Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171220 keer)

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1065 Gepost op: 20 January 2016, 00:09:58 »
Wel goed te zien dat de gele nog in de DB Post kleuren rijdt en ook een Ahrweiler kenteken heeft.

De privatisering in het openbaar vervoer heeft al wel toegeslagen. De rode heeft geen DB koekje meer maar wel een bord bij het voorraam "IM AUFTRAG DER RVK". Het kenteken geeft wel aan dat die voor de DB heeft gereden. Ik kan het kenteken niet terugvinden via die site. Maar andere nummers vallen ook buiten jouw tp.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1066 Gepost op: 20 January 2016, 08:03:19 »
Ik zoek ook wel eens drie kwartier zonder het antwoord te vinden. Soms lukt me hetzelfde in vijf minuten. :P

Groet,
Bas

NB  Ik zie nu pas de vraag, anders had ik de zoektocht wel kunnen beperken.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1067 Gepost op: 20 January 2016, 09:05:40 »
Die bussen is duidelijk een terrein waar ik zeker bij de oosterburen niets van af weet. Ik dacht "geel=postbus" en dus "dat zal dan wel aan de Deutsche Post vastzitten". Maar kennelijk reed de DB diie?

Michaël: als ik zo'n gele bus rond 1969-1972 op m'n baan wil zetten, heb jij dan soms een tip qua type/merk?

Gisteren een Action spuitbus zwart gekocht en een verhuisdoos op z'n kant gezet en een paar preisers zwart gespoten om te gaan experimenteren met de drybrush-over-zwart techniek die ik een paar berichten terug meldde:

Vanochtend wat uitgetest met drie soorten verf:

• Huidskleur acrylverf van de Action
  • Tube volgens-mij-is-het-echt-goed-spul groenige acrylverf, het is in ieder geval dikker dan die van de action (30% dikker zou ik zeggen)
  • Vallejo huidskleur verf, heel erg dun vergeleken met de andere twee

Eerste resultaat:

• Als eerste rechtsonder. Vallejo verf, daar valt met deze techniek niet mee te werken volgens mij. Misschien gewoon teveel verf nog in de kwast gehad, maar in ieder geval verzameld de vloeibare verf zich mooi in de diepgelegen plekken waar ik 'em niet wil hebben in plaats van op de "toppen" te blijven liggen.
  • Links ervan een test met de Action huidskleur. Werkt wat beter, maar de dekkingskracht is niet goed.
  • Linksboven een groen jasje met de goede verf. Kijk! Dat lijkt op het effect dat op de website werd beschreven. De verf blijft mooi bovenop liggen en is dekkend.

Vanavond verder kijken. Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurd als ik een verdunde laag van die groene verf over het jasje linksboven smeer, of je dan iets van de gehoopte schaduw/dieptewerking ziet!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #1068 Gepost op: 20 January 2016, 09:51:04 »
Vallejo modelcolor is prima te gebruiken voor deze techniek. Of je hebt je kwast nog te nat of je hebt niet goed genoeg geschud..gooi M5 RVS moeren in de potjes om de pigmenten van de bodem los te krijgen. Maar de essentie van de zwarte ondergrond en de drybrush is niet zozeer  dat je dat blijvend moet doen maar dat je op de figuren de schaduwen goed ziet. Deze zet je aan met een shadow, base en highlight color. Dus ook je huidkleur in 3 tinten..

Rotterdam

• Offline Offline
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
« Reactie #1069 Gepost op: 20 January 2016, 09:56:15 »
Heren

even tussendoor
de Postbussen waren geel met posthoorn,de DB bussen rood met DB teken
op gegeven moment is de Post gestopt met Busvervoer en gingen de bussen over naar DB bus
dus er was een overgangsfase dat de bussen geel en rood waren maar allemaal DB
of de DB nu nog eigen bussen heeft of dat alles ingehuurd materieel is,ik weet het niet

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #1070 Gepost op: 20 January 2016, 11:50:02 »
Als ik dit lees zou de Mercedes O 317 en de in 1967 geïntroduceerde O 302 in aanmerking kunnen komen voor jouw baan. Hoewel ik nog geen DBP gele versies van die laatste heb gezien.
En je kunt nog zoeken bij MAN, Magirus-Deutz, Setra.

Maar ik denk dat je elke gele tp3 uitvoering die door modelautofabrikanten worden geleverd kunt pakken. Die bussen reden vaak jarenlang door. Zo de nieuwe tp's in. :D
En het is ook wat de fabrikanten aanleveren. Niet elke versie zal er in model zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2016, 11:55:29 door MAGG »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1071 Gepost op: 20 January 2016, 14:02:38 »
Zo, zojuist via marktplaats een goedkope fleischmann 94 gekocht (gekocht, nog niet binnengekregen). Verweerd maar niet heel mooi. Ach, goede reden om hem verder te verweren. Een 94 was er eentje die zeker rond 1970 veel op de lijn gereden zal hebben. In 1970 werden veel 50ers uit Mayen naar elders weggetrokken omdat het verkeer Duitsland-breed aantrok. Toen mochten de 94 en 86 weer stevig aan de bak.

Wel is het een versie met zo'n Rickenbach-tegendrukrem (of hoe je dat ook alweer noemt). Dat accepteer ik maar als gegeven, daar is wel wat omheen te vertellen/verzinnen. In de regio waren die loks wel bekend. Vanaf Boppard de Hunsrück in was zo'n steil stuk, bijvoorbeeld.

Van de loktypes die ik karakteristiek voor deze lijn vind mist er (als de 94 binnen is) nog één in m'n collectie: de 290 diesellok. Hoewel die pas na afloop van de stoomtijd op de lijn ingezet werd voor zover ik weet. Maar zo'n 290 gaat er nog wel een keer komen. De stapel te digitaliseren loks wordt anders te groot...

Ook karakteristiek, maar rond 1970 veel te lang buiten dienst, is de 93. Mooie loks, maar ik zet er nog geen eentje op m'n verlanglijst.

Reinout

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1072 Gepost op: 20 January 2016, 15:15:25 »
Ik ben benieuwd Reinout naar waar jij de info vandaan tovert als het gaat over wat er qua locs in jouw tijdperk in de door jouw gekozen omgeving rond behoorde te rijden.
Zo heel specifiek heb ik voor bijvoorbeeld mijn nagebootste hoekje in het stoomtijdperk,de info niet echt kunnen opgraven.
Algemene foto site's te over,maar veel info over stoomtreinen en Bad Harzburg als combi,nee helaas erg weinig te vinden.
Kun je een tipje van jouw sluier oplichten ?
Alvast bedankt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1073 Gepost op: 20 January 2016, 15:41:14 »
Ik heb de info bij elkaar geraapt van diverse bronnen. Van de Eifelquerbahn heb ik een boekje en daar staat van sommige jaartallen (niet 1970) precies in welke loks in BW Mayen te vinden waren. Dat is alvast een basis. Van BW Gerolstein heb ik ook een boekje.

Dat combineren met wat tekst uit het Eifelquerbahnboekje dat "na het eind van de stoomtijd de goederentrein door een 290 uit Trier werd overgenomen". "Dus" reed een 50er kennelijk tot het eind v/d stoom in Mayen (1975) de standaard goederentrein. Überhaupt liep Mayen aan het eind over van de 50ers.

Verder veel googlen om "dampf eifelquerbahn" "dampf mayen" enzo en dan kom je op een gegeven moment een stapel foto's uit 1970 tegen waar bij staat dat veel 50ers weg werden getrokken naar elders en dat er weer een roedel 94ers was. Inclusief foto. Bingo.

Dat een 86 ook bruikbaar zou zijn wist ik ook pas na het vinden van foto's.

Al dit soort info kan je weer gebruiken als input voor het verder zoeken. Ook googlen op "baureihenummer" en "Bahnbetriebswerk bij jou in de buurt" helpt. Zo kwam ik er achter dat de 57er al vrij vroeg uit Mayen weg was. In ieder geval in 1970. Maar 80 km verderop stond één van de laatste drie exemplaren. Dus... moet best kunnen.

Veel zoeken naar algemene historische info over dit soort lijnen helpt ook. Als 40km naar het zuiden een 23 voor twee wagonnetjes als stoptrein werd ingezet dan mag dat op mijn lijn ook, toch?

Niet altijd is de informatie welkom. Ik heb een railbus van het type VT98, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat die pas later in de jaren 70 richting Mayen kwamen, dat er in het begin alleen VT95 rond reedt.

Wikipedia helpt ook. Baureihe opzoeken en dan staat er bij tot wanneer hij gebruikt werd. Vaak ook met info als "de laatste exemplaren werden van uit BW xyz ingezet". Dan kan je kijken of dat BW qua info op internet staat. Vaak staat bij een lijstje loknummers ook wel wat het vorige BW was.

En als je foto's hebt van jouw buurt: google op de loknummers (als ze leesbaar zijn)! Er zijn voor sommige baureihen complete websites met volledige inzet-overzichten! En via één gevonden lok kom je soms weer per toeval op pagina's terecht waar andere bruikbare info staat.

