Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3838904 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20460 Gepost op: 11 September 2020, 21:38:24 »
In afwachting van de vervangende cardanhuls alvast een begin gemaakt van het interieur voor de motorwagen.
Eigenlijk zou hij dieper moeten, maar daar zit helaas de stekker van de decoder (en de printplaat) in de weg. Dat is niet anders, dus straks maar een flink gemankeerde machinist in het hok zetten.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20461 Gepost op: 11 September 2020, 22:05:57 »
Aan de meeste machinisten mankeert wel flink wat, da's waar 8).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20462 Gepost op: 12 September 2020, 10:52:07 »
Eigenlijk mankeert iedereen wel wat, of het nu fysiek of psychisch is. Vooral degenen die menen niks te mankeren.

Verder met het interieur: een beetje lastig is de ronding waarin het instrumentenbord gemaakt moet worden:


Bron fotocitaat: Die TEE-Triebwagen der Deutschen Bundesbahn, Eisenbahn Kurier, Freiburg 1988

Kwestie van net zo lang proberen tot het past.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20463 Gepost op: 12 September 2020, 12:28:07 »
Kun je een gebarsten cardanhuls ‘tijdelijk’ repareren met een stukje krimpkous? De zaak hoeft immers slechts bij elkaar te blijven.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20464 Gepost op: 12 September 2020, 12:39:43 »
wolter
Moet hij niet vast op de as zitten
Lijkt mij dat de klemming weg is bij een gebarsten deel

Jan
Kan je met een kluitje das klei niet iets maken ,of iig een malletje voor de vorm

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20465 Gepost op: 12 September 2020, 12:52:18 »
Het is wel duidelijk dat de klemming weg is. Daarom draait hij door op de as. Je zou de klemming kunnen herstellen door er iets omheen te krimpen. Een slangklem is te groot, maar een stukje krimpkous is het proberen waard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20466 Gepost op: 12 September 2020, 13:15:45 »
De 'kracht' die de krimpkous doet krimpen zou dan groter moeten zijn dan de 'kracht' die de ruimte in de barst laat.
Hoewel ik me afvraag of dat wel zo is, lijkt het me de moeite van het proberen wel waard. Jammer genoeg past de krimpkous die ik hier heb niet om de kardanhuls.

Er is een nieuw onderdeel onderweg, dus van alles gaan proberen heeft op dit moment eigenlijk niet zoveel zin.

Verder met het "interieur":







De hoogte van de machinistenzetel lijkt me dicutabel. Er zal een Preiser aan moeten geloven om te kijken of hij wel over de vensterbank kan kijken.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20467 Gepost op: 12 September 2020, 14:06:21 »
In mijn herinnering staat de wand verder naar achteren, voorbij de zijvensters. Ik heb er foto's van, maar moet ze opzoeken.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20468 Gepost op: 12 September 2020, 14:30:32 »
Je hebt gelijk, Bas. Op de foto's (in het boek) is het nergens goed te zien, maar ik ontdekte nog een mooi tekeningetjes waarop de positie van de achterwand mooi aangegeven staat. De wand is al een stukje (zowat een centimeter) naar achteren verplaatst.
Best wel een ruime cabine.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20469 Gepost op: 12 September 2020, 14:40:08 »
Al gevonden.
Ik kwam de VT11.5 in september 2019 in het DB-Museum in Koblenz-Lützel tegen en kon de trein deels van binnen bekijken. Enkele tussenrijtuigen zijn gerestaureerd. Grofweg halverwege het herstel van de motorwagen werd de geldkraan dichtgedraaid. Erg jammer, maar gelukkig is de trein nog voorhanden of in elk geval delen daarvan.

Fotograferen in kleine ruimtes is niet altijd goed te doen. De foto's geven een impressie.




Cabine. Blik richting neus.


Cabine. Blik naar rechts, denkbeeldig naar de machinist.

Groet,
Bas


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20470 Gepost op: 12 September 2020, 20:16:42 »
Staat dat ding daar nog?
Mja, zou kunnen...

goochelmeps
« Laatst bewerkt op: 12 September 2020, 20:23:41 door DE-II »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20471 Gepost op: 12 September 2020, 21:50:03 »
Zo te zien wel. Twee tussenwagens met aan weerszijden een motorwagen.
Ben benieuwd wat je te zien krijgt daaro!

Het interieur is van buitenaf eigenlijk nauwelijks te zien, maar het verhindert in elk geval de blijk op de printplaat:



Misschien wel goed om even naar de passing van het raamdeel te kijken. Past het echt zo beroerd of heb ik het er niet goed in gezet?

Wat er wel goed in zit is de nieuwe kardanschaal/huls/kom. Die kwam vanmiddag met de post. Natuurlijk meteen ingebouwd en de boel geprobeerd.
Als een trein.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20472 Gepost op: 12 September 2020, 22:17:28 »
Mooi dat je al een nieuwe kardanschaal hebt. Dan bewaren we het krimkousidee voor echte noodgevallen. Ik kreeg de inval omdat ik dit bij een veel grotere kardanschaal zou oplossen met een huls er omheen. Dan zou een slangenklem het goed doen. Bij zo’n klein onderdeel werkt dit niet. Maar een stevig aangedraaid metalen draadje zou het ook kunnen doen. Of, inderdaad, een stukje kimpkous.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20473 Gepost op: 12 September 2020, 23:03:07 »
Het is ook een goed idee, Wolter. Ik heb het in mijn achterhoofd opgeslagen en bij gelegenheid zal ik het zeker gaan proberen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20474 Gepost op: 13 September 2020, 11:49:40 »
Nog wat met de ramen zitten rommelen, want zó slecht zou het toch niet moeten zijn...
Met wat friemelen kan het inderdaad wel een stukje beter, maar echt allemachtig prachtig kun je het nog steeds niet noemen.
Bovendien mag de glazenwasser wel eens langskomen.



Nog niet zo lang geleden riep iemand dat de VTelfeneenhalf van Trix veel beter is. Dat klopt in elk geval wel met het aantal ribben op het koelrooster achter de cabine. Benieuwd hoe Trix het met die ramen heeft gedaan.

Elke willekeurige weg, tijd om te beginnen met de inrichting van de VTb-cabine.