Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313908 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #975 Gepost op: 11 april 2023, 11:50:18 »
Je kunt er een stelletje spoorfanaten omheen zetten met een fototoestel en notitie blokjes. Die bestonden toen ook al, die fanaten en die kunnen dan volgend jaar hun verkleurde resultaten posten op bnls in de rubriek ' 50 jaar geleden'.......

Groet
Huup

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #976 Gepost op: 11 april 2023, 18:50:39 »
Hahaha!!!! Ik denk dat vrouwlief dan de scheidingspapieren onder mijn neus schuift........

Ai, heeft ze die al klaarliggen dan?  :o

Verder blijft dit topic een genot om te lezen.
René

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #977 Gepost op: 11 april 2023, 19:11:32 »
Sinds Armoehuizen vermoed ik van wel  ;) ;D ;D ;D ;D

Mvg Johan  ;)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #978 Gepost op: 11 april 2023, 21:15:08 »
Ai, heeft ze die al klaarliggen dan?  :o

Nou gelukkig niet!  :D :D

Verder blijft dit topic een genot om te lezen.

Kijk dat is mooi. Daar doen we het ook een beetje voor.

Sinds Armoehuizen vermoed ik van wel  ;) ;D ;D ;D ;D

🤣🤣🤣 Helaas is Armoehuizen er nooit van gekomen. Omdat de bouwer van de DE-5’n andere prioriteiten kreeg, hebben ze in Ermehuizen nog steeds onvoldoende spitstreinen. In die zin is dat ook best wel een Armoe, maar dan anders…..

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #979 Gepost op: 12 april 2023, 09:07:43 »
Ziet er erg mooi uit, Jeroen  (y). Ook de bovenleiding is zeer geslaagd. Kun je hier later ook met de panto's tegen aanrijden?


Zo, heer Overlast: ik heb me aan mijn belofte gehouden. Ik ben benieuwd of jouw NS 1400 nu ook voor de zomer klaar is  ;D ;D ;D

Jeroen

Ja, ik ook ;). Ben er in ieder geval deze week nog mee bezig geweest.
Ik laat het je wel weten als deze gereed is voor de fotoshoot.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #980 Gepost op: 13 april 2023, 09:09:56 »
Ja, ik ook ;). Ben er in ieder geval deze week nog mee bezig geweest.
Ik laat het je wel weten als deze gereed is voor de fotoshoot.

Nou, ik ben heel benieuwd!  ;D ;D ;D

Ook de bovenleiding is zeer geslaagd. Kun je hier later ook met de panto's tegen aanrijden?

Tja, die stroomafnemers vind ik nog wel een dingetje. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik wil hoe dan ook voorkomen dat de boel zo nu en dan kapot getrokken wordt. Straks kom ik niet meer zo makkelijk bij dit baangedeelte en met mijn kippigheid moet ik dicht op de bovenleiding zitten om het te kunnen repareren.

Ik heb op een overgebleven onderstel van een Roco Gbs, waarvan de kap versplinterd was na een valpartij) een container gelijmd. Daarna heb ik Lego blokjes recht boven één van de assen op de container gelijmd, totdat ik op de juiste hoogte zat waar de rijdraad moet komen. Het bovenste blokje is een gladde 2x2. Bij het ophangen van de rijdraad mag deze op het blokje komen te liggen of er net boven zweven. In de breedte mag hij niet naast het blokje komen. Zo lijkt het me het meest betrouwbaar om de bovenleiding zoveel mogelijk op de juiste hoogte en juiste positie boven het spoor op te hangen.

Nu heb ik het idee om bij de stroomafnemers die straks omhoog moten staan, de scharnierpunten van deze stroomafnemers vast te lijmen, terwijl het model op een rail staat en de stroomafnemer tegen een mal aan drukt. Deze mal stel ik dan 1mm lager af dan het hoogste blokje lego van de 'bovenleidingsmontagewagen'. Het idee is om na droging van de lijm de veren uit de stroomafnemer te halen. Mocht de lijm in de scharnieren toch een keer loslaten, dan zal de stroomafnemer naar beneden klappen en niet ineens tegen de bovenleiding gaan duwen.

Nadeel van dit idee is wel dat:

1) de stroomafnemers net niet de rijdraden raken
2) de stroomafnemers een star geheel worden (loc past niet meer in de doos, als ergens een bovenleiding doorgezakt is of gebroken, is de stroomafnemer zijn beweeglijkheid kwijt.

Nu dit onderwerp ter sprake komt, ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe de (ervarings)deskundigen tegen dit idee aankijken.

