Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170922 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1080 Gepost op: 23 January 2016, 14:42:11 »
Ben dan wel geen Reinout,maar asjeblaft: http://www.action.nl/opruimen-opbergen
Halfverwege de pagina zo'n beetje  ;)
Trouwens Reinout dankzij 1 woord in jouw reactie op mijn vraag,ben ik weer wat info rijker geworden,had dat woord niet bedacht in mijn al redelijk lange zoektocht naar info over de hoek waarin ik mijn baan aan het maken ben.
Thnx  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1081 Gepost op: 23 January 2016, 15:46:26 »
Johnny/Floris: inderdaad, het is deze: http://www.action.nl/opruimen-opbergen/werckmann-opbergkoffer-ca-30x40cm-zwart-oranje. Bij het dichtdoen is het soms even wurmen om de sluiting dicht te krijgen, maar voor 3 Euro piep ik niet :)

Floris: welk woord was het trouwens?

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #1082 Gepost op: 23 January 2016, 16:11:47 »
Reinout bedankt voor de link (y)
Groetjes
Johnny

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1083 Gepost op: 23 January 2016, 22:19:41 »
Vraagje over m'n 94er. Ik dacht eerst dat ik één van de exemplaren met een Riggenbach-tegendrukrem had omdat er iets raars bovenop de ketel zat. Zie foto.

Ik heb wat verder gegooglet en kom tot de conclusie dat ik het mis heb. Dat ding boven op de ketel is een voorverwarmer. Kennelijk zat die bij latere exemplaren niet meer strak bovenop, maar wat meer naar de zijkant, gezien dit zinnetje bij de ESU beschrijving van hun aankomende 94ers: Ab 1921 trugen die T16.1 einen Speisedom, weshalb der zunächst auf dem Kesselscheitel platzierte Vorwärmer nun seitlich neben den vorderen Sandkasten rutschte.

Vraag voor de zekerheid: klopt het dat dat "gewoon" de voorverwarmer is?

De 94 1730, want dat is z'n nummer, heeft volgens http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20094 in ieder geval de volgende twee bijzonderheden: "Wasserkasten mit breiter Trittnische" en "ohne Glocke / Läutewerk". In ieder geval is het verder een normale 94, dus wat dat betreft kan ik hem qua (fictieve) voorgeschiedenis wel een ander nummer en een andere geschiedenis geven.

Hij is in 1924 gebouwd door Linke-Hofmann-Lauchhammer te Breslau (bron).

Nou nog eens voor m'n verhalendraadje kijken of ik een 94 kan vinden die eind 1944 in St Vith (Vennbahn) te vinden was. Of daar in de buurt :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 24 January 2016, 19:59:54 door Reinout van Rees. Reden: Spelling gefixt: Rickenbach naar Riggenbach »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1084 Gepost op: 23 January 2016, 22:50:20 »
Dat is inderdaad de voorwarmer en geen onderdeel van een Riggenbach Gegendruckbremse.

Van de BR 94 werden de machines die bestemd waren voor de dienst op zgn "Steilstrecken" met zo'n tegendrukrem uitgerust. Herkenbaar is zo'n installatie aan wat leidingen en ventielstangen, en vooral aan de "knaldemper" op de rookkast.

Bij mijn weten heeft Fleischmann geen 94er met zo'n tegendrukrem uitgebracht. ESU (plaatje is van ESU) wel, of gaat dat nog doen. Als 't lukt.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1085 Gepost op: 24 January 2016, 11:28:38 »
Mooi, goed om te weten.

Tja, zo'n ESU. Zal in een 1:1 vergelijking met zo'n oude fleischmann lok vast veel mooier zijn. Ik hou het op het moment dan liever bij een lokje dat je voor 60 Euro op de kop kan tikken op marktplaats in plaats van het vijfvoudige (orde van grootte) neer te tellen voor een nieuwe ESU met alle toeters en bellen.

