Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Hans1963
Vandaag om 16:43:29
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3765951 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19545 Gepost op: 23 March 2020, 17:54:15 »
Gelukkig, hebben we dat ook maar weer gehad  :D
Voor een raadplater was ie best makkeluk. En we willen zien hoe t verder gaat met de 41, nu ben je nietminder afgeleid 8) 8)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19546 Gepost op: 23 March 2020, 18:27:59 »
De Wikipedia-pagina die ik heb geraadpleegd blijkt zichzelf te weerspreken:

Even verderop:

Maar goed, VSM dus.
Zoals het nog in m'n geheugen staat gegrift,is de 41-241 in langdurige bruikleen aan de SSN "gegeven" door de werkelijke eigenaar(en) vanwege geen plannen en ruimte te kort in D.
Zover me nog bijstaat(kan bij interesse de info van de SSN van dat gebeuren naslaan) is er ook geen emplooi voor deze loc bij de SSN omdat ze hun eigen 41er liever rijdend willen krijgen,en ook daar de ruimte schaars is.
Vandaar dat de SSN en VSM een afspraak hebben gemaakt dat de 241 daar gestald kan worden.
Of er nu bij de VSM plannen zijn om iets met die loc te doen is me een  ???
Maar zo staat me bij dat het ongeveer moet zijn/geweest is  ;)

Nu live terug naar de loc dokter die een 41er tender heeft te ontmantelen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19547 Gepost op: 23 March 2020, 22:15:43 »
Hoe het ook zij, ook voor die 41 241 zou het leuk zijn als die weer in een rijvaardige toestand zou worden gebracht.
Maar zoals men zo mooi pleegt te zeggen van het leven in het algemeen, kun je dat ook hier wel doen: je kunt niet alles hebben. Ook al zijn het allemaal vrijwilligers daar bij SSN en VSM, voor de nodige centen voor dat soort projecten moet vaak lang gespaard worden. Een grote beurt van je auto is er niks bij, da's kleingeld. Voor zo'n lokomotief moet je toch echt in veelvouden van dat soort beurten denken. Qua prijs dan.

@Jerry: nou, zo'n tendertje stelt niet zoveel voor hoor. Kap eraf, motortje en printplaatje aan de kant en je kunt bij de stroomafnemertjes:




T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19548 Gepost op: 23 March 2020, 23:14:48 »
Dit tendertje zet me aan het denken...ik heb een vraag, een 50er met cabinetender...
hebben die alleen in Duitsland dienst gedaan of ook elders in europa? 50ers waren overal..
maar met cabinetender?  :) ??? 8)

Vriendelijke groet, Tis
********

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19549 Gepost op: 23 March 2020, 23:22:53 »
Ja hoor, Oostenrijk had ze ook.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19550 Gepost op: 23 March 2020, 23:46:26 »
Klopt. De Duitse Kabinentender werd gebouwd op basis van de standaardtender van de BR 50, de 2'2'T26, die van de Oostenrijkers op basis van de Wannentender (kuiptender).
Of het in Oostenrijk ook alleen 50ers (of derivaten daarvan) waren die met Kabinentenders rondreden weet ik niet.

Ook zou ik zo niet durven zeggen wie zich erop mag beroemen de uitvinder te zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2020, 23:48:35 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19551 Gepost op: 24 March 2020, 12:57:57 »
De belgische variant van de Br50, zijnde de type 25 enn 26, hadden in ieder geval wèl de Wannentenders, maar van een bijkomend kot op de tender voor Zugpersonal was geen sprake. Waarschijnlijk waren de treinbegeleiders te babbelachtig en werden de machinisten er horendol van :angel:. Ik vermoed een veto ;D.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19552 Gepost op: 24 March 2020, 16:20:33 »
Een aantal loks BR 50 bleef na de oorlog op Belgisch grondgebied, ook werden er (tot ca 1948) nog enkele 50ers door de Belgische lokomotieffabrieken gebouwd. Dat was echter al in de tijd voordat de Kabinentender werd ingevoerd. Of België zelf op het idee is gekomen om de Kabinentender toe te passen weet ik niet, ze zijn er in elk geval nooit aan toe gekomen.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2020, 18:44:11 door 44. Reden: taalfout gecorrigeerd »

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19553 Gepost op: 24 March 2020, 20:35:47 »
Klopt. De Duitse Kabinentender werd gebouwd op basis van de standaardtender van de BR 50, de 2'2'T26, die van de Oostenrijkers op basis van de Wannentender (kuiptender).
Of het in Oostenrijk ook alleen 50ers (of derivaten daarvan) waren die met Kabinentenders rondreden weet ik niet.

Ook zou ik zo niet durven zeggen wie zich erop mag beroemen de uitvinder te zijn.