Enz, enz.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1074 Gepost op: 21 January 2016, 01:12:37 »
Tip-opvolging (=handige tip, Martin!): vanmiddag heb ik al m'n vallejo flesjes van een m5 (soms m4, de m5 was op) voorzien:

Dat schud merkbaar beter. De nog-omgekeerde-flesjes hoor ik de moer nog niet in rondratelen als ik het flesje schud. De anderen lijkt (steekproef) de menging duidelijk verbeterd. Ik zal eens kijken of m6 daar uitkomst bied :)

Ik heb vanavond nog m'n voorraadje "zittende reizigers" van een zwarte basislaag voorzien. En vervolgens poging 2 met de vallejo verf gedaan. Goed geschud en de kwast beter afgeveegd:

Kijk, dat ziet er beter uit. Alleen de uitstekende "delen" van verf voorzien. De gezichten zijn nu goed herkenbaar. Morgen dezelfde delen met een verdunde versie van dezelfde verf bewerken, dan dekt het goed genoeg èn is er schaduwwerking. Als het goed is.

Reinout

HDV_27

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #1075 Gepost op: 21 January 2016, 22:19:56 »
Hai Reinout,

Aangezien ik zelf ook met een baan rond 1965-1975 bezig ben (maar dan in Oberfranken), was ik ook al eens bezig met ‘DB Bahnbusse’ en DBP Kraftpost.

Op de foto van DSO is een wijnrode Mercedes O305 (StÜLB versie van de bekende O303 stadsbus) te zien. Daarnaast staat een oude Magirus-Deutz (bouwjaar vanaf 1963, mogelijk al doorverkocht aan een lokale onderneming gezien het kenteken).

In 1976 zijn de postbussen van de Deutsche Bundespost overgegaan naar de DB (Bahnbus).  In sommige regio’s werd een apart bedrijf opgericht. De RVK (Regionalverkehr Köln) was daar één van. In de meeste regio’s werd er gewoon onder het merk DB verder gereden met de gele bussen (ook later werden DB bussen niet overgeschilderd, zie ook www.bahnbus-bildarchiv.de). En ook DB bussen hadden niet overal ‘keckse’ op de bus zitten.

De aangehaalde Mercedes O317 en O302 zijn typische jaren ’60 voorbeelden (HO o.a. van Brekina).  Oudere versies zijn de Mercedes O6600H of O321H. Vanaf 1973 kwam de streekbus (StÜLB) –  met een ander soort voorruit dan de stadsbussen (die ook in NL reden). Daar zie je rechts op DSO een (wijnrood) voorbeeld. En die reden door tot tweede helft van de jaren ’80.

Groetz,

Hans

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1076 Gepost op: 22 January 2016, 20:25:53 »
Langzamerhand begint de voorraad en vooral de diversiteit van de electronica-onderdelen wat de spuigaten uit te lopen. Het begint in ieder geval het huidige onderdak uit te lopen. Dus... begin deze week twee nieuwe "koffers-met-vakjes" bij de Action gehaald:

Bovenstaande foto is van de bak die ik al had. Rechtsonderin zit bijvoorbeeld een vakje dat helemaal vol zit met weerstanden. Alle waardes dwars door elkaar heen (per waarde zelf zitten ze nog wel met papier ofzo aan elkaar vast, hoor). Die wil ik dus allemaal netjes per soort in een vakje hebben. Komt met die twee nieuwe koffers wel voor elkaar.

Aan de randen van de tussenschotten zie je wat prut zitten: dat is lijm uit het spuitpistool dat ik ertussen heb gespoten om de schotten op hun plaats te houden. Werkt prima.

Vanmiddag binnengekomen: de 94er!

Bij een eerste snelle test leek 'ie best prima te rijden. Minder herrie dan bij de 86 van dezelfde fabrikant, hoewel die 86 denk ik nieuwer is. Ik verdenk nu toch steeds harder de knetteroude decoder in de 86 qua geluidsoverlastveroorzaker :)

Tevreden dus met de 94! Binnenkort eens openschoeven en de binnenkant bekijken. En opnieuw kijken naar de volgorde waarin ik ga digitaliseren :) Voorkruipen mag soms.

Reinout

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #1077 Gepost op: 22 January 2016, 23:24:04 »
Stoere lok die 94! Dit was toch een ex pruisische?

Groetjes...

David

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1078 Gepost op: 22 January 2016, 23:38:51 »
Klopt.

En ze hebben het heeeeeel lang volgehouden. Tot vrijwel aan het eind van het stoomtijdperk. Verder waren er toen alleen nieuwere series zoals 23 en 44 enzo over en dan is zo'n stuk pruisisch antiek toch wel leuk :)

Best blij mee dat ik hem te pakken heb gekregen. Voor 60 Euro klaag ik niet. Minimum dat ik de laatste tijd gezien heb was 85. Kwestie van een heel beperkte verlanglijst hebben en dan op je gemakje, want het heeft geen haast, marktplaats in de gaten houden. Op een gegeven moment komt er dan wel wat bruikbaars voorbij.

Reinout

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #1079 Gepost op: 23 January 2016, 10:30:33 »
Reinout, heb je eventueel meer info over die koffer's bvb prijs/ bestelnummer?
Groetjes
Johnny