Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398627 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17505 Gepost op: 22 mei 2019, 14:16:21 »
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, de Zweedse omstandigheden lenen zich niet zo voor licht materieel, als ik het goed begrepen heb.


Citaat
Br 36 ook een van mijn favo's. Hoop er nog eens een tegen te komen voor een schappelijke prijs ;D

Dan zul je nog even moeten zoeken, want deze gaat niet weg tegen een schappelijke prijs, althans, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw opvatting van "een schappelijke prijs" in dit specifieke geval wel eens niet overeen zou kunnen komen met mijn opvatting  :P
En die van mijn kameraad (DRG-uitvoering)  ook niet, want als dat al het geval zou zijn of gaat zijn, dan zit ik zelf wel op de eerste rang  ;)

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2019, 14:41:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17506 Gepost op: 22 mei 2019, 16:44:38 »
Hetgeen me er trouwens aan doet denken dat vroeger, toen de wereld nog een stuk minder bedorven was dan nu, dat wil zeggen, toen Fleischmann nog bestond en in eigen beheer mooie modellen op de markt bracht, datzelfde Fleischmann de mooie gedachte in daden omgezet had om in het assortiment ook ingetrokken vouwbalgen op te nemen. Deze kon men desgewenst in plaats van de standaard op rijtuigen aangebrachte uitgetrokken vouwbalgen zetten, getrouw aan het grote voorbeeld waar die vouwbalgen aan kop en staart van de trein ingetrokken waren.
Roco heeft die ingetrokken vouwbalgen zelfs heel lang als standaard onderdeel met de rijtuigen meegeleverd - naja, das war einmal.

Nou mag dat wel zo zijn, daß das einmal war, maar daarmee heb ik nog geen ingetrokken vouwbalgen voor als ik een wagen met vouwbalgen aan het begin of eind van een trein wil inzetten. En dat vind ik een kwalijke zaak. Vooral ook omdat ik geen idee heb of er überhaupt nog de één of andere fabrikant is die daarin kan voorzien.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17507 Gepost op: 22 mei 2019, 18:29:35 »
Jan kijk eens in dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24650.0

Grt. Ric

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17508 Gepost op: 22 mei 2019, 19:03:53 »
ZLSM inderdaad. Mooie lok ook.
Ow, en mijn br36 is ook niet ye koop. Tè fraai. :-P
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17509 Gepost op: 22 mei 2019, 20:21:51 »
Jan,

Misschien past Fleischmann 12 5630 op jouw rijtuig.
Zie ook hiero.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17510 Gepost op: 22 mei 2019, 20:41:49 »
@Ric: volgens gaat het er bij dat product juist om om tussen twee rijtuigen altijd de indruk van twee uitgevouwen aaneengesloten vouwbalgen te geven, ook in bogen. Bovendien zijn die balgen, als ik goed ben ingelicht, al een poosje NML (niet meer leverbaar).
Ik had al wel van het product in kwestie gehoord en/of gelezen en was er ook wel nieuwsgierig naar, maar het leek me ook een behoorlijk kostenintensief avontuur te worden om al mijn vouwbalgwagens te voorzien van de balgen van GPP. Negen jaar geleden kwam dat al neer op acht öri per wagen.
@Huibert: alles heeft z'n prijs, zeggen ze toch?
@Bas: dat is het setje wat ik bedoelde. Ik vraag me af of het nog bestelbaar is. Niet via de Rocosite in elk geval, en ook niet op die onder de naam Fleischmann.

Schade.  :'(

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17511 Gepost op: 22 mei 2019, 21:04:01 »
Zou Erwin nog een setje voorradig hebben?
Of een rijtuig met sluitseinen zien te vinden. Die heeft een ingevouwen balg.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2019, 21:06:25 door Basilicum »

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17512 Gepost op: 22 mei 2019, 21:08:55 »
Hallo Bas,
Heb Jan zojuist een pb gestuurd. ;D

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17513 Gepost op: 22 mei 2019, 21:23:47 »
Kijk eens aan. Roept en u zal gevonden worden. Of zoiets.  :D

@Bas: dank voor de voorzet, mooi een-tweetje  ;D
@Erwin: bericht terug  :D
@Bas: beetje irrelevant nu, maar toch even de vraag: stel ik koop een wagen met sluitseinen + ingetrokken balg. De wagen komt natuurlijk als sluitwagen in de trein, en behoeft derhalve een ingetrokken balg. Wat zet ik dan op die wagen achter de P4.2?  ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17514 Gepost op: 23 mei 2019, 00:35:38 »
Jan, wat men zegt is niet wat is. ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17515 Gepost op: 23 mei 2019, 01:31:55 »
Jan, je wilt niet weten hoeveel treinen er door vergeetachtigheid cq onverschilligheid met al dan niet brandende sluitlichten achter een lok rijden :'(.

