De Action leds worden normaal gesproken met 4.5 Volt gevoed (3xAA), dus er is voldoende marge.
Groets, Hans
... De Action leds worden normaal gesproken met 4,5 Volt gevoed (3xAA)...
Met wat licht in een rijtuig komt er al gauw een veel warmere sfeer op de modelbaan. Vaak zijn de ‘fabrieksledstrips’ eenvoudig aan te sluiten, maar vrij aan de prijs. Nu zijn er genoeg alternatieven, alleen moet daar vaak weer een elektronica-schakeling aan vast. Veel modelspoorliefhebbers haken hierbij weer af.Nu is het heel makkelijk om van de welbekende zelfplakkende 5m warm witte ledrollen interieurverlichting te plakken. Om deze goed te gebruiken is een kleine schakeling nodig. Hiermee is simpel interieurverlichting in een rijtuig te bouwen. Er hoeven slechts 4 draden gesoldeerd te worden en de ledstrip in het dak te plakken.Het printje zorgt ervoor dat de ledstrips gedimd branden, en niet flikkeren.De hoofdvragen, wat kost dit nu ongeveer en hoe moet dit?Vandaag laat ik zien hoe de verlichting in een wat ouder Märklin rijtuig ingebouwd moet worden. Dit rijtuig heeft geen nemschachten, oftewel stroomvoerende koppelingen worden lastig. Daarom wordt er onder dit rijtuig een sleper geplaatst.De kosten€3,40 aan massaveer, ledstrip en printje. En nog eens €3,- aan een Märklinsleper. Oftewel in totaal €6,40. Ten opzichte van gebruik van een ‘fabriekledstrip’ scheelt dit vaak al een euro of 10.Het slachtoffer: Märklin 4161Het aansluitschema, voor 2-rail en 3-rail.Als eerste wordt begonnen met het plaatsen van de massaveer.Afknippen op lengte.Vervolgens het plaatsen in het Märklin draaistel. Dit is heel eenvoudig. Druk de 2 zijkanten door de ‘2 gaten’ heen. Omvouwen en klaar.Vervolgens de massaveren omhoog ‘buigen’ zodat ze de assen gaan raken.Niet vergeten de wielen te poetsen. Op de vorige foto's is te zien dat ze een dikke 'koek' op de wielen hebben. Dat moet eraf.Vervolgens een draad aan de massaveer en sleper solderen. Van de plaatsing van de sleper heb ik helaas geen verdere foto’s. De sleper is er dit keer op gelijmd met wat behulp van styreen. Is wat goedkoper dan de ‘klik’ sleper.Vervolgens de draden netjes wegwerken in het interieur. Hiervoor heb ik een gaatje geboord in de wc. Anders lopen de draden dwars door het rijtuig, persoonlijk vind ik dat geen gezicht.Nu kan het printje aangesloten worden. Hoe de 2 draden op de 2 ingangen worden aangesloten maakt niet uit. Op de foto zijn het de soldeerpads linksboven en linksonder. En de 2 draden erop gesoldeerd.De ledstrip moet nog op maat geknipt worden. In dit rijtuig passen 5 stukjes ledstrip. Elk stukje is 5cm lang. Om de 5cm zijn ze inkortbaar.Vervolgens 2 draden solderen aan de ledstrip. Volgens de NEM normering is blauw de plus en bruin de min.De 2 draden vast solderen op het printjeEven testen voor we het gaan afwerken.Vervolgens de ledstrip in het dak plakken. De ledstrips zijn zelfklevend.En klaar is het rijtuig. Van beide zijden een foto.Op dezelfde manier zijn ook deze 2 rijtuigen verlicht:Een volgend 'slachtoffer' komt binnenkort. Dat zal een Artitec plan W worden, met Märklin 1 polige stroomvoerende koppelingen. Eveneens volg nog een schema hoe met 1 sleper, 1 polige stroomvoerende koppelingen met een functiedecoder de hele stam te schakelen.Voor meer vragen over de printjes, stuur eens een pb'tje
Al een tijd geleden heb ik toegezegd dat er nog een verslag zou komen waarbij beschreven wordt hoe het goedkope setje interieurverlichting ingebouwd kan worden uit in een Artitec plan W.Wat is hier nu voor nodig, en wat kost dit nu ongeveer?Voor de 2-railer:30cm ledstrip €0,50Een printje €2,502 stroomafnemers €1,-De kosten per rijtuig bedragen dan ongeveer €4,-Voor de 3-railer:30cm ledstrip €0,50Een printje €2,501 stroomafnemer €0,502 stroomvoerende koppelingen van Märklin/RTS €5,-En per stam nog een sleper.Voor de 3-railer bedragen de kosten dan per rijtuig rond de €8,50 per rijtuig.Zelf ben ik een 3-railer, oftewel het rijtuig wordt dan ook omgebouwd voor 3-rail. Op dit rijtuig komt geen sleper, die zit al op een ander rijtuig van de stam waar dit rijtuig in komt te rijden. In het verslag beschrijf ik ook de methode voor de 