Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 20:19:06
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:03:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 19:06:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3793274 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17730 Gepost op: 21 June 2019, 10:04:04 »
Vooral in het geval van de Baureihe 50 was de overgang naar het EDV-nummersysteem ietwat complex, waardoor je gemakkelijk op het verkeerde been gezet kunt worden. Vooral vanwege het gegeven dat de loknummers tot in de 3000 liepen (zo kreeg 50 3000 niet het nummer 053 000 maar het nummer 053 003. Dat kon omdat de "echte" 50 3003 al was afgevoerd en het nummer daarom vrij beschikbaar was).

Ik zou het geen kitbashing willen noemen omdat het geen bouwpakket (kit) is (was), en omdat je moeilijk van bashing kunt spreken als het alleen maar om uit elkaar halen en in elkaar zetten gaat  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17731 Gepost op: 21 June 2019, 22:02:00 »
Voor wie daar meer over wil weten wil ik aanbevelen hèt standaardwerk (in twee delen) over de Baureihe 50 van Ebel/Wenzel (EK-Verlag) te raadplegen.
Ook zeer informatief zijn de boeken "Deutsche Kriegslokomotiven 1939 bis 1945" van Alfred Gottwald (transpress Verlag) en "Baureihe 52.80 die rekonstruierte Kriegslokomotive" van Reimer/Endisch (GeraMond Verlag).
Ook aardig, vooral vanwege het fotowerk, zijn de Specials van Eisenbahn Journal die over de Baureihe 50 resp. de Baureihe 52 zijn verschenen. Vergeleken met de eerder genoemde boeken is de daarin vervatte informatie niet echt heel diepgaand, maar eigenlijk spreekt dat ook vanzelf.







Wielen en drijfstangen weer gemonteerd:



Ik denk dat ik nog even iets wil gaan doen aan de naad op de twee luchtreservoirs linksboven de drijfas.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17732 Gepost op: 22 June 2019, 13:58:28 »
Hoewel... ik bedacht me dat die naad er in werkelijkheid misschien ook wel zit... eerst maar even uitzoeken dus.
Ondertussen modderen we gewoon verder...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17733 Gepost op: 22 June 2019, 16:46:47 »
Zo heel erg veel foto's waarop je de tweeluchtreservoirs goed van dichtbij kunt zien zijn er niet. De beste die ik kon vinden staat in EJ's Sonderausgabe 1/97, Die Baureihe 50 door Weisbrod/Obermayer, waarvan hieronder een kleine uitsnede:



Zoals je ziet is er geen naad te zien, ik zal dus toch even aan het werk moeten met een stukje schuurpapier. En dan opnieuw vies maken.
De rest van het onderstel begint er zo ongeveer uit te zien als de bedoeling is:



Goed, eerst de luchttanks dus, en dan maar eens aan de bovenbouw gaan denken.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2019, 17:04:10 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17734 Gepost op: 22 June 2019, 18:27:35 »
Luchttanks. Of, liever gezegd, de naden op de luchtreservoirs. Nog niet eens zo gemakkelijk om die weg te halen, want het materiaal is nogal stug. Zelfs met een nieuwe scalpel No 15 kostte het nog moeite. Daarbij moet je dan nog oppassen ook, want het mes glijdt zomaar weg, en dan natuurlijk daarheen waar het niet gewenst is.
Enfin, plaatjes zeggen vaak meer dan woorden:

Vóór:



Na:



Nou weer even de kleur aanpassen...

Paul_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17735 Gepost op: 22 June 2019, 20:08:48 »
Ziet er weer schoon en fris uit.


