Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Vertrekseinen  (gelezen 4779 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Vertrekseinen
« Reactie #15 Gepost op: 04 september 2014, 21:42:32 »
Menno, THX  (y).

Die bedoel ik inderdaad. Zo te zien werd dat type behuizing voor veel zaken gebruikt.
Jep. Ook 'de blauwe lampen' op Amsterdam CS (waarvan ik even niet meer weet waar ze ook weer voor waren) zijn met dit type armatuur gemaakt.

EDIT: foto gevonden:


Het is iets wat ook voorkomt met de WUBO's: Als je weet hoe een stel AKI-lampen eruit ziet, kijk dan nog eens goed naar een WUBO: exact hetzelfde armatuur als vrijwel elke overweg in Nederland.

Wanneer het V-sein 'gemoderniseerd' werd weet ik eigenlijk ook niet, maar ik denk dat begin jaren '90 geen slechte gok is: er werd toen wel meer vernieuwd.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2014, 21:45:12 door Menno »

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vertrekseinen
« Reactie #16 Gepost op: 04 september 2014, 22:00:37 »
Hoi,

Blauwe seinen waren volgens mij voor het nemen van remproeven.

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Vertrekseinen
« Reactie #17 Gepost op: 04 september 2014, 22:04:20 »
Beetje Off-topic:

Er waren / zijn ook dwergseinen met de witte lamp in het dwergsein. Dit kwam/kom voor op die plaatsen waar een dwergsein alleen rood en geel kan tonen omdat er geen volgende wisselende seinbeeld meer achter zit (achter groen hoort nog geel te volgen en als dat er niet is kan een sein enkel dus rood en geel tonen en heeft de groen lamp geen zin) Bij dat soort dwergseinen hoeft de witte lamp dus niet in een aparte behuizing maar kan het witte seinbeeld getoond worden op de plaats waar normaal het groene sein getoond wordt.

Op Amsterdam centraal staan ze er nog (als enige geloof ik) met witte lamp...
Spoor 0 adept

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Vertrekseinen
« Reactie #18 Gepost op: 04 september 2014, 22:16:36 »
Hoi,

Blauwe seinen waren volgens mij voor het nemen van remproeven.

Gr Bart

Horizontaal naast elkaar en dan met z'n drieën.

Dit is een vast stopsein, wat de blauwe cijferborden vervangt.
Als het sein brandt dient de mcn voor het sein te stoppen, brandt het niet gelden de cijferborden.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2014, 22:20:33 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vertrekseinen
« Reactie #19 Gepost op: 04 september 2014, 22:26:13 »
Op Amsterdam centraal staan ze er nog (als enige geloof ik) met witte lamp...
Zoals ze op Amsterdam stonden waren ze sowieso uniek, de seinen hadden een rode en witte lamp voorzien van een gele naar beneden wijzende driehoek.
Ze konden daarmee voorbij rijden en stoppen tonen om te zorgen dat treinen het midden van het perron niet voorbij rijden.

Doorgaans hebben dwergen met een witte lamp de gele driehoek niet en dan betekend de witte lamp dat de treindienstleider de vrijgave rangeren afgegeven heeft en de rangeerder daarmee zelf verantwoordelijk is voor wisselstanden en bewegingen binnen dat gebied.
Die seinen komen nog regelmatig voor.

guest7823

  • Gast
Re: Vertrekseinen
« Reactie #20 Gepost op: 05 september 2014, 00:34:30 »
Hmmmm, volgens mij komen hier drie zaken naar boven
- remproefseinen
- electrische variant van blauwe vlag / ijzeren man
- De "middenbrugseinen" (betwijfel of dat de juiste naam is) in Amsterdam (alleen daar toegepast uit mijn hoofd). Die waren er omdat Amsterdam CS feitelijk twee kopstations stijf tegen elkaar was. Met deze speciale seinen was het mogelijk om van het ene kopstation door te rijden naar het andere kopstation

Maar ....... eerst even slapen en morgen een dagje stoomtreinje spelen  ;). Daarna maar even goed lezen en de boekenkast in  8)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekseinen
« Reactie #21 Gepost op: 05 september 2014, 07:34:17 »
Die foto van Menno, dat zijn geen remproefseinen maar stopplaatsseinen. Als het sein blauw toont, moet een reizigerstrein daar stoppen. Als het gedoofd is, moet de trein zich aan de stopplaatsbordjes houden. Dit sein geldt alleen voor reizigerstreinen. Zoals Paul al noemde, is dit de elektrische variant van de blauwe vlag.


Dit zijn die remproefseinen:

(eigen foto)

Deze staan/stonden bijvoorbeeld op Den Haag Centraal. Bij de stootjukken stonden kastjes met knoppen in, waarmee de remproefseinen bediend konden worden. Aan de kopse kant van het perron stond dan het sein en kon de machinist het goed zien.

Seinbeelden:
- 1 blauwe lamp in het midden aan = Remmen aanslaan
- 2 blauwe lampen aan de buitenkanten aan = Remmen lossen
- 3 blauwe lampen aan: Remproef geslaagd :)


Over de seinen in Amsterdam: Dit zijn de zogeheten "Middenvoetbrugseintjes". Bij deze seinen gelden de volgende seinbeelden:
- Rood = Stoppen
- Wit = Geen opdracht, vorig seinbeeld blijft geldig.

Plaatje:

Bron: TheSignalPage.nl
« Laatst bewerkt op: 05 september 2014, 13:57:36 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vertrekseinen
« Reactie #22 Gepost op: 05 september 2014, 08:16:21 »
Middenvoetsbrugseinen (alleen te Amsterdam Centraal):
Rood: stoppen voor het sein
Wit:
Bij nadering: het lichtsein heeft geen betekenis
Bij vertrek vanuit stilstand:
rijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen.

Aldus de omschrijvingen aldus in het huidige seinenboek.

De hierboven geplaatste tekst "Geen opdracht, vorig seinbeeld blijft geldig" klopt niet, want een wit middenvoetsbrugsein krijg je ook als het spoor bezet is en het voorgaande seinbeeld geel is geweest. Zou je het voorgaande seinbeeld moeten blijven opvolgen, dan zou het voorgaande seinbeeld geel-knipper moeten zijn geweest en dat gebeurt nooit aldaar. De seinopvolging is altijd geel-wit-bezet spoor.
Groetjes,
Emiel

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Vertrekseinen
« Reactie #23 Gepost op: 05 september 2014, 13:24:58 »
Middenvoetsbrugseinen (alleen te Amsterdam Centraal):

Een mens heft middenvoetSbeentjes, maar Amsterdam CS heeft middenvoetbrugseinen.  ;)

Dirk

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekseinen
« Reactie #24 Gepost op: 05 september 2014, 14:06:37 »
De hierboven geplaatste tekst "Geen opdracht, vorig seinbeeld blijft geldig" klopt niet, want een wit middenvoetsbrugsein krijg je ook als het spoor bezet is en het voorgaande seinbeeld geel is geweest. Zou je het voorgaande seinbeeld moeten blijven opvolgen, dan zou het voorgaande seinbeeld geel-knipper moeten zijn geweest en dat gebeurt nooit aldaar. De seinopvolging is altijd geel-wit-bezet spoor.
Groetjes,
Emiel

Als dat zo is, dan zou jouw betekenis niet kloppen:
Middenvoetsbrugseinen (alleen te Amsterdam Centraal):
Wit:
Bij nadering: het lichtsein heeft geen betekenis

In dat geval zou het wel degelijk een betekenis hebben, namelijk "ROZ"...
Ik ga het eens nazoeken.
Vriendelijke groet, Servé.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Vertrekseinen
« Reactie #25 Gepost op: 05 september 2014, 16:00:46 »
Heren, heren! ;D Ik heb de foto van het brugsein en de stopplaats-seinen alleen geplaatst om aan te tonen dat het armatuur dat in den beginne voor het V-sein gebruikt is, overeenkomt ;) Ik denk niet dat de topicstarter geholpen is met deze discussie.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vertrekseinen
« Reactie #26 Gepost op: 05 september 2014, 16:09:44 »
Hoi,

Alle bedankt (speciaal Klaas (y)) voor de info mbt het vertreksein.
Om jullie mee te laten delen in het uitzoekwerk hierbij de tekening die ik van het vertreksein heb gemaakt.
De maten zijn in millimeters!!.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_12.png[/img]][/url]
Groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 05 september 2014, 16:34:26 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Vertrekseinen
« Reactie #27 Gepost op: 05 september 2014, 16:15:50 »
Bart, er is één maat in jouw tekening die ik niet snap. De hoogtemaat totaal geef je aan als 2770. Ik had daar 2730 gemeten.
Heb je jouw maat uit een andere bron?

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vertrekseinen
« Reactie #28 Gepost op: 05 september 2014, 16:31:21 »
Hoi Klaas,

Je hebt gelijk, ik verander hem even in cad.
gedaan en opnieuw geupload

Gr Bart
« Laatst bewerkt op: 05 september 2014, 16:34:49 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996