Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063274 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4575 Gepost op: 08 februari 2022, 19:38:07 »
Nou, m'n rails liggen er al sinds de bouw jaaaaren geleden, dus daar kom ik niet meer aan. Houtimitatie met een flinke laag roestkleurige verf eroverheen om de houtnerfimitatie weg te werken. Goed genoeg. En lekker makkelijk: rails en bielzen in dezelfde kleur kleien en klaar. (Afgezien van wat weathering).

Een 85'er? Nee, dat kan ik niet over m'n hart verkrijgen. Die is zelfs niet in de buurt geweest. Gewoon een dikke 50'er voor het goederentreintje, dan gaat het wel goed.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4576 Gepost op: 08 februari 2022, 19:51:24 »
Bovendien is de aslast van een 85 wellicht niet gezond voor de Eifel(quer)bahn... ;D Alhoewel; er zijn wel eens 44'ers overheen gegaan toch?
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 19:54:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4577 Gepost op: 09 februari 2022, 09:53:20 »
Een 44'er, daarvan weet ik niet of 'ie eroverheen heeft gereden. Zal technisch wel kunnen, bij museumritten is er veel overeen gereden. 01, 58, enz.
Van een machinist hoorde ik ook van zware militaire trein met 3x215 ervoor, bijvoorbeeld.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4578 Gepost op: 09 februari 2022, 10:47:12 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4579 Gepost op: 09 februari 2022, 14:15:02 »
Zag dat je op Stummiforen over Schwellenankern bezig was.. Voor je verzameling; in de Höllentalbahn zaten ze ook. Dat was volgens mij gewoon een diepgegraven/slagen pen, die met een kort stukje spoor aan de naastgelegen biels bevestigd is; niet de vleugeltjes die op Stummi voorbij komen. Er was ooit een site met mooie close-ups in zwart-wit, maar die is helaas uit de lucht/kan ik niet vinden. Volgens mij zie je ze hier op de voorgrond in de sterke klim na station Posthalde:


https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~e-loks~br-6-139-e-4011/1278404/139-313-posthalde-september-1982.html
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2022, 14:27:58 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4580 Gepost op: 22 februari 2022, 09:09:25 »
Wellicht weet jij dit..? Hoe worden dekkingsseinen (sperrsignale) meegenomen in mechanische beveiliging, en dan met name in Fahrwegprueffung?

Nav dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101604.msg3222293337#msg3222293337

Gaat met name om Gruppenausfahrsignale; binnenkomen en vertrek vanaf de individuele sporen wordt in dat geval met sperrsignale geregeld. Maar een dekkingssein kan je onafhankelijk van het achterliggend hoofdsein omzetten..? Ook omdat de rangeerbeweging wellicht aftakt van de spoorsectie die wordt beveiligd door het hoofdsein. Dus ik zie niet hoe je die mechanisch in een Fahrstrasse kan meenemen of borgen; of uitsluiten dat een dekkingssein op een ander spoor ook op 'groen' staat..?

Dus: is dit slechts een visueel middel en doen deze niet mee in de Fahrwegprueffung?

EDIT: blijkbaar wel gekoppeld... Zie onder. Maar waarom zie je dit dan niet vaker als beveiliging van passeersporen op kleinere stations?

