Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130285 keer)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 640
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #225 Gepost op: 20 december 2013, 13:41:54 »
Ik heb ook een vraagje, Mag je onderweg naar radio/muziek luisteren? In locs/treinstellen zit standaard geen radio ingebouwd in de stuurtafel lijkt me  :) Of moet je compleet gefocust zijn op alle geluidssignalen van de beveiliging/locapparatuur?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #226 Gepost op: 20 december 2013, 14:04:23 »
Het gebruik van multimedia(apparatuur) is tijdens de dienst verboden. Bij NSR, waar ik werk, is zelfs het gebruik van (in de breedste zin) de privé telefoon verboden. Hij dient dan ook uitgeschakeld te zijn. Hoe dat bij andere vervoerders zit weet ik niet.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #227 Gepost op: 20 december 2013, 15:12:38 »
Prive telefoon mag bij, voor zover ik weet, de meeste goederenvervoeders wel gebruikt worden. Ook ben je als goederenmachinist iets meer aan het bellen met een aansturing/bijsturing. En bij Strukton hebben ze een autoradiootje ingebouwd in de G1206, wat voornamelijk tijdens een lange, rustige buitendienststelling gebruikt zal worden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #228 Gepost op: 20 december 2013, 18:49:29 »
Ik ben dan wel geen machinist, ik werk niet eens binnen het spoor, maar deze kan ik wel beantwoorden: nee, de machinisten van de musea hoeven geen wegbekendheid te hebben. Als een machinist van een dergelijke trein niet wegbekend is, krijgt de trein naast een machinist (en stoker, indien stoom) ook een pilot (of loods) mee, die wel wegbekend is. Kan een medewerker van NSR zijn, kan een vrijwilliger van de maatschappij zijn die niet op de betreffende machine kan rijden, of een medewerker van een andere maatschappij.
Op de hoofdbaan zal er eigenlijk altijd een opgeleid machinist van een vervoerder aanwezig zijn, simpelweg alleen al omdat de meeste musea op vervoersattest rijden van bestaande vervoerders omdat ze dat zelf niet zijn. Aangezien die dus verantwoordelijk zijn, moet de Mcn daar ook bij hun in dienst zijn.

Wel kan het zo dat deze Mcn natuurlijk geen materieel bekendheid hebben, en dan vullen ze dus eigenlijk een wagenvoerder aan die wel bekend is met het materieel en zo kunnen ze samen verantwoord op pad.

En wbt dienstregelingen van extra ritten, het is gewoon interne bedrijfsinformatie en ze hebben ook geen enkele reden om deze te moeten delen met anderen en klanten van extra vervoer zitten vaak ook niet te wachten op allerlei 'gedoe' om hun trein heen.
Extra goederentreinen worden trouwens toch ook nergens gepubliceerd bijvoorbeeld...

« Laatst bewerkt op: 20 december 2013, 18:51:52 door Thom »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #229 Gepost op: 22 december 2013, 17:55:49 »
De discussie over dienstregelingen staat nu hier (link opent in nieuw venster/tab).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #230 Gepost op: 31 december 2013, 15:42:06 »
Gisteren maakte ik het volgende mee.

Volgens de dienstregeling zou mijn trein in Deventer aankomen op spoor 2. Dit werd ook zo in de informatieschermen in de trein aangegeven en bleef ook zo in de reisinformatie staan. Uiteindelijk arriveerden we op spoor 3.

Wordt je hierover als machinist geïnformeerd of is het dan een volslagen verassing dat je opeens op een ander spoor binnenkomt? Is het dan niet gek dat de wissels anders liggen dan je verwacht? Hoe gaat dan eigenlijk de communicatie over gewijzigde sporen, of wat vervelender: als de treindienstleider besluit je trein te schrappen?

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #231 Gepost op: 31 december 2013, 16:13:01 »
Wordt je hierover als machinist geïnformeerd of is het dan een volslagen verassing dat je opeens op een ander spoor binnenkomt?
Soms wel, soms niet.
Citaat
Is het dan niet gek dat de wissels anders liggen dan je verwacht?
Machinisten worden geacht geen verwachtingspatroon te hebben. Scherp en alert blijven, zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Citaat
Hoe gaat dan eigenlijk de communicatie over gewijzigde sporen, of wat vervelender: als de treindienstleider besluit je trein te schrappen?
Bij opheffen van een trein worden we wel geinformeerd. Treindienstleider gaat daar niet alleen over, maar gaat in samenspraak met de bijsturing.
Groeten Joop, machinist Lls

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #232 Gepost op: 01 januari 2014, 17:07:45 »
Gisteren maakte ik het volgende mee.

Volgens de dienstregeling zou mijn trein in Deventer aankomen op spoor 2. Dit werd ook zo in de informatieschermen in de trein aangegeven en bleef ook zo in de reisinformatie staan. Uiteindelijk arriveerden we op spoor 3.

