Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 14:16:56
US diorama in H0
door
Frits C
Vandaag
om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
bask185
Vandaag
om 14:09:20
Rails roestig verven
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 14:08:55
Klein baantje 1200x1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 13:38:32
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 13:02:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 11:51:07
Frans loodsje et cetera
door
Theo Mol
Vandaag
om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
Vandaag
om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
1200blauw
Vandaag
om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Huup
Vandaag
om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:49:53
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:40:43
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale.
door
C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje
door
Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin
door
dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield?
door
bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo
door
MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
72
73
[
74
]
75
76
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1170650 keer)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1095 Gepost op:
25 January 2016, 16:38:10 »
Bij Weinert kan je onder 8115 of 8116 een extra dom bestellen voor een 94 .
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7739
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1096 Gepost op:
25 January 2016, 19:54:18 »
... maar dan moet ik ook de voorverwarmer inclusief leidingen verplaatsen. Dan zoek ik liever nog even door naar een bruikbaar nummertje. Volgens mij had ik er al eentje in Stolberg gevonden, maar dat moet ik weer even teruglezen.
Weinert... daar wil ik me wel eens mee bezig gaan houden. Eerste kandidaat-onderdelen zijn windleiplaten. Die van m'n 50 staan te schuin (standaard euvel bij die roco machines) en die van m'n 23 zijn ooit afgebroken geweest en zitten niet helemaal recht.
Hoe komen jullie normaliter aan je Weinert onderdelen? Ik heb in Houten wel eens rondgesnuffeld, maar heb daar zo gauw niets gezien.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1097 Gepost op:
25 January 2016, 20:03:59 »
Weinert, staat normaal gesproken op Intermodelbau in Dortmund.
en je schijnt hen een email te kunnen sturen, met een bestelling. Deze sturen ze dan naar je adres met een rekening.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Haradigi
Offline
Berichten: 947
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1098 Gepost op:
26 January 2016, 00:13:57 »
Hi,
Weinert kan je heel goed bij Lippe bestellen, hebben veel op voorraad.
Boven een bepaald bedrag ook geen verzend kosten.
Klik hier
groet
Harald
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 11:51:25 door Haradigi. Reden: nu de goede link
»
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7739
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1099 Gepost op:
26 January 2016, 08:54:57 »
Ah, bij Lippe kan het ook? Mooi om te weten. (
Link naar Weinert ipv Brawa
)
Zondagavond nog snel wat gedaan. Te snel:
Drie identieke gaten, één is er goed
Linkergat: oh oepsie, ik dacht het goed bekeken te hebben maar ik heb 'em aan de voorkant van de module geboord. En daar moeten de led strips komen, dus het gat moet aan de andere kant.
Rechtergat: oh oepsie, precies op de plek waar ik dit gat boor zit een schoef die de achterwand vast houdt...
Middelste gat: warempel, het werkt
Tja. Zolang dat de ergste problemen zijn ben ik een gezegend mens, nietwaar?
Gisteravond ook nog kort een half uur bezig geweest:
De plaat voor het viadukt (bijna) op maat gezaagd. Deze komt tegen het viaduct aan (tegen de houten "pilaren" en net onder het houten "rijdek") en vervolgens maak ik daar weer de steenplaten van gegoten gips op vast. Er moet her en der nog een millimeter af. En dan ga ik de bogen aftekenen en de precieze vorm van de pilaren (want die moeten naar onderen toe iets breder worden). En dan plaat twee voor de achterkant van het viadukt eraan vastmaken en alles in één keer zagen. Dat wordt nog best een karwei.
Probleem kan ook worden dat de plaat aan de bovenkant van de bogen max een centimeter hoog wordt, dus breukrisico is aanwezig.
Hoewel... Eigenlijk kan een breuk daar weinig kwaad, het komt tòch achter de gipsen platen. Hm. Als ik het expres breek wordt het zagen veeeeeel makkelijker...
Als de houten platen vastzitten kan ik daarna aan de slag met de landschapsaankleding! Want de bedrading zit op z'n plek en die kan ik dus al onder een piepschuim huid verbergen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Esufreak
Offline
Berichten: 1247
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1100 Gepost op:
26 January 2016, 09:11:02 »
Reinout,
Ik blijf je met verbazing volgen.
Je tempo is bijna niet bij te houden.
Ik lees echter je commentaar en bouwverslag met veel plezier.
Gr, Arie
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
Daafs128
Offline
Berichten: 233
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1101 Gepost op:
26 January 2016, 12:29:42 »
Volgens mij heeft lippe helemaal geen verzendkosten;)
Groetjes...