Die toeters en bellen zullen er wel opzitten, ESU kennende. Je vraag je af waarom er niet eens per drie dagen wat gescheld uit de machine weerklinkt omdat de machinist zijn teen ergens aan gestoten heeft ofzo. Dat kunnen ze toch makkelijk inprogrammeren? :)

Nee, een geluidsdecoder hoef ik niet. Zo'n ding kost 100 euro ofzo? Luidspreker erbij. De gemiddelde prijs van mijn loks ligt ongeveer bij de 60, dus dan wordt elke lok 3x zo duur!

Wat me wel leuk zou lijken is het door de loks laten geven van signalen. Toeterdetoet, dus. Netjes voorbeeldgetrouw. Dàt zou voor mij echt wat toevoegen aan het spel. Maar daar zijn alternatieven voor: luidsprekertje, mp3 chip, drukknopjes. Ik heb zo'n chip-met-sd-kaartje liggen om mee te experimenteren. (Als eerste heb ik trouwens het geluid bij de overweg in gedachte, maar goed).

Over geluidsdecoders: ik vind http://lancemindheim.com/about-us/wireless-headphone-sound/ een interessante optie. Geluidsdecoder onder de baan en die koppelen met een draadloze koptelefoon. Dan krijg je dus van die ene lokomotief waar je mee aan het rijden bent de geluiden, net alsof je vlak bij die lok bent. In plaats van een relatief slechte kwaliteit geluid uit de lok zelf te horen komen. Citaat uit het artikel:

Citaat
As entrenched as we are in the current system of onboard sound (decoders and speakers placed in the locomotive), it is extremely limited in terms of the quality that it can produce.  The combination of very cheap speakers, the location of the speakers in a plastic shell, and the pathway from locomotive to ear produce a sandy, staticy sound harkening back to the days of old AM radios.  To be blunt, the audio quality of onboard sound is very poor and, by its very design, there is very little that can be done to improve it.

Volgens mij heb ik http://lancemindheim.com/2015/12/layout-sound/ al een keer genoemd? Daar filosofeert 'ie over waar het geluid vandaan komt. Je zit niet in een helicopter waarin je uit twee verschillende steden de lokomotiefgeluiden hoort! Nee, dan zou de helicopter de rest overstemmen. Je zou moeten modelleren dat je in de buurt van een lok aan het kijken bent of op de lok zelf aan het werk bent. Dan overstemt de lok de meeste andere geluiden. Dus als je dat te pakken heb is het eigenlijk al OK.

100% geweldig zou het zijn als je een willekeurige plek op de baan uit zou kunnen kiezen en het geluid zou kunnen horen wat daar te horen is. Dus een trein die eraan komt, dat die steeds harder gaat klinken en dan weer wegsterft. Idem dat je de overweg wel/niet hoort afhankelijk van je afstand daartoe. Enz. Dat wordt wel erg uitgebreid en lastig en onmogelijk zonder heel veel zelf programmeren en precies weten waar alles (vooral je treinen) zijn.

Een mogelijkheid waar ik zonder veel kosten zelf al wat mee kan gaan doen: geluid in m'n films stoppen. Het zal best een bak met werk zijn om allerlei bruikbare geluiden te verzamelen, maar een beetje mixen is op m'n compu best te doen. Makkelijker dan om het op m'n baan voor elkaar te krijgen :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1086 Gepost op: 24 January 2016, 12:01:22 »
Nog twee losse punten.

Kortkoppelinghouders. Ik had een symoba pakketje gekocht in de hoop dat er eentje aan de voorkant van m'n 23er te vrutten was. Nee, daar is geen plek voor, tenzij ik echt aan het verbouwen ga. In een ander draadje zag ik onderstaande verwijzing naar Weinert:

Hierbij enkele foto's van Weinert kortkoppelingsmechanieken op millimeterpapier.

Daar zou een optie tussen kunnen zitten. De onderste van het stel lijkt ervoor gemaakt te zijn om nog onder een bufferbalk weg te werken te zijn.

In hetzelfde draadje staat ook een verwijzing naar een zelfbouw-kortkoppelinghouder. Geinig.