"Laut Verschlussplan ist es ausgeschlossen, ein weiteres Formsperrsignal auf Fahrt zu stellen während eine Ausfahrzugstraße eingestellt ist und der Fdl der Abfahrt zugesƟmmt hat."
https://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Downloads/EUB/Untersuchungsberichte/2019/137_Duesseldorf_Abstellbahnhof.pdf?__blob=publicationFile&v=2
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 10:01:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4581 Gepost op: 22 februari 2022, 21:06:45 »
Ik begrijp de probleemstelling eerlijk gezegd niet zo goed.
Als er een Zugfahrt met een Fahrtstellung van, in dit geval, het Gruppenausfahtsignal wordt teogestaan, dan zet de Fdl het Hochstehendes Ls van het spoor waarop de trein staat op sh1.
De toestemming van de Fdl voor de Tf om zijn Zugfahrt te beginnen bestaat in dit geval dus door de hp2 in samenhang met het sh1 van de Weichenwärter (die hier tegelijkertijd dus Fdl is).
Is het de bedoeling om een Rangierfahrt te beginnen en voorbij het Gruppensignal te rijden, dan zul je zien dat het Gruppensignal op hp0 blijft staan...eenvoudig omdat het hier om een Formsignal gaat. Dit kan namelijk geen sh1 geven waardoor de Tf zou kunnen begrijpen dat hij voorbij dat Formsignal zou kunnen rijden. Dus in dat geval zou de Tf vooraleer aan zijn Rangierfahrt te mogen beginnen de toestemming van de Weichenwärter moeten krijgen. En hoe krijgt hij/zij dat? Daarvoor moet de Weichenwärter mondeling toestemming geven. Het eenvoudig op sh1 zetten van het Ls1 volstaat niet om de Rangierfahrt te beginnen (tenzij uiteraard afgesproken met de betrokken partijen). Daarmee is hij nog niet voorbij het Formsignal trouwens, daar heeft hij een aparte (mondelinge) toestemming voor nodig.
Dit is heel in het kort (heel kort zelfs) de normale gang van zaken.
Maw, de Ls en Gruppensignale zijn weliswaar onafhankelijk van elkaar te bedienen, maar van zodra er een Fahrweg voor een Zugfahrt wordt ingesteld, dan zijn ze zodanig gekoppeld dat er geen ander Ls op sh1 gezet kan worden zolang deze Fahrweg niet aufgelöst is.
Mvg Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4582 Gepost op: 22 februari 2022, 21:21:01 »
Het is niet een probleem, maar eerder een vraag: waarom wordt dit dan niet vaker toegpast voor stations, zoals bij Schongau?

Je ziet Gruppenausfharsignale vaak bij opstelterreinen, maar slechts bij uitzondering op doorgaande- en passeersporen (zoals in het geval van Schongau). Terwijl dat mij aanzienlijk goedkoper lijkt dan ieder spoor een inzien nodig 2-armig armsignaal... Overigens zie je wel vaker Gruppenausfharsignale bij kleine stations, maar niet met dekkingsseinen.   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4583 Gepost op: 13 maart 2022, 21:43:15 »
Die Sperrsignale... daar weet ik weinig van af. Komt niet voor op m'n lijntje en dus ben ik er niet ingedoken :)

Een paar opmerkingen:

- Die Sperrsignale zitten volgens mij helemaal geïntegreerd in het Fahrstrassensysteem. Dus dat je er mechanisch niet eentje op "veilig" kan zetten als de wissels niet goed staan enzo. In tegenstelling tot de "W" Wartesignalen (die af en toe dmv een lamp ook op afstand "veilig" kunnen tonen). Ik snapte nooit zo het verschil tussen die twee soorten, totdat ik over die wel/niet integratie hoorde.

- Gruppenausfahrsignal + sperrsignalen: da's misschien toch wat complexer dan je denkt. Gruppenausfahrsignal mag alleen op veilig zetten als de rijweg klopt en (normaliter) als het blok vrij is. Daarbovenop moet je dan die sperrsignalen integreren: er mag er maar eentje op veilig. Misschien handiger om gewoon een extra regulier signaal neer te zetten?