Na WOII zijn achttien 50-ers in Oostenrijk achtergebleven, na de (her)oprichting van de ÖBB in 1953 waren daarvan nog 12 in dienst. De bij de ÖBB achtergebleven 50-ers hebben altijd hun originele tenders behouden.
Alleen een deel van de 42-ers en 52-ers bij de ÖBB werd in de loop der tijd voorzien van een Kabinentender, andere locseries in Oostenrijk hadden geen Kabinentenders.

vr. gr. Twinkie

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19554 Gepost op: 24 March 2020, 22:34:27 »
Dank voor de informatie, Twinkie. Dus geen ÖBB-50ers met Kab-Tender, wel 42ers en 52ers.

De lok 41 336 zit weer in elkaar, de rottigheid is, ondanks verwoed reinigen van contactveren en wielen, niet echt verdwenen; de lok rijdt nog steeds niet helemaal lekker. Voorlopig staan er echter wat andere klusjes op de voorgrond, dus deze 41er komt een andere keer weer aan bod. Voorlopig moet 41 028 het even in d'r eentje doen.

In een gesprek over Emden en Nürnberg liet de baron Van Zwinderen zich tussen neus en lippen door ontvallen een zwak te hebben voor 86ers. Speciaal voor deze heer daarom de volgende kiekjes:




T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19555 Gepost op: 25 March 2020, 00:11:14 »
Hmmm, ja ik heb op tafel een kit liggen van Italeri...een 50er met kabinetender ;D
Geen kuiptender...had al eigenlijk het idee om de lok nu eens niet zwart met rood
te schilderen... :P

Die 86er is ook wel leuk! Heb nog gelezen dat die in de DDR nog zo ongeveer tot
de Wende in dienst zijn geweest...

Vriendelijke groet, Tis
********

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19556 Gepost op: 25 March 2020, 00:57:00 »
Let op Tis, die Italeri BR 50 heeft een spoorbreedte van 17 mm.
Even (aan)passen wanneer je hem gaat bouwen op een stukje H0 rail.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6106
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19557 Gepost op: 25 March 2020, 07:42:47 »
Hallo 44.

Zie ik dat nu goed, heb je de verlichting aan de achterzijde van je tender opgegeven voor de decoder?
Het is overigens wel een goed idee want wanneer brand ie nou.  (y)
Gebruik je de contact veren van de tender naar de lok voor je verlichting of voor de stroom op name naar de decoder?

Kees.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 07:46:18 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19558 Gepost op: 25 March 2020, 16:26:42 »
Ach, de br86...... kWil'm!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19559 Gepost op: 25 March 2020, 16:39:53 »
Hoi Kees,

inderdaad, de verlichtingscomponenten tbv de tender zijn opgeofferd om de decoder te kunnen plaatsen. Op die manier hoefde er niet in de tenderkap gefreesd te worden. Bovendien, frontseinverlichting was in EpIII niet verplicht (tenzij nacht, slecht weer of tunnel). Dat gegeven, gevoegd bij de waarschijnlijkheid dat bij nacht in barre weersomstandigheden met de tender vooruit door een tunnel wordt gereden... kortom, wat je zegt, die lampjes kunnen wel gemist worden.

De contactveren aan/in de lok-tenderkoppeling worden gebruikt om de stroomafname te vergroten, alleen de vier middelste tenderwieltjes kun je nauwelijks voldoende noemen.
Voor de frontseinverlichting in de lok was er ook een verbinding (met kleine stekkertjes) tussen lok en tender (met daarin de decoder), maar die is een keer, toen ik op een onhandige en onnodig brute manier lok en tender van elkaar scheidde, grondig de vernieling in geholpen (de draad tussen de stekker en de elektronica in de rookkast stuk getrokken). Of ik dat ooit nog eens ga repareren weet ik nog niet, ik heb wel meer loks zonder functionerende verlichting, dus het zit me niet op de rug zogezegd.

Sowieso is dit altijd een wat problematische lok geweest, vanaf het begin af aan niet lekker gelopen en ondanks verschillende pogingen (stroomafnemers vernieuwd, andere wielen, andere tandwielen) nooit echt veel beter geworden. Ben het beestje eigenlijk wel zo ongeveer zat.

@Tis (en anderen): een Italeri-bouwpakket heb ik ook nog liggen, een hoe passend kan het zijn, 41er. Met Altbaukessel. De bedoeling was (en is eigenlijk nog steeds) om voor een spoortje in de lokloods, dat te kort is voor het stallen van een "echte" lokomotief, een soort doormidden gehakte stoomlok te maken, met vlampijpen en -buizen zichtbaar gemaakt en zo. De tender vindt vast ook nog wel ergens een plekje.



@Huub: dat kan geregeld worden!  :D
« Laatst bewerkt op: 26 March 2020, 21:57:39 door 44 »