Een 94 die op de Vennbahn heeft gereden. In het Vennbahn-boek heb ik tot nu toe één nummer gevolden. De "9812" uit Bahnbetriebswerk St Vith werd in 1941 hernoemd in "94 489". Dat was dus een 94 die na de eerste wereldoorlog door de Belgen was overgenomen en die nu weer qua nummer Duits werd.

In dat boek staan echter ook meerdere foto's van de enige lok die in St Vith nog enigszins overeind stond na het bombardement op het station en het BW terrein: een 93 uit BW Kreuzberg/Ahr (de 93 1041). Kreuzberg? Da's de Ahrtalbahn. Het verlengde daarvan is de "Vennquerbahn" Dümpelfeld - Jünckerath - Losheim - Waismes - Trois Ponts. Tikkie creatief om dan vanuit Kreuzberg met een lok langs BW Jünckerath te rijden en dan zelfs nog in St Vith terecht te komen. Maar, zoals in het Vennbahn-boek staat:

Citaat
Wegen der zunehmenden Fliegerangriffe musste die Reichsbahndirektion Köln ab Mitte 1943 zunehmend von Lokumlaufplänen lösen und ihren Dienststellen die "freie Lokverwendung" gestatten.

Vertaald: er waren zoveel verstorende luchtaanvallen op treinen dat de verschillende BW's de loks mochten gebruiken die ze voorhanden hadden, buiten de reguliere geplande inzetten om. In het duits is dat best een mooie zin die ook mooi de duitse hang naar orde en netheid en duidelijke regels weergeeft. Dat ze de oorlog aan het verliezen waren, dat was nog tot daar aan toe. Maar dat de keurig ingeplande diensten van de individuele loks in de war werden gestuurd door luchtaanvallen en dat, o hemel, het daardoor nodig was om die planning los te laten... Enige troost was dat het wèl netjes officieel aan de verschillende Bahnbetriebswerke werd toegestaan om van de officiële planning af te wijken.  ;D

Oftewel: het was een zooitje en voor elke 94er die binnen 100 km voorraadig was kan ik wel een verhaal verzinnen waarom die rond die tijd daar was. Niet dat ik me tot nu toe heel veel bezig hou met precieze nummers en precieze stationeringen, maar ik ben van plan voor de 94 wel een specifiek nummer uit te kiezen omdat ik er een verhaal aan vast wil hangen. En uit de specifieke voorgeschiedenis van die lok vallen vast weer verhaal-ideeën op te diepen. En het komt de geloofwaardigheid ten goede om tussen alle verzinsels door af en toe een linkje naar een stukje echte achtergrondinfo te plaatsen :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1087 Gepost op: 24 January 2016, 12:31:59 »
Google, google... Bingo: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3950421,page=all

Iemand heeft van 32 loks uit de buurt van Aachen/Stolberg de levensloop opgevist. Met onder andere de 94 489 die zijn leven in Jünkerath begon, daarna inderdaad Belg werd (St Vith staat er niet bij, maar wel BW Herbesthal waarvan de loks vaak op de Vennbahn kwamen) en daarna weer Duitser met o.a. Cochem in het lijstje. In 1955 gesloopt.

Interessanter ziet dan de levensloop van de lok eronder er uit. De "94 770" of liever gezegd de "094 770-5", want die heeft het tot aan de computer-nummer-tijd uitgehouden. Z'n hele leven netjes in de buurt van Aachen/Stolberg geweest, dus een uitstapje in 1944 richting Vennbahn is geen probleem. In 1969 aan de kant gezet. Nou, dan kan ik hem in 1970 toch best nog in Mayen gebruiken?

