste baan (de laatste 6 minuten van de 14,5!) is best mooi!

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1234 Gepost op: 20 February 2016, 11:46:10 »
Reinout,

Bedankt voor het mooie filmpje.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1235 Gepost op: 20 February 2016, 14:26:46 »
Ik zou inderdaad opzoek gaan naar foto's met landschap uit de tijd en jaargetijde van je keus en daar een fotoachtergrond van laten maken.
Ik heb er een hele tijd terug 1 gekocht op de beurs in houten,maar tegenwoordig kan je zowat je hele achtergrond zelf bepalen(incl plaatsen van weggetjes,water enz enz) en aanreiken bij een drukker.
Dan loopt de baan mooi over in de achtergrond en t klopt ook nog is.
Wil er zelf ook naar gaan kijken om een nieuwe te laten maken die nog beter past bij mn baan in opbouw,iemand hier op t forum heeft zo'n achtergrond helemaal custom laten maken en printen voor zijn baan,en dat ziet r geweldig uit.
Ben dat draadje echter effe kwijt en ook naar hoe/waar dat hij dat zo heeft laten doen  :'(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1236 Gepost op: 20 February 2016, 19:59:59 »
Provisorisch de verlichting aangesloten en met 12V de warmwitte en koudwitte strips vol aangezet:

Oepsie, hier is nog een stapel werk aan de winkel. Ik moet, meer dan ik dacht, de boel ook van de voorkant uitlichten.

Ik zat eraan te denken om aan de bovenkant van de module een kleine constructie 30 of 40 cm uit te laten steken naar voren en daar een stukje warmwitte ledstrip aan vast te maken dat schuin van boven richting het viadukt straalt. Ik hoop dat dat afdoende is...

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1237 Gepost op: 20 February 2016, 22:37:10 »
De verlichting heb ik vastgemaakt met bisonkit. En voor het netjes houden van de kabels heb ik weer dankbaar gebruik gemaakt van boekbinders (tip van Arie op de eerste pagina van dit bouwverslag!).

Ik heb de module weer rechtop gezet en een foto gemaakt vanuit een hoek waar ik de baan normaliter ga zien:

Ja, hier moet aan de voorkant toch wel een lichtbron bij komen.

Vanaf de spoorlijn gezien ziet het er met verlichting al wel een stuk beter uit dan zonder:

Oplettende kijkers zien dat er aan de rechterkant een gelige boom mist. Daar bleef ik met m'n trui achter haken. Ook "beneden in het dal" is bij de werkzaamheden een boom onderaan afgeknakt. Die zeeschuim bomen zijn erg kwetsbaar...

In een Miba heb ik een tip gelezen om ze in verdunde houtlijm te laten weken en dan op te hangen met een klein gewichtje eraan om ze rechter te krijgen. Zou dat ze ook steviger maken?

Ik heb tot slot nog een dikke laag turf gestrooid langs de rand van het kleine beekje. Morgen de stofzuiger erop :) En hopelijk morgen wat water aanbrengen. De tube acryl gel maar eens uittesten.

Tja, dan blijft de weg nog over. Wat je hier ziet is een laagje gips met wat zwarte verf erover. Ik heb de neiging er maar gewoon asfaltverf overheen te gooien en er een vangrail links bij te zetten en dan zal het voorlopig wel goed zijn. Oh, en strepen natuurlijk. Maar da's minder werk dan ik eerst van plan was met apart nog een wegdek eroverheen. Je ziet het toch niet van dichtbij, dus ga ik er (nu) niet veel moeite in steken. Ik wil de module terug aan de muur hebben :)

Reinout

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #1238 Gepost op: 21 February 2016, 10:18:08 »
Je bent goed bezig Reinout.

Wat ik begrijp is dat je een regenachtige herfstsfeer wilt nabootsen. Pas dan wel op met de verlichting, of beter gezegd de schaduwen. Wat ik nu zie zijn de behoorlijk hard. Alsof de zon schijnt, al dan niet waterig door een wolkenlaag. Pas ook op dat je de schaduw niet meerder kanten op laat gaan.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #1239 Gepost op: 21 February 2016, 10:29:29 »
Keurig Reinout (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1240 Gepost op: 21 February 2016, 10:57:33 »
Klopt dat de schaduwen vrij hard zijn. Deels komt het omdat de verlichting op max aanstaat. Maar dan nog. Oh help, hoe krijg je bij zo'n super-smalle en toch hoge module je verlichting wat dat betreft op orde... Ik heb ook al problemen dat het onder de bomen opvallend donker is.

Nou, maar kijken of het een beetje beter wordt als ik er ook schuin van boven op ga schijnen. Of aan de overkant van de voorzolder er een spotje op richt ofzo.

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1241 Gepost op: 21 February 2016, 11:04:04 »
Reinout,

Brand de RGB ook al? En de koudwitte iets dimmen?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1242 Gepost op: 21 February 2016, 11:34:18 »
RGB brandt nog niet (kan de drie draadjes wel a/h krokodilleklemmetje doen hoor). En dimmen kan nog niet omdat ik alleen even snel met een krokodilleklem de boel op de 12V heb aangesloten. Ik wil de boel eerst qua landschap goed hebben voordat ik met dimmende arduino prutserijen aan de gang ga :)

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1243 Gepost op: 21 February 2016, 18:33:32 »
Reinout,

Je bent goed bezig. (y) (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1244 Gepost op: 21 February 2016, 19:40:08 »
Vanmiddag wat laag groenspul en oranjespul aangebracht boven en rond de tunnelingang om daar wat tekening in te brengen.
En vervolgens een uurtje in de schuur lijm spuiten en stooigoed strooien. Allemaal Heki spul. Deels "blätter", deels gemalen schuimrubber. Verschillende kleuren gebruiken en afwijkend dik bestooien en dan krijg je lekkere variatie.

Daarna heb ik sommige nog licht met een spuitbus bewerkt. Wat groen over het geel/groene stooisel om het geel wat te breken. En een licht neveltje oranjebruins over de rode, oranje en bruine bomen voor wat diepte en om, bij de oranje boom, de kleur wat natuurlijker te krijgen.

Een paar heb ik gebruikt om het tunnelportaal in te bouwen en af te dekken:

En vanuit machinist-perspectief:

Zo, nu nog wat extra bomen plaatsen. Maar misschien eerst naar de telegraafmasten (Busch) kijken. En dus ook kijken hoe dat in een tunnel gedaan werd. En zorgen dat de seinpaal erin kan. Oh ja, en de reling van het viadukt... En de beek en de weg en de vangrail. TODO lijstje :)

Reinout