Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:01:35
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail (gelezen 10089 keer)
Ben
Offline
Berichten: 5827
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Gepost op:
14 augustus 2013, 06:57:31 »
Forum,
Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?
Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven.
Fotobron: Frank-103 van 3RF.
Gr, Ben.
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8680
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #1 Gepost op:
14 augustus 2013, 07:07:38 »
Hallo Ben,
Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Bas van Heiningen
Offline
Berichten: 360
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #2 Gepost op:
14 augustus 2013, 08:52:19 »
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.
bas
Gelogd
jakop
Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #3 Gepost op:
14 augustus 2013, 10:22:04 »
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.
Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 5827
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #4 Gepost op:
14 augustus 2013, 10:30:46 »
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.
Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?
Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.
Gr, Ben.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #5 Gepost op:
14 augustus 2013, 10:45:35 »
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.
Gelogd
Jorick
Rijdt schaal 1:1
Offline
Berichten: 162
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #6 Gepost op:
14 augustus 2013, 10:55:07 »
Wat je ziet is een
dwangrail
. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #7 Gepost op:
14 augustus 2013, 11:00:37 »
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Martijnstein
Offline
Berichten: 1536
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #8 Gepost op:
14 augustus 2013, 11:22:46 »
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 3869
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #9 Gepost op:
14 augustus 2013, 13:56:17 »
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.
Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
«
Laatst bewerkt op: 14 augustus 2013, 14:02:43 door Thom
»
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1051
LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #10 Gepost op:
14 augustus 2013, 14:14:08 »
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #11 Gepost op:
14 augustus 2013, 15:33:07 »
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4452
Heerwijk in H0
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #12 Gepost op:
15 augustus 2013, 10:22:16 »
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Thom
Offline
Berichten: 3869
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #13 Gepost op:
15 augustus 2013, 22:06:59 »
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
«
Reactie #14 Gepost op:
15 augustus 2013, 23:43:46 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Renovatie Wormerveer: een 3e rail