2-railer.We beginnen eerst eens met een gestripte Artitec plan W, en de benodigde onderdelen. Voor het plaatje liggen de onderdelen voor de 2-railer en de 3-railer er.De onderdelen die ingebouwd moeten worden uitvergroot. Ledstrip en de Märklin/RTS koppelingenStroomafnemersWe beginnen met de stroomafnemers op het draaistel te plaatsen. De 2-railer moet beide draaistellen voorzien van een stroomafnemer. Bij de 3-railer is 1 draaistel voldoende.De standaard stroomafnemers zijn te lang en moeten ingekort worden. Ze moeten de as kunnen raken en kunnen daar dus ingekort worden. Zie hiervoor de rode lijn. Om de stroomafnemer in het draaistel te lijmen moeten de zijflappen ook ingekort of verwijderd worden. Zelf heb ik ze verwijderd. Zie hiervoor de blauwe lijnen.Vervolgens is het verstandig om op de uiteinden van de stroomafnemers er een ‘putje’ in te drukken. Dit zorgt voor beter contact op de as en verlaagt de weerstand waardoor de as soepeler loopt. Zelf doe ik dit altijd met een kruiskop.Daarna dient de stroomafnemer gebogen te worden zodat hij op het draaistel gelijmd kan worden.Nu is het nog een kwestie van wielen terugplaatsen en er een draad aan solderen. Zorg wel voor voldoende lengte!Aangezien er naar mijn mening geen juiste plek is waar de draden langs kunnen om in het rijtuig te komen heb ik besloten om een aantal gaatjes te boren. De gaatjes zijn bij mij 1,5mm.LinkerkantRechterkantVervolgens ook aan beide zijden 3 gaatjes door 2 banken en de wand.Dan is het een kwestie van aan beide zijden de draden er door heen te voeren.Voor de 3-railer worden nu ook de koppelingen belangrijk. Aan beide zijden moet er een draad door de nem schacht en de andere uiteinde het interieur. De draad die door de Nem schacht steekt wordt gesoldeerd op het lipje van de koppeling. Een 3e handje om de koppeling vast te houden kan hierbij zeer nuttig zijn.Vervolgens de koppeling in de schacht plaatsen. Dit moet met beleid gebeuren.En dan zijn nu alle draden binnen. Nu kan het interieur en de kap weer worden bevestigd.Vervolgens de ledstrip in het dak plakken.En dan nu de aansluitingen op het printje. Aan de zijde waar GEEN + en – staan zijn de ingangen. Voor de 2-railer moet op de ene aansluiting het ene draaistel worden aangesloten en op de andere het andere draaistel.Voor de 3-railer moet op de ene aansluiting het draaistel worden aangesloten, en op de andere de draden van de koppelingen en eventueel de sleper.Soldeer vervolgens een draad van de plus van het printje naar de plus van de ledstrip, en van de – van het printje naar de min van de ledstrip. Zelf gebruik ik blauw voor de + en bruin voor de -.En dan nu eerst testen of de ledstrip ook brand.Het lijkt vel, maar dat valt ontzettend mee als het rijtuig dicht zit. Een ledstrip die brand is moeilijk op de foto te krijgen.Dan moeten nu nog de draden en het printje een beetje fatsoenlijk weggewerkt worden zodat er niks meer van te zien is als het rijtuig weer dicht zit. De draden doe ik met wat tape, en het printje zit dit keer vast met dubbelzijdige tape.En dan het bewijs dat het printje niet te zien is, tenzij men richting het plafon kijkt.En de sfeer plaatjes. Een aantal poppetjes zullen nog eens volgen. Alleen moet ik nog zoveel rijtuigen bevolken dat ik nog een paar duizend poppetjes nodig ben…..Als nog iemand vragen over de inbouw heeft, stel ze gerust.Vragen over de printjes? Stuur hiervoor maar een persoonlijk bericht of een e-mail.Binnenkort komen de schema's hoe een complete stam geschakeld kan worden met een functiedecoder.
Ik zou zelf de verlichting iets langer houden.Je ziet nu dat de balkons best donker zijn, terwijl die juist goed verlicht zijn in t echt.
even een vraag waar kan ik de printjes kopen voor 2,50
Hoi!Ik zou zelf de verlichting iets langer houden.Je ziet nu dat de balkons best donker zijn, terwijl die juist goed verlicht zijn in t echt.
Ik heb het ide dat het donkere balkon niet aan de lengte van de ledstrip ligt, maar aan het dichte plafond van het balkon. Daardoor kan een led-je op die plek het balkon niet verlichten. Een oplossing kan zijn om een gaatje te boren op de plek van het led-je boven het balkon. Martijn