Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 10:44:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 10:33:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3624869 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17505 Gepost op: 22 May 2019, 14:16:21 »
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, de Zweedse omstandigheden lenen zich niet zo voor licht materieel, als ik het goed begrepen heb.


Citaat
Br 36 ook een van mijn favo's. Hoop er nog eens een tegen te komen voor een schappelijke prijs ;D

Dan zul je nog even moeten zoeken, want deze gaat niet weg tegen een schappelijke prijs, althans, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw opvatting van "een schappelijke prijs" in dit specifieke geval wel eens niet overeen zou kunnen komen met mijn opvatting  :P
En die van mijn kameraad (DRG-uitvoering)  ook niet, want als dat al het geval zou zijn of gaat zijn, dan zit ik zelf wel op de eerste rang  ;)

« Laatst bewerkt op: 22 May 2019, 14:41:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17506 Gepost op: 22 May 2019, 16:44:38 »
Hetgeen me er trouwens aan doet denken dat vroeger, toen de wereld nog een stuk minder bedorven was dan nu, dat wil zeggen, toen Fleischmann nog bestond en in eigen beheer mooie modellen op de markt bracht, datzelfde Fleischmann de mooie gedachte in daden omgezet had om in het assortiment ook ingetrokken vouwbalgen op te nemen. Deze kon men desgewenst in plaats van de standaard op rijtuigen aangebrachte uitgetrokken vouwbalgen zetten, getrouw aan het grote voorbeeld waar die vouwbalgen aan kop en staart van de trein ingetrokken waren.
Roco heeft die ingetrokken vouwbalgen zelfs heel lang als standaard onderdeel met de rijtuigen meegeleverd - naja, das war einmal.

Nou mag dat wel zo zijn, daß das einmal war, maar daarmee heb ik nog geen ingetrokken vouwbalgen voor als ik een wagen met vouwbalgen aan het begin of eind van een trein wil inzetten. En dat vind ik een kwalijke zaak. Vooral ook omdat ik geen idee heb of er überhaupt nog de één of andere fabrikant is die daarin kan voorzien.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17507 Gepost op: 22 May 2019, 18:29:35 »
Jan kijk eens in dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24650.0

Grt. Ric

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17508 Gepost op: 22 May 2019, 19:03:53 »
ZLSM inderdaad. Mooie lok ook.
Ow, en mijn br36 is ook niet ye koop. Tè fraai. :-P

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17509 Gepost op: 22 May 2019, 20:21:51 »
Jan,

Misschien past Fleischmann 12 5630 op jouw rijtuig.
Zie ook hiero.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17510 Gepost op: 22 May 2019, 20:41:49 »
@Ric: volgens gaat het er bij dat product juist om om tussen twee rijtuigen altijd de indruk van twee uitgevouwen aaneengesloten vouwbalgen te geven, ook in bogen. Bovendien zijn die balgen, als ik goed ben ingelicht, al een poosje NML (niet meer leverbaar).
Ik had al wel van het product in kwestie gehoord en/of gelezen en was er ook wel nieuwsgierig naar, maar het leek me ook een behoorlijk kostenintensief avontuur te worden om al mijn vouwbalgwagens te voorzien van de balgen van GPP. Negen jaar geleden kwam dat al neer op acht öri per wagen.
@Huibert: alles heeft z'n prijs, zeggen ze toch?
@Bas: dat is het setje wat ik bedoelde. Ik vraag me af of het nog bestelbaar is. Niet via de Rocosite in elk geval, en ook niet op die onder de naam Fleischmann.

Schade.  :'(

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17511 Gepost op: 22 May 2019, 21:04:01 »
Zou Erwin nog een setje voorradig hebben?
Of een rijtuig met sluitseinen zien te vinden. Die heeft een ingevouwen balg.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 22 May 2019, 21:06:25 door Basilicum »

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17512 Gepost op: 22 May 2019, 21:08:55 »
Hallo Bas,
Heb Jan zojuist een pb gestuurd. ;D

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17513 Gepost op: 22 May 2019, 21:23:47 »
Kijk eens aan. Roept en u zal gevonden worden. Of zoiets.  :D

@Bas: dank voor de voorzet, mooi een-tweetje  ;D
@Erwin: bericht terug  :D
@Bas: beetje irrelevant nu, maar toch even de vraag: stel ik koop een wagen met sluitseinen + ingetrokken balg. De wagen komt natuurlijk als sluitwagen in de trein, en behoeft derhalve een ingetrokken balg. Wat zet ik dan op die wagen achter de P4.2?  ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17514 Gepost op: 23 May 2019, 00:35:38 »
Jan, wat men zegt is niet wat is. ;-)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17515 Gepost op: 23 May 2019, 01:31:55 »
Jan, je wilt niet weten hoeveel treinen er door vergeetachtigheid cq onverschilligheid met al dan niet brandende sluitlichten achter een lok rijden :'(.

