Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:56:39
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 21:56:03
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:35:38
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170721 keer)

Timmo

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1215 Gepost op: 17 February 2016, 09:03:32 »
Dat ziet er puik uit hoor Reinout (y)

Jan D

• Offline Offline
« Reactie #1216 Gepost op: 17 February 2016, 10:02:31 »
Wat een mooi draadje dit Reinout. Heb het net geheel gelezen, veel geleerd en erg genoten. Ga je verder volgen.

Groet Jan

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1217 Gepost op: 17 February 2016, 14:24:15 »
Reinout, voor het maken van bomen met zeeschuim gebruik ik de blanke lak van de action in spuitbus, dat lukt vrij goed en snel. :)
Op de club gebruik ik die van bison geloof ik en die geeft wel een witte waas wanneer je achteraf je boompje nog eens overspuit.

Verder ben je goed bezig rond dat viaduct, ik blijf lekker volgen. :)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1218 Gepost op: 17 February 2016, 14:33:55 »
Dus... de blanke lak van de Action lijmt beter dan de spuitlijm van de Action? Ok...

Ik heb nog wel een spuitbus lak staan (niet van de Action trouwens), het is een poging waard om te kijken of dat beter bij mijn werkwijze past.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1219 Gepost op: 17 February 2016, 14:38:24 »
Hi

Al eens aan Latex lijm(en)  gedacht ?
Ik gebruik dit alleen nog maar voor de scenery, bomen/struiken breken ook niet meer zo snel af.

groet
Harald

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1220 Gepost op: 17 February 2016, 14:46:13 »
Latex lijmen? Nee, niet aan gedacht :) Wat is dat? Ik heb al houtlijm, boekbinderslijm, spuitlijm, behangplaksel, bisonkit en een lijmpistool gebruikt, dus er kan er nog wel eentje bij :)

Aan allen: bedankt voor de tips en de schouderklopjes. Maar jullie moeten wel beloven om het ook eerlijk te zeggen als iets er niet uitziet! ;D

Reinout

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1221 Gepost op: 17 February 2016, 14:53:10 »
Voorstrijk wellicht? Zou misschien ook in een plantenspuit kunnen.
Eens testen. Spul plakt als de neten en voor de prijs van een spuitbus Bison lijm koop je 5 liter voorstrijk.
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1222 Gepost op: 17 February 2016, 15:01:32 »
Aanvulling op het "bedankt voor de schouderklopjes" bericht: ik geef gelijk toe dat het erg motiverend is om te horen dat dit viadukt+landschap goed bevalt.

20 jaar lang heb ik alleen gekeken en geconsumeerd. Op tentoonstellingen en in tijdschriften. Sinds anderhalf jaar ben ik zèlf eindelijk aan het bouwen en ik probeer te bouwen wat ik zelf leuk vind:

• een realistisch landschap
  • met een geloofwaardige spoorlijn
  • met een realistische exploitatie.

Dan is het erg leuk om te horen als het landschap op prijs wordt gesteld en dat het de goede kant uit gaat met het Eifel-in-de-herfst karakter.

Idem lijkt het, deels door het landschap, deels door de materieelkeuze, deels door het sporenplan, geloofwaardig te zijn als zijlijntje in de Eifel begin jaren 70. Als ik zo het commentaar van jullie mag geloven.

Idem de positieve reacties over het rijden met een buurtgoederentrein, het rangeren, de van de werkelijkheid afgekeken beveiliging, enz.

En... het wordt steeds beter door tips en commentaar van jullie! Rangeerverlichting van de v100 fixen, tip over een hema make-up kwast die ik kreeg, tips voor de begrassing, info over de Eifel, details over het seinstelsel.... Van alles. Lekker :)

Natuurlijk is het ook gewoon leuk om zaken hier op te schrijven (en video's te maken) en te merken dat dat nuttig gevonden wordt!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1223 Gepost op: 17 February 2016, 15:04:05 »
Marc: oh ja, ik was "voorstrijk" vergeten in m'n lijstje gebruikte lijmen :)

Voorstrijk klinkt interessant. Ik kan het natuurlijk ook voorzichtig met de kwast op de buitenkant van zo'n boom smeren. Dat is beter doseerbaar dan met een spuitbus. En het stinkt niet.

