Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
Vandaag om 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3768560 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19530 Gepost op: 22 March 2020, 13:36:50 »
Zeker niet, Wolter. Er gaat niets boven Groningers.  :P

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19531 Gepost op: 22 March 2020, 14:26:17 »
In de rest van Nederland noemen we dat een concentratieprobleem  ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19532 Gepost op: 22 March 2020, 14:30:07 »
Dat zou leuk zijn. Zoveel betriebsfähige 41ers zijn er niet, of, anders gezegd, je ziet ze niet zoveel.

Wel leuk trouwens dat de lok oliegestookt blijft (zo te zien op de webplek). Bij de VSM staat nog een oliegestookte 44er, als ze die nou ook eens op gaan knappen...
Dat klopt helemaal,41ers zijn er niet heel veel meer,rijdend al helemaal niet.
Wat betreft 41-105 het is de bedoeling dat dat een oliegestookte loc blijft,1 van de achterliggende redenen is dat men daarmee bij warm weer minder snel last zal krijgen van een rijverbod in Duitsland vanwege Waldbrandstufe zoals men dat daar dan noemt.
Die 44er van de VSM,geen idee in welke staat die is en of het een optie is om die als als oliestoker op te knappen.
Voor beide locs geld wel dat je er ook de extra infra voor moet aanleggen om de olie op te slaan alvorens je deze in de loc kan pompen+nog andere extra zaken die nodig zijn om een oliestoker draaiende te krijgen en te houden  ;)

Afhankelijk van hoeveel projecten jij nog tussen jouw kolen gestookte 41ers en evt aan te schaffen oliestokers duwt,kan een gelijktijdig voltooien van zowel jouw projecten als ook het SSN project een optie zijn  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19533 Gepost op: 22 March 2020, 15:43:55 »
Ik denk dat de SSN eerder klaar is. Die zijn ook met meer man.

@Tom (Overet): AD(H)D kan ook nog.

De oliegestookte lok 44 1085 stond er een jaar of tien geleden al wat treurig bij:



Toen ik er enkele jaren, ik denk een jaar of drie geleden, weer was, was de lok nog verder verkommerd. Plaatmateriaal van het machinistenhuis was doorgeroest, evenals diverse leidingen (min of meer weggeroest zelfs), zodanig dat ik me afvroeg of het ooit wel mogelijk zou zijn de lok ooit weer rijvaardig te krijgen.
Een medewerker van de VSM vertelde (toen! Dat kan nu anders zijn) dat het vooralsnog niet in de planning stond de lok op te knappen.
Wel staat de machine, weliswaar met de aantekening "buiten dienst", nog steeds op de webplek van de VSM vermeld. Nou ja, dum anima est spes est, zullen we maar zeggen.

Hoe het tegenwoordig met de Baureihe 41 gesteld is, weet ik niet goed. Als ik de wikipedia-pagina over de Baureihe 41 raapleeg, dan zie ik dat er bij de SSN nog een tweede 41er zou zijn, 41 241. Op de webplek van de SSN zie ik daar echter geen melding van gemaakt worden.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat 41 018 door de Ulmer Eisenbahnfreunde onderhouden werd, maar dat blijkt nu door de Dampflok-Gesellschaft München gedaan te worden.
Zo zijn er nog wel een paar, zoals 41 360, waarmee ik ooit eens (de lok had toen een dubbele tender) van Maastricht via Köln, Gerolstein en Trier naar Luxembourg ben gereisd en die nog steeds in bedrijf schijn te zijn.

Enfin.

Even simpel een paar wieltjes schoonmaken schijnt bij mij toch altijd in een soort veldslag te moeten ontaarden:



Maar ja, als er dan van die fosforbronzen (?) stroomafnemers afbreken, dan moeten er natuurlijk wel maatregelen getroffen worden. En aangezien die contactveren alleen samen met de Lokplatine geleverd worden en omdat zo'n ding € 21,85 (ex verzend- en behandelingskosten) moet kosten, grijp ik dan toch maar even naar de soldeerbout.

