Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398921 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20460 Gepost op: 11 september 2020, 21:38:24 »
In afwachting van de vervangende cardanhuls alvast een begin gemaakt van het interieur voor de motorwagen.
Eigenlijk zou hij dieper moeten, maar daar zit helaas de stekker van de decoder (en de printplaat) in de weg. Dat is niet anders, dus straks maar een flink gemankeerde machinist in het hok zetten.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20461 Gepost op: 11 september 2020, 22:05:57 »
Aan de meeste machinisten mankeert wel flink wat, da's waar 8).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20462 Gepost op: 12 september 2020, 10:52:07 »
Eigenlijk mankeert iedereen wel wat, of het nu fysiek of psychisch is. Vooral degenen die menen niks te mankeren.

Verder met het interieur: een beetje lastig is de ronding waarin het instrumentenbord gemaakt moet worden:


Bron fotocitaat: Die TEE-Triebwagen der Deutschen Bundesbahn, Eisenbahn Kurier, Freiburg 1988

Kwestie van net zo lang proberen tot het past.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20463 Gepost op: 12 september 2020, 12:28:07 »
Kun je een gebarsten cardanhuls ‘tijdelijk’ repareren met een stukje krimpkous? De zaak hoeft immers slechts bij elkaar te blijven.

Wolter
Moins mais mieux.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20464 Gepost op: 12 september 2020, 12:39:43 »
wolter
Moet hij niet vast op de as zitten
Lijkt mij dat de klemming weg is bij een gebarsten deel

Jan
Kan je met een kluitje das klei niet iets maken ,of iig een malletje voor de vorm

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20465 Gepost op: 12 september 2020, 12:52:18 »
Het is wel duidelijk dat de klemming weg is. Daarom draait hij door op de as. Je zou de klemming kunnen herstellen door er iets omheen te krimpen. Een slangklem is te groot, maar een stukje krimpkous is het proberen waard.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20466 Gepost op: 12 september 2020, 13:15:45 »
De 'kracht' die de krimpkous doet krimpen zou dan groter moeten zijn dan de 'kracht' die de ruimte in de barst laat.
Hoewel ik me afvraag of dat wel zo is, lijkt het me de moeite van het proberen wel waard. Jammer genoeg past de krimpkous die ik hier heb niet om de kardanhuls.

Er is een nieuw onderdeel onderweg, dus van alles gaan proberen heeft op dit moment eigenlijk niet zoveel zin.

Verder met het "interieur":







De hoogte van de machinistenzetel lijkt me dicutabel. Er zal een Preiser aan moeten geloven om te kijken of hij wel over de vensterbank kan kijken.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20467 Gepost op: 12 september 2020, 14:06:21 »
In mijn herinnering staat de wand verder naar achteren, voorbij de zijvensters. Ik heb er foto's van, maar moet ze opzoeken.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20468 Gepost op: 12 september 2020, 14:30:32 »
Je hebt gelijk, Bas. Op de foto's (in het boek) is het nergens goed te zien, maar ik ontdekte nog een mooi tekeningetjes waarop de positie van de achterwand mooi aangegeven staat. De wand is al een stukje (zowat een centimeter) naar achteren verplaatst.
Best wel een ruime cabine.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20469 Gepost op: 12 september 2020, 14:40:08 »
Al gevonden.
Ik kwam de VT11.5 in september 2019 in het DB-Museum in Koblenz-Lützel tegen en kon de trein deels van binnen bekijken. Enkele tussenrijtuigen zijn gerestaureerd. Grofweg halverwege het herstel van de motorwagen werd de geldkraan dichtgedraaid. Erg jammer, maar gelukkig is de trein nog voorhanden of in elk geval delen daarvan.

Fotograferen in kleine ruimtes is niet altijd goed te doen. De foto's geven een impressie.




Cabine. Blik richting neus.


Cabine. Blik naar rechts, denkbeeldig naar de machinist.

Groet,
Bas


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20470 Gepost op: 12 september 2020, 20:16:42 »
Staat dat ding daar nog?
Mja, zou kunnen...

goochelmeps
« Laatst bewerkt op: 12 september 2020, 20:23:41 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20471 Gepost op: 12 september 2020, 21:50:03 »
Zo te zien wel. Twee tussenwagens met aan weerszijden een motorwagen.
Ben benieuwd wat je te zien krijgt daaro!

Het interieur is van buitenaf eigenlijk nauwelijks te zien, maar het verhindert in elk geval de blijk op de printplaat:



Misschien wel goed om even naar de passing van het raamdeel te kijken. Past het echt zo beroerd of heb ik het er niet goed in gezet?

Wat er wel goed in zit is de nieuwe kardanschaal/huls/kom. Die kwam vanmiddag met de post. Natuurlijk meteen ingebouwd en de boel geprobeerd.
Als een trein.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20472 Gepost op: 12 september 2020, 22:17:28 »
Mooi dat je al een nieuwe kardanschaal hebt. Dan bewaren we het krimkousidee voor echte noodgevallen. Ik kreeg de inval omdat ik dit bij een veel grotere kardanschaal zou oplossen met een huls er omheen. Dan zou een slangenklem het goed doen. Bij zo’n klein onderdeel werkt dit niet. Maar een stevig aangedraaid metalen draadje zou het ook kunnen doen. Of, inderdaad, een stukje kimpkous.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20473 Gepost op: 12 september 2020, 23:03:07 »
Het is ook een goed idee, Wolter. Ik heb het in mijn achterhoofd opgeslagen en bij gelegenheid zal ik het zeker gaan proberen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20474 Gepost op: 13 september 2020, 11:49:40 »
Nog wat met de ramen zitten rommelen, want zó slecht zou het toch niet moeten zijn...
Met wat friemelen kan het inderdaad wel een stukje beter, maar echt allemachtig prachtig kun je het nog steeds niet noemen.
Bovendien mag de glazenwasser wel eens langskomen.



Nog niet zo lang geleden riep iemand dat de VTelfeneenhalf van Trix veel beter is. Dat klopt in elk geval wel met het aantal ribben op het koelrooster achter de cabine. Benieuwd hoe Trix het met die ramen heeft gedaan.

Elke willekeurige weg, tijd om te beginnen met de inrichting van de VTb-cabine.