Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:59:48
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681730 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19515 Gepost op: 20 March 2020, 17:36:17 »
Mooi om te horen Wim.

Ik ben er trouwens altijd van uitgegaan dat met de invoering van de "computernummers" voor lokomotieven Epoche III eindigde en Epoche IV begon. Sla je er echter de NEM-bladen van de MOROP erop na, dan blijkt dat helemaal niet zo te zijn, van een zo duidelijke grens is helemaal geen sprake meer, dit in tegenstelling tot eerder, toen het toch wat meer afgebakend was.

Overigens, vooral stoomlokomotieven reden vaak nog lang na 1.1.1968 rond met hun oude nummer. De DB was wat dat betreft veel stipter bij de modernere tracties, de Elloks waren doorgaans binnen enkele weken na 1.1.1968 voorzien van een computernummer.

En dan nog iets: vóór die beruchte datum zul je met zekerheid geen enkele lok met computernummer hebben kunnen aantreffen.
Wel op goederenwagens en reizigersmaterieel, daarmee werd al veel eerder (volgens mij al vanaf 1964 voor goederenwagens en vanaf 1965 voor reizigersmaterieel) aangevangen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19516 Gepost op: 20 March 2020, 19:12:38 »
Hier 1 van de assen van de 18 201.

Br 18 201 of toch Br 61 002 by Kees Borgers, auf Flickr

Kijk goed op wat er op staat DR ( Deutsche Reichbahn ) 61  Gebouwd 17-03-39.
Soms kun je een heleboel info van verschillende onderdelen af halen.

Zo staan er op de voorloop wielen van de 01 1075 ( SSN ) nog hakenkruizen en zijn delen van het drijfwerk van een 44 er.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2020, 19:15:30 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3302
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19517 Gepost op: 20 March 2020, 21:19:33 »
Welke drijfwerkdelen van de BR 44 waren dat voor de 01 1075? Die informatie ken ik niet of ben ik vergeten, de verwisseling moet dan tijdens de revisie in RAW Meiningen gebeurd zijn. Voordat de loc gereviseerd werd stond ze weg te kwijnen onder dekzeilen maar met het originele drijfwerk zo vanuit Rheine.
Groeten,
Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19518 Gepost op: 20 March 2020, 22:13:42 »
Dat is een gave foto, Kees! Bedankt!

Nog even wat antwoorden op eerdere reacties, daar is het nog niet van gekomen. Nu dus alsnog.

Citaat van: Hirschsprung
Weliswaar in de DDR een beetje verbouwd, maar wel degelijk een originele 03.10

Ontegenzeggelijk ook een mooie lok, maar eigenlijk ging het om... nou ja, zie de reactie van Dirkjan (Falkenberg),
Toen de NS in 1989 het 150-jarig jubileum van de spoorwegen in Nederland vierde, zou in het kader van die viering de beroemde lokomotief 18 201 naar Nederland komen. enkele dagen voordat de lok naar Utrecht zou worden overgebracht, ontspoorde ze met het voorloopdraaistel. Omdat het niet meer lukte om de lok nog op tijd grondig te kunnen onderzoeken, werd in plaats van 18 201 een andere schoonheid gestuurd: 03 1010. Ik heb die dag (7 juli 1989) de lok op diverse locaties kunnen fotograferen, waaronder... nou, misschien is dat leuk als raadplaatje: bij welke plaats is deze foto ontstaan?



Citaat van: Overet
Inderdaad, de 03 1010 is er nog. Vanwege fristablauf in 2019 helaas niet bedrijfsvaardig meer.

Hopelijk knappen ze haar wel weer op, het zou zonde zijn als ze de benen nooit meer zou kunnen strekken.

Citaat van: Dirkjan
Zelfde nummers, zelfde oorsprong, totaal andere Loks.

