Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 16:24:26
Langlauf tender ( Bayerische ) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 16:15:46
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:12:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:09:10
Old England door sdz1976
Vandaag om 15:58:16
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 15:57:37
Cubana door sdz1976
Vandaag om 15:50:30
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:48:08
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door Rob E.
Vandaag om 15:38:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hvyfuji
Vandaag om 15:34:43
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door 72sonett
Vandaag om 15:29:45
Halling aandrijftechniek catalogus. door Silvolde
Vandaag om 15:27:57
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Jan-Peter
Vandaag om 15:14:12
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door v140
Vandaag om 15:03:56
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door GertW
Vandaag om 14:45:46
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Ryantjuh
Vandaag om 14:38:38
Kleine boutjes vastzetten? door Pauldg
Vandaag om 14:23:19
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door nighttrain1
Vandaag om 14:06:15
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
Vandaag om 14:05:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:03:16
Oeps door Karben
Vandaag om 13:56:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:52:53
Update: baan in de tropen door zuylen
Vandaag om 13:15:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:26:58
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2216221 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13789
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17535 Gepost op: 28 mei 2019, 10:44:36 »
Over behangen gesproken, sinds jaar en dag maak ik m'n rails schoon met het, in mijn ogen, onvolprezen SR24. Behalve de rails ook de wielen van loks en wagens, overigens. Sinds m'n baan (min of meer) operationeel is, is een enkele keer per jaar schoonmaken afdoende. Daartoe jaag ik dan een lok + koppelwagen + de Gasolin ketelwagen-met-lapje eronder over alle sporen en klaar is Kees. Lapje wel even bevochtigen met SR24, natuurlijk. De ketelwagen vullen met SR24 en dan de toevoer met het knopje regelen levert eigenlijk alleen maar een hoop geknoei op, dus dat is na de eerste keer niet meer voorgekomen. Voor het geval het lapje een keertje vervangen moet gaan worden, heb ik een bij Lippe Lap gekocht lapje vilt klaarliggen. Op alles voorbereid dus.



Toch knaagt er iets, en wel dit: in andere kringenwaar ik verkeer doet in plaats van SR24 het zogenoemde IPA (isopropyl alcohol) dienst om de rails van ongerechtigheden te bevrijden. Tot nu toe gebruik ik IPA vooral om verf mee te verdunnen, en niet als poetsmiddel, maar overigens kan ik me voorstellen dat er niet erg veel wezenlijk verschil is tussen SR24 en IPA - als poetsmiddel dan.
Verder is elders op dit forum te lezen hoe enthousiast sommige mensen zijn over het middel ATF (Automatic Transmission Fluid), waarvan een minimaal klein beetje op de sporen kan worden aangebracht. Dit schijnt dan niet zozeer de rails te reinigen, maar veeleer het contact (in elektrische zin) tussen wiel en spoorstaaf te verbeteren.

Vooral van dit laatste lees ik eigenlijk alleen maar positieve geluiden, terwijl ik in feite meer benieuwd ben naar de nadelige effecten van ATF. Vandaar dat ik wel benieuwd ben of er iemand negatieve ervaringen heeft met het gebruik van ATF of eventueel weet heeft van bezwaren tegen het gebruik van ATF, en zich daarbij niet te gegeneerd voelt om daarover te berichten.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17536 Gepost op: 28 mei 2019, 11:49:17 »
Jan, kijk hier maar even voor je zou besluiten ATF te gaan gebruiken. Het is niet zonder gevaar voor je gezondheid.
https://www.pirtek.nl/downloads/products_nl/ATF%20II.pdf
https://www.gvgoliehandel.nl/uploads/MSDS/Agealube_ATFDMMDIII_MSDS_NL.pdf

Grt. Ric

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17537 Gepost op: 28 mei 2019, 11:53:22 »
Jan,

Die groene van mij loop goed op de rails, maar loop op de wissels er uit. Had/heb jij dat ook met die van jou? Ligt dat aan te dikke wiel flensen of kan het ook aan het viltje liggen?

