Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 21:24:24
Mijn LEGO modellen. door Forever Rocofan
Vandaag om 21:20:15
Rocrail gebruikersgroep door meino
Vandaag om 21:17:14
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door Duikeend
Vandaag om 21:12:47
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:03:00
Werking relais door Te 2/2
Vandaag om 21:00:47
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Edsko Hekman
Vandaag om 20:58:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 20:58:33
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
Vandaag om 20:44:02
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 20:35:29
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 20:32:49
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
Vandaag om 20:30:26
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 20:24:13
Welke manier van handbediening op wissels? door Bert van Gelder
Vandaag om 20:24:09
Depot + vervolg Vlieringen-2 door thonis
Vandaag om 20:19:27
USA 0-Scale in the Netherlands door FritsT
Vandaag om 19:54:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:50:08
Lichtgeleider tbv verlichting door MRdirect
Vandaag om 19:47:28
Problemen met LokSound decoder door Roofje59
Vandaag om 19:36:56
Bouw Br 03 001 Borsig door Patrick1975
Vandaag om 19:28:18
BNLS-module: "Grasland" door tijgernootje
Vandaag om 19:18:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:10:58
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:43:36
Modeltreinenbeurs Heerlen, zo. 27 sept. 2020, Corneliushuis, Heerlerheide door dennie
Vandaag om 18:39:45
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door ruudns
Vandaag om 18:30:13
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door raf
Vandaag om 18:04:31
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door Ronald Halma
Vandaag om 18:01:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:45
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Nullem
Vandaag om 17:25:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2420296 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17745 Gepost op: 23 juni 2019, 15:01:59 »
Goed dat je het zegt. Mocht ik ooit een losliggend stuk bovenleiding tegenkomen, dan zal ik er toch maar liever van afblijven 

Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat de Triebwerksbeleuchtung maar uit twee lampen bestaat, elk eentje aan het eind van de twee omloopplaten. Hoe dan ook, ze zijn even aangestipt, net als de gele dozen. En de naad is weggewerkt, dat ging iets makkelijker dan die twee op het frame. Dat zal wel aan de verschillende soorten kunststof liggen, denk ik.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17746 Gepost op: 23 juni 2019, 18:15:57 »
Een begin gemaakt met de ketel. Voorzichtig, want het is al gauw teveel, en er weer af halen wil wel, maar als het niet hoeft...
Maar ik denk toch dat het beter is de ketel te ontmantelen omdat je wel kunt zien dat de leidingen en zo "in de weg zaten bij het poetsen". En ook omdat het dan gemakkelijker is om wat kalksporen aan te brengen bij bijvoorbeeld de Ackermannetjes, de voedingsventielen en de lichtmachine.



En de tender. Daar mogen de sporen van overlopend water ter hoogte van de vulkleppen wel wat geprononceerder. In een later stadium komt er nog wat "stof" langs de onderrand.



En ik zie naden... op de bel en de Einstromröhre bijvoorbeeld.  ::)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 3845
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17747 Gepost op: 23 juni 2019, 19:18:26 »
En ik zie naden... op de bel en de Einstromröhre bijvoorbeeld.  ::)
Dat wordt weer schrapen en schuren  ;D

Je bent weer lekker bezig zo Jan  (y)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17748 Gepost op: 23 juni 2019, 21:22:37 »
Ja, zeg dat wel... dat schrapen en schuren op die bel wordt nog hachelijk; het ding zit op een akelig dun steeltje aan z'n houder vast. Natuurlijk is het ding als Ersatzteil wel te bestellen, maar a. dan zit ie in een setje van 10 öri* en b. moet de nieuwe naad er alsnog af.

Maar goed, de bel is wel van de ketel en dat maakt het iets gemakkelijker schuren en schrapen. Ook alle andere losse zaken zijn verwijderd, en ik moet zeggen dat dat een... euh, een interessante ervaring was. Het zal ook wel interessant worden als alles er weer op moet.
Alleen de Dampfentnahmeventilen op de stoomdom kreeg ik niet los en omdat die ook niet echt in de weg zitten laat ik het maar zo in plaats van nog meer kracht te zetten en daardoor misschien iets kapot te maken.