Dat kun je wel zeggen! Maar sowieso zie je dat DR (DDR) en DB verschillende wegen zijn ingeslagen, vooral ook omdat de DB in principe lokomotieven genoeg had en de DR moest roeien met de riemen die ze had. Daar zijn overigens enkele bijzonder succesvolle varianten uit voortgekomen (bijvoorbeeld de eerder genoemde BR 01.5 en, om maar wat te noemen, de BR 52.80).

Citaat van: Quinzeedied
Het waren dan ook wel fraaie machines

Dat kan ik wel onderschrijven. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak, quod erat demonstrandum:

Citaat van: Dirkjan
Een 012 met een D-trein naar Westerland is toch n stuk imposanter dan t brekebeentje uit Hagen

Roco heeft een mooi gemaakt model van een lok BR 03.10 in het assortiment, dat (het model, niet het assortiment) met tussenpozen nog wel eens in de nieuwtjesfolders wil verschijnen.
Een paar jaar geleden zag ik het model eens in de winkel staan en, ofschoon de echte loks al vòòr 1967 van de rails verdwenen waren en het model "dus" niet in mijn "tijdsraam"past, heb ik toch maar toegehapt omdat ik het zo'n mooie lok vond.
Bovendien kan me dat tijdsvenster qua collectie hoe langer hoe meer aan m'n... euh, nou ja, het is wel gezond om je blik een beetje te verruimen.



Zo. Naar aanleiding de tender van deze lokomotief wil ik nog even terugkomen op het EDV/UIC-nummerschema van de DB-50ers.
Er was namelijk een lokomotief die absoluut niet dezelfde tender had als de loks van de Baureihe 03.10, maar wel een tender met precies dezelfde afdekkleppen erop, namelijk de Franco-Crosti-versie van de Baureihe 50.
Het zou in dit kader een beetje te ver voeren om al te diep op de techniek van die variant in te gaan, laat het voldoende zijn te zeggen dat het hier handelt om de 50er met een tweede ketel als voorwarmer onder de gewone ketel en de schoorsteen opzij. Zie ook Wikipedia


Bron: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Germany_Rail_072_Spich_6.jpg/1920px-Germany_Rail_072_Spich_6.jpg

Even geleden hadden we het over het volgende rijtje:

050 123
051 123
052 123
053 123

... als illustratie dat er als het ware uit de BR 50 vier 'verschillende' Baureihen waren ontstaan. Ik schreef al, dat dat niet echt het geval was, dat het in alle gevallen gewoon om normale (voor zover je die loks normaal kunt noemen) 50ers ging.

Dat kun je van de BR 50.40 niet echt zeggen, die loks verschilden toch wezenlijk van de 'normale' 50er, hoewel het, ook te zien aan het Baureihennummer, wel een 50er bleef.
In haar vooruitziende wijsheid had de Deutsche Bundesbahn dan ook, toen de plannen voor de omnummering in een al vergevorderd stadium waren, het Baureihennummer 054 voor de loks BR 50.40 gereserveerd.
Helaas heeft geen enkele lok BR 50.40 die eerste januari 1968 gehaald...
Wat dat betreft waren het niet alleen die tenderkleppen die de loks van dit type gemeen hadden met de loks BR 03.10.

En nou hou ik op met die nummers. Ik ben er, voor zover ik weet, wel klaar mee.
 
« Laatst bewerkt op: 20 March 2020, 22:48:41 door 44. Reden: citaat gerepareerd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19519 Gepost op: 20 March 2020, 22:54:51 »
Oh ja, Weinert heeft een Umbausatz in het assortiment, waarmee je, op basis van een Roco-50er met Kastentender, zo'n Franco-Crosti-50er kunt bouwen (4109. Of de olieversie, waarvan er maar eentje is geweest).
Dat lijkt me ook nog wel eens wat, maar niet eerder dan wanneer de 41er met Altbaukessel af is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19520 Gepost op: 21 March 2020, 14:02:11 »
Overigens zijn er gevorderde plannen om de 41er van de SSN weer bedrijfsvaardig te maken,een "draaiboek" met alles wat daarvoor nodig is ,is in de maak   8)
Als de financien ook geregeld zijn dan zal het ondanks aardig wat tijd wel fraai zijn als deze loc weer op de rails staat klaar voor dienst.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19521 Gepost op: 21 March 2020, 17:38:00 »
Dat zou leuk zijn. Zoveel betriebsfähige 41ers zijn er niet, of, anders gezegd, je ziet ze niet zoveel.