Als ik citeer uit een geschiedenis van het BW Stolberg:

Citaat
strebte die DB auch beim Dampflokeinsatz eine weitere Rationalisierung des Betriebsdienstes an. Sie verwendete die freigewordenen Loks der BR 50 deshalb zur Typenbereinigung und konnte auf diese Weise einerseits innerhalb kurzer Zeit eine Vielzahl von überalterten preußischen Loks der Baureihen 38, 55, 93 und 94 ausmustern und andererseits durch die Konzentration auf nur noch eine Lokbaureihe das Instandhaltungswesen wesentlich vereinfachen. Beim Bw Stolberg schieden die Loks der BR 93 bereits im Juni 1968 aus dem Betriebsdienst, im Jahre 1970 folgte die Baureihe 94 und 1971 die Baureihe 55. Ab 1971/72 waren nur noch Loks der Baureihe 50 in Stolberg beheimatet.

Twee vragen roept dit citaat wel bij mij op:

• Laatste 93 in 1968? Ik dacht dat dat veel eerder was, eerder begin jaren 60. Hm. Volgens wikipedia is het inderdaad toch ook 1968 (In de DDR 1972). Sommige kregen nog wel een nieuw computernummer. Hm. Daar moet ik nog wat over piekeren. Kan ik dan toch een 93 (met wat oprekken) laten rijden? M'n periode heb ik vastgesteld op 1969-1972, de geboortejaren van m'n echtgenote en van mezelf. Zo tussen die drie jaren zit al best wat verschil. Dat opent de mogelijkheid om twee soorten omlopen te doen. Eentje met nog een 57 en 93, bijvoorbeeld en eentje waar die oude troep al afgevoerd is en ik de 215 en een 290 de baan op stuur. Hm. Duidelijk een optie. Ga ik over nadenken.
  • Van 1970 heb ik elders gelezen dat het verkeer aantrok en ze op sommige plekken hard 50ers nodig hadden en dat ze "dus" divers oud spul zoals 94ers weer actiever gingen gebruiken. In ieder geval rond Mayen werden er 50ers voor 94ers ingeruild. Misschien gewoon een kwestie van herverdelen? Als een goederentreintje in de Eifel met een 94 lukt dan kan er een 50 richting Stolberg om daar met zwaardere treinen te helpen? Ik weet het nog niet.

Leuk, dit uitzoekwerk :) Oh ja, ik moet nog uitzoeken hoe de "094 770-5" er qua configuratie uit zag en of dat een beetje overeenkomt met de 94 die ik zonet heb gekocht...

Reinout

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1088 Gepost op: 24 January 2016, 17:33:02 »
Floris: welk woord was het trouwens?

Bahnbetriebswerk  :P
Zoals ik in mijn draadje al is had getoond,had ik een linkje gevonden met fotos van Bad  Harzburg zoals het vroeger was.
Hierop stonden een ringloods met draaischijf en verzorgings items,daardoor ging ik er vanuit dat dit de plek was waar locs werden verzorgd/onderhouden en gestald als zij in de omgeving over de lijnen bij Bad Harzburg rondreden.
Ofwel een echt bahnbetriebswerk zal er wel niet verder geweest zijn in die buurt,iets met 3 is a crowd enzo  ;)
Toen je met dat woord aankwam en ik je verhaaltje las begon ik over mijn eerdere stukje tekst te twijfelen en ging zoeken met dat woord aangevuld met plaatsen in de buurt.
Uiteindelijk kwam ik bij Bahnbetriebswerk Goslar terecht,dat was dus het echte (B)Bw voor die omgeving.
De combinatie van die 2 dingen voorzag me in de zoekresultaten weer van wat nieuwe sites die ook de historie behandelen in de omgeving van spoors Goslar en dus daarmee ook nieuwe info en foto's over Bad Harzburg  (y)
Met vr gr

Floris

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1089 Gepost op: 24 January 2016, 19:19:41 »
Ben ook is even aan het graven geslagen over je potentiele kandidaat 94er als het gaat om waar die heeft uitgehangen en tot hoelang deze het heeft uitgehouden.
Het volgende word me op meerdere plekken duidelijk gemaakt tot zover als het over de 94 770

Hersteller (mechanisch)  Schwartzkopff  gebouwd onder nummer 6069 
Baujahr  1916
Abnahmedatum  ??
Computer nummer gekregen: 01.01.1968,toen kwam er dus i.d.d. -5 achter te staan