- Hoe meer sporen er via een gruppenausfahrsignal gebruikt kunnen worden, hoe meer sporen dus onderdeel van een rijweg kunnen zijn en hoe meer sporen dus qua "Flankenfahrt" beveiligd moeten worden. Dan is het misschien goedkoper om wat sporen minder te hebben en een of twee normale signalen te gebruiken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4584 Gepost op: 13 maart 2022, 22:00:52 »
Ik neem deze weken wat vrije dagen op. Divers kluswerk rondom het huis, maar vooral ook boven op zolder.
Een stapel boeken op de grond:



Ja, want de kast boven Berenbach is leeg:



Ledstrip los, dat gaat makkelijk met het wasknijpersysteem:



Dakbak gelijk grijs geschilderd:



Berenbach uit de kast gehaald:



Waardoor ik eindelijk kon zien hoe ik de twee modules ook al weer aan elkaar had gemaakt (dat wist ik echt niet meer):



En.... de zaag gepakt:



Zo, da's nogal een verandering... Ik ga wel weer planken aanbrengen boven Berenbach, maar nu met zo'n wandrail+planksteunen-systeem. De voordelen:

- Geen vertikale planken meer in het zicht voor Berenbach.
- Stationsmodules kunnen er makkelijker uitgehaald worden indien nodig. Nu moest het door een kleine opening richting opzij... Dit betekende ook dat er absoluut niks uit mocht steken. In de nieuwe situatie mag er wel een schakelaartje uitsteken indien nodig.
- Een platte plank boven het station waar de ledstrips tegenaan kunnen. Nu hing 'ie op sommige punten naar beneden omdat er een dwarsbalk in de kast zat.
- De plank komt iets hoger, dus meer vertikale plek voor de achtergrond enzo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4585 Gepost op: 13 maart 2022, 23:10:29 »
Zo, da's een eclectisch stapeltje! Van Rien Poortvliet via Winston Churchill en de Vliegende Hollander naar... Afke's Tiental? Dat zal toch niet?

Enfin, boeken(planken) boven de baan is mij een gruwel. Je kunt nooit weten wanneer dat allemaal naar beneden komt.
Maar mooi om te zien dat je met een paar korte metten tot een beter resultaat weet te komen   

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4586 Gepost op: 14 maart 2022, 00:07:33 »
Het is een nogal diverse stapel, ja. Een beetje de ongeordende restjes die in de boekenkasten elders in het huis niet pasten.
Afke's tiental? Klopt wel geloof ik. Zelf heb ik 'em niet gelezen, die zal uit de collectie van vrouwlief komen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4587 Gepost op: 14 maart 2022, 06:53:39 »
Succes met de aanpassing  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4588 Gepost op: 14 maart 2022, 09:06:33 »
- Die Sperrsignale zitten volgens mij helemaal geïntegreerd in het Fahrstrassensysteem. Dus dat je er mechanisch niet eentje op "veilig" kan zetten als de wissels niet goed staan enzo.

Dat klopt voor Fahrstrasse beveiliging. Voor rangeren kan je er volgens mij meerdere op 'groen' zetten (met hoofdsignaal dus niet op groen!), en moet de rangeerder zelf opletten nadat tie toestemming heeft gekregen om te mogen rijden.

De vraag was waarom voor uitrijseinen enkel een gruppenausfahrsignal met dekkingsseinen, zoals gebruikt in Schongau, niet vaker wordt gebruikt; want dit borgt prima de flankbeveiliging voor Fahrstrassen en is vermoedelijk goedkoper dan meerdere volledige hoofdseinen hp0/hp2. In Schongau stoppen vermoedelijk alle treinen; voor situaties waarbij treinen ook kunnen doorrijden, wordt het lastig aangezien je geen onderscheid meer kan maken tussen recht en afbuigend spoor; alhoewel, gewoon een hp2 als uitrijseinbeeld.. Zal ook met zichtbaarheid te maken hebben. Maar ik zoek wel ff verder. Goeie opruimsessie trouwens  :D

Dat Berenbach blijft ook een leuk sporenplan trouwens :)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2022, 09:08:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4589 Gepost op: 14 maart 2022, 23:45:02 »
Citaat
Zelf heb ik 'em niet gelezen, die zal uit de collectie van vrouwlief komen

Ik ook niet. Mijn ex wel en ze was helemaal lyrisch over dat boek, vandaar dat het me opviel...