Voor:


Na:


Deze keer was het de linkerkant, de contactveren aan de rechterkant waren al eens eerder aan de beurt geweest, zag ik.
Maar goed, dat probleem is opgelost, nu maar weer verder met wieltjes poetsen  :D

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1435
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19534 Gepost op: 22 March 2020, 16:21:26 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7784
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19535 Gepost op: 22 March 2020, 16:38:15 »
Er gaat niets boven Groningers.  :P
Ja hoor ... eerst heul veul water en dan Noren  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19536 Gepost op: 22 March 2020, 16:48:11 »
Da's op de kaart en die is plat dus kan er niks boven zitten.

Citaat van: Quinzeedied
De 41 241 staat bij de VSM

Aha. Dat is een goede reden om nog eens in die contreien (Lieren) te gaan kijken. Tegen de tijd dat dat weer kan.

De Wikipedia-pagina die ik heb geraadpleegd blijkt zichzelf te weerspreken:

Citaat
Verbleib

    Die ehemaligen DB-Lokomotiven 41 105 und 41 241 sind als Vertreterinnen ihrer Baureihe bei der Stoom Stichting Nederland in den Niederlanden erhalten geblieben.

Even verderop:

Citaat
Erhaltene Exemplare
Dampflok 41 096 bei ihrer letzten Fahrt in Hannover Hbf am 24. März 2018

Derzeit sind

    41 [ ... ],
    41 105, Stoom Stichting Nederland SSN (Rotterdam),
    41 241, Veluwsche Stoomtrein Maatschappij VSM (Beekbergen),

Maar goed, VSM dus.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2020, 16:50:16 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19537 Gepost op: 22 March 2020, 20:58:04 »
Nadat de wielen een grondige reinigingsbeurt hebben ondergaan zijn ze weer teruggeplaatst in het frame. Bij het proefrollen kwam ik er achter dat de laatste as niet lekker soepel liep. Dus de as verwijderd, goed bekeken, schoongemaakt, nog een keer goed bekeken, teruggeplaatst en toen draaide de as nog niet lekker soepel. Een andere as er voor in de plaats gezet, en ook die liep stroef. De eerste as op de plek van de tweede gezet en dat liep best, ook andere assen liepen op hun eigen plekje prima, maar op de plek van de vierde as (de D, zogezegd) liepen ze allemaal stroef. Ergo: het ligt aan het lager.
Met een loepje de boel bekeken en ja, er was inderdaad een soort braampje zichtbaar. Met een klein vijltje wat ruimwerkzaamheden verricht en ziedaar: nu lopen alle assen zo soepel als wat.

Nu nog even met fijn schuurpapier/polijstpapier de boel afwerken, goed schoonmaken en dan kan de brut weer inelkaar.


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19538 Gepost op: 22 March 2020, 21:19:49 »
nou, misschien is dat leuk als raadplaatje: bij welke plaats is deze foto ontstaan?




Is iedereen deze raadplaat ontgaan? Ik heb het antwoord nog nergens gelezen en weet het zelf ook niet...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19539 Gepost op: 22 March 2020, 22:36:02 »
Het zal wel een moeilijke raadplaat zijn...  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19540 Gepost op: 23 March 2020, 16:22:46 »
Nou, zo moeilijk kan het toch niet zijn. Maar vooruit, een kleine aanwijzing: de route van de lok (met bijbehorende trein) ging die dag (7.7.'89) over Osnabrück, Bad Bentheim, Oldenzaal richting Utrecht.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19541 Gepost op: 23 March 2020, 16:27:25 »
Nou, ok, spoorbrug Deventer

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19542 Gepost op: 23 March 2020, 16:28:23 »
Nou, in één keer goed!

Gelukkig, hebben we dat ook maar weer gehad  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19543 Gepost op: 23 March 2020, 16:51:56 »
Al met al ben ik minstens een half uur met lok 41 336 bezig geweest, maar het ding wil maar niet lekker lopen.
Omdat ik wel even iets anders wilde, heb ik meteen ook maar 41 028 aangepakt. Die loopt inmiddels als een tierelier.
Bij ingeving heb ik de tenders eens verwisseld en wat blijkt: 41 336 loopt met de tender van 41 028 als een naaimachientje!

De rottigheid moet dus wel in de tender zitten...




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19544 Gepost op: 23 March 2020, 17:09:44 »
 :o
Ik denk dat ik weet wat  er vaan komen gaat
Maak ruimte op tafel
Jan komt er an  :angel: