Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Sven
Vandaag
om 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 22:06:32
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
Vandaag
om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
Vandaag
om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:21:01
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit
door
KNed
Vandaag
om 19:24:20
Kersttrein
door
008200
Vandaag
om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
Vandaag
om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
niels1093
Vandaag
om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
Vandaag
om 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Mark D.
Vandaag
om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
Vandaag
om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
Vandaag
om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail (gelezen 11771 keer)
Ben
Offline
Berichten: 6984
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Gepost op:
14 August 2013, 06:57:31 »
Forum,
Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?
Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven.
Fotobron: Frank-103 van 3RF.
Gr, Ben.
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8822
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #1 Gepost op:
14 August 2013, 07:07:38 »
Hallo Ben,
Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Bas van Heiningen
Offline
Berichten: 352
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #2 Gepost op:
14 August 2013, 08:52:19 »
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.
bas
Gelogd
jakop
Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #3 Gepost op:
14 August 2013, 10:22:04 »
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.
Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6984
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #4 Gepost op:
14 August 2013, 10:30:46 »
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.
Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?
Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.
Gr, Ben.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #5 Gepost op:
14 August 2013, 10:45:35 »
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.
Gelogd
Jorick
Rijdt schaal 1:1
Offline
Berichten: 162
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #6 Gepost op:
14 August 2013, 10:55:07 »
Wat je ziet is een
dwangrail
. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #7 Gepost op:
14 August 2013, 11:00:37 »
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martijnstein
Offline
Berichten: 1578
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #8 Gepost op:
14 August 2013, 11:22:46 »
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4087
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #9 Gepost op:
14 August 2013, 13:56:17 »
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.
Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
«
Laatst bewerkt op: 14 August 2013, 14:02:43 door Thom
»
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1055
LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #10 Gepost op:
14 August 2013, 14:14:08 »
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #11 Gepost op:
14 August 2013, 15:33:07 »
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4499
Heerwijk in H0
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #12 Gepost op:
15 August 2013, 10:22:16 »
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Thom
Offline
Berichten: 4087
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #13 Gepost op:
15 August 2013, 22:06:59 »
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #14 Gepost op:
15 August 2013, 23:43:46 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Renovatie Wormerveer: een 3e rail