David
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7739
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1102 Gepost op:
26 January 2016, 20:27:32 »
Misschien wel leuk om
even terug te kijken
naar hoe die viadukt-module begon:
Dat was 19 november 2014
Drie dagen later zag het geraamte er zo uit:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
OlivierV
Offline
Berichten: 667
Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1103 Gepost op:
26 January 2016, 20:36:21 »
En zo sta je er al weer van versteld dat ik jouw brouwsels al meer dan een jaar met plezier volg.
Gelogd
AMSAC
-
Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1104 Gepost op:
26 January 2016, 20:48:26 »
Citaat
Hoe komen jullie normaliter aan je Weinert onderdelen?
Weinert kun je ook bij
Erwim Prummel
bestellen. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ook onderdelen van Roco/Fleischmann, om maar wat te noemen.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7739
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1105 Gepost op:
26 January 2016, 22:09:58 »
Ah! Die verkoopt ook Weinert? Dat wist ik niet. Ik heb er al geshopt voor roco reservekoppelingen. Ook het start-pakket simoba kortkoppelingshouders komt bij hem vandaan. Dan ga ik de komende tijd eens nummers verzamelen. Volgens mij moest ik ook nog wat roco buffers hebben
Goede reden om weer een keer naar Houten te gaan.
Vanvond ben ik nog een uur bezig geweest met stalen linealen en een passer en hulplijnen. Tadaaah:
Heel belangrijk
zijn de twee horizontale lijnen. Het traject over het viadukt zit in een helling, dus het viadukt is aan de ene kant hoger dan de andere. Echter, de horizontale voegen van de stenen moeten wèl horizontaal liggen! Dus die twee lijnen helpen later om de stenen goed te krijgen. Ook heb ik ze nu gebruikt om een paar vertikale maten ten opzichte van de horizon op te meten. En om de middellijn tussen de pilaren loodrecht te krijgen, want anders zit de boog excentrisch.
En dan is het verder een kwestie van wat cirkels trekken met de passer. Gewoon passen en meten en een hulplijntje en binnen een kwartier had ik de bogen afgetekend.
Als je goed oplet zou je kunnen zien dat de afstanden tussen de pilaren niet 100% gelijk zijn. De middelste opening is een halve cm groter dan de standaard 14 cm, de opening rechts ernaast is een halve cm kleiner. Omdat er aan beide kanten een helling is neem ik aan dat je het in de praktijk niet ziet. Ik had geen zin de ondersteunende vertikale lat op die plek te verplaatsen.
Op z'n plekkie ziet het er dan zo uit:
Dat valt me niet tegen. Uiteindelijk worden de pilaren dikker omdat ik de gipsen muurplaten (5mm dik ofzo) van de binnenmuur (dus haaks op het viadukt) tegen deze uitgezaagde houten plaat ga plaatsen. De "voorkant" van het viadukt krijgen ook platen en die bedekken dan de zijkant van de "binnenmuren". Nou ja, 't wordt wel duidelijk als ik het ga doen. Maar voor het idee: de pilaren moet je aan beide kanten 5mm dikker denken.
De achterkant van het viadukt ga ik niet van steen voorzien. Ik gooi er wel een verfje overheen, maar verder... niemand komt daar. Ik bedoel, als iemand daar met zijn camera komt heeft hij het viadukt ontzet en hangt 'ie als een baviaan boven het trapgat. Daar ga ik geen moeite in steken
Tot slot een foto schuin van onderen:
Dat is ook een perspectief dat belangrijk is. Bij dit plaatje ben ik wat banger dat de pilaren te massief gaan ogen. Maar er waren zoveel verschillende merken en maten en soorten viadukten: daar hoef ik me geen zorgen over te maken. En daarbovenop is het natuurlijk ook zo dat het weer anders oogt als ik de openingen daadwerkelijk uitgezaagd heb.
Wat ik nog wel na ga kijken: of van de middelste boog aan de linkerkant de cirkel wel goed mooi doorloopt. Ik
denk
dat ik met de arcering wat uitgeschoten ben, maar voor je het weet moet ik die cirkel even opnieuw tekenen. Ga ik controleren.
Dit wordt in ieder geval een karakteristiek punt van de baan, denk ik
Langzamerhand moet ik er eens wat verhalen omheen plannen voor m'n verhalendraadje. 't Wordt in ieder geval niet iets met de tweede wereldoorlog, want ik heb elders al gezegd dat het viadukt heel bleef tijdens de oorlog
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1106 Gepost op:
26 January 2016, 22:23:12 »
Hoi Reinout,
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe er uitziet als je weer wat verder bent.