Grt. Ric



44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13789
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17538 Gepost op: 28 mei 2019, 12:18:23 »
Hoi Ric,
niet het meest vriendelijke goedje dus. Maar bij gebruik zoals elders op het forum omschreven lijkt het niet al te levensbedreigend, hoewel het misschien met het oog op kleinkinderen voorzichtigheid betracht moet worden.
Mijn Gasolin-ketelwagen neemt zonder problemen alle wissels (gewoon en meegebogen) en engelsmannen (halve en hele), zowel Rocoline als Tillig bouwpakketwissels. Het is wel zaak dat het gewicht met het lapje goed onder de wagen zit (dwz niet scheef en op de goede hoogte).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18488
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17539 Gepost op: 28 mei 2019, 13:25:14 »
Och, weet jij dan wat er in SR24 zit? Veel verder dan: "een mengsel van licht viskeuse oliën" kom ik niet.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13789
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17540 Gepost op: 28 mei 2019, 14:06:22 »
 

Daar heb je gelijk in!
Geen idee wat daar in zit.
Maar ik zou dat hoe dan óók niet aan m'n kleinkinderen te drinken geven  ;)
Hm, straks moeten we nog massaal overstappen op gefilterd gehervergebruikt regenwater met een klein beetje CO2-neutraal linksdraaiend-biologisch aftreksel van citroenmelisse...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13789
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17541 Gepost op: 28 mei 2019, 14:24:47 »
Euhm... nog even over dat verschil ATF-SR24: het verhaal gaat dat je, bij minimaal gebruik van ATF, in geen ja(a)r(en) omkijken meer hebt naar vieze rails en /of wielen. Dat kun je van SR24 naar mijn ervaring niet zeggen...


Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17543 Gepost op: 28 mei 2019, 15:44:01 »
Citaat
SR24 bestaat voor het merendeel uit  Shell Risella 917

Slechts 1%, de rest is ShellSol T ;)
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4770
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17544 Gepost op: 28 mei 2019, 16:15:29 »
En alsje(te) veel water drinkt kan je een water vergiftiging oplopen
Na enkele keren verwarmen en afkoelen is frituren ook gevaarlijk
en een zwart randje aan de carbonade is ook giftig
In de garage kom je met van alles in aanraking
Je hebt de hele dag vieze handen
Wat ik het smerigst vond (en ook infectie gevaarlijk) was een auto van een manege met paarden poep aan de wielen en rond de aandrijving
Ook een deurkruk is gevaarlijk smerig
Ga ervan uit dat alles waar TE voorstaat is niet goed

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18488
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17545 Gepost op: 28 mei 2019, 16:20:03 »
Ik ben TEvreden, is dat ook niet goed?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4770
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17546 Gepost op: 28 mei 2019, 16:54:01 »
Dat is dan weer een uitzondering op de regel  ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17547 Gepost op: 28 mei 2019, 16:55:23 »
Dat is één woord, dat telt niet  ;D

ShellSol T wordt veel als geurloze verdunner gebruikt, maar ook als smeermiddel tijdens bijvoorbeeld rollform processen.

Voor alle stoffen geldt tegenwoordig dat ze alle (mogelijke) risico's en gevaren moeten vermelden, zelf als het pas op zou treden als je 100 jaar lang dagelijks 10 liter van het betreffende spul zou drinken.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13789
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17548 Gepost op: 28 mei 2019, 18:56:34 »
Genoeg TE vreten, da's toch ook goed?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17549 Gepost op: 28 mei 2019, 20:23:34 »
Euhm... nog even over dat verschil ATF-SR24: het verhaal gaat dat je, bij minimaal gebruik van ATF, in geen ja(a)r(en) omkijken meer hebt naar vieze rails en /of wielen. Dat kun je van SR24 naar mijn ervaring niet zeggen...
Ik rijd niet vaak met de baan, vroeger moest ik voor ieder gebruik de baan poetsen met een railgum (en nog vroeger met SR24) maar met ATF is het direct rijden na stilstand. Hooguit dat ik nu jaarlijks de gum erover haal en dan weer ATF aanbreng maar dat is te overzien.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.