Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183230 keer)

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
Re: DSO link: Eifelquerbahn eind jaren 80
« Reactie #1905 Gepost op: 16 October 2016, 22:30:44 »
Mooie foto's van de Eifelquerbahn doken zojuist op DSO op: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7965242,7965757
Inderdaad prachtige foto's Reinout! Wat een sfeer, heerlijk om bij weg te dromen!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1906 Gepost op: 17 October 2016, 22:13:11 »
In mijn verhalendraadje staat een video van de twee silberlinge. Allebei met verlichting en allebei vervuild. En.... eindelijk heb ik de frontverlichting af. Dat was op een of andere manier een lange geschiedenis. Maar 't is gelukt!

De draden van de draaistellen heb ik (grijs geschilderd) richting het kleine balkon in het midden van het rijtuig geleidt en daar twee pinnetjes vastgelijmd:

Daarna de verlichting, decoder, draadjes, ledstrip-aansturing enz in het plafond lijmen:

Links op bovenstaande foto zie je zwarte verf. Ik heb de ledjes eerst met witte verf (voor de reflectie) ingesmeerd. Daarna deze zwarte verf erover om de doorstraling tegen te gaan. Aan het eind heb ik nog wat mintgroen (zoals overal op de wanden) eroverheen gedaan.

Zo ziet het er in het donker uit:

En beide rijtuigen bij elkaar:

Nou, het is gelukt om de verlichting 's nachts niet al te fel te krijgen. En "overdag" zie je net voldoende om te kunnen zien dat er preisers in zitten. Ik ben niet ontevreden.

Misschien ooit nog naar de vervuiling van het dak van het 1/2e klas rijtuig kijken. En ooit wat lading in de bagageruimte van het stuurstandrijtuig. Komt wel. Oh ja, de lok moet ook vervuild worden! Oh ja, en ik ben de remhendels vergeten een kleurtje te geven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1907 Gepost op: 18 October 2016, 22:17:36 »
Grom grom grom. Vanavond aan de 57-met-beetje-kortsluiting gewerkt. Nou, ik denk de oorzaak gevonden te hebben:

Waar de twee rode draadjes de tender in verdwijnen worden ze eerst danig geplet door de metalen bovenbouw van de tender. Oh bah. Net voldoende om de decoder een kortsluiting te laten detecteren. Bij mijn metingen kwam ik tot iets van 40 Ohm weerstand. Eh ja, da's niet de bedoeling. Toch ergens wat raar, want de ene draad gaat naar de voorverlichting, de andere naar de rookgenerator. Nou ja, in ieder geval mag ik volgens mij blij zijn met de robuuste bouw van die ESU decoders: hij is niet opgeblazen.

Ok, alles weer in elkaar gezet en de draadjes nu losjes langs het bewuste punt geleid. Geen kortsluiting meer! Maar nog niet alles is rozekleur, rozegeur en maneschijn.

Ten eerste: die twee draadjes behoeven een aansluiting aan de decoder. Maar het moet ook los kunnen. Een redelijk kleine oplossing is dan van die printplaatstekkerstripjes te gebruiken. Stukje van twee mannetjes en twee vrouwtjes. Solderen, krimpkousje eromheen. En, oh bah, dat is toch eigenlijk bij elkaar wel lomp groot. In ieder geval dikker dan de decoder zelf:

Dat bevalt me toch niet. Het kost veel ruimte. En daar moet dan nog de kolenimitatie bovenop.... Zijn hier geen betere methodes voor? Ik zit eraan te denken om gewoon géén stekker te gebruiken. Als ik 8cm extra lengte gebruik heb ik voldoende marge. Gewoon het snoertje doortrekken en een beetje opvouwen binnen in de tender. Dat kost minder ruimte dan zo'n stekker. Nadeel is dat bij onderhoud de tender altijd naast de lok moet staan. Als er nog tips zijn... Het gaat dus om de twee draadjes naar de rookgenerator en het voorlicht. De stroomafname gaat via de reguliere roco tenderaansluiting.

Ten tweede: de stroomafname is bij deze oude roco constructie niet bijster goed. De stroomafname is alleen van de lok, niet van de tender. En de lipjes die boven op de wielen drukken zijn wat slap aan het worden. Na mijn reparatiewerkzaamheden haperde de lok duidelijk op een paar plekken. Dat is niet iets dat ik van m'n loks wens te accepteren. Hier moet ik toch naar gaan kijken en wat anders qua stroomafname verzinnen.

Nieuwere roco stoomlokconstructies zijn toch wat beter. Als je de tenderkap losschoeft komen aan de onderkant de wielen eruit vallen. En na een tijdje de complete tandwielkast. In m'n herinnering is dat bij de 23 en de 50 toch minder een probleem.

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1908 Gepost op: 18 October 2016, 22:20:43 »
Reinout,

Waarom moet het los kunnen?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1909 Gepost op: 18 October 2016, 22:45:27 »
kleinere stekkers? headers met 1,27 mm pitch bijvoorbeeld
groeten,
Auke

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1910 Gepost op: 18 October 2016, 23:21:32 »
hallo Reinout,

Dat aansluitplaatje voor de decoder, kan je daar niet wat mee? Ik ken die Roco locs niet, maar vaak is er voldoende koperoppervlak om hiervan een aantal meer soldeerpads te maken, daar kan je dan de bedrading op aankoppelen en indien nodig soldeer je de verbinding los, zo vaak hoeft die tender er niet af, toch? Het verdelen van de koperlaag kan je makkelijk met een Separeerschijje doen, die heb je toch? Vijlen kan vaak ook maar is een beetje gepruts.
En inderdaad maar sleepcontactjes op de tenderwielen proberen? Vaak is een tweetal extra al voldoende.

