Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 16:52:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 338175 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #945 Gepost op: 26 January 2023, 13:59:25 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ook ik vraag mij af of het verkeersbord bij het fietspad het goede is, volgens mij was de kleur blauw toen donkerder.
Tevens vraag ik mij af of de regelzucht toen al zo ver was doorgeslagen dat bij een dermate onbelangrijk pad al een verkeersbord werd neergezet. Volgens mij werd er toen veel meer aan het zelfinzicht overgelaten. ;D

Ze kunnen allebei, maar ik zou ook de zwarte plaatsen. Het is een vrijwillig fiestpad en het blauwe bord kan wellicht suggereren dat dit het verplichte alternatief is voor de weg over het spoor. Belangrijker: het is een veel leuker bord welke je tegenwoordig nog maar zelden ziet. Borden waren vroeger veel minder gestyleerd dan nu (en in mijn optiek veel mooier) en geven een mooi extra karakter aan je tijdsbeeld.

Leuke site trouwens Maarten met dat verschil tussen beide RVV's!

Grt,
Niels

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #946 Gepost op: 26 January 2023, 15:01:50 »
Lekker bezig, Jeroen! En een mooie aansluiting op de achtergrond (y)
Een zeurpuntje: het verkeersbord bij het fietspad is te modern voor 1974, zie https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/79068-rvv-1966-oude-nederlandse-verkeersborden.html het verschil tussen de borden volgens RVV 1966 en RVV 1990

Maarten

Nog een zeurlaagje daaroverheen:
Na 1 oktober 2012 werden verkeersborden nog eens vervangen door exemplaren met nog eens een extra (dunne) witte rand. Dit om verkeersborden herkenbaarder te laten zijn voor kleurenblinden:

https://www.nu.nl/politiek/2858479/verkeersborden-aangepast-kleurenblinden.html
Treinen moeten rijden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #947 Gepost op: 26 January 2023, 15:38:19 »
Jeroen, het fietspadbord is zonder witte rand, donkerder blauw en op zich zou een bord 'niet verplicht fietspad', zoals eerder hier gelinkt , beter zijn. Er is immers geeen alternatief voor de fietser in die richting, bv in de vorm van een weg.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 15:42:45 door Huup »

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2829
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #948 Gepost op: 26 January 2023, 21:43:34 »
Dit is de juiste in mijn herinnering:


dekofferzolder.nl

Je bent lekker bezig! Ik vind de resultaten echt uit de kunst. Daar kan ik heel wat van leren (y)

Tip voor het in beeld brengen: zorg dat de lens van de camera op dezelfde hoogte staat als de horizon in je achtergrond, dan zal het perspectief van voor- en achtergrond beter met elkaar matchen. Immers, de horizon is altijd op ooghoogte van de kijker en bepaalt dus hoe je het perspectief ervaart. Oud trucje van een fotograaf.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #949 Gepost op: 27 January 2023, 14:11:47 »
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Wat betreft het verkeersbord voor het fietspad; dit vind ik nu zo leuk aan dit forum. Op allerlei vlakken zijn er wel weer mensen met kennis van zaken, zodat je daar je voordeel mee kan doen.

Dat verkeersbord wordt zeker ingewisseld voor een zwart bord met FIETSPAD erop. Het onderbord DUS NIET BROMMEN, kwam dat in '74 ook al voor?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #950 Gepost op: 27 January 2023, 14:14:58 »
Ik herinner mij deze bordjes uit de vergelijkbare periode (halverwegen jaren '70) rondom Apeldoorn in de bossen. Steevast kwam het grapje, dat we niet mochten brommen, maar wel zeuren of mopperen...

Groet,
Michel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7547
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #951 Gepost op: 27 January 2023, 14:28:31 »
Dit vond ik nog op Flickr

Zo te zien 2 opties dus  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #952 Gepost op: 27 January 2023, 16:56:19 »
Het hondenbord is van veel later datum.
Hou het maar op 'dus niet brommen'-bord ;D

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #953 Gepost op: 27 January 2023, 17:09:22 »
Schitterend Jeroen!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #954 Gepost op: 27 January 2023, 17:55:02 »
Het 'Dus niet brommen' bord was indertijd het standaard onderbord dat er vaak bij geplaatst werd. Het hoeft er niet bij, want het is eigenlijk een uitleg van het bord zelf. Net zoals je bij een 30 km zonebord een onderbord zou plaatsen 'dus geen 50 km/u'....

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #955 Gepost op: 27 January 2023, 19:10:49 »
Het 'Dus niet brommen' bord was indertijd het standaard onderbord dat er vaak bij geplaatst werd. Het hoeft er niet bij, want het is eigenlijk een uitleg van het bord zelf. Net zoals je bij een 30 km zonebord een onderbord zou plaatsen 'dus geen 50 km/u'....
Een onderbord heeft als functie om de werking van het verkeersbord te beperken. Dus geen uitleg geven wat het verkeersbord doet. Een voorbeeld:
Het A1-100 bord met als onderbord 6:00 - 19:00.

Dat verkeersbord wordt zeker ingewisseld voor een zwart bord met FIETSPAD erop. Het onderbord DUS NIET BROMMEN, kwam dat in '74 ook al voor?
Ja.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #956 Gepost op: 27 January 2023, 19:35:27 »
Ja, dat zeg ik toch?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7547
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #957 Gepost op: 27 January 2023, 19:38:46 »
Een onderbord heeft als functie om de werking van het verkeersbord te beperken. Dus geen uitleg geven wat het verkeersbord doet.
Dat is wat kort door de bocht Bas ...
Citaat
1 Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.
2 Deze onderborden kunnen:
        a. een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;
        ..... 
Bron Artikel 8 BAWB § 2. Onderborden
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #958 Gepost op: 27 January 2023, 19:55:33 »
Een onderbord heeft als functie om de werking van het verkeersbord te beperken. Dus geen uitleg geven wat het verkeersbord doet.
'dus niet brommen' is geen beperking, maar wel degelijk een uitleg van de betekenis 'onverplicht fietspad'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #959 Gepost op: 27 January 2023, 20:13:29 »
Ja, maar zo is het niet bedoeld door de wetgever. Het is bedoeld om zaken te verduidelijken in specifieke situaties, niet om aan de weggebruiker nog een keer uit te leggen wat het bord nu precies betekent. Bij de huidige omschrijving (onverpicht fietspad)  kan ik het onderbord nog wel voorstellen, maar in de RVV 1966 was de omschrijving: " Onverplicht fietspad; verboden voor bromfietsen met een in werking zijnde motor. Verbod geldt niet voor invalidenvoertuigen". Dus het onderbord was een dubbelop bij de betekenis van het bord zelf. Desalniettemin werd het vaak bijgeplaatst.

Sorry voor het vervuilen van je draadje Jeroen.  :-X