Wel leuk trouwens dat de lok oliegestookt blijft (zo te zien op de webplek). Bij de VSM staat nog een oliegestookte 44er, als ze die nou ook eens op gaan knappen...

Een oliegestookte 41er mis ik nog in m'n bestand. Vanuit Rheine kwamen ze destijds wel tot in Lümmeln. Dus, als Roco nou ook een beetje z'n best doet, dan komt er weer een hele opleving in het 41er verhaal  ;)
Misschien dat dat bij EK-Verlag een aanleiding is om het boek van Konzelmann over de Baureihe 41 eens te (laten) herschrijven in de stijl van "de blauwe serie".



En het zou ook eens tijd worden dat de Roco-41er-mit-Umbausatz-van-Weinert eens een keertje afgemaakt wordt. En dat m'n 41 028 en 41 336 eens goed nagekeken worden, want die beginnen de laatste tijd nogal beroerd te lopen...
Djiez, wat een werk allemaal... 




Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19522 Gepost op: 21 March 2020, 18:22:49 »
Citaat
Djiez, wat een werk allemaal... 

Volgens mij vind je dat helemaal niet erg :angel: ;D

Grt. Ric

Overet

  • Online Online
  • Berichten: 869
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19523 Gepost op: 21 March 2020, 18:59:00 »
Roco heeft jaren geleden zijn best al gedaan. Hier bevindt zich de 41018 (artikel 43244) in het bestand.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19524 Gepost op: 21 March 2020, 19:11:13 »
En recenter nog de 41 095 - artikelnummer 62318 (model uit 2013)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19525 Gepost op: 21 March 2020, 20:50:03 »
@Ric: nee, in principe niet. Maar soms gaat het wel eens op werk lijken, in die zin dat ik het gevoel krijg dat ik "moet".
Maar het is gewoon het gevolg van aan duizend-en-één projecten tegelijk bezig zijn.

@Overet & @Quinzeedied: ik weet 't, er zijn gelegenheden genoeg geweest om zo'n oliekoker aan te schaffen. Punt is, dat ik er toen niet echt naar omgekeken heb omdat ik toen nog voornamelijk gericht was op wat er in m'n vroegere woonplaats rondreed - en dat waren geen oliekokers.
Met het concept Lümmeln ben ik eigenlijk pas de laatste, wat zal het zijn, vijf, zes jaar bezig en daarbij kwamen die oliekokers (BR 01.10Öl, 44Öl en 41Öl) ook nog eens pas later in beeld. Vandaar dat ik ze 'gemist' heb dus. En vandaar mijn wens dat Roco andermaal zijn best wel mag gaan doen  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 March 2020, 21:16:24 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19526 Gepost op: 21 March 2020, 22:19:46 »
Ain ding tougelieks.

En dus...


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19527 Gepost op: 22 March 2020, 00:04:47 »
Hé, komt me bekent voor  ;D de laatste weken ook gedaan.
Iets met versleten tandwielen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19528 Gepost op: 22 March 2020, 11:19:15 »
Als ik dit "Ain ding tougelieks."  ??? 3 keer moet lezen voor ik het begrijp, dan weet ik weer dat ik een import-Groninger ben. ;)
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19529 Gepost op: 22 March 2020, 12:37:12 »
Wist je dat niet, Gerard? Een beetje Groninger kan niet alleen tegelijkertijd bezig zijn met wat hij/zij onderhanden heeft, maar ook terugblikken op wat gedaan is en vooruitkijken naar wat ook moet of komt. Allemaal op hetzelfde moment.
Ik begrijp dat dat jaloers makende eigenschappen zijn.

Zit ik er ver naast, Jan?

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.