Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 347909 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #945 Gepost op: 26 January 2023, 13:59:25 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ook ik vraag mij af of het verkeersbord bij het fietspad het goede is, volgens mij was de kleur blauw toen donkerder.
Tevens vraag ik mij af of de regelzucht toen al zo ver was doorgeslagen dat bij een dermate onbelangrijk pad al een verkeersbord werd neergezet. Volgens mij werd er toen veel meer aan het zelfinzicht overgelaten. ;D

Ze kunnen allebei, maar ik zou ook de zwarte plaatsen. Het is een vrijwillig fiestpad en het blauwe bord kan wellicht suggereren dat dit het verplichte alternatief is voor de weg over het spoor. Belangrijker: het is een veel leuker bord welke je tegenwoordig nog maar zelden ziet. Borden waren vroeger veel minder gestyleerd dan nu (en in mijn optiek veel mooier) en geven een mooi extra karakter aan je tijdsbeeld.

Leuke site trouwens Maarten met dat verschil tussen beide RVV's!

Grt,
Niels

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #946 Gepost op: 26 January 2023, 15:01:50 »
Lekker bezig, Jeroen! En een mooie aansluiting op de achtergrond (y)
Een zeurpuntje: het verkeersbord bij het fietspad is te modern voor 1974, zie https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/79068-rvv-1966-oude-nederlandse-verkeersborden.html het verschil tussen de borden volgens RVV 1966 en RVV 1990

Maarten

Nog een zeurlaagje daaroverheen:
Na 1 oktober 2012 werden verkeersborden nog eens vervangen door exemplaren met nog eens een extra (dunne) witte rand. Dit om verkeersborden herkenbaarder te laten zijn voor kleurenblinden:

https://www.nu.nl/politiek/2858479/verkeersborden-aangepast-kleurenblinden.html
Treinen moeten rijden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #947 Gepost op: 26 January 2023, 15:38:19 »
Jeroen, het fietspadbord is zonder witte rand, donkerder blauw en op zich zou een bord 'niet verplicht fietspad', zoals eerder hier gelinkt , beter zijn. Er is immers geeen alternatief voor de fietser in die richting, bv in de vorm van een weg.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 15:42:45 door Huup »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2922
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #948 Gepost op: 26 January 2023, 21:43:34 »
Dit is de juiste in mijn herinnering:


dekofferzolder.nl

Je bent lekker bezig! Ik vind de resultaten echt uit de kunst. Daar kan ik heel wat van leren (y)

Tip voor het in beeld brengen: zorg dat de lens van de camera op dezelfde hoogte staat als de horizon in je achtergrond, dan zal het perspectief van voor- en achtergrond beter met elkaar matchen. Immers, de horizon is altijd op ooghoogte van de kijker en bepaalt dus hoe je het perspectief ervaart. Oud trucje van een fotograaf.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #949 Gepost op: 27 January 2023, 14:11:47 »
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Wat betreft het verkeersbord voor het fietspad; dit vind ik nu zo leuk aan dit forum. Op allerlei vlakken zijn er wel weer mensen met kennis van zaken, zodat je daar je voordeel mee kan doen.

Dat verkeersbord wordt zeker ingewisseld voor een zwart bord met FIETSPAD erop. Het onderbord DUS NIET BROMMEN, kwam dat in '74 ook al voor?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #950 Gepost op: 27 January 2023, 14:14:58 »
Ik herinner mij deze bordjes uit de vergelijkbare periode (halverwegen jaren '70) rondom Apeldoorn in de bossen. Steevast kwam het grapje, dat we niet mochten brommen, maar wel zeuren of mopperen...

Groet,
Michel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #951 Gepost op: 27 January 2023, 14:28:31 »
Dit vond ik nog op Flickr

Zo te zien 2 opties dus  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #952 Gepost op: 27 January 2023, 16:56:19 »
Het hondenbord is van veel later datum.
Hou het maar op 'dus niet brommen'-bord ;D

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #953 Gepost op: 27 January 2023, 17:09:22 »
Schitterend Jeroen!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #954 Gepost op: 27 January 2023, 17:55:02 »
Het 'Dus niet brommen' bord was indertijd het standaard onderbord dat er vaak bij geplaatst werd. Het hoeft er niet bij, want het is eigenlijk een uitleg van het bord zelf. Net zoals je bij een 30 km zonebord een onderbord zou plaatsen 'dus geen 50 km/u'....

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #955 Gepost op: 27 January 2023, 19:10:49 »
Het 'Dus niet brommen' bord was indertijd het standaard onderbord dat er vaak bij geplaatst werd. Het hoeft er niet bij, want het is eigenlijk een uitleg van het bord zelf. Net zoals je bij een 30 km zonebord een onderbord zou plaatsen 'dus geen 50 km/u'....
Een onderbord heeft als functie om de werking van het verkeersbord te beperken. Dus geen uitleg geven wat het verkeersbord doet. Een voorbeeld:
Het A1-100 bord met als onderbord 6:00 - 19:00.

Dat verkeersbord wordt zeker ingewisseld voor een zwart bord met FIETSPAD erop. Het onderbord DUS NIET BROMMEN, kwam dat in '74 ook al voor?
Ja.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #956 Gepost op: 27 January 2023, 19:35:27 »
Ja, dat zeg ik toch?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #957 Gepost op: 27 January 2023, 19:38:46 »
Een onderbord heeft als functie om de werking van het verkeersbord te beperken. Dus geen uitleg geven wat het verkeersbord doet.
Dat is wat kort door de bocht Bas ...
Citaat
1 Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.
2 Deze onderborden kunnen:
        a. een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;
        ..... 
Bron Artikel 8 BAWB § 2. Onderborden
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8753
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #958 Gepost op: 27 January 2023, 19:55:33 »
Een onderbord heeft als functie om de werking van het verkeersbord te beperken. Dus geen uitleg geven wat het verkeersbord doet.
'dus niet brommen' is geen beperking, maar wel degelijk een uitleg van de betekenis 'onverplicht fietspad'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #959 Gepost op: 27 January 2023, 20:13:29 »
Ja, maar zo is het niet bedoeld door de wetgever. Het is bedoeld om zaken te verduidelijken in specifieke situaties, niet om aan de weggebruiker nog een keer uit te leggen wat het bord nu precies betekent. Bij de huidige omschrijving (onverpicht fietspad)  kan ik het onderbord nog wel voorstellen, maar in de RVV 1966 was de omschrijving: " Onverplicht fietspad; verboden voor bromfietsen met een in werking zijnde motor. Verbod geldt niet voor invalidenvoertuigen". Dus het onderbord was een dubbelop bij de betekenis van het bord zelf. Desalniettemin werd het vaak bijgeplaatst.

Sorry voor het vervuilen van je draadje Jeroen.  :-X