BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ben op 14 augustus 2013, 06:57:31
-
Forum,
Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?
Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven. ;D
(http://i222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/3railforum/station%20wormerveer/11aug2013_0065_zpscfd576e4.jpg) (http://s222.photobucket.com/user/frank103/media/3railforum/station%20wormerveer/11aug2013_0065_zpscfd576e4.jpg.html)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/3railforum/station%20wormerveer/11aug2013_0038_zpsa73acbc5.jpg) (http://s222.photobucket.com/user/frank103/media/3railforum/station%20wormerveer/11aug2013_0038_zpsa73acbc5.jpg.html)
Fotobron: Frank-103 van 3RF.
Gr, Ben.
-
Hallo Ben,
Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.
Groet Ronald.
-
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.
bas
-
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.
Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet :-\
-
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.
Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?
Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.
Gr, Ben.
-
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.
-
Wat je ziet is een dwangrail. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.
-
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.
-
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd. ???
-
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.
Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
-
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.
-
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel
-
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.
-
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...
-
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
-
Ik kan er nu even zo gauw geen plaatje van vinden, echter bij een ontspoorgeleiding is de afstand tussen de looprail en en opvangrail veel kleiner. Deze afstand is dan dusdanig dat er net een wiel tussen past. In het hier geschetste geval is de afstand veel groter.
Indien er op iedere plek waar een ontspoorde trein iets kan raken dergelijke rails geplaatst moeten gaan worden begin ik accuut een spoorwegaannemersbedrijf ;D
-
Maar het viaduct van de Oranjestraat heeft geen pijlers tussen het spoor als ik het goed zeg
-
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
En is het toeval dat waar de 3de rail ligt ook de perronranden zijn veranderd van het middenperron?
Edit: Misschien zijn die nieuwe perrons wel veel kwetsbaarder bij een ontsporing en is het toch een dwangrail om te voorkomen dat de trein bij een ontsporing dwars door het perron heen rijdt.
Stephan.
-
Ik bedacht net dat er nog zo'n locatie is met een derde rail, waar ik tijdens de bouw een foto van heb gemaakt.
Het viaduct over de A58 waar de aansluiting naar het Sloegebied op ligt. Boogstraal is 200 meter, en het viduct heeft ook nog 80 cm dikke zijwanden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1302_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1302_2.jpg)
-
Die 80 cm 'dikke zijwanden' kunnen ook best een heel andere functie hebben. Bijvoorbeeld een dragende functie, of tegen een zijdelingse kracht.
-
De betonnen wanden zijn in elk geval de constructieve dragers van het viaduct.
Blijft intrigerend waarom die 3e rail zover van de 'gewone' rail vandaan zit. De contrarails in de tunnel doos bij Barendrecht zitten veel dichter tegen de gewone spoorstaven aan en bovendien bij beide sporen. Ik ben geneigd te denken dat het meer met de zijdelingse stijfheid van het spoor te maken heeft.... maar dat is een aanname uiteraard.
-
Die 80 cm 'dikke zijwanden' kunnen ook best een heel andere functie hebben. Bijvoorbeeld een dragende functie, of tegen een zijdelingse kracht.
Ik had helemaal niks gezegd over de functie van de zijwanden. ;)
Ze vormen inderdaad de dragers, er zitten enkele bundels spankabels in.
-
Een van de redenen om ontspoorgeleiding toe te passen is het beschermen van een aanpalende constructie tegen de vernielende krachten van een ontsporende trein.
Op bruggen e.d. wordt het dus gedaan om de dragende constructie te beschermen, niet zo zeer om de trein te beschermen.
Een op een brug ontspoorde trein zit in de categorie "gedoe". Een vernielde (of ingestorte) brug door een ontspoorde trein zit in de categorie "grote narigheid"
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00652_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00652_1.jpg)
Heden avond geschoten thv Schalkwijk. Kaarsrecht en geen kunstwerken. Lijkt mij toch bedoeld ter verstijving van het spoor. Komt steeds vaker voor.
De verdere vier- en meersporigheid naar Utrecht ligt er vol mee. Met name op overgangen van betonconstructie naar zandondergrond en op tunnels en viaducten.
Mvg
Sander.
-
En om de discussie verder aan te zwengelen: 8)
Op de foto in deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27792.msg3221369273.html#msg3221369273) post, te Utrecht Centraal, zijn weer 'gewone' contrarails te zien, zoals ze ook in ondere andere Barendrecht liggen.