*over öri gesproken, aankomende week zal er wellicht een besteller van de DHL langskomen met een pakketje van BRAWA. Vrijdag kreeg ik een mail met de rekening voor het rangerdeerstreetje voor de Hbrs-57, waar ik het laatst over had. Het trappetje zelf kost 4,19 öri, daar komt nog een bedrag van 5 öri aan Bearbeitungspauschale Export overheen en tenslotte wil de Bondsrepubliek graag nog even 1,75  öri zijnde 19% meerwaardebelasting beuren, waardoor er een totaalbedrag van net geen 11 öri ontstaat.
Tja. 't Is betaald.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17749 Gepost op: 23 juni 2019, 22:50:00 »
Tijd voor een tussendoortje: Deutzer Dampfloks.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17750 Gepost op: 24 juni 2019, 07:32:18 »
Trappetje al kwijt? :angel:

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17751 Gepost op: 24 juni 2019, 08:32:23 »
Welk trappetje bedoel je, Bas?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17752 Gepost op: 24 juni 2019, 08:36:39 »
Der Rangiertritt von nahezu 11 öri.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17753 Gepost op: 24 juni 2019, 08:53:10 »
Die nahezu 11 öri ben ik kwijt. Het trappetje moet ik nog krijgen. Zal op z'n vroegst woensdag zijn, denk ik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17754 Gepost op: 24 juni 2019, 15:00:19 »
De ketel is nu ingewassen met een behoorlijk verdunde bruine verf. Dat moet even drogen om voldoende stevigheid te krijgen voor de volgende fase, pastelkrijt in een paar kleuren om wat afwisseling te brengen in de basiskleur en ook om de indruk van roet rond de schoorsteen te wekken. Als het zo ver is, gaan we wel kijken wat we nog meer gaan doen.



Terwijl ik zo met die ketel in de weer was, bedacht ik me dat het machinistenhuis vooral niet vergeten mag worden. Tenslotte moet het wel een harmonisch geheel blijven vormen. En in dat kader is het ook wel handig om ook de cilinderblokken mee te nemen, dus die meteen ook maar gedemonteerd.
En omdat die nu zo mooi handig hanteerbaar waren, heb ik ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Kolbenstangenschutzrohre vast te plakken, want ik erger me af en toe best wel omdat ze telkens weer de neiging hebben naar boven te wijzen. Valt misschien op de baan niet zo erg op, maar des te meer op foto's...   


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17755 Gepost op: 24 juni 2019, 16:45:56 »
Hier het hele zootje in de eerste fase:



De volgende fase is, zoals gezegd, met krijtpoeder aan het werk.
Dat wordt dus om de drie minuten handen wassen...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17756 Gepost op: 24 juni 2019, 18:26:11 »
Stapje verder. De "kalksporen" bij de diverse ventielen zijn me wat te heftig, die wil ik nog even wat afzwakken.
Gelukkig is het gewoon krijt, dat wil met een beetje water wel weg.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14353
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17757 Gepost op: 24 juni 2019, 22:11:43 »
Sommige dingen kunnen alweer in en aan elkaar gezet worden, zoals Führerhaus en ketel en ook de cilinderblokken met drijfstangen en alles wat daar verder nog aan zit kunnen weer aan het chassis gezet worden.
Terwijl ik daarmee doende was, bedacht ik dat het wel handig zou zijn geweest om tijdens de demontage van alle leidingen en appendages van de ketel de nodige documentatie aan te leggen, want nu wordt het wel een beetje puzzelen.

Of is er misschien iemand die de bouwinstructie van Weinert 40042 voor me zou kunnen scannen?


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7225
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17758 Gepost op: 24 juni 2019, 22:13:42 »
Nou nee, dat nummer zegt niet zoveel. Vóór 1.1.1968 heette 052 262-3 nog gewoon 50 2262.
De 52ers die na de oorlog bij de Deutsche Bundsbahn terechtgekomen waren, werden gedurende de jaren '50 aan de kant gezet omdat er voldoende 'normale' lokomotieven (m.n. 50ers en 44ers) aanwezig waren. De allerlaatste 52er ging er, als ik me niet vergis, begin 60er jaren uit. Ze zijn dus nooit in aanmerking gekomen voor een EDV-nummer ("computernummer"), laat staan dat ze daarmee rondgereden hebben.
Je schrijft het en ik denk: ...nu je het zo zegt, ergens wist ik dit...
Dank voor je verduidelijking.

Zo staat er ook nog een 50er te staan, waarvan de wielen wel min of meer vies zijn, maar de rest van de lok nog brandschoon!



Het vervelende hieraan is, dat ik niet meer weet wat voor beeld ik voor ogen had toen ik aan die lok begon...

En niet lang daarna plaatst Reinout een link naar het DSO met daarop deze foto:

Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8969582
(een 53!!! :D)

Toch wel interessant als iemand dit aandurft. Desondanks ben ik nog wel nieuwsgierig naar je huidige project met de 52.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17759 Gepost op: 24 juni 2019, 22:14:11 »
Leuk (en nuttig) om zo te volgen.

Ga je na het krijt nog wat matte lak ofzo ter vasthouding van het krijt eroverheen spuiten?
Of ben je meer van het Ernstig Toespreken van elke vinger (pars pro toto) die richting een lok wijst?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)