Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 20:50:54
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~ (gelezen 3787 keer)
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Gepost op:
19 oktober 2014, 16:54:00 »
Ik zat naar
dit
filmpje te kijken en bij 18:35 zie je de locomotief de HSL-Zuid oprijden. Ik vroeg me af hoe de omschakeling van de 1500V= naar de 25kV~ precies werkt. Laat de machinist eerst de "laagspanning"pantograaf zakken en dan de hoogspanning pantograaf omhoog? Hoe weet hij waar dat moet? Gaat dat volautomatisch? Hoe is één en ander beveiligd? Jullie horen het al, ik heb vele vragen. Er zijn hier vast mensen die dat kunnen vertellen. Ik kijk uit naar de antwoorden. Alvast bedankt.
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 19 oktober 2014, 16:56:22 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Arjen-V
Offline
Berichten: 756
Internationaal Cargo-MCN
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #1 Gepost op:
19 oktober 2014, 17:13:18 »
Je krijgt eerst de aankondiging tractie uitschakkelen,
Gevolgt door Stroom afnemer laten zakken
en het punt waar de mcn de 1,5Kv stroomafnemer omlaag moet zijn.
Tussen deze punten schakelt de mcn de Hoofdschakelaar uit en laat de Stroomafnemer zakken.
Vervolgens schakelt hij middels de computer de systemen om van 1,5Kv naar 25Kv dit duurt +/- 15 a 30 sec.
In de tussentijd is men al een aantal borden gepasseerd die aangeven dat je 1,5Kv gebied verlaat en 25Kv gebied inrijdt.
(3000 is dan 25Kv)
Hier volgt het bord stroom afnemer opzetten, waarop de mcn de stroomafnemer weer opzet. De computer weet automatisch welke stra hij moet hebben.
Vervolgens wacht hij tot hij ziet dat hij weer spanning heeft en vervolgens schakelt hij de hoofdschakelaar weer in.
Waarna hij weer tractie kan geven.
Gelogd
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen 1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op:
https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1794
gevorderd beginner
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #2 Gepost op:
19 oktober 2014, 17:14:22 »
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #3 Gepost op:
19 oktober 2014, 17:22:54 »
Hallo Arjen, Ik had geen duidelijker antwoord kunnen krijgen. Dank je. Dan zal ik nog eens naar het filmpje kijken want ik heb die borden niet gezien.
Gelogd
Groet Frits
Remco vM
Offline
Berichten: 3207
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #4 Gepost op:
19 oktober 2014, 17:49:07 »
Citaat van: Johan de Bruin op 19 oktober 2014, 17:14:22
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
mag die inmiddels wel flink afgestoft worden
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #5 Gepost op:
19 oktober 2014, 19:18:23 »
Nog eens aandachtig naar het filmpje gekeken en inderdaad staan de bordjes er. Op de foto (geheel bovenin) is volgens mij ook duidelijk de isolator tussen de 1.500 en 25.000V zichtbaar.
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #6 Gepost op:
19 oktober 2014, 19:56:06 »
Zit die isolator direct tussen de 1500V en de 25kV? Ik dacht dat er ook nog een dood stuk tussen zat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #7 Gepost op:
19 oktober 2014, 20:02:12 »
Ik heb mijn universeelmeter er niet aangehangen..........
Op de foto is er overigens maar één isolator zichtbaar maar als je het filmpje bekijkt zie je dat er twee zitten. Daar tussenin zit een stuk van een paar meter. Ik kan me voorstellen dat dat stuk spanningsloos is.
Gelogd
Groet Frits
Pro
Offline
Berichten: 344
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #8 Gepost op:
19 oktober 2014, 20:48:10 »
Zal ik maar vertellen hoe het echt zit! :-) Ten eerste zijn alle spanningssluizen om de HSL op te rijden in ETCS gebied geplaatst. Dat betekent dat deze ook bewaakt wordt door ETCS. Het betekent ook dat je formeel niet rijdt op signalisatie buiten, dus ook niet op de vermelde borden. Mcn krijgt op zijn ETCS scherm een geel symbool "panto neer" als voormelding om panto te laten zakken. Als locatie alwaar panto neer moet zijn de panto nog opstaat wordt deze alsnog neer gelaten met een rood vast brandend symbool als gevolg. Doet hij het op de voorgeschreven wijze zal bij dit punt het symbool vast geel blijven branden. Hij kan daar dus aan beantwoorden en zo freewheelend de spanningssluis door tot achter de spanningloze secties (meer dan één dus) een andere spanning kiezen. Bij TRAXX via het beeldscherm z'n keuze maken en Thalys met een spanningskeuzeschakelaar. ETCS moet ook het opzetten van de panto toelaten door het doven van het symbool "panto neer". TRAXX moet initialiseren hetgeen langer duurt als de vermelde 30.sec. Thalys is vrijwel tijdloos, klein verschil in tijd tussen PBA en PBKA (iets langer).
Borden staan er alleen voor het rijden in bijv. SR modus (Staff Responsible), is op zicht en geen MA(movement Authority), is zeg maar geen rijweg signalisatie met 30km/h. Nu is mcn geheel verantwoordelijk voor het neerlaten panto's, plus nog meer. (responsible!)
Spanningssluis bestaat uit drie delen; eerste deel is gelegen aan de 1,5kV= zijde en is 400 mtr lang en is geaard aan de rail (geen absolute 0 ), dan volgt de 'spinnenkop' zoals te zien is op de screenshot van "Fritsprt" en deze ligt aan aarde (absolute 0 ), dan volgt er weer een 400mtr lang deel zoals de eerste, maar dan grenzend aan 25kV~.
Als je stilvalt door wat voor reden ook, kan je de spanning laten schakelen op die 400 mtr. lange stukken, maar niet op beide tegelijkertijd. De afgebeelde 'spinnenkop' zal dus nooit de 1,5kV= en de 25kV~ gescheiden houden, alleen extra beveiliging/zekerheid!
«
Laatst bewerkt op: 20 oktober 2014, 21:23:58 door Joshua
»
Gelogd
Groet JKLX
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #9 Gepost op:
19 oktober 2014, 20:55:23 »
Dank
Gelogd
Groet Frits
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1086
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #10 Gepost op:
19 oktober 2014, 22:56:52 »
In het filmpje zie je vanaf 19:17 bij de afspanning een andere type rijdraad boven het spoor komt te hangen (van de dubbele NS-rijdraad naar een enkele HSL-rijdraad).
Dat zal wel het moment zijn vanaf waar er 25kV opstaat?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~