Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:22:10
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:09:36
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:55:45
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 11:30:30
Bahnstrecke 5867
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:30:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
odaoda
Vandaag
om 11:29:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:27:26
Roco BR 93 stroomafname
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:20:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:48
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
dh3201
Vandaag
om 11:07:18
Deining in Dönsdorf
door
Overet
Vandaag
om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3
door
bellejt
Vandaag
om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:47:10
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:49
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MathynK
Vandaag
om 09:32:15
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:44
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
einte
Vandaag
om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a
door
**Jelle**
Vandaag
om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris
door
saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~ (gelezen 4208 keer)
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Gepost op:
19 October 2014, 16:54:00 »
Ik zat naar
dit
filmpje te kijken en bij 18:35 zie je de locomotief de HSL-Zuid oprijden. Ik vroeg me af hoe de omschakeling van de 1500V= naar de 25kV~ precies werkt. Laat de machinist eerst de "laagspanning"pantograaf zakken en dan de hoogspanning pantograaf omhoog? Hoe weet hij waar dat moet? Gaat dat volautomatisch? Hoe is één en ander beveiligd? Jullie horen het al, ik heb vele vragen. Er zijn hier vast mensen die dat kunnen vertellen. Ik kijk uit naar de antwoorden. Alvast bedankt.
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2014, 16:56:22 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Arjen-V
Offline
Berichten: 760
Internationaal Cargo-MCN
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #1 Gepost op:
19 October 2014, 17:13:18 »
Je krijgt eerst de aankondiging tractie uitschakkelen,
Gevolgt door Stroom afnemer laten zakken
en het punt waar de mcn de 1,5Kv stroomafnemer omlaag moet zijn.
Tussen deze punten schakelt de mcn de Hoofdschakelaar uit en laat de Stroomafnemer zakken.
Vervolgens schakelt hij middels de computer de systemen om van 1,5Kv naar 25Kv dit duurt +/- 15 a 30 sec.
In de tussentijd is men al een aantal borden gepasseerd die aangeven dat je 1,5Kv gebied verlaat en 25Kv gebied inrijdt.
(3000 is dan 25Kv)
Hier volgt het bord stroom afnemer opzetten, waarop de mcn de stroomafnemer weer opzet. De computer weet automatisch welke stra hij moet hebben.
Vervolgens wacht hij tot hij ziet dat hij weer spanning heeft en vervolgens schakelt hij de hoofdschakelaar weer in.
Waarna hij weer tractie kan geven.
Gelogd
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen 1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op:
https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1806
gevorderd beginner
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #2 Gepost op:
19 October 2014, 17:14:22 »
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #3 Gepost op:
19 October 2014, 17:22:54 »
Hallo Arjen, Ik had geen duidelijker antwoord kunnen krijgen. Dank je. Dan zal ik nog eens naar het filmpje kijken want ik heb die borden niet gezien.
Gelogd
Groet Frits
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #4 Gepost op:
19 October 2014, 17:49:07 »
Citaat van: Johan de Bruin op 19 October 2014, 17:14:22
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
mag die inmiddels wel flink afgestoft worden
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #5 Gepost op:
19 October 2014, 19:18:23 »
Nog eens aandachtig naar het filmpje gekeken en inderdaad staan de bordjes er. Op de foto (geheel bovenin) is volgens mij ook duidelijk de isolator tussen de 1.500 en 25.000V zichtbaar.
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26714
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #6 Gepost op:
19 October 2014, 19:56:06 »
Zit die isolator direct tussen de 1500V en de 25kV? Ik dacht dat er ook nog een dood stuk tussen zat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #7 Gepost op:
19 October 2014, 20:02:12 »
Ik heb mijn universeelmeter er niet aangehangen..........
Op de foto is er overigens maar één isolator zichtbaar maar als je het filmpje bekijkt zie je dat er twee zitten. Daar tussenin zit een stuk van een paar meter. Ik kan me voorstellen dat dat stuk spanningsloos is.
Gelogd
Groet Frits
US modeller
Offline
Berichten: 356
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #8 Gepost op:
19 October 2014, 20:48:10 »
Zal ik maar vertellen hoe het echt zit! :-) Ten eerste zijn alle spanningssluizen om de HSL op te rijden in ETCS gebied geplaatst. Dat betekent dat deze ook bewaakt wordt door ETCS. Het betekent ook dat je formeel niet rijdt op signalisatie buiten, dus ook niet op de vermelde borden. Mcn krijgt op zijn ETCS scherm een geel symbool "panto neer" als voormelding om panto te laten zakken. Als locatie alwaar panto neer moet zijn de panto nog opstaat wordt deze alsnog neer gelaten met een rood vast brandend symbool als gevolg. Doet hij het op de voorgeschreven wijze zal bij dit punt het symbool vast geel blijven branden. Hij kan daar dus aan beantwoorden en zo freewheelend de spanningssluis door tot achter de spanningloze secties (meer dan één dus) een andere spanning kiezen. Bij TRAXX via het beeldscherm z'n keuze maken en Thalys met een spanningskeuzeschakelaar. ETCS moet ook het opzetten van de panto toelaten door het doven van het symbool "panto neer". TRAXX moet initialiseren hetgeen langer duurt als de vermelde 30.sec. Thalys is vrijwel tijdloos, klein verschil in tijd tussen PBA en PBKA (iets langer).
Borden staan er alleen voor het rijden in bijv. SR modus (Staff Responsible), is op zicht en geen MA(movement Authority), is zeg maar geen rijweg signalisatie met 30km/h. Nu is mcn geheel verantwoordelijk voor het neerlaten panto's, plus nog meer. (responsible!)
Spanningssluis bestaat uit drie delen; eerste deel is gelegen aan de 1,5kV= zijde en is 400 mtr lang en is geaard aan de rail (geen absolute 0 ), dan volgt de 'spinnenkop' zoals te zien is op de screenshot van "Fritsprt" en deze ligt aan aarde (absolute 0 ), dan volgt er weer een 400mtr lang deel zoals de eerste, maar dan grenzend aan 25kV~.
Als je stilvalt door wat voor reden ook, kan je de spanning laten schakelen op die 400 mtr. lange stukken, maar niet op beide tegelijkertijd. De afgebeelde 'spinnenkop' zal dus nooit de 1,5kV= en de 25kV~ gescheiden houden, alleen extra beveiliging/zekerheid!
«
Laatst bewerkt op: 20 October 2014, 21:23:58 door Joshua
»
Gelogd
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #9 Gepost op:
19 October 2014, 20:55:23 »
Dank
Gelogd
Groet Frits
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1387
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
«
Reactie #10 Gepost op:
19 October 2014, 22:56:52 »
In het filmpje zie je vanaf 19:17 bij de afspanning een andere type rijdraad boven het spoor komt te hangen (van de dubbele NS-rijdraad naar een enkele HSL-rijdraad).
Dat zal wel het moment zijn vanaf waar er 25kV opstaat?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~