Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681239 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19530 Gepost op: 22 March 2020, 13:36:50 »
Zeker niet, Wolter. Er gaat niets boven Groningers.  :P

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19531 Gepost op: 22 March 2020, 14:26:17 »
In de rest van Nederland noemen we dat een concentratieprobleem  ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19532 Gepost op: 22 March 2020, 14:30:07 »
Dat zou leuk zijn. Zoveel betriebsfähige 41ers zijn er niet, of, anders gezegd, je ziet ze niet zoveel.

Wel leuk trouwens dat de lok oliegestookt blijft (zo te zien op de webplek). Bij de VSM staat nog een oliegestookte 44er, als ze die nou ook eens op gaan knappen...
Dat klopt helemaal,41ers zijn er niet heel veel meer,rijdend al helemaal niet.
Wat betreft 41-105 het is de bedoeling dat dat een oliegestookte loc blijft,1 van de achterliggende redenen is dat men daarmee bij warm weer minder snel last zal krijgen van een rijverbod in Duitsland vanwege Waldbrandstufe zoals men dat daar dan noemt.
Die 44er van de VSM,geen idee in welke staat die is en of het een optie is om die als als oliestoker op te knappen.
Voor beide locs geld wel dat je er ook de extra infra voor moet aanleggen om de olie op te slaan alvorens je deze in de loc kan pompen+nog andere extra zaken die nodig zijn om een oliestoker draaiende te krijgen en te houden  ;)

Afhankelijk van hoeveel projecten jij nog tussen jouw kolen gestookte 41ers en evt aan te schaffen oliestokers duwt,kan een gelijktijdig voltooien van zowel jouw projecten als ook het SSN project een optie zijn  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19533 Gepost op: 22 March 2020, 15:43:55 »
Ik denk dat de SSN eerder klaar is. Die zijn ook met meer man.

@Tom (Overet): AD(H)D kan ook nog.

De oliegestookte lok 44 1085 stond er een jaar of tien geleden al wat treurig bij:



Toen ik er enkele jaren, ik denk een jaar of drie geleden, weer was, was de lok nog verder verkommerd. Plaatmateriaal van het machinistenhuis was doorgeroest, evenals diverse leidingen (min of meer weggeroest zelfs), zodanig dat ik me afvroeg of het ooit wel mogelijk zou zijn de lok ooit weer rijvaardig te krijgen.
Een medewerker van de VSM vertelde (toen! Dat kan nu anders zijn) dat het vooralsnog niet in de planning stond de lok op te knappen.
Wel staat de machine, weliswaar met de aantekening "buiten dienst", nog steeds op de webplek van de VSM vermeld. Nou ja, dum anima est spes est, zullen we maar zeggen.

Hoe het tegenwoordig met de Baureihe 41 gesteld is, weet ik niet goed. Als ik de wikipedia-pagina over de Baureihe 41 raapleeg, dan zie ik dat er bij de SSN nog een tweede 41er zou zijn, 41 241. Op de webplek van de SSN zie ik daar echter geen melding van gemaakt worden.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat 41 018 door de Ulmer Eisenbahnfreunde onderhouden werd, maar dat blijkt nu door de Dampflok-Gesellschaft München gedaan te worden.
Zo zijn er nog wel een paar, zoals 41 360, waarmee ik ooit eens (de lok had toen een dubbele tender) van Maastricht via Köln, Gerolstein en Trier naar Luxembourg ben gereisd en die nog steeds in bedrijf schijn te zijn.

Enfin.

Even simpel een paar wieltjes schoonmaken schijnt bij mij toch altijd in een soort veldslag te moeten ontaarden:



Maar ja, als er dan van die fosforbronzen (?) stroomafnemers afbreken, dan moeten er natuurlijk wel maatregelen getroffen worden. En aangezien die contactveren alleen samen met de Lokplatine geleverd worden en omdat zo'n ding € 21,85 (ex verzend- en behandelingskosten) moet kosten, grijp ik dan toch maar even naar de soldeerbout.

