Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:29:43
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail  (gelezen 11783 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2013, 00:03:23 »
Ik kan er nu even zo gauw geen plaatje van vinden, echter bij een ontspoorgeleiding is de afstand tussen de looprail en en opvangrail veel kleiner. Deze afstand is dan dusdanig dat er net een wiel tussen past. In het hier geschetste geval is de afstand veel groter.

Indien er op iedere plek waar een ontspoorde trein iets kan raken dergelijke rails geplaatst moeten gaan worden begin ik accuut een spoorwegaannemersbedrijf  ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2013, 00:12:08 »
Maar het viaduct van de Oranjestraat heeft geen pijlers tussen het spoor als ik het goed zeg
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2013, 01:21:23 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?

En is het toeval dat waar de 3de rail ligt ook de perronranden zijn veranderd van het middenperron?

Edit: Misschien zijn die nieuwe perrons wel veel kwetsbaarder bij een ontsporing en is het toch een dwangrail om te voorkomen dat de trein bij een ontsporing dwars door het perron heen rijdt.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2013, 01:28:39 door prutser »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2013, 11:38:42 »
Ik bedacht net dat er nog zo'n locatie is met een derde rail, waar ik tijdens de bouw een foto van heb gemaakt.
Het viaduct over de A58 waar de aansluiting naar het Sloegebied op ligt. Boogstraal is 200 meter, en het viduct heeft ook nog 80 cm dikke zijwanden.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2013, 11:41:05 »
Die 80 cm 'dikke zijwanden' kunnen ook best een heel andere functie hebben. Bijvoorbeeld een dragende functie, of tegen een zijdelingse kracht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2013, 11:52:05 »
De betonnen wanden zijn in elk geval de constructieve dragers van het viaduct.
Blijft intrigerend waarom die 3e rail zover van de 'gewone' rail vandaan zit. De contrarails in de tunnel doos bij Barendrecht zitten veel dichter tegen de gewone spoorstaven aan en bovendien bij beide sporen. Ik ben geneigd te denken dat het meer met de zijdelingse stijfheid van het spoor te maken heeft.... maar dat is een aanname uiteraard.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2013, 12:00:43 »
Die 80 cm 'dikke zijwanden' kunnen ook best een heel andere functie hebben. Bijvoorbeeld een dragende functie, of tegen een zijdelingse kracht.
Ik had helemaal niks gezegd over de functie van de zijwanden. ;)
Ze vormen inderdaad de dragers, er zitten enkele bundels spankabels in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2013, 12:06:28 »
Een van de redenen om ontspoorgeleiding toe te passen is het beschermen van een aanpalende constructie tegen de vernielende krachten van een ontsporende trein.

Op bruggen e.d. wordt het dus gedaan om de dragende constructie te beschermen, niet zo zeer om de trein te beschermen.

Een op een brug ontspoorde trein zit in de categorie "gedoe". Een vernielde (of ingestorte) brug door een ontspoorde trein zit in de categorie "grote narigheid"

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #23 Gepost op: 17 August 2013, 23:38:35 »


Heden avond geschoten thv Schalkwijk. Kaarsrecht en geen kunstwerken. Lijkt mij toch bedoeld ter verstijving van het spoor. Komt steeds vaker voor.
De verdere vier- en meersporigheid naar Utrecht ligt er vol mee. Met name op overgangen van betonconstructie naar zandondergrond en op tunnels en viaducten.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #24 Gepost op: 18 August 2013, 13:43:26 »
En om de discussie verder aan te zwengelen:  8)
Op de foto in deze post, te Utrecht Centraal, zijn weer 'gewone' contrarails te zien, zoals ze ook in ondere andere Barendrecht liggen.
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #25 Gepost op: 18 August 2013, 20:11:03 »
En om het nog leuker te maken: deze variant die in Deventer te vinden is. De gegalvaniseerde rail ligt hoger dan de gewone rails en gaat over in een 'gewone' contrarail.

Deze ligt trouwens in de buurt bij dat noodperron, verder nergens.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/eigenaardigerail.jpg

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2013, 20:51:09 »
gaat over in een 'gewone' contrarail.

Een contrarail ligt veel dichter tegen de bereden spoorrail aan

Eventjes grof weg:
- contrarail (dusdanig dicht tegen het spoor dat het de flens "terug kan duwen" om het wiel op de rails te houden)
- ontspoorrails (dusdanig dicht tegen het spoor dat het ontspoorde wiel niet alle kanten op kan
- .......rail (waar over het dus o.a. in Krommenie omgaat en waarvoor we dus de verklaring nog zoeken)

* contrarail vind je dus o.a. bij wissels en kruisingen on het andere spoorbeen dan waar b.v, het puntstuk zit
* ontspoorrails vind je dus o.a. op bruggen e.d om de omliggende constructie te beschermen tegen onstpoorde voertuigen
* ......rail vind je ...............

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2013, 20:56:52 »
En er zit al een goed antwoord tussen. Laatst was ik in gesprek met een ingenieur van prorail over onder andere dit fenomeen en hij vertelde me dat het met de stijfheid van het spoor te maken had. Maar het was ook bedoeld om trillingen te verminderen (zie het bord Tricht Trillingsvrij bij Geldermalsen in de buurt ;D). Het had volgens hem verder niets te maken met ontsporingen, dan zouden ze de rail dichter bij de andere rail plaatsten (dat vroeg ik hem namelijk). Je komt ze steeds meer tegen in drukke gebieden (station Zwolle ook bijvoorbeeld).


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #28 Gepost op: 18 August 2013, 21:11:53 »
Een contrarail ligt veel dichter tegen de bereden spoorrail aan
Daarom ook de  ' ... ' bij het woord 'gewone' omdat het natuurlijk geen echte contrarail is.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #29 Gepost op: 03 September 2014, 21:32:10 »
Waar liggen sporen met 4 railstaven?



Het goede antwoord was voor deze variant: daar waar de bodem feitelijk te slap is om met de standaard twee spoorstaven een goed stabiel spoor te creëren. Door de 2 extra spoorstaven wordt de brugfunctie (is draagvermogen) van het spoor vergroot

Nagevraagd bij een spoorwegaannemer