Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 10:25:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ca.gorter
Vandaag om 10:19:32
NS geeft rondleiding door nieuwe intercity op Rotterdam Centraal door Daan!
Vandaag om 10:13:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
Vandaag om 10:11:09
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door C-rails
Vandaag om 10:08:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 10:06:12
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door MOVisser
Vandaag om 10:04:49
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 09:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:32:08
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 09:19:35
Idee achtergrond door Maarten65
Vandaag om 08:56:25
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw. door GMA70
Vandaag om 08:32:12
2D lasersnijden: elektriciteitshuisje Leiden in h0 door 3dbuildr
Vandaag om 08:02:38
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 07:12:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 06:57:27
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Biesje
Vandaag om 00:18:51
LS models ICR door Arnold van Heyst
02 juli 2022, 23:40:46
Labbern in Rotzbach Allerlei door DJV
02 juli 2022, 23:15:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door DJV
02 juli 2022, 23:07:56
Verf voor ACTS 670x door Mcn1986
02 juli 2022, 23:06:06
Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m door HuubvG
02 juli 2022, 22:52:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
02 juli 2022, 21:53:21
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
02 juli 2022, 20:43:59
Testbaan door AlbertG
02 juli 2022, 20:17:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 juli 2022, 19:38:48
Toon hier je (model)treinfoto's door Spoor010
02 juli 2022, 19:37:39
Piko h0 NS 2200 door Fritsprt
02 juli 2022, 19:23:59
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
02 juli 2022, 19:17:02
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 door Rob Ellerman
02 juli 2022, 17:21:13
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
02 juli 2022, 16:56:37
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 911656 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4545 Gepost op: 27 januari 2022, 22:34:11 »
Nou inderdaad. Lees bijvoorbeeld dit recente bericht van de Eifelquerbahnvereniging. Dit waren de zwaarste treinen die in tientallen jaren over deze lijn zijn gereden.

Zie bijvoorbeeld ook dit plaatje uit dat artikel. De trein past niet eens in Kaisersesch. Ook in Daun stond de achterste lok op de inrijwissel :)

Afwachten wat de toekomst gaat brengen... de Eifelquerbahnvereniging gaat er in ieder geval stevig achteraan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4546 Gepost op: 03 februari 2022, 22:01:04 »
Tweedehands shoppen! Drie boeken (twee op de foto) over oud spul in de buurt van m'n spoorlijn:



En officiële documentatie voor het rijden met Zugleitbetrieb. Tekst is prima online te vinden, maar een echt boekje uit de goede periode is wel zo leuk:



Ik keek bij een beurs wel eens naar (liefst tweedehands) platte wagens voor zwaar vervoer. Zijlijntje in de Eifel met in het echt twee kazernes eraan in de tijd van de koude oorlog... Een weekje geleden stonden er vijf voor een schappelijke prijs hier op het forum te koop. Kijk...



Nou langzamerhand eens uit gaan zoeken wat er in 1970 goed opgezet kan worden. Berenbach-Ulmen, daar ligt bijvoorbeeld de Eifel-Maar-Kaserne. Opleiding voor de luchtafweer. Er was op zondag nog best laat een laatste trein die maar tot Ulmen reed om verlofgangers terug te brengen:



En elk kwartaal was er kennelijk een aparte trein voor verse rekruten.

Daar zal af en toe wel wat materieel voor aangevoerd zijn. Er zijn vast lezers hier die gelijk wat suggesties uit de mouw kunnen schudden qua bruikbare vrachtwagen/jeep/enz die ik als lading kan gebruiken?
Wat ik nu ook zie: Flugabwehrraketenbataillon 39 (1965–1970; Verlegung nach Flensburg), dus dat is vervoer dat in 1970 waarschijnlijk wel heeft plaatsgevonden.

Er zat ook een luchtmachtbasis (Büchel) in de buurt waar spul voor werd aangevoerd. Onder andere betonplaten; misschien dat dat ook op zo'n platte wagen kan? Enfin, het brengt wat variatie tussen de rongenwagens :)

-----

Ik had laatst naambordjes gemaakt: die heb ik eindelijk opgehangen.





Grappig effect was dat zoonlief een paar dagen later de bordjes opmerkte en wel wist dat "Monreal" en "Philippsburg" wel klopten. Maar dat viadukt, daar hing ook een bordje bij: "Mosbruchviadukt". Of dat dan ook echt was? Leuk effect.

Nee, dat is niet een bestaand viadukt. Het lijkt een beetje op dat bij Daun. De lijn zoals ik 'em op de landkaart heb gepositioneerd komt wèl langs Mosbruch danwel de Mosbrucher Weiher en moet dan het dal oversteken en daarbij de provinciale weg kruisen: tadaah, een viadukt met een goede reden.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 09:14:42 door Reinout van Rees. Reden: Blaadje uit Buchfahrplan toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4547 Gepost op: 04 februari 2022, 14:25:19 »
De eerste foto geeft toch een mooi stukje landschap weer met een geweldige diepte werking (y)

Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4548 Gepost op: 05 februari 2022, 20:31:18 »
De Eifelquerbahnvereniging heeft ook een (drone)video van de recente ritten gemaakt. Mooie: https://www.youtube.com/watch?v=kqUqjM4ruOM.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
    • Bahnstrecke 5867
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4549 Gepost op: 05 februari 2022, 20:44:31 »
Mooie beelden  (y)
En we stomen door....

