Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door henk
Vandaag om 08:43:34
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:16:50
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 07:28:21
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170602 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1110 Gepost op: 27 January 2016, 00:31:59 »
Via het draadje Preiser 2016 zie ik dat er een onbeschilderde set met 125 middeleeuwse figuren uitkomt! Hoera! Ik heb straks-als-het-klaar-is twee burchten op m'n baan staan en wat historische verhalen daaromheen kunnen dan goed geïllustreerd worden.

Ik heb (tot vorig jaar) 7 jaar lang middeleeuws zwaardvecht-training gehad. Dus ik weet er wel wat van af. Geef mij een zwaard en ik weet hoe ik jou het meest effectief eraan kan rijgen. Of essentiële onderdelen eraf kan hakken ("bij de nek erin, bij de oksel eruit"). Keurig volgens de laat-middeleeuwse handleidingen die bewaard zijn gebleven. Gewoon, keurig in een sporthal van een school. Ook met mes en ook ongewapend. Die middeleeuwers waren echte professionals, hoor! Super-effectief. Maar toch raar om keurig netjes in een keurige sporthal te leren hoe je iemand een zwaard door z'n hoofd slaat. Of hoe je z'n arm breekt (als er een hand met een mes aan vast zit). En dat je eraan gewend raakt dat iemand anders met een stuk staal op je schermmasker ramt :)

Ik ben er halverwege vorig jaar mee gestopt. Ik merkte dat ik m'n donderdagavond liever aan de spoorbaan op zolder besteedde. Misschien dat ik het middeleeuwse handwerk wel weer oppak als de spoorbaan af is.

Voorlopig waardeer ik de modelspoorhobby enorm voor wat het me biedt. Veel lol, veel expressie-mogelijkheden. Veel leren. Creatief zijn. Uitzoekwerk. Simpelweg zagen en vijlen. Schilderen. Solderen. Electronica. Arduino's. Historisch onderzoek. Van alles! Heerlijk!

Ik ben deze week met een rottige stress-klus op m'n werk bezig. Vanavond ben ik expliciet op een gegeven moment naar boven gelopen om verder te gaan met het viadukt om lekker even wat anders te doen. Ik heb op dat moment mijn hobby echt expliciet gebruikt om mezelf even te ontspannen en me weer op te laden voor morgen. Puur even om wat afwisseling te hebben. Op die manier is een beetje stress en gezeur (deadline=vrijdag :) ) geen enkel probleem. En zo is de spoorlijn een mooie uitlaatklep.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 08:45:51 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1111 Gepost op: 27 January 2016, 16:27:01 »
Het wordt pas gevaarlijk als de hobby stress oplevert. (y)
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1112 Gepost op: 27 January 2016, 20:02:24 »
Ik heb een foto van het viadukt bij Daun beter bekeken met de lineaal-functie van m'n browser. 103m lang, 5 bogen, dus zo'n 20m per boog. Mijn versie zit eerder richting 14m per boog. "Per boog", daar bedoel ik mee één boog + één pilaar (of twee halve pilaren). Bij mij is dat dan 16 cm met een smalste punt van 2cm.

1 boog + 1 pilaar, gemeten op het smalste punt van de pilaar, is 550 pixels. Het smalle punt van de pilaar is 70 pixels. Als ik die verhouding terugreken op mijn 16cm kom ik dan op een smal punt van 2.0cm, perfect dus. Zeker omdat het nog wat breder gaat worden.

Reken ik absoluut, met 20m als 550 pixels, dan kom ik op een gewenste maat van 2,5cm. Dus... volgens mij klopt het wel.

Reinout

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #1113 Gepost op: 27 January 2016, 21:17:51 »
Dat het er misschien massief uit komt te zien, daar moest je je maar geen zorgen over maken dus. Top.

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1114 Gepost op: 31 January 2016, 02:56:10 »
Ik zag zostraks deze foto staan:

Zo'n blauwe 290 (blauw, dus buiten mijn periode) doet wel wat in me wakker worden. Want....

De 290 329-2 is de enige lok die ik ooit in actie heb gezien op de Eifelquerbahn. Een vakantiebezoek in 1991 was in de zomervakantie en dus na januari 1991, dus na het stilleggen van het personenverkeer. Wel kwam er in Ulmen, vlak bij de camping, toendertijd nog af en toe een goederentrein. De 290 heeft denk ik recent een schilderbeurt gehad, want hij ziet er onberispelijk uit.

Hier worden wagens bij de losweg geplaatst. Heel veel herinner ik me er niet meer van. Ik wist nog nèt dat ik een goederentrein had gezien, maar het is alleen dankzij de foto's dat ik weet welk type het was :)

Opvallend: het stationsgebouw was toen wat gelig, als ik de verkleurde foto en mijn scanapparaat van 6 jaar geleden mag geloven. Het is nu wit:

Het witte gebouw baadt in de gouden ondergaande herfstzon, vandaar dat er een gelig luchtje nog aan zit. Dit was in 2013.

Die gebouwen veranderen nog wel eens van kleur. Zie hier de geel boven wit onder versie uit 2000:

Geinig.