Via een andere online bron kwam er nog wat meer info naar boven borrelen

Manufacturer: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwartzkopff
Year of manufacturing: 1916
Works number: 6069
Wheel arrangement: E h2t
Gauge: 1435 mm
Life of the locomotive:
KÖL 8142 T161
→'23 DRBv 94 774
→'25 DRB 94 770
→'45 DRw/DB
→'68 DB 094 770-5
+10.07.69

Terzijde gezet is vermeld bij de +
Ik ga nog wat verder snorren,verveel me toch  :P
Met vr gr

Floris

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1090 Gepost op: 24 January 2016, 20:00:36 »
Kijk eens hier voor info over de 94
Overigens vele andere locs ook.

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten0/lokdatendet392.shtml

groet
Harald

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1091 Gepost op: 24 January 2016, 20:10:04 »
Meeste daarvan klopt met de gegevens in dat 32-loknummers-draadje.

Is het trouwens een typfoutje dat hij in jouw overzicht rond 1923 tijdelijk de "774" ipv "770" heette? Ik zie dat zo op het andere overzicht niet terug.

Volgens http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20094 heeft de 770 trouwens een vaag soort voedingsdom en géén voedingsvoorverwarmer boven op de ketel, dus wat dat betreft zou 'ie niet bruikbaar zijn.

Bij de pagina met uitleg over de verschillende varianten staat trouwens dat de 1730 (mijn model) onder andere geen bel zou hebben. Nu zie ik dat op mijn model toch echt wel een bel staat. Nou vermoed ik dat dat eerder aan Fleischmann ligt dan aan die "bundesbahnzeit" pagina.

Ik ga ook eens even kijken in wat foto's die ik her en der vandaan heb geplukt van Mayen en omgeving, daar staan ook wat 094'ers op. Kijken wat zoeken daarnaar oplevert :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1092 Gepost op: 24 January 2016, 21:44:35 »
Over 1970 vond ik hier een goed citaat:

Citaat
Als im Wirtschaft-Boom-Jahr 1970 der große Lokmangel bei der DB zur Wiederbelebung zahlreicher, bereits abgestellter Dampfloks führte, wurde auch Mayen kurzzeitig wieder zu einem Standort für unsere gute T16.1 / 94.5.

Ik heb nog wat rondgekeken en vond voor Mayen (qua foto's rond 1970) alleen versies van de 94 met twee doms en dus met de voorverwarmer wat zijdelings op de ketel. Die kan ik niet gebruiken.

Nu naar m'n kluswerk. Ik ben niet alleen op het internet bezig geweest, maar ook op zolder. Vooral met de bedrading van de viadukt-module.

Nieuwe draadjes netjes van labels voorzien. Ik doe nu ook een nietje door het etiket heen, want langzamerhand begonnen er toch een paar los te laten:

De oude bedrading van de module heb ik voor een groot deel weggehaald. De draadjes naar het spoor zijn hetzelfde gebleven, de rest is nieuw:

Rechtsonderin zie je een nette sleuf waar een printerstekker in vastgeschoefd zit. Geen bungelende stekkers maar een keurig vastgezette. Is denk ik lekkerder in gebruik. Zeker als ik straks de "landschapshuid" ga sluiten.

De reden waarom de bedrading is vernieuwd?

• Er hoeft geen hoofddraad meer naar de verlichting, dat wordt straks door een arduino vanuit de andere module aangestuurd.
  • Ik ben geen straatlantaarn meer van plan, dus dat draadje mocht ook weg.
  • Het sein ga ik met een arduino aansturen, dus zijn daar alleen een 0/+12V draadpaar en een groene en gele nodig. Rood is de "default" stand, dus die hoeft niet apart gestuurd te worden. Scheelt weer een draadje.
  • Arduino voedt ik met 12V gelijkstroom, dus de bestaande wisselstroomdraden mochten ook weg.

