Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129622 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #240 Gepost op: 02 juni 2014, 01:54:47 »
Er zijn uitzonderingen op het piloteren.
Als leerling is alles wat je doet onder de verantwoording van je mentor ;)
Nieuwe regels zijn al verwerkt in de nieuwe jaarlijkse bijscholing, dus misschien toch maar even navragen!
Ik het geval van een leerling is het geen piloteren. Een leerling* mag alles doen wat een mentor ook mag, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de mentor.
* uitgezonderd ROC-leerlingen. Die mogen in het eerste jaar alleen meekijken.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 02:10:03 door Emiel_nl »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #241 Gepost op: 02 juni 2014, 02:09:35 »
1+2 maakt geen verschil, mogen beide niet die route rijden zonder afgetekende wegkennis, zelfs niet meer met een pilot!
Het handboek machinist bij NSR voorziet momenteel nog steeds in het piloteren van een machinist op een baanvak waar hij wegbekendheid. Alleen komt het niet veel meer voor. NSR-machinisten hebben in elk geval materieelbekendheid op al het elektrische binnenland-materieel. Dan krijgt de betreffende machinist gewoon passagieren en gaat de vervangende machinist gaat dan die treinrijden. Piloteren gebeurt alleen nog als er sprake is van geen materieelbekendheid bij de piloterende machinist. Dat kan voorkomen bij o.a. DM'90 buiten de normale inzet (7900- en 8500-serie), omdat niet elke NSR-machinist er materieelbevoegdheid voor heeft.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 02:11:07 door Emiel_nl »

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #242 Gepost op: 02 juni 2014, 08:53:46 »
Ok, dan weten we dat ook weer. (y)

Stefan

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #243 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:45:09 »
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
mag die inmiddels wel flink afgestoft worden  ;D
Dan halen we de bezem er eens overheen! ;D Deze vraag stelde een kameraad van me toen wij langs de Betuweroute stonden.
Citaat van: Mark
Waarvoor dient dat malle hekje tussen de sporen?
Op onderstaande foto van Floris is zo'n hekje te zien.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #244 Gepost op: 26 oktober 2014, 10:57:46 »
Edit, het hekje tussen de sporen bedoelde je ... :p

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #245 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:28:17 »
Yep, dat staat er toch. :-\

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #246 Gepost op: 26 oktober 2014, 21:24:32 »
Ja, alleen reageerde ik eerst op een ander hekje, en bedacht me daarna dat die niet bedoeld werd  ;)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #247 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:13:33 »
Die hekjes op de Betuweroute zijn her en der geplaatst. Deze zijn later bij geplaatst. Dit wordt gebruikt bij werkzaamheden om de sporen van elkaar te scheiden. Er kunnen kettingen aan bevestigd worden waarbij men dus niet gemakkelijk in het spoor kan komen welke nog in dienst is.

Zelf heb ik nog nooit gezien dat er iets aan bevestigd was.

Gr. Silvester

Int. Machinist.
Gr. Silvester

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #248 Gepost op: 29 oktober 2014, 18:21:51 »
Tegenwoordig moeten alle sporen buiten dienst zijn als er aan de infra gewerkt wordt, men wil geen enkel risico lopen dat er wat gebeurt.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #249 Gepost op: 29 oktober 2014, 19:11:06 »
Zo stacato blijkt de praktijk dan toch weer niet te zijn. Op de BR wordt nog steeds regelmatig enkelsporig gewerkt. Dat heeft te maken met de spoorafstand die hier >4,5m is.
Ook op het reluliere net zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld Onnen-Meppel waar het nachtgat ook enkelsporig is.....

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #250 Gepost op: 29 oktober 2014, 23:15:41 »
Tegenwoordig moeten alle sporen buiten dienst zijn als er aan de infra gewerkt wordt, men wil geen enkel risico lopen dat er wat gebeurt.
Ook op de route van het nachtnet (1400/11400/21400) wordt nog steeds regelmatig aan het andere spoor gewerkt. Zelfs zonder snelheidsbeperking op het nog in dienst zijnde spoor.
Groetjes,
Emiel

J_wijk

  • BNLS Spoorkaart Oostenrijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #251 Gepost op: 17 januari 2015, 00:45:48 »
Hallo,

ik zit nu in de derde klas van de middelbare school, en ik zou na dat ik mijn diploma heb gehaald graag een opleiding tot machinist willen doen. Ik heb echter geen idee waar ik die opleiding kan volgen.
als iemand dat weet dan hoor ik dat graag!
Ook heb ik nog een vraag over de standplaats van een machinist. wordt je standplaats gewoon de dichtste bij jouw woonplaats, of krijg je een standplaats toegewezen door NS?

Mvg. Jarno
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2015, 01:00:36 door Jarno »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #252 Gepost op: 17 januari 2015, 02:03:26 »
Jarno,

Opleiding kan intern bij NS zijn (lees: solliciteren en aangenomen worden) of tegenwoordig via een ROC opleiding. Google daar maar eens op.

De standplaats bij NS is afhankelijk van waar je solliciteert en waar vacatures zijn.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #253 Gepost op: 17 januari 2015, 07:19:34 »
Allereerst wat is je leeftijd, met 16 of 17 zal je niet zo snel bij NSR aangenomen worden en eerder voor een MBO opleiding moeten kiezen.

Qua opleidingen kan je terecht bij het:

ROC in Amsterdam 2 jarige MBO opleiding link.
STC in Rotterdam 2 jarige MBO opleiding. link
NSR (Als je aangenomen wordt) dit vind plaatst in Amersfoort bij NSO duurt ongeveer 6 maanden + nog eens alle praktijkopleidingen. link
RDP in Rotterdam Lombardije, maar dit is een private opleiding en geeft geen baangarantie. link

Verder is bij NSR de regel dat je binnen 45 (auto)minuten op de standplaats moet kunnen zijn. En er moet natuurlijk wel uitvraag zijn voor de door jou gewenste standplaats, geen uitvraag betekend dat je sollicitatie vaak op de grote hoop terecht komt en het lang kan duren voor je antwoord krijgt
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #254 Gepost op: 17 januari 2015, 08:01:19 »
Hoi Jarno,

Begrijp ik goed dat je machinist wil worden? Leuk! Zelf ik heb ik de opleiding gedaan via het STC in Rotterdam. Als je in de gelegenheid bent zou ik je adviseren om een keer op de open dag te gaan kijken.
Volgens je profiel woon je in Surhuisterveen? Bij het STC zit ook een organisatie die woningen verhuurt aan leerlingen.

Groetjes,
Johan