Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

is de voedingsspanning van invloed op het schakelen van wissels door bask185
Vandaag om 15:50:54
Digitale Infodagen 2022 - 1 oktober door Martin Domburg
Vandaag om 15:50:24
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:43:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 15:39:24
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door zwitserland
Vandaag om 15:30:04
Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3) door Martin Hornis
Vandaag om 15:27:20
Lenz set LV101 defect? door Henk Veenstra
Vandaag om 15:03:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:41:30
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 14:38:38
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Martin Domburg
Vandaag om 14:26:23
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Theo Mol
Vandaag om 14:25:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:55:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 13:47:12
Defecte trein op de betuweroute Youtube door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:34:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit Drenthe
Vandaag om 13:25:24
Line-up foto's van modellen door KNed
Vandaag om 13:22:11
Ecos functietoetsen wisselen door bellejt
Vandaag om 13:11:57
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:03:37
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 12:55:12
Ermehuizen anno 1974 door basjuh1981
Vandaag om 12:45:01
Gezocht: ‘tralies’ voor achter treinramen door Rob Bennis
Vandaag om 12:40:12
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 12:26:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 12:21:01
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:24:58
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Theo Mol
Vandaag om 10:44:26
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ronald Halma
Vandaag om 10:19:20
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Henk Veenstra
Vandaag om 10:19:13
Motorset Lima Mat46 door Duikeend
Vandaag om 09:43:43
problemen Digikeijs?? door Duikeend
Vandaag om 09:29:40
  

Auteur Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail  (gelezen 8977 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2013, 00:03:23 »
Ik kan er nu even zo gauw geen plaatje van vinden, echter bij een ontspoorgeleiding is de afstand tussen de looprail en en opvangrail veel kleiner. Deze afstand is dan dusdanig dat er net een wiel tussen past. In het hier geschetste geval is de afstand veel groter.

Indien er op iedere plek waar een ontspoorde trein iets kan raken dergelijke rails geplaatst moeten gaan worden begin ik accuut een spoorwegaannemersbedrijf  ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4332
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2013, 00:12:08 »
Maar het viaduct van de Oranjestraat heeft geen pijlers tussen het spoor als ik het goed zeg
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6308
  • Spaar ze allemaal.
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2013, 01:21:23 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?

En is het toeval dat waar de 3de rail ligt ook de perronranden zijn veranderd van het middenperron?

Edit: Misschien zijn die nieuwe perrons wel veel kwetsbaarder bij een ontsporing en is het toch een dwangrail om te voorkomen dat de trein bij een ontsporing dwars door het perron heen rijdt.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2013, 01:28:39 door prutser »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23032
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2013, 11:38:42 »
Ik bedacht net dat er nog zo'n locatie is met een derde rail, waar ik tijdens de bouw een foto van heb gemaakt.
Het viaduct over de A58 waar de aansluiting naar het Sloegebied op ligt. Boogstraal is 200 meter, en het viduct heeft ook nog 80 cm dikke zijwanden.


Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2013, 11:41:05 »
Die 80 cm 'dikke zijwanden' kunnen ook best een heel andere functie hebben. Bijvoorbeeld een dragende functie, of tegen een zijdelingse kracht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10121
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2013, 11:52:05 »
De betonnen wanden zijn in elk geval de constructieve dragers van het viaduct.
Blijft intrigerend waarom die 3e rail zover van de 'gewone' rail vandaan zit. De contrarails in de tunnel doos bij Barendrecht zitten veel dichter tegen de gewone spoorstaven aan en bovendien bij beide sporen. Ik ben geneigd te denken dat het meer met de zijdelingse stijfheid van het spoor te maken heeft.... maar dat is een aanname uiteraard.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23032
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2013, 12:00:43 »
Die 80 cm 'dikke zijwanden' kunnen ook best een heel andere functie hebben. Bijvoorbeeld een dragende functie, of tegen een zijdelingse kracht.
Ik had helemaal niks gezegd over de functie van de zijwanden. ;)
Ze vormen inderdaad de dragers, er zitten enkele bundels spankabels in.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2013, 12:06:28 »
Een van de redenen om ontspoorgeleiding toe te passen is het beschermen van een aanpalende constructie tegen de vernielende krachten van een ontsporende trein.

Op bruggen e.d. wordt het dus gedaan om de dragende constructie te beschermen, niet zo zeer om de trein te beschermen.

Een op een brug ontspoorde trein zit in de categorie "gedoe". Een vernielde (of ingestorte) brug door een ontspoorde trein zit in de categorie "grote narigheid"

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:38:35 »


Heden avond geschoten thv Schalkwijk. Kaarsrecht en geen kunstwerken. Lijkt mij toch bedoeld ter verstijving van het spoor. Komt steeds vaker voor.
De verdere vier- en meersporigheid naar Utrecht ligt er vol mee. Met name op overgangen van betonconstructie naar zandondergrond en op tunnels en viaducten.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10121
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2013, 13:43:26 »
En om de discussie verder aan te zwengelen:  8)
Op de foto in deze post, te Utrecht Centraal, zijn weer 'gewone' contrarails te zien, zoals ze ook in ondere andere Barendrecht liggen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
    • Mijn van-alles website
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2013, 20:11:03 »
En om het nog leuker te maken: deze variant die in Deventer te vinden is. De gegalvaniseerde rail ligt hoger dan de gewone rails en gaat over in een 'gewone' contrarail.

Deze ligt trouwens in de buurt bij dat noodperron, verder nergens.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/eigenaardigerail.jpg

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2013, 20:51:09 »
gaat over in een 'gewone' contrarail.

Een contrarail ligt veel dichter tegen de bereden spoorrail aan

Eventjes grof weg:
- contrarail (dusdanig dicht tegen het spoor dat het de flens "terug kan duwen" om het wiel op de rails te houden)
- ontspoorrails (dusdanig dicht tegen het spoor dat het ontspoorde wiel niet alle kanten op kan
- .......rail (waar over het dus o.a. in Krommenie omgaat en waarvoor we dus de verklaring nog zoeken)

* contrarail vind je dus o.a. bij wissels en kruisingen on het andere spoorbeen dan waar b.v, het puntstuk zit
* ontspoorrails vind je dus o.a. op bruggen e.d om de omliggende constructie te beschermen tegen onstpoorde voertuigen
* ......rail vind je ...............

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5846
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2013, 20:56:52 »
En er zit al een goed antwoord tussen. Laatst was ik in gesprek met een ingenieur van prorail over onder andere dit fenomeen en hij vertelde me dat het met de stijfheid van het spoor te maken had. Maar het was ook bedoeld om trillingen te verminderen (zie het bord Tricht Trillingsvrij bij Geldermalsen in de buurt ;D). Het had volgens hem verder niets te maken met ontsporingen, dan zouden ze de rail dichter bij de andere rail plaatsten (dat vroeg ik hem namelijk). Je komt ze steeds meer tegen in drukke gebieden (station Zwolle ook bijvoorbeeld).


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
    • Mijn van-alles website
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:11:53 »
Een contrarail ligt veel dichter tegen de bereden spoorrail aan
Daarom ook de  ' ... ' bij het woord 'gewone' omdat het natuurlijk geen echte contrarail is.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #29 Gepost op: 03 september 2014, 21:32:10 »
Waar liggen sporen met 4 railstaven?



Het goede antwoord was voor deze variant: daar waar de bodem feitelijk te slap is om met de standaard twee spoorstaven een goed stabiel spoor te creëren. Door de 2 extra spoorstaven wordt de brugfunctie (is draagvermogen) van het spoor vergroot

Nagevraagd bij een spoorwegaannemer