Verzonden met Tapatalk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17736 Gepost op: 22 June 2019, 21:42:17 »
Precies  :D

Maar dat willen we nou juist niet, toch?  >:(



Toch? Nou dan!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Vraag over trambovenleiding
« Reactie #17737 Gepost op: 23 June 2019, 10:08:03 »
Even iets heel anders tussendoor, namelijk een vraag van mijn broer. Hij stuurde me deze foto, met daarbij de vraag of ik weet wat het is, het "zit op de bovenleiding van Staatsburgse trammen":



Omdat ik geen flauw idee heb, leg ik de vraag hier maar eens neer. Iemand?
« Laatst bewerkt op: 23 June 2019, 10:11:08 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7914
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17738 Gepost op: 23 June 2019, 10:14:43 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17739 Gepost op: 23 June 2019, 10:15:22 »
Dat zal dan aan de bovenste kabel hangen waarschijnlijk? Zo op het eerste gezicht is dit een constructie om bij kabelbreuk te voorkomen dat de hele bovenleiding tussen de 2 masten in één keer naar beneden zou vallen en daarbij het voetvolk zou electrocuteren.
Heeft hij geen foto van het geheel?

Mvg Bas

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17740 Gepost op: 23 June 2019, 10:17:17 »
Of inderdaad tegen zwanen ;D, de überduiven onder de duiven 8).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17741 Gepost op: 23 June 2019, 10:42:59 »
@Eric: dat ging mooi vlot, mijn dank!
Dat zoiets simpels zo effectief kan zijn! Je moet het ook maar (kunnen) verzinnen...
@Bas: ik heb van bovenleiding en alles wat er mee te maken heeft maar weinig kaas gegeten, maar ik heb altijd met het idee rondgelopen dat bij breuk de spanning direct wegvalt, zodat het risico op elektrocutie van argeloze voorbijgangers tot een minimum beperkt wordt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17742 Gepost op: 23 June 2019, 14:05:58 »


Start met de bovenbouw dus. Daar zit ook nog rood aan, dus doen we dat eerst maar even. Gek genoeg krijg ik hier een een iets ander effect. Volgens mij komt dat omdat hier de werkwijze een beetje anders is. Dit omdat het rood de eigen kleur van de kunststof is en het rode niet nog eens geverfd is zoals bijvoorbeeld de kunststof (en ook de metalen) onderdelen van de onderbouw dat wel zijn. Enfin, de onderkant van die omloopplaten ligt toch niet in 't zicht, en die elektroleidingen... och, dat is klein en weinig genoeg om niet op te vallen. Helaas ben ik vergeten de verdeeldozen in die leidingen even geel te schilderen... dan maar niet vergeten dat later alsnog te doen. En de lampen even met wit of zo aan te stippen.
Verder zit er op die Hlifsluftbehälter onder de rechter omloopplaat ook weer een naad die me pas opviel nadat deze door het vuil extra benadrukt werd.

't Is toch altijd meer werk dan je denkt, even zo'n lokje vies maken. 

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17743 Gepost op: 23 June 2019, 14:23:10 »
@Bas: ik heb van bovenleiding en alles wat er mee te maken heeft maar weinig kaas gegeten, maar ik heb altijd met het idee rondgelopen dat bij breuk de spanning direct wegvalt, zodat het risico op elektrocutie van argeloze voorbijgangers tot een minimum beperkt wordt.
Nee, daar mag je nooit van uit gaan als je ergens een bovenleidingskabel op de grond ziet liggen. Die dingen kunnen gewoon nog onder stroom staan, daarom mag een machinist niet zomaar zijn stuurpost verlaten: hij dient eerst de bevestiging te krijgen dat de spanning effectief van de bovenleiding af is.

Mgg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17744 Gepost op: 23 June 2019, 15:01:59 »
Goed dat je het zegt. Mocht ik ooit een losliggend stuk bovenleiding tegenkomen, dan zal ik er toch maar liever van afblijven 

Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat de Triebwerksbeleuchtung maar uit twee lampen bestaat, elk eentje aan het eind van de twee omloopplaten. Hoe dan ook, ze zijn even aangestipt, net als de gele dozen. En de naad is weggewerkt, dat ging iets makkelijker dan die twee op het frame. Dat zal wel aan de verschillende soorten kunststof liggen, denk ik.