Ik heb er nog een grote pot van staan... Testen!

Reinout

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1224 Gepost op: 17 February 2016, 15:09:22 »
Had er zelf ook niet aan gedacht terwijl ik midden in de bomenfase zit. Experimentje waard.
Heb nog 10 liter staan van de nieuwbouw.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1225 Gepost op: 17 February 2016, 17:50:25 »
Hi,

Latex lijmen werkt perfect. Je hoeft ook geen druppeltje Dreft te gebruiken en het droogt egaal op (zonder vliesje in het begin) Het vloeit prachtig weg. Zelfs rails plak ik met een iets dikkere latex lijm.
Zie mijn draadje:  hier.

groet
Harald

« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 17:53:20 door Haradigi »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1226 Gepost op: 17 February 2016, 22:39:26 »
In anderhalf uur heb ik vanavond best wat kunnen doen, hoera  (y)

Leuk die bomen, maar er moet ook wat op de grond. Aan de achterkant onder het viadukt had ik her en der al (geclusterd) Woodland Scenics grof schuimrubber gestrooid. Nu werd het tijd voor een eerste experiment met het engelse rubberized horsehair dat in een proefpakket zat dat ik een jaartje geleden van "smalspoorcompagnie" heb gekregen. Als je het uit elkaar plukt ziet het er, vind ik, best uit als een braamstruik. Lekker deels van die rondlopende takken.

Van nature is het beige/bruin. Als je het een beetje met de vaalgroene spuitbus bewerkt en er dan turf overheen strooit ziet het er zo uit:

Beetje olijfgroen Heki loof erover:

Op bovenstaande foto zie je linksboven trouwens een stukje waar ik uitschoot met de turf, die is niet bruikbaar. Ook degene die ik met gele Heki blaadjes bestrooide (en met een toefje gele verf bewerkte) mag ergens achter het viadukt opgeborgen worden :) Mooie plek voor de "kneusjes".

Ook weer bomen gemaakt. Drie met gele blaadjes en eentje met olijfgroene vale. Hieronder een gele en de groene:

De drie gele bij elkaar:

De middelste heb ik schuin van onderen licht aangestipt met vaalgroene verf zodat het geel wat minder scherp is en de boom nog wat groener lijkt. Dat soort lichte aanstipacties geeft heel snel een leuk effect. Het brengt mee tekening en diepte en wat variatie in een boom.

Contrasteer dat met de armzalige geeloranje stukken foliage die onder de bomen liggen. Ik heb er nog met een ander spuitbusje overheen gespoten, maar daar valt niets aan te redden. Foliage moet ik in ieder geval beter uit elkaar gaan trekken. En ik moet het ook niet meer egaal stevig in één kleur spuiten. De spuitbussen zijn vanaf nu voor accenten en diepte. (Behalve de vaalgroene en vaalbruine die ik gebruik om bomen/struiken geraamtes een grondkleur mee te geven.

Wat levert dit allemaal nou op? Tadaaah:

Links en rechts van de gele boom zie je twee braamstruikimitaties. Helemaal links op de foto is het groene boompje te zien. Enne... zo'n 86er tussen de bomen door aan zien komen rijden is natuurlijk veel leuker en interessanter dan 'em op een kale plank hout te zien!

Dit perspectief is ook leuk:

Tot slot een saai aanzicht van de voorkant om te laten zien waar er nu bomen staan:

Ik ben er nog niet uit hoeveel bomen ik waar erbij ga plaatsen. Ik wil nog wel wàt kunnen zien van het viadukt. Maar ik wil ook niet de bomen teveel los laten staan, ze moeten wel wat geclusterd zijn. In ieder geval moet ik meer bomen uit de doos met zeeschuim uit gaan zoeken en donker gaan spuiten, want ik heb nog maar één boom in voorraad. Een monsterding dat zo hoog is als het viadukt. Wel een gave om hier te plaatsen, maar misschien te overdreven. Ik denk dat ik me een beetje in ga houden.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1227 Gepost op: 18 February 2016, 23:32:25 »
Versnelde video met cabinerit Kaisersesch - Mayen West. Lekker zonnetje, kale bomen. Mooi landschap, zo.

Reinout

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #1228 Gepost op: 19 February 2016, 15:18:26 »
Als ik dan de eerste(?) moet zijn met een kritische noot: Ik vind je achtergrond bij het viaduct eigenlijk niks zo. Het oogt veel te kaal en het mist diepte. Zeker dat "witte vlak" an de rechterzijde. Ga je daar ook nog bomen voor zetten?

Voor de rest zit ik nu in de fase waar jij de afgelopen 20 jaar in hebt gezeten, dus ik ben vooral jaloers op je kunsten! Ga vooral zo door (y)
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1229 Gepost op: 19 February 2016, 19:22:22 »
De achtergrond is wat kaal, klopt. Ik weet ook niet of ik de beste stijl heb gekozen. Het is wel goed om m'n gedachten er eens over op papier te zetten. Eén correctie: het is niet wit, maar lichtgrijs. Met een vleugje blauw. Het komt denk ik op de foto witter over dan het in het echt is.

Laat ik beginnen met een voorbeeldfoto. Dit is mijn doel:

Eifel, herfst, november, somber weer. Dat wil ik. Zoals je hierboven ziet is de lucht opvallend licht ten opzichte van het landschap.

Mijn gedachten over de achtergrond zijn niet vastomlijnd, dus ik schrijf puntsgewijs een paar gedachten op:

• Als je geen Rembrandt bent, pas dan op met al te ingewikkelde achtergrondschilderingen.
  • Bovenstaande punt is op te vangen door een foto als achtergrond te gebruiken. Die moet je dan wel hebben van een bruikbare plek en van het juiste jaargetijde.
  • Idealiter moet de hele baan (die bij mij de voorzolder rond loopt) identiek uitgevoerd zijn. Een foto op de ene muur en een egale achtergrond op de andere is geen porum.
  • Oorspronkelijk zou mijn dochter alle achtergronden schilderen. Daar is niets van terecht gekomen. Tieners hebben het druk. Maar omdat zij het oorspronkelijk zou doen heb ik het foto-plan laten varen.
  • Bij Ontraxs heb ik een italiaanse baan gezien. Prachtig. Met een egaal lichgrijze achtergrond. Het idee van de bouwer was dat je het als bekijker het dan zelf wel aanvult. Dat vond ik een geldige reden.
  • Op Eurospoor zag ik een baan waar de achtergrond redelijk egaal was en dan eenvoudig met krijt en, volgens mij, waterverf was wat van het landschap/dorpje aangegeven. Dit vond ik leuk staan en het leek mij een vorm die bij mijn kunnen paste. Eenvoudige achtergrond schilderen en dan met krijt wat details aangeven. Dit is de keus die ik toen gemaakt heb.
  • Toppunt qua achtergrond voor mij is de Luxemburgse baan tijdens ontraxs 2014. Kijk maar naar de . Dàt is mijn ideaalbeeld qua achtergrond. En dat haal ik in de verste verten niet. (Wat ook niet mijn bedoeling was).
  • In het geval van deze viadukt-achtergrond heb ik van een echte foto gewerkt. Wel heb ik alles wat vervaagd gehouden met het idee dat er een regenbui aan het vallen is. Er zijn geen heuvels zichtbaar achter de ene die je ziet omdat je dat op de oorspronkelijke foto ook niet ziet. Je zit relatief hoog op dit punt.
  • Ik heb veel details (compleet dorpje...) weggelaten, dat draagt bij aan de kaalheid.
  • Achter de bomen had ik misschien wat andere bomen moeten tekenen. Elders heb ik dat wel gedaan.

Enfin, bedankt voor de feedback! Dit helpt me wel met identificeren van punten waarop ik me nog kan verbeteren. Daarvan zijn er nog best veel, hoewel ik ook erg tevreden ben over wat ik nu al voor elkaar krijg  ;D Fotoachtergronden zijn wel iets waar ik naar wil gaan kijken.

En... misschien kan ik het over een jaartje ook nog op de bestaande baan voor elkaar krijgen!

Reinout