Dus... andere manier van aansluiten, andere draden. Dit betekent ook dat ik binnenkort het bedieningspaneel van Kelberg moet herzien omdat het sein anders aangestuurd moet worden.

Taalkundige opmerking: ik merk dat ik het woord "binnenkort" erg vaak gebruik. Volgens mij kan ik beter zeggen "het komende halfjaar een keer, idealiter". Ofzo :)

Waar de seinpaal komt heb ik de mooie nieuwe draden van een mooi nieuw stekkertje voorzien. Standaard printstekkerverbindingsdingetje.

Dat gat heb ik vervolgens groter gemaakt om mijn standaard seinpaal-houder hier te kunnen gaan gebruiken:

De pinnetjes waar de stekker van twee plaatjes terug op passen heb ik al op een printplaatje vastgesoldeerd om het mezelf makkelijk te maken daar binnenkort mee te beginnen. Ik wil weer wat meer voortgang boeken en dan zijn dit soort trucs belangrijk om snel tussendoor wat te kunnen doen.

Arduino's en oude spullen: ik heb besloten wat meer van de bestaande spullen te gaan hergebruiken. Dit betekent dat ik niet alles gelijk door servo's ga vervangen. Dit heeft vooral betrekking op Kelberg.

• Het inrijsein laat ik z'n viessmann aandrijving behouden. Het is maar zelden dat hij een storing geeft en met een arduino kan ik prima instellen dat hij maar een seconde lang een puls krijgt. Dus geen risico op doorbranden.
  • De twee wissels met conrad aandrijving laat ik zo ook maar. Eentje functioneert probleemloos, de andere heeft tot nu toe twee keer een storing gehad dat 'ie bleef steken. Ook hier kan erger voorkomen worden door de stroom niet lang op de aandrijving te laten staan. Hm. In hoeverre kan ik met pulsbreedte-sturing de conrad langzaam om laten lopen? Zou toch moeten kunnen.
  • De handwissels laat ik voorlopig de handwissels. De schakelaar waarmee ik ze omzet heef een extra pool die ik nog niet gebruik, daarmee kan ik richting hoofd-arduino aangeven of één van de handwissels nog in een niet-veilige stand ligt.

Op deze manier hoef ik alleen een deel van de bedrading en het bedieningspaneel te veranderen, de rest kan behouden blijven. Op zich ook een mooie test om dit met een arduino aan te sturen. En het is gelijk een goede oefening voor Berenbach qua aansturing. Ik denk dat daar, op basis van de Kelberg-ervaring, een definitievere oplossing komt.

We zien wel. Op deze manier is het plannen van een bedieningspaneel/arduino-besturing voor Kelberg wel wat makkelijker geworden. En ook voor het inrijsein van Kelberg is het nu een kwestie van "arduino erop solderen" en "even programmeren". Twee goede redenen om de komende week met arduino's aan de slag te gaan.

Maaruh.... het aanleggen van de bedrading was nu juist bedoeld om eindelijk verder te kunnen gaan met het landschap van de viadukt-module:) Ik zie wel wat het wordt deze week  :)

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1093 Gepost op: 25 January 2016, 09:29:02 »
Hoi Reinout

Kijk nog eens in het boekje Die Eidelquerbahn Mayen-Gerolstein. Op pagina 131 staan alle nummers van de triebfahrzeuge die op 1-12-1970 gestationeerd waren in het depot Mayen

o.a.
094-712    094-720   094-937

Succes er mee

Groetjes Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1094 Gepost op: 25 January 2016, 11:09:23 »
Ik heb ze even nagekeken: alle drie die nummers hebben een tweede dom (en dus de voorverwarmer lager aan de zijkant op de ketel).

Gisteravond nog in een boekje over het BW gerolstein en het boek over de Ahrtalbahnen gekeken. Zowel BW Gerolstein, Kreuzberg als Jünkerath lijken geen 94ers in het assortiment gehad te hebben. Alleen Mayen was een "Auslauf-BW" voor deze baureihe.

Reinout