Mvg Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17516 Gepost op: 23 mei 2019, 08:01:43 »
Oh, dat een-tweetje ging lekker vlot. :D

Ik dacht aan een tweede rijtuig met sluitseinen. Je zou de seinen kunnen amputeren, maar dat is eigenlijk zonde.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17517 Gepost op: 23 mei 2019, 11:57:25 »
@Huibert: ergens heb je daar ook wel gelijk in. Zo'n lokje is toch veel leuker om naar te kijken dan naar een stapeltje öri?
@Bas: dat is ontegenzeggelijk waar. Als je er op gaat letten dan kom je die 'vergeten sluitseinen' meer dan eens tegen. Ik moet zeggen dat ik vaker de sluitseinborden aan het begin van een trein heb gezien dan lampen. En vaker bij goederen- dan bij reizigerstreinen.
@Bas (niet dezelfde als die hierboven): zoals ik al eens eerder hier in dit draadje heb verteld, en ook verklaard, heb ik van jongs af aan een behoorlijke aversie tegen alles wat met licht in en op treinen te maken heeft, frontseinen, binnenverlichting en dus ook sluitseinen. Met de intrede, ook in huize 44, van de digitale mogelijkheden, waaronder ook de mogelijkheid verlichting aan dan wel uit te kunnen schakelen, is die aversie behoorlijk afgenomen, om niet te zeggen verdwenen. Echter, tot nu toe is hier geen enkele wagen, behoudens een tweetal stuurstandwagens, voorzien van sluitverlichting. Een reden daarvoor is dat ik tot nu toe niet zozeer de 'noodzaak' daarvan in zie, een tweede reden is dat, wil de wagen, net als alle andere wagens, onbeperkt ingezet kunnen worden (dus niet alleen als sluitwagen), eigenlijk ook alle andere wagens van (schakelbare, dus decoder) van sluitseinen zouden moeten worden voorzien. Ondanks dat dit volkomen conform het grote voorbeeld zou zijn heb ik, voornamelijk in verband met de kosten in relatie tot het genoegen dat als gevolg van zo'n inbouworgie zou kunnen ontstaan, daarvan afgezien.

Maar ik geef toe: het heeft wel charme, die functionerende sluitseinen. Bovendien kun je dan zien of een trein compleet uit het schaduwstation is gekomen, wat dan eigenlijk weer de zin van sluitseinen is: kunnen constateren dat de trein compleet is.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17518 Gepost op: 23 mei 2019, 13:09:34 »
In mijn schrijfsel had ik sluitseinen met verlichting niet voor ogen. Wel de seinen (Signalbleche?), die op de bovenstaande foto te zien zijn.
Ik heb intussen begrepen, dat het wel goed komt met de vouwbalgen.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2019, 21:18:21 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17519 Gepost op: 23 mei 2019, 21:13:36 »
Dat met de vouwbalgen is ondertussen prettig geregeld. Nogmaals dank voor de voorzet!
Wat betreft het sluitsein (Duits: Zugschlußsignal): Castens schrijft in "MIBA Report 18 Signale" zo ongeveer het volgende:

Bij daglicht worden twee roodwitte borden als sluitsein (Zg3) gevoerd, bij nacht twee rode lichten. Oorspronkelijk moesten ook van voren twee witte lichten als sluitsein zichtbaar  zijn (voor de machinist, die dan kon zien of de trein compleet was), maar dat verviel toen het op luchtdruk werkende remsysteem algemeen ingevoerd was.

Hoe dan ook, de bordjes en de lichten hadden dezelfde functie en dus ook dezelfde benaming.

Maar ik snap nu wat je bedoelde, ik ging inderdaad uit van rijtuigen met sluitlichten, aan die bordjes had ik in eerste instantie niet gedacht.