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1911 Gepost op: 19 October 2016, 00:03:11 »
Bedankt voor de tips!

@arthur: Waarom los? Bijvoorbeeld bij onderhoud. Of schilderwerk. De lok zit met een stukje plastic vastgeklemd aan de tender: daar wil ik niet teveel kracht op zetten, dus ben ik nogal beperkt in m'n vrijheid als ik wat met een van beide wil doen. Maar, zoals ik zelf ook al aangaf, misschien is het goed genoeg als er voldoende speling in een draadje zit, dan kan het gewoon los van elkaar.

@auke: 1.27mm headers? Hm, ja. Ik heb het met 2.nogwattus headers gedaan. Ik heb van dat kleine grut ook wat liggen.... Toch eens naar kijken :)

@michiel: ik weet niet wat je met "aansluitplaatje" bedoeld? Ik heb niet-digitaal-voorbereide loks, dus ik soldeer de draadjes van de decoder normaliter rechtstreeks vast. Het gaat me nu puur om de extra draadjes van de tender naar de lok.

@michiel: tenderwieltjes ook van stroomafname voorzien, dat had ik eigenlijk moeten doen. De handleiding van hp-pfeiffer noemt dat ook. Er zit af-fabriek al een gaatje in de tenderbodem om het te doen. Het kan overigens alleen bij de achterste as, want de andere twee zijn van antislipbandjes voorzien.

Hm.... deze lok is toch een gevalletje "ik had beter moeten weten en het gelijk goed moeten doen". Aan de andere kant: bij sommige andere loks ben ik ermee weggekomen om het allemaal snel en eenvoudig te doen. Het idee erachter is dat ik nu snel zoveel mogelijk goed genoeg werkend krijg. Zodra de baan "af" is kan ik dan overal detailwerk gaan doen. Maar.... loks moeten gewoon goed rijden! Daar ga ik weinig/geen concessies aan doen!

Reinout

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #1912 Gepost op: 19 October 2016, 08:01:10 »
Dag Reinout,

Uit de handleiding van de actuele BR 57, catalogusnr. 52609, haal ik:
Tenderplatine 121878, Tenderkontakt links kpl.. 121879 en Tenderkontakt rechts kpl. 121880.

Succes hiermme!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1913 Gepost op: 19 October 2016, 14:57:28 »
Ik bedoel deze hier:

Kan het niet zo goed zien, maar vaak is er op zo´n plaatje best ruimte om de bestaande printbanen op te delen, zodat je een paar soldeer`pads` krijgt. Hieraan kan je dan de draden, goed gecontroleerd aan en af te solderen en blijft het geheel wat slanker.
Zo krijg je inderdaad een reusachtige kolenbult!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1914 Gepost op: 19 October 2016, 15:20:44 »
Nu snap ik het. Da's best een goed idee om wat meer orde te brengen. Het is minder gerommel dan draadjes aan elkaar solderen en daar dan weer krimpkous omheen doen. Eventueel werkt een strookje printplaat ook.

Eens kijken of ik met vastgesoldeerde draadjes kan werken:

• Er moet voldoende speling zijn dat ik de tender en lok kan scheiden voor onderhoud, vervuilen, enz.
  • Het teveel aan draad door bovengenoemde speling moet ik wèl ergens uit het zicht kwijt kunnen...

Ik heb volgens mij bij de 23 een draad (zwart) door het machinistenhuis laten lopen. Die is dicht aan de achterkant, dan valt het niet op. Nu zal dat, mits zwart, ook bij de 57 wel meevallen. Stoker en machinist erin zetten en je ziet er niets meer van. "Overtollig" draad achter een van de twee figuurtjes klemmen, misschien?

Ik denk dat ik hier later pas aan toe ga komen: ik moet m'n aandacht meer op de achtergrond-foto-planning richten omdat de trip richting de Eifel al over anderhalve week is. Maar wie weet. Ik vind die 57 een leuke lok en het stoort me dat 'ie het nog niet goed doet :)

Reinout

bigboynl

• Offline Offline
« Reactie #1915 Gepost op: 19 October 2016, 17:08:27 »

als vervolg op reactie #1901, de foto's op DSO, hier een paar foto's van de Eifelquerbahn te Ulmen zoals het er nu uitziet. Nou ja, begin augustus 2016.
op DSO staan twee foto's met vrijwel hetzelfde gezichtspunt, één van een BR 215 genomen in april 1989 en één van een gele railbus uit 1990.

Hans
Met vriendelijke groet
Hans

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1916 Gepost op: 19 October 2016, 21:36:09 »
Oh bah. Dat is om te huilen, die tweede foto. Struiken op het spoor. Groot verschil al met drie jaar geleden. Snif.

Bedankt voor de foto's.

Hm... kan ik me geestelijk voorbereiden...

Reinout

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #1917 Gepost op: 19 October 2016, 23:06:04 »
Bosmaaiertje eroverheen,
en rijden maar weer ;)

Het spoor is in iedert geval niet gesloopt...

Mvg,

Tis

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1918 Gepost op: 20 October 2016, 10:29:33 »
Volgens mij
staat destruik naast het spoor,en ligt daar ook een wisel

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1919 Gepost op: 20 October 2016, 10:42:29 »

Ik weet niet meer of dat ik zeze als eens heb laten zien. In dacht begin jaren 70 van de vorige eeuw

Stoom was toen nog niet zo lang verledentijd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.