Voor:


Na:


Deze keer was het de linkerkant, de contactveren aan de rechterkant waren al eens eerder aan de beurt geweest, zag ik.
Maar goed, dat probleem is opgelost, nu maar weer verder met wieltjes poetsen  :D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19534 Gepost op: 22 March 2020, 16:21:26 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19535 Gepost op: 22 March 2020, 16:38:15 »
Er gaat niets boven Groningers.  :P
Ja hoor ... eerst heul veul water en dan Noren  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19536 Gepost op: 22 March 2020, 16:48:11 »
Da's op de kaart en die is plat dus kan er niks boven zitten.

Citaat van: Quinzeedied
De 41 241 staat bij de VSM

Aha. Dat is een goede reden om nog eens in die contreien (Lieren) te gaan kijken. Tegen de tijd dat dat weer kan.

De Wikipedia-pagina die ik heb geraadpleegd blijkt zichzelf te weerspreken:

Citaat
Verbleib

    Die ehemaligen DB-Lokomotiven 41 105 und 41 241 sind als Vertreterinnen ihrer Baureihe bei der Stoom Stichting Nederland in den Niederlanden erhalten geblieben.

Even verderop:

Citaat
Erhaltene Exemplare
Dampflok 41 096 bei ihrer letzten Fahrt in Hannover Hbf am 24. März 2018

Derzeit sind

    41 [ ... ],
    41 105, Stoom Stichting Nederland SSN (Rotterdam),
    41 241, Veluwsche Stoomtrein Maatschappij VSM (Beekbergen),

Maar goed, VSM dus.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2020, 16:50:16 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19537 Gepost op: 22 March 2020, 20:58:04 »
Nadat de wielen een grondige reinigingsbeurt hebben ondergaan zijn ze weer teruggeplaatst in het frame. Bij het proefrollen kwam ik er achter dat de laatste as niet lekker soepel liep. Dus de as verwijderd, goed bekeken, schoongemaakt, nog een keer goed bekeken, teruggeplaatst en toen draaide de as nog niet lekker soepel. Een andere as er voor in de plaats gezet, en ook die liep stroef. De eerste as op de plek van de tweede gezet en dat liep best, ook andere assen liepen op hun eigen plekje prima, maar op de plek van de vierde as (de D, zogezegd) liepen ze allemaal stroef. Ergo: het ligt aan het lager.
Met een loepje de boel bekeken en ja, er was inderdaad een soort braampje zichtbaar. Met een klein vijltje wat ruimwerkzaamheden verricht en ziedaar: nu lopen alle assen zo soepel als wat.

Nu nog even met fijn schuurpapier/polijstpapier de boel afwerken, goed schoonmaken en dan kan de brut weer inelkaar.


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19538 Gepost op: 22 March 2020, 21:19:49 »
nou, misschien is dat leuk als raadplaatje: bij welke plaats is deze foto ontstaan?




Is iedereen deze raadplaat ontgaan? Ik heb het antwoord nog nergens gelezen en weet het zelf ook niet...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19539 Gepost op: 22 March 2020, 22:36:02 »
Het zal wel een moeilijke raadplaat zijn...  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19540 Gepost op: 23 March 2020, 16:22:46 »
Nou, zo moeilijk kan het toch niet zijn. Maar vooruit, een kleine aanwijzing: de route van de lok (met bijbehorende trein) ging die dag (7.7.'89) over Osnabrück, Bad Bentheim, Oldenzaal richting Utrecht.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19541 Gepost op: 23 March 2020, 16:27:25 »
Nou, ok, spoorbrug Deventer

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19542 Gepost op: 23 March 2020, 16:28:23 »
Nou, in één keer goed!

Gelukkig, hebben we dat ook maar weer gehad  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19543 Gepost op: 23 March 2020, 16:51:56 »
Al met al ben ik minstens een half uur met lok 41 336 bezig geweest, maar het ding wil maar niet lekker lopen.
Omdat ik wel even iets anders wilde, heb ik meteen ook maar 41 028 aangepakt. Die loopt inmiddels als een tierelier.
Bij ingeving heb ik de tenders eens verwisseld en wat blijkt: 41 336 loopt met de tender van 41 028 als een naaimachientje!

De rottigheid moet dus wel in de tender zitten...




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19544 Gepost op: 23 March 2020, 17:09:44 »
 :o
Ik denk dat ik weet wat  er vaan komen gaat
Maak ruimte op tafel
Jan komt er an  :angel: