Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
"Nederlandse" modellen door spoorzeven
Vandaag om 14:42:29
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail  (gelezen 10084 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Gepost op: 14 augustus 2013, 06:57:31 »
Forum,

Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?

Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven. ;D




Fotobron: Frank-103 van 3RF.

Gr, Ben.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8678
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2013, 07:07:38 »
Hallo Ben,

Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2013, 08:52:19 »
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.

bas

jakop

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:22:04 »
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.

Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet  :-\

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:30:46 »
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.

Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?

Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:45:35 »
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:55:07 »
Wat je ziet is een dwangrail. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:00:37 »
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:22:46 »
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd. ???

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:56:17 »
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.

Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2013, 14:02:43 door Thom »

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2013, 14:14:08 »
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:33:07 »
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2013, 10:22:16 »
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2013, 22:06:59 »
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:43:46 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?