Dus reacties zijn zeker welkom!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #981 Gepost op: 13 april 2023, 09:31:59 »
Ik zou in plaatst van lijmen de stroomafnemer op de juist hoogte vast maken met een heel dun draadje (naaigaren) als je dan wat tegen komt kan de stroomafnemer nog gewoon naar beneden en komt weer omhoog in de juiste hoogte. Dan heb je ook geen risico op loslaten van de lijm én kan nog in de doos. Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd, maar is een suggestie.

Groeten Edwin.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #982 Gepost op: 13 april 2023, 09:44:15 »
Gesoldeerde bovenleiding laat altijd los. Laat de rijdraad op twee plekken los, dan raakt het alsnog verzeild in de beugels. Het maakt dus weinig uit of je wel of niet met de panto tegen de draad rijdt.
Dus wat je ook doet, je moet er altijd bij kunnen.
Ik kies dan  voor beugel tegen de draad en draad alleen in het zichtbare deel van de baan. En welke vorm je ook kiest: altijd de rijdraad checken.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #983 Gepost op: 17 augustus 2023, 19:50:01 »
Ik kom even op een oud onderwerp in dit draadje terug.

Jeroen, nog even over het DB bagagerijtuig in je trein: weet je zeker dat het geen Düe 927 moet zijn? In ieder geval in 1976 reed die mee, samen met twee Silberlinge en een rijtuig in het turkoois/beige (zie NEG6419-774 in de NVBS Beeldbank). Nu is dat natuurlijk twee jaar 'te laat' voor Ermehuizen, maar zou dat dan zijn veranderd?

Een Düe 927 zat niet standaard in de 2242/2249, het dak is veel ronder. Het exacte subtype voor de Dye in de 2242/2249 weet ik niet. Het is in elk geval een variant die sterk lijkt op de door ons gebruikte Dye 973, het raam in de conducteursruimte was vervangen door een groter exemplaar. Het lijkt op het raam van de Dye 971 die het overigens ook niet is... Misschien is het wel de 972, maar daar kan ik geen plaatje van vinden.

Door een bevriende spoorwegjournalist werd mij het juiste type bagagewagen doorgespeeld. Het zou een Düe938 of een Düe941 moeten zijn, die door elkaar werden gebruikt. Beiden zijn gebouwd voor de oorlog, bouwjaren pakweg tussen 1935 en '39.
De Düe938 is ooit in 1:87 door Lilliput op de markt gebracht onder artno 3328901. Dat model is nieuw niet en tweedehands zeer moeilijk te verkrijgen. Op de foto is dat het model rechts.


ricardostatic.ch

 De Düe941 is door Fleischmann op de markt gebracht onder artno 563005, echter met de originele en later verwijderde dakopbouw. Om de juiste uitvoering te krijgen zou die dakopbouw er dus af moeten. Voor dat model geldt echter ook: nieuw niet en tweedehands zeer slecht te verkrijgen.


modellbahn-fokus.de

Ook van Tillig ben ik een Düe941 in model tegengekomen , artno 13371. Dat is echter 1:120. Kennelijk heeft dat merk wel de juiste tekeningen, dus even iets om in de gaten te houden voor later, bij de "Neuheiten" van de komende jaren.


vlackybekr.cz

Nu heeft Roco natuurlijk de Dye973 uitgebracht, die ruim verkrijgbaar is, maar met dakopbouw. Die dakopbouw heb jij verwijderd om zo een min of meer juiste Gepäckwagen te construeren. Nu werd mij de gek aangestoken dat ik het niet aandurfde ook een dergelijke operatie uit te voeren, mn door een niet nader te noemen huisdier hier op dit forum actief. Roco heeft er echter ook eentje zonder dakopbouw uitgebracht, die relatief zelden wordt aangeboden. Met enige hulp van een alerte en behulpzame forumgenoot ben ik erin geslaagd een dergelijke dakopbouwloze Dye973 van Roco te scoren, nieuwstaat en eigenlijk gewoon goedkoop. Als plagerijtje, met name richting onze Huiskat, toon ik 'm hieronder.



Ik mis natuurlijk wel de voldoening van een geslaagde dakoperatie, eerlijk is eerlijk.
We weten nu allebei dat onze bagagewagen niet helemaal correct is voor de 2242/2249 èn waar we dan wel naar op zoek moeten. Voorlopig doe ik het hier even mee.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #984 Gepost op: 17 augustus 2023, 20:47:21 »
Ik mis natuurlijk wel de voldoening van een geslaagde dakoperatie, eerlijk is eerlijk.

Geloof me, de voldoening van het vinden van dit rijtuig is groter. Ik kan over beide meepraten.

We weten nu allebei dat onze bagagewagen niet helemaal correct is voor de 2242/2249 èn waar we dan wel naar op zoek moeten.