-
En om het nog leuker te maken: deze variant die in Deventer te vinden is. De gegalvaniseerde rail ligt hoger dan de gewone rails en gaat over in een 'gewone' contrarail.
Deze ligt trouwens in de buurt bij dat noodperron, verder nergens.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/eigenaardigerail.jpg
-
gaat over in een 'gewone' contrarail.
Een contrarail ligt veel dichter tegen de bereden spoorrail aan
Eventjes grof weg:
- contrarail (dusdanig dicht tegen het spoor dat het de flens "terug kan duwen" om het wiel op de rails te houden)
- ontspoorrails (dusdanig dicht tegen het spoor dat het ontspoorde wiel niet alle kanten op kan
- .......rail (waar over het dus o.a. in Krommenie omgaat en waarvoor we dus de verklaring nog zoeken)
* contrarail vind je dus o.a. bij wissels en kruisingen on het andere spoorbeen dan waar b.v, het puntstuk zit
* ontspoorrails vind je dus o.a. op bruggen e.d om de omliggende constructie te beschermen tegen onstpoorde voertuigen
* ......rail vind je ...............
-
En er zit al een goed antwoord tussen. Laatst was ik in gesprek met een ingenieur van prorail over onder andere dit fenomeen en hij vertelde me dat het met de stijfheid van het spoor te maken had. Maar het was ook bedoeld om trillingen te verminderen (zie het bord Tricht Trillingsvrij bij Geldermalsen in de buurt ;D). Het had volgens hem verder niets te maken met ontsporingen, dan zouden ze de rail dichter bij de andere rail plaatsten (dat vroeg ik hem namelijk). Je komt ze steeds meer tegen in drukke gebieden (station Zwolle ook bijvoorbeeld).
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Een contrarail ligt veel dichter tegen de bereden spoorrail aan
Daarom ook de ' ... ' bij het woord 'gewone' omdat het natuurlijk geen echte contrarail is.
-
Waar liggen sporen met 4 railstaven?
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/01/80938f9a2b1ad23b47131162c44fb861.jpg)
Het goede antwoord was voor deze variant: daar waar de bodem feitelijk te slap is om met de standaard twee spoorstaven een goed stabiel spoor te creëren. Door de 2 extra spoorstaven wordt de brugfunctie (is draagvermogen) van het spoor vergroot
Nagevraagd bij een spoorwegaannemer
-
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien om te voorkomen dat een reeds ontspoorde trein zich in die versteviging boort, maar er overheen geleid wordt?
-
Als geboren Wormerveerder kan ik melden dat de bodem daar ongelooflijk slap laagveen is, de weilanden liggen tussen de 2 en 20 cm boven de waterspiegel! Als jochie vroeger te trillen in mijn bed als kolentreinen vanuit Limburg op weg naar de Hoogovens langs kwamen. De verklaring van Paul Bender is naar mijn mening de enig juiste.
M.vr.gr.
Gerard
-
Door de constructie stijver te maken, komt er ook meer slijtage aan de spoorstaven en zal de spoorconstructie eerder vervangen moeten worden. Vanuit beheer is dat een onwenselijke situatie.
Gezien de locatie van bovenstaande foto (nabij een kunstwerk) lijkt het mij ontsporingsgeleiding op vlakke betonliggers.
Om trillingen te voorkomen zullen eerder raildempers en undersleeperpads worden toegepast.
-
Hogere slijtage lijkt mij een minder groot bezwaar dan spoor wat steeds probeert in de blub te verdwijnen eigenlijk...
-
Door de constructie stijver te maken, komt er ook meer slijtage aan de spoorstaven en zal de spoorconstructie eerder vervangen moeten worden.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Een stijve constructie buigt minder door door passerende treinen, blijft vlakker, geeft dus minder rolweerstand en dus minder slijtage.
-
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien om te voorkomen dat een reeds ontspoorde trein zich in die versteviging boort, maar er overheen geleid wordt?
Verhaken van loshangende slangen en koppelingen voorkomen misschien???
Allie
-
Slangen halen dat niet, zowel gekoppeld als loshangend niet.
Een schroefkoppeling wel als die los hangt en compleet uitgedraaid is, maar die raakt die soweiso elke beton plaat in een overweg en dan ook juist het begin van die middengeleider ;)