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4550 Gepost op: 06 februari 2022, 09:41:12 »
Inderdaad hele mooie beelden  (y).
m.vr.gr.
Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4551 Gepost op: 07 februari 2022, 17:26:38 »
Het is hier langzamerhand geen bouwdraadje meer, maar een videokanaal... Maar ja, in 18 minuten de hele lijn over met fraaie (versnelde) beelden vanaf de lok gemaakt.... Eifel in de winter: het is geen herfst, maar toch ook mooi.
En voor de vereniging is het ook een belangrijk document, denk ik, omdat het toont dat de lijn er nog best goed bij ligt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2151
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4552 Gepost op: 07 februari 2022, 17:28:39 »
Zo zie ik natuurlijk niet waar die Stahlschwellen allemaal liggen...  ;D Mooi filmpje.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2726
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4553 Gepost op: 07 februari 2022, 18:01:05 »
In 2010 ben ik naar 175 jaar Deutsche Eisenbahn geweest.

De Stahlschwellen heb ik alleen op het enkelsporig traject zien liggen vanaf de brug bij Pelm tot aan Daun. ( verder ben ik niet geweest )
Maar niet alles was voorzien van staal op dit traject, er zaten ook hele stukken in met hout.
Voor me zelf had ik het gevoel dat de Stahlschwellen vooral op delen lagen die hoog gelegen waren zoals op een dijk.

Laat ik het anders zeggen, doe wat je leuk vind op je eigen baan.
Ik denk dat dat de realiteit het meest benaderd.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4554 Gepost op: 07 februari 2022, 21:10:17 »
Monreal, staal:



Uersfeld, staal:



Ulmen, stukje met hout (sowieso hebben veel wissels houten dwarsliggers):



Ulmen, staal:



In de tunnel bij Monreal hebben ze bij de vernieuwing beton neergelegd. Her en der zijn er in de loop der jaren slechte stukken spoor vervangen, daarbij kan ook makkelijk hout gebruikt zijn. Ik dacht soms ook oude betonnen dwarsliggers gezien te hebben.

Kees: dat wat je zegt doet ook ergens wel een belletje rinkelen. Onder in een vochtige ingraving roest staal misschien wat snel weg. Maar veel beter gaat het denk ik ook niet met hout. Ik zal eens opletten of ik er ooit nog iets over zie langskomen. Interessant in ieder geval!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2151
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4555 Gepost op: 07 februari 2022, 21:24:52 »
En dit liet zich ook wel raden...  ;D

"Der Einsatz fabrikneuer Stahlschwellen endete ca. 1939, als Stahl kriegswichtig wurde und die Stahlkontigente in die Rüstungsindustrie umgeleitet wurden."

EDIT: als ik het zo snel lees houdt een stalen biels het toch aardig lang uit; max 60 tegen 40 voor hout. Behalve dan blijkbaar de kanttekening van gebieden met sterke luchtvervuiling, zoals ik in mijn draadje ook al zei. Las ik overigens hier: https://forum.spurnull-magazin.de/thread/8941-gemischte-verwendung-von-holz-und-stahlschwellen-im-gleisbau/
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2022, 21:34:54 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4556 Gepost op: 07 februari 2022, 21:30:43 »
Hoi Reinout,

Deze had je vast al wel gezien. Misschien wel interessant voor als je je goederentreinen wil samenstellen.

Gr.J.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4557 Gepost op: 07 februari 2022, 21:59:34 »
Ik begrijp nu meer en meer dat die overbrengritten inderdaad tegen het maximale aanschurken van wat de lijn aankan qua tonnage, vooral ook door de hellingpercentages. Nooit zo bij stilgestaan, vergeef mij mijn domme opmerking van een aantal posts terug.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2151
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4558 Gepost op: 07 februari 2022, 22:09:52 »
Nog ff over Stahlschwellen en Luftversmutzung: als zelfs in het BW in Mayen stalen biels lag, vraag ik mij af of dat nou echt zo'n grote factor was...



https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9942772,9943071
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4559 Gepost op: 07 februari 2022, 23:47:26 »
Die luchtvervuiling: ik las ergens dat dat vooral op zwavel betrekking had. Gewoon een beetje roet en drek en olie, dat valt wel mee :)

Nooit zo bij stilgestaan

Nou, ik vroeger ook niet echt. Totdat ik een keertje vanuit Mayen richting Kaisersesch reed met de trein. Van Mayen West in scherpe bogen met een stevig hellingspercentage de heuvel op richting Monreal... dat had ik nog niet op die manier meegemaakt. Dat maakte best indruk. En ik had gelijk medelijden met de loks die vroeger goederentreinen moesten trekken.

Dus raar is het zeker niet om er niet gelijk rekening mee te houden. Illustratief is de link van ex44:

Deze had je vast al wel gezien.

Ik had 'em op het hunsrückforum gezien. Steile stukken, daar mocht maar 300 ton aan de haak hangen. Daarop had ik het volgende commentaar:

Citaat
Es zeigt auch das die 750t der letzte zwei Railadventure-transporten wohl sehr ordentlich war :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)