Wordt je hierover als machinist geïnformeerd of is het dan een volslagen verassing dat je opeens op een ander spoor binnenkomt? Is het dan niet gek dat de wissels anders liggen dan je verwacht? Hoe gaat dan eigenlijk de communicatie over gewijzigde sporen, of wat vervelender: als de treindienstleider besluit je trein te schrappen?

groeten Simon
Wat betreft het op een ander spoor binnenkomen dan "verwacht", precies wat collega Joop al schrijft: je hoort geen verwachting te hebben. En het is ook helemaal niet boeiend op welk spoor je binnenkomt, zeker niet op een station als Deventer. Het enige wat echt van belang is, is dat je langs het perron komt, het perron lang genoeg is en uiteraard: let goed op de seinen die halverwege perrons kunnen staan. Al het andere is bijzaak. Het geïnformeerd worden hangt een beetje af van de situatie en of de treindienstleider meer wil, bijvoorbeeld: "wil je je trein op het afwijkende spoor helemaal tot de uitrijder doorzetten, want er moet een andere trein achter je binnenkomen". Dat is dan belangrijke informatie, anders komt de trein achter je niet helemaal langs het perron. Maar doorgaans wordt een spoorafwijking niet gemeld aan de machinist.
Groetjes,
Emiel

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #233 Gepost op: 01 januari 2014, 20:51:50 »
Prorail is overigens wel een programma gestart om onbedoelde STS passages de voorkomen. Een van de onderdelen is routelint, welke samen met NSR ontwikkeld wordt. Met die systeem kan de Mcn dadelijk zien welke treinen er voor je zitten en wat de seinbeelden zijn. Tevens kan je ook zien op welk spoor je op een station binnen komt. Dit systeem wordt nu al getest en wordt in 2015 operationeel, als ik dat goed onthouden heb.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #234 Gepost op: 04 januari 2014, 00:04:14 »
De discussie over Routelint en andere beveiligingssystemen staat nu hier (link opent in nieuw venster/tab).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #235 Gepost op: 01 juni 2014, 21:54:01 »
Als er een baanvak gestremd is en de verkeersleider besluit de daaropvolgende treinen een alternatieve route te geven, kan het voorkomen dat een machinist geen wegkennis heeft van net die voorgestelede route? Stel je drie scenario’s voor:
1) een Nederlandse machinist in Nederland
2) een buitenlandse machinist in Nederland
3) een Nederlandse machinist in het buitenland

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #236 Gepost op: 01 juni 2014, 23:29:21 »
Ja dat is zeker mogelijk. Al zal wegkennis in het Duitsland minder een probleem zijn. Daar rijden ze met routeboeken. Voor België weet ik dat niet

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #237 Gepost op: 02 juni 2014, 00:32:29 »
Als er een baanvak gestremd is en de verkeersleider besluit de daaropvolgende treinen een alternatieve route te geven, kan het voorkomen dat een machinist geen wegkennis heeft van net die voorgestelede route? Stel je drie scenario’s voor:
1) een Nederlandse machinist in Nederland
2) een buitenlandse machinist in Nederland
3) een Nederlandse machinist in het buitenland
1+2 maakt geen verschil, mogen beide niet die route rijden zonder afgetekende wegkennis, zelfs niet meer met een pilot!
Wat 3 betreft kan ik alleen voor Duitsland spreken, daar is het onder bepaalde omstandigheden en met bepaalde beperkingen toegestaan om zonder wegkennis te rijden, maar sommige strecken mag je zonder wegkennis niet rijden.

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #238 Gepost op: 02 juni 2014, 01:33:36 »
Dat zou ik tegen willen spreken als ik het laatste handboek machinist erbij pak(NSR dat dan weer wel. Als de regels sinds 1 mei zijn veranderd, dat weet ik dan niet).

7.4 Piloteren en verantwoordelijk Machinist
7.4.1 Piloteren
7.4.1.1 Geen wegbekendheid
Op een baanvak waar u geen wegbekendheid hebt, moet een pilot u begeleiden. Ook kunt u worden
aangewezen om een andere Machinist te piloteren.

7.4.1.2 Verantwoordelijkheden Machinist bij piloteren
Als Machinist bent u verantwoordelijk voor:
- het opvolgen van de opdrachten en aanwijzingen die de pilot u geeft;
- de waarneming van seinen en het gevolg geven daaraan, voorzover daarvoor geen bijzondere
wegkennis is vereist.

7.4.1.3 Verantwoordelijkheden pilot
Als pilot bent u verantwoordelijk voor:
- de waarneming van de seinen;
- het geven van zodanige opdrachten en aanwijzingen aan de Machinist, dat deze de trein veilig kan
rijden.

7.4.2 Verantwoordelijk Machinist
Als materieel van derden op eigen kracht over het spoorwegnet moet rijden en wordt bediend door een
materieelbevoegde bestuurder die de sein- en regelgeving niet kent, kunt u worden aangewezen als
verantwoordelijk Machinist. U moet zich voor het begin van de rit laten instrueren hoe het materieel tot
stilstand kan worden gebracht.

En dat is eigenlijk ook wel logisch. Ikzelf heb vorige week pas mijn eerste wegexamen gedaan. Tot die tijd reed ik onder de wegkennis van mijn mentor. Hij was mijn pilot. Anders gaat het nog interessant worden met leerlingmachinisten.

MVG. Stefan

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #239 Gepost op: 02 juni 2014, 01:52:21 »
Er zijn uitzonderingen op het piloteren.
Als leerling is alles wat je doet onder de verantwoording van je mentor ;)
Nieuwe regels zijn al verwerkt in de nieuwe jaarlijkse bijscholing, dus misschien toch maar even navragen!