Maar op voorhand een andere vraag, wat ben je van plan met de achtergrond achter de brug?
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Haradigi
Offline
Berichten: 947
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1107 Gepost op:
26 January 2016, 22:48:01 »
Ben benieuwd hoe het verder gaat
Groet
Harald
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1108 Gepost op:
26 January 2016, 23:09:40 »
Ik vermoed zomaar dat je met de breedte van de pijlers nu al aan de onderkant van een stabiele brug zit. In plaats van te dik.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7739
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1109 Gepost op:
27 January 2016, 00:09:38 »
Sicco Jan: een niet-stabiel viadukt? Dat kan ik als civiel ingenieur me natuurlijk niet in m'n eigen huis laten gebeuren
Ik zal eens wat foto's nader gaan bestuderen voordat ik hier fouten mee maak. Bedankt voor de waarschuwing!
Arthur: qua achtergrond wil ik wat natuurgetrouwer dan bij de Monrealmodule een Eifel-landschap weergeven. Dat komt er op neer dat ik deze keer een foto als basis ga nemen en dat na ga maken. Waarschijnlijk neem ik wel als uitgangspunt dat het pestweer is en dat het er in de verte wat druilerig en onduidelijk uitziet. Ik wil ook niet tè gedetailleerd aan de slag, het moet wel passen bij de rest van de achtergronden die ik maak.
Wat ik mooi zou vinden is een heuveltje zoals hier op de achtergrond (deel v/e screenshot uit een youtube filmpje):
Eén zo'n heuvel achter het ene viadukt, dat lijkt me een mooie combinatie. En ook een combinatie die het Eifel-karakter uit laat komen.
Voordat ik ga schilderen wil ik nog wel verder onderzoek doen. Ik hèb een locatie voor mijn viadukt in gedachten. Ik heb immers met een hoogtekaart van het gebied in m'n handen ongeveer de loop van mijn alternatieve spoorlijn bepaald. En er zijn twee plekken waar ik een dal oversteek en waar er dus waarschijnlijk een viadukt nodig is. Ik kan veel plaatsnamen gaan noemen, maar 'k zal in plaats daarvan een keer een foto maken van mijn schets-op-de-hoogtekaart. Een mogelijkheid is dat je achter het viadukt uitkijkt op de
Hochkelberg
. Daarvoor zoek ik nog naar een bruikbare foto. Ik heb er een paar, maar ik vind ze nog niet karakteristiek genoeg. Idealiter zou je in één oogopslag moeten zien "dit is de Vulkaneifel". Dat heb ik zelf eerlijkgezegd nog niet direct met de achtergrond bij Monreal, maar die heb ik ook meer op dat dal orde-van-grootte proberen te modelleren en daar is geen karakteristieke vulkaan vlakbij.
We zien wel wat het wordt
Bedankt voor de input en de vragen, in ieder geval.
Als toetje een kijk-tip:
Een film uit 1971 die laat zien wat er aan een stoomlok moet gebeuren van begin tot eind van een dienst. Het begin is algemeen gepraat, de echte inhoud
begint bij 3:56
. Machinist en stoker die aankomen bij het BW, zich omkleden, melden bij de Lokleitung, lok opstoken, rustvuur verspreiden, smeren (wat een stapel olie!!!), uit lokloods rijden, melden, naar trein rijden, enz. Remproef, lagers controleren: alles komt voorbij. Heerlijk om te zien.
Ik heb ook op de "uniformen" gelet in deze film. Ahem? Uniform?
Een stoker met blauwe broek en relatief licht-grijs-blauwe lange jas:
Een rangeerder met een gele veiligheidshelm. Ik vreesde dat zo'n helm (die ik al aan een preisertje had gegeven) uit een latere periode zou zijn, maar dat valt mee):
Stoker met zwarte broek en grijze jas:
Een hulpstoker/hulpje die helpt bij het ontslakken en het leegscheppen van de rookkast. Geruit overhemd en een of andere blauwe pet:
Dat had ik elders ook al gelezen, dat vanaf de jaren 60 het uniformgebruik erg divers begon te worden. Hoe verder je van de klant af staat, hoe meer vrijheid je hebt. Dat is in deze video duidelijk te zien.
Handige visuele info!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
72
73
[
74
]
75
76
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn