Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:04:56
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 07:33:06
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:33:45
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:14:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
20 september 2020, 23:44:54
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Antoine.
20 september 2020, 23:24:13
Zonder fouten een Arduino programmeren door meino
20 september 2020, 23:14:23
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Piet Groot
20 september 2020, 23:10:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
20 september 2020, 23:09:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
20 september 2020, 23:06:57
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Wim Janse
20 september 2020, 22:52:04
Projekt 083-338 door 44
20 september 2020, 22:46:54
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 september 2020, 22:36:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 september 2020, 22:28:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 september 2020, 21:58:24
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 september 2020, 21:32:59
Doornvliet door cor_b
20 september 2020, 21:32:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
20 september 2020, 21:25:55
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
20 september 2020, 21:05:36
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
20 september 2020, 20:39:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 september 2020, 20:18:22
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Tomasso
20 september 2020, 20:08:57
Beurs Joure, 18 juli 2020... door gdh
20 september 2020, 19:49:11
Westlandbaan door Wim Vink
20 september 2020, 19:36:04
SPitfire & SPoor-1 door Wim Vink
20 september 2020, 19:34:39
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
20 september 2020, 18:37:54
Islington yard - Toronto Canada door MathieuN
20 september 2020, 18:33:44
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
20 september 2020, 18:20:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 september 2020, 17:57:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 september 2020, 17:41:00
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2417913 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17730 Gepost op: 21 juni 2019, 04:19:55 »
Kijk dat is interessante informatie want zo'n nummer kan iemand gigantusch op het verkeerde been zetten.

Maarruh noemden ze dat toen ook al kitbashing? 😀
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17731 Gepost op: 21 juni 2019, 10:04:04 »
Vooral in het geval van de Baureihe 50 was de overgang naar het EDV-nummersysteem ietwat complex, waardoor je gemakkelijk op het verkeerde been gezet kunt worden. Vooral vanwege het gegeven dat de loknummers tot in de 3000 liepen (zo kreeg 50 3000 niet het nummer 053 000 maar het nummer 053 003. Dat kon omdat de "echte" 50 3003 al was afgevoerd en het nummer daarom vrij beschikbaar was).

Ik zou het geen kitbashing willen noemen omdat het geen bouwpakket (kit) is (was), en omdat je moeilijk van bashing kunt spreken als het alleen maar om uit elkaar halen en in elkaar zetten gaat  ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17732 Gepost op: 21 juni 2019, 22:02:00 »
Voor wie daar meer over wil weten wil ik aanbevelen hèt standaardwerk (in twee delen) over de Baureihe 50 van Ebel/Wenzel (EK-Verlag) te raadplegen.
Ook zeer informatief zijn de boeken "Deutsche Kriegslokomotiven 1939 bis 1945" van Alfred Gottwald (transpress Verlag) en "Baureihe 52.80 die rekonstruierte Kriegslokomotive" van Reimer/Endisch (GeraMond Verlag).
Ook aardig, vooral vanwege het fotowerk, zijn de Specials van Eisenbahn Journal die over de Baureihe 50 resp. de Baureihe 52 zijn verschenen. Vergeleken met de eerder genoemde boeken is de daarin vervatte informatie niet echt heel diepgaand, maar eigenlijk spreekt dat ook vanzelf.







Wielen en drijfstangen weer gemonteerd:



Ik denk dat ik nog even iets wil gaan doen aan de naad op de twee luchtreservoirs linksboven de drijfas.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17733 Gepost op: 22 juni 2019, 13:58:28 »
Hoewel... ik bedacht me dat die naad er in werkelijkheid misschien ook wel zit... eerst maar even uitzoeken dus.
Ondertussen modderen we gewoon verder...


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17734 Gepost op: 22 juni 2019, 16:46:47 »
Zo heel erg veel foto's waarop je de tweeluchtreservoirs goed van dichtbij kunt zien zijn er niet. De beste die ik kon vinden staat in EJ's Sonderausgabe 1/97, Die Baureihe 50 door Weisbrod/Obermayer, waarvan hieronder een kleine uitsnede:



Zoals je ziet is er geen naad te zien, ik zal dus toch even aan het werk moeten met een stukje schuurpapier. En dan opnieuw vies maken.
De rest van het onderstel begint er zo ongeveer uit te zien als de bedoeling is:



Goed, eerst de luchttanks dus, en dan maar eens aan de bovenbouw gaan denken.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2019, 17:04:10 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17735 Gepost op: 22 juni 2019, 18:27:35 »
Luchttanks. Of, liever gezegd, de naden op de luchtreservoirs. Nog niet eens zo gemakkelijk om die weg te halen, want het materiaal is nogal stug. Zelfs met een nieuwe scalpel No 15 kostte het nog moeite. Daarbij moet je dan nog oppassen ook, want het mes glijdt zomaar weg, en dan natuurlijk daarheen waar het niet gewenst is.
Enfin, plaatjes zeggen vaak meer dan woorden:

Vóór:



Na:



Nou weer even de kleur aanpassen...