Mvg Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17516 Gepost op: 23 May 2019, 08:01:43 »
Oh, dat een-tweetje ging lekker vlot. :D

Ik dacht aan een tweede rijtuig met sluitseinen. Je zou de seinen kunnen amputeren, maar dat is eigenlijk zonde.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17517 Gepost op: 23 May 2019, 11:57:25 »
@Huibert: ergens heb je daar ook wel gelijk in. Zo'n lokje is toch veel leuker om naar te kijken dan naar een stapeltje öri?
@Bas: dat is ontegenzeggelijk waar. Als je er op gaat letten dan kom je die 'vergeten sluitseinen' meer dan eens tegen. Ik moet zeggen dat ik vaker de sluitseinborden aan het begin van een trein heb gezien dan lampen. En vaker bij goederen- dan bij reizigerstreinen.
@Bas (niet dezelfde als die hierboven): zoals ik al eens eerder hier in dit draadje heb verteld, en ook verklaard, heb ik van jongs af aan een behoorlijke aversie tegen alles wat met licht in en op treinen te maken heeft, frontseinen, binnenverlichting en dus ook sluitseinen. Met de intrede, ook in huize 44, van de digitale mogelijkheden, waaronder ook de mogelijkheid verlichting aan dan wel uit te kunnen schakelen, is die aversie behoorlijk afgenomen, om niet te zeggen verdwenen. Echter, tot nu toe is hier geen enkele wagen, behoudens een tweetal stuurstandwagens, voorzien van sluitverlichting. Een reden daarvoor is dat ik tot nu toe niet zozeer de 'noodzaak' daarvan in zie, een tweede reden is dat, wil de wagen, net als alle andere wagens, onbeperkt ingezet kunnen worden (dus niet alleen als sluitwagen), eigenlijk ook alle andere wagens van (schakelbare, dus decoder) van sluitseinen zouden moeten worden voorzien. Ondanks dat dit volkomen conform het grote voorbeeld zou zijn heb ik, voornamelijk in verband met de kosten in relatie tot het genoegen dat als gevolg van zo'n inbouworgie zou kunnen ontstaan, daarvan afgezien.

Maar ik geef toe: het heeft wel charme, die functionerende sluitseinen. Bovendien kun je dan zien of een trein compleet uit het schaduwstation is gekomen, wat dan eigenlijk weer de zin van sluitseinen is: kunnen constateren dat de trein compleet is.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17518 Gepost op: 23 May 2019, 13:09:34 »
In mijn schrijfsel had ik sluitseinen met verlichting niet voor ogen. Wel de seinen (Signalbleche?), die op de bovenstaande foto te zien zijn.
Ik heb intussen begrepen, dat het wel goed komt met de vouwbalgen.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 23 May 2019, 21:18:21 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17519 Gepost op: 23 May 2019, 21:13:36 »
Dat met de vouwbalgen is ondertussen prettig geregeld. Nogmaals dank voor de voorzet!
Wat betreft het sluitsein (Duits: Zugschlußsignal): Castens schrijft in "MIBA Report 18 Signale" zo ongeveer het volgende:

Bij daglicht worden twee roodwitte borden als sluitsein (Zg3) gevoerd, bij nacht twee rode lichten. Oorspronkelijk moesten ook van voren twee witte lichten als sluitsein zichtbaar  zijn (voor de machinist, die dan kon zien of de trein compleet was), maar dat verviel toen het op luchtdruk werkende remsysteem algemeen ingevoerd was.

Hoe dan ook, de bordjes en de lichten hadden dezelfde functie en dus ook dezelfde benaming.

Maar ik snap nu wat je bedoelde, ik ging inderdaad uit van rijtuigen met sluitlichten, aan die bordjes had ik in eerste instantie niet gedacht.