Dat is nog maar de vraag: die wagens met dubbele schuifdeuren zijn het echt niet. Die komen niet voor op de foto's die ik hier heb.

De Huiskat feliciteert je met deze mooie aankoop. (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #985 Gepost op: 17 augustus 2023, 20:56:56 »
Ook de felicitaties van mijn kant!  :D :D

Als ik weer eens bij De Kat over de vloer kom, laat hij mij vast wel de foto’s zien die hij hier helaas niet kan delen. Maar ik ben er 100% zeker van dat onze viervoeter nauwkeurig onderzoek heeft gedaan.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #986 Gepost op: 17 augustus 2023, 22:04:16 »
Dank voor de felicitaties beiden. Ik ben er erg blij mee.

Dat is nog maar de vraag: die wagens met dubbele schuifdeuren zijn het echt niet. Die komen niet voor op de foto's die ik hier heb.

Wellicht hebben jullie beiden wel gelijk en werden ze gewoon door elkaar gebruikt. Kan dat misschien? Ik ben natuurlijk bijzonder in die foto's geïnteresseerd. Zijn die "ter inzage"?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #987 Gepost op: 18 augustus 2023, 12:37:26 »
Toch kon je in 1984 ook nog wel eens een rijtuig met koepel in Nederland spotten, hier in een Badehosezug

Uitsnede foto opgenomen in boek over de Zeeuwse lijn  blz.127




Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #988 Gepost op: 25 augustus 2023, 17:53:41 »
en

Absoluut! Ik ben inderdaad voornemens om deze trein ook samen te gaan stellen. Meneer Poes heeft er een mooi artikel over geschreven in Railmagazine 309, dus die moet ik er even bij gaan zoeken. Ik ben van plan om de Duitse stam eens per kwartaal te wisselen met de Plan D stam.

Die trein is er afgelopen voorjaar ook daadwerkelijk gekomen. Uiteraard in de samenstelling zoals deze hoort:

DB 220 + NS Stalen-D IV + Plan-D B + A + B + B + B


De complete trein


Natuurlijk hoort deze trein niet onder dergelijke portalen, maar dat is de modelspoorvrijheid die ik mezelf gun.  ;D


Het interieur van de Plan D's heb ik geschilderd, wat vooral goed te zien is aan de gangpadzijde van de rijtuigen.


Al langere tijd had ik de wens om reclames op een aantal reclamebanen aan te brengen. Voor de zomer trakteerde Artitec ons op een mooi setje met reclames, maar een forumgenoot wist mij nog meer te verblijden, omdat hij mij enkele setjes van Focus Modell Parts wilde verkopen. Deze setjes waren vroeger te koop bij Brekelmans. De transfers zijn van prima kwaliteit, want ze lieten zich nog uitstekend op de treinen aanbrengen.


Lekker Hollands, twee van die Plan V's, waarvan één stel reclames heeft.


Mat'46 en Mat'64 met reclame.


Toen de reclames eind jaren '60 werden geïntroduceerd, waren het drie reclames die op de drie reclamebanen waren geplakt. De reclames werden per banengroep aangebracht voor hetzelfde bedrijf. Soms stond er drie keer hetzelfde, soms had de reclame in het midden een slogan. Later werd het per banengroep één grote reclame. Vanaf toen werd een treinstel per gehele zijde van dezelfde reclame voorzien. Dat was in de beginjaren met de drie kleine reclames per banengroep niet zo. Per zijwand van een trein had je per banengroep weliswaar dezelfde reclame, maar op een andere bak kon geen reclame of reclame van een ander bedrijf staan.




Bij mijn gele Hondekop tweetje heb ik aan één zijde twee verschillende reclames aangebracht.


Aan de andere zijde is 1x reclame aangebracht en is de reclamebanengroep op de andere bak leeg.


Bij mijn Muizekop is één zijde bestickerd en de andere zijde niet. Ook hier weer twee verschillende reclames op deze zijde.


Ook enkele Plan E rijtuigen hebben reclame gekregen.


Bij het setje van Artitec zit bij de Spar reclame in het midden een slogan. Ik heb van midden jaren '70 echter foto's gezien dat de Spar-reclame er wel was, maar de slogan nog niet. Dus werden het voor mij 3x ‘Spar’.


Jeroen

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2023, 18:02:14 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #989 Gepost op: 25 augustus 2023, 19:54:45 »
Valt me nu pas op: de hoogte van het perronkapdak. Zou dat niet lager hebben gemoeten? Geldt ook voor het perron, vrees ik, al kan dat optisch bedrog zijn. 11mm als ik t goed heb is de goede, althans..... :angel:, maat....
Verder blijft je baan super om te zien.  (y)