Reinout

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1115 Gepost op: 31 January 2016, 10:20:03 »
Als je zo'n Roco 290 koopt, neem dan wel de oude versie (bijv 43459, degene op de foto). Daar nam Roco nog de moeite om 3-punts frontseinen in te bouwen. Bij alle uitgaven sindsdien is het slechts een enkele koplamp.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1116 Gepost op: 02 February 2016, 00:30:19 »
Ik heb twee dagen vrij genomen (dinsdag en woensdag). Even bijkomen van een stress-projectje op m'n werk :) Ik ga de tijd 50/50 verdelen tussen "planken aanbrengen in de kastruimte onder de trap" en "viadukt-modules afmaken".

Bij die viaduktmodules is een essentieel element de tijd. Sommige zaken kosten gewoon wat tijd. Piepschuim vastlijmen: lijm-droog-tijd. Gips aanbrengen: gips-droog-tijd. Rails: verf-droog-tijd. Rails: ballast-droog-tijd. Enz. Dus heb ik vanavond de tijd genomen om een eerste laag verf aan te brengen en de basislaag qua piepschuim aan te brengen.

Aan de rechterkant van het viadukt komt een tunnelportaal, dus een stukje plat triplex is daar nodig om het tunnelportaal enzo aan te brengen:

Ondertussen met het piepschuim bezig. Steeds een stuk piepschuim ongeveer op maat zagen en dan een stuk piepschuim op de bodem leggen. En dan het vertikale stuk erop en ècht op maat snijden. Stuk piepschuim eronderuit en dan heb je boven het vertikale stuk precies een piepschuim-dikte om een dek erop aan te brengen:

Vervolgens piepschuim platen als "dek" erop lijmen:

Op de foto hierboven zie je op drie plekken wat rare houten en piepschuimen stukken: da's om de piepschuim platen op hun plek te houden tot de lijm droogt :)

Vervolgens een eerste laag bruine verf zodat ik morgen een tweede laag verf (echt goede rustkleur) kan aanbrengen. En daarna een keer ballast:

Idem de andere module:

Zo, dat was dat voor vanavond. Beetje lijmen, beetje piepschuim snijden, beetje schilderen. Alles bij elkaar toch een uurtje of drie.

Een noodzakelijke basis voor de vorderingen die ik morgen en overmorgen hoop te boeken!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1117 Gepost op: 02 February 2016, 13:49:08 »
Vanochtend als eerste wat piepschuim gelijmd om het tunnelportaal tegenaan te kunnen zetten:

Daarna heb ik daar en op een paar andere plekken wat gaten opgevuld met reststukjes piepschuim. Anders verdwijnt er straks een hoop onnodige gips in het binnenste van de module... :)

Vervolgens iets waar ik naar uit heb gekeken! En tegelijkertijd iets waar ik voor terugschok: geeft het wel een mooi genoeg effect? Gaat het wel lukken? Enz. Vandaag toch maar eindelijk gedaan, want... de houten basis voor het viadukt moet wel op z'n plek staan want dat wordt lastig om goed te krijgen als ik de gipslaag heb aangebracht. Dus: zagen!

Hierboven heb ik de plaat die de achterkant gaat vormen met ducttape aan de voorkant geplakt. Vervolgens met de decoupeerzaag langs de lijnen zagen:

Bij de middelste boog ben ik wat uitgeschoten, maar dat werk ik bij de gipsplaten die ertegenaan komen wel weg.

Tadaaah! Even provisorisch op z'n plek gezet:

Vanuit een andere hoek:

Nou, dat gaat wel goed komen :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1118 Gepost op: 02 February 2016, 13:56:24 »
Dat denk ik ook wel. Netjes!

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1119 Gepost op: 02 February 2016, 13:57:59 »
Komt, zo te zien, zeker goed.

groet
Harald

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #1120 Gepost op: 02 February 2016, 14:08:13 »
Dat ziet er zeer fraai uit! (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1121 Gepost op: 02 February 2016, 15:27:35 »
Met wat karton en stripjes hout heb ik aan beide kanten de "voor- en achterwand" netjes uitgelijnd met de rand van de rijbaan zodat ik later de gipsplaten er mooi glad overheen aan kan leggen. Paar lijmklemmen waar het nodig is en drogen maar:

Met de achterwand erbij wordt het uiterlijk nòg duidelijker. Noot: de zijwanden worden ertegenaan geplaatst, dus de pijlers worden aan beide kanten 4mm dikker. Dat heeft best wel invloed op het uiterlijk.

Enfin, ik ga nu Rotband mengen en het piepschuim onderkliederen. Dan kan het vanavond drogen.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1122 Gepost op: 02 February 2016, 15:57:54 »
Reinout,

Ziet er subliem uit. (y) (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1123 Gepost op: 02 February 2016, 16:26:32 »
"Netjes", "goed", "zeer fraai", "subliem". Merci  (y)

Volgens mij moet ik 'em met goudverf gaan bedekken... ;D Nou, eerst maar wat gips eromheen:

Ook het andere stukje module boven de trap van gips voorzien:

Nu geduldig wachten tot het gedroogd is!

Reinout

tbrandsma

• Offline Offline
  • stroomlijners
« Reactie #1124 Gepost op: 02 February 2016, 16:53:49 »
Hallo Reinout
Dat hebbie toch maar eens goed voormekaar gekregen. :D
Ziet er zeer fraai uit (y)
Maar dat heb je al vaker gehoord nietwaar?
Nou ik heb het lekker ook een keer geschreven, ozo!!! ;)
Volg het al een poosje dus...
Groet Ed