Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
Silvolde
Vandaag
om 19:42:31
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail (gelezen 11380 keer)
Ben
Offline
Berichten: 6684
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Gepost op:
14 August 2013, 06:57:31 »
Forum,
Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?
Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven.
Fotobron: Frank-103 van 3RF.
Gr, Ben.
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8810
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #1 Gepost op:
14 August 2013, 07:07:38 »
Hallo Ben,
Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Bas van Heiningen
Offline
Berichten: 352
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #2 Gepost op:
14 August 2013, 08:52:19 »
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.
bas
Gelogd
jakop
Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #3 Gepost op:
14 August 2013, 10:22:04 »
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.
Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6684
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #4 Gepost op:
14 August 2013, 10:30:46 »
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.
Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?
Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.
Gr, Ben.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #5 Gepost op:
14 August 2013, 10:45:35 »
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.
Gelogd
Jorick
Rijdt schaal 1:1
Offline
Berichten: 162
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #6 Gepost op:
14 August 2013, 10:55:07 »
Wat je ziet is een
dwangrail
. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26635
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #7 Gepost op:
14 August 2013, 11:00:37 »
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martijnstein
Offline
Berichten: 1557
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #8 Gepost op:
14 August 2013, 11:22:46 »
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4054
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #9 Gepost op:
14 August 2013, 13:56:17 »
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.
Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
«
Laatst bewerkt op: 14 August 2013, 14:02:43 door Thom
»
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1051
LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #10 Gepost op:
14 August 2013, 14:14:08 »
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #11 Gepost op:
14 August 2013, 15:33:07 »
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4531
Heerwijk in H0
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #12 Gepost op:
15 August 2013, 10:22:16 »
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Thom
Offline
Berichten: 4054
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #13 Gepost op:
15 August 2013, 22:06:59 »
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26635
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #14 Gepost op:
15 August 2013, 23:43:46 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Renovatie Wormerveer: een 3e rail