Paul_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17736 Gepost op: 22 juni 2019, 20:08:48 »
Ziet er weer schoon en fris uit.


Verzonden met Tapatalk

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17737 Gepost op: 22 juni 2019, 21:42:17 »
Precies  :D

Maar dat willen we nou juist niet, toch?  >:(



Toch? Nou dan!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Vraag over trambovenleiding
« Reactie #17738 Gepost op: 23 juni 2019, 10:08:03 »
Even iets heel anders tussendoor, namelijk een vraag van mijn broer. Hij stuurde me deze foto, met daarbij de vraag of ik weet wat het is, het "zit op de bovenleiding van Staatsburgse trammen":



Omdat ik geen flauw idee heb, leg ik de vraag hier maar eens neer. Iemand?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2019, 10:11:08 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17739 Gepost op: 23 juni 2019, 10:14:43 »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17740 Gepost op: 23 juni 2019, 10:15:22 »
Dat zal dan aan de bovenste kabel hangen waarschijnlijk? Zo op het eerste gezicht is dit een constructie om bij kabelbreuk te voorkomen dat de hele bovenleiding tussen de 2 masten in één keer naar beneden zou vallen en daarbij het voetvolk zou electrocuteren.
Heeft hij geen foto van het geheel?

Mvg Bas

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17741 Gepost op: 23 juni 2019, 10:17:17 »
Of inderdaad tegen zwanen ;D, de überduiven onder de duiven 8).

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17742 Gepost op: 23 juni 2019, 10:42:59 »
@Eric: dat ging mooi vlot, mijn dank!
Dat zoiets simpels zo effectief kan zijn! Je moet het ook maar (kunnen) verzinnen...
@Bas: ik heb van bovenleiding en alles wat er mee te maken heeft maar weinig kaas gegeten, maar ik heb altijd met het idee rondgelopen dat bij breuk de spanning direct wegvalt, zodat het risico op elektrocutie van argeloze voorbijgangers tot een minimum beperkt wordt.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14341
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17743 Gepost op: 23 juni 2019, 14:05:58 »


Start met de bovenbouw dus. Daar zit ook nog rood aan, dus doen we dat eerst maar even. Gek genoeg krijg ik hier een een iets ander effect. Volgens mij komt dat omdat hier de werkwijze een beetje anders is. Dit omdat het rood de eigen kleur van de kunststof is en het rode niet nog eens geverfd is zoals bijvoorbeeld de kunststof (en ook de metalen) onderdelen van de onderbouw dat wel zijn. Enfin, de onderkant van die omloopplaten ligt toch niet in 't zicht, en die elektroleidingen... och, dat is klein en weinig genoeg om niet op te vallen. Helaas ben ik vergeten de verdeeldozen in die leidingen even geel te schilderen... dan maar niet vergeten dat later alsnog te doen. En de lampen even met wit of zo aan te stippen.
Verder zit er op die Hlifsluftbehälter onder de rechter omloopplaat ook weer een naad die me pas opviel nadat deze door het vuil extra benadrukt werd.

't Is toch altijd meer werk dan je denkt, even zo'n lokje vies maken. 

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17744 Gepost op: 23 juni 2019, 14:23:10 »
@Bas: ik heb van bovenleiding en alles wat er mee te maken heeft maar weinig kaas gegeten, maar ik heb altijd met het idee rondgelopen dat bij breuk de spanning direct wegvalt, zodat het risico op elektrocutie van argeloze voorbijgangers tot een minimum beperkt wordt.
Nee, daar mag je nooit van uit gaan als je ergens een bovenleidingskabel op de grond ziet liggen. Die dingen kunnen gewoon nog onder stroom staan, daarom mag een machinist niet zomaar zijn stuurpost verlaten: hij dient eerst de bevestiging te krijgen dat de spanning effectief van de bovenleiding af is.

Mgg Bas