Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:50:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 18:48:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:43:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
  

Auteur Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail  (gelezen 11627 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Gepost op: 14 August 2013, 06:57:31 »
Forum,

Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?

Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven. ;D




Fotobron: Frank-103 van 3RF.

Gr, Ben.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2013, 07:07:38 »
Hallo Ben,

Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2013, 08:52:19 »
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.

bas

jakop

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2013, 10:22:04 »
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.

Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet  :-\

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2013, 10:30:46 »
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.

Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?

Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #5 Gepost op: 14 August 2013, 10:45:35 »
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2013, 10:55:07 »
Wat je ziet is een dwangrail. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2013, 11:00:37 »
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2013, 11:22:46 »
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd. ???

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2013, 13:56:17 »
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.

Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2013, 14:02:43 door Thom »

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2013, 14:14:08 »
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2013, 15:33:07 »
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2013, 10:22:16 »
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #13 Gepost op: 15 August 2013, 22:06:59 »
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #14 Gepost op: 15 August 2013, 23:43:46 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.