Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3408669 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15930 Gepost op: 05 juni 2018, 20:35:11 »
Gelukkig heb ik je op tijd weer gerehabiliteerd  :D

Omdat er bij de wagen geen verpakking meer is en hij daarom gewoon maar een beetje rondslingert (en daarbij verbazingwekkend genoeg geen noemenswaardige schade heeft opgelopen) kom ik 'm op de meest overwachte momenten en op de meest onwaarschijnlijke plaatsen elke keer weer tegen: de vierassige ketelwagen in de kleuren van l'Air Liquide. Dikke tante van 88.000 liter. Met olifantenvoeten.
Eén van m'n favoriete wagens, dat zal vanwege de kleuren zijn, denk ik, en misschien ook wel omdat het één van de oudste modellen is die er in m'n bestand te vinden zijn.



Toch roept de wagen, elke keer als ik 'm tegenkom, weer dezelfde vragen op. Vragen die ik voor mezelf misschien al eens beantwoord heb, misschien ook niet, en misschien zijn de eventuele ooit opgezochte antwoorden wel weer in de grijze mist van m'n op gatenkaas lijkende geheugen weggezakt.

Dat l'Air Liquide een firma is die gassen voor diverse doeleinden produceert, maar de wagen is duidelijk niet geschikt om er gassen mee te vervoeren, ook niet in vloeibare vorm. Althans, volgens mij. Het zou natuurlijk wel kunnen dat er met deze wagen vloeistoffen als grondstof voor te produceren gassen naar de fabriek toe worden gebracht. Wie het weet, mag het zeggen. Ook in de diverse opschriftenvelden is nergens een aanwijzing die duidelijkheid over de aard van het laadgoed zou kunnen verschaffen te vinden.
En betond dit type wagen al in 1967? Ook al met olifantenvoeten?

Tijd dat Carstens met z'n tweede deel over ketelwagens op de proppen komt. Het eerste deel had de tweeassers als onderwerp, dus het tweede deel zou de vierassers moeten behandelen.

Maar het zal nog wel even duren, want vandaag zag ik dat Güterwagen Band 1.1 en Band 1.2 op het punt staan te verschijnen.



Trouwens, ook een vijfde deel over Zugbildung zit er aan te komen.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15931 Gepost op: 05 juni 2018, 20:55:04 »
Dat wordt dan een dure maand voor je 8). Ik weet dat Ruud in zijn draadje geregeld zich de vraag stelt of de reclame produkties van Brawa enigzins tegen de (vergane) realiteit leunen en om eerlijk te zijn, ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar. Ik hoop daar enige uitsluitsel op te krijgen in de Miba die afgebeeld beeldig staat te wezen op je eerste fotobeeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15932 Gepost op: 05 juni 2018, 21:09:35 »
Ook in de diverse opschriftenvelden is nergens een aanwijzing die duidelijkheid over de aard van het laadgoed zou kunnen verschaffen te vinden.
Toch eens beter kijken.  ;) In het blauw onder L'AIR LIQUIDE staat: peroxyde d'hydrogene, oftewel: waterstofperoxide.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15933 Gepost op: 05 juni 2018, 21:16:34 »
Ah ja! Je hebt gelijk! Maar een spoorwegman kijkt op die zwarte borden, wat er op de wagen staat is toch alleen maar reclame?  ;)
Goed, we nemen dan maar aan dat er waterstofperoxide in zit. Kun je mooi je mond mee spoelen als je spruw hebt.

@Bas: die "MIBA" is geen MIBA, maar een door de MIBA-uitgever uitgebracht boek. Of nog uit te brengen boek, eigenlijk...
Ik bedoel, dat je niet denkt dat het om een brochure van twee tientjes gaat of zo...  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2018, 21:23:32 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15934 Gepost op: 06 juni 2018, 15:31:58 »
Een paar berichten geleden schreef ik dat Modellbundesbahn de deuren weer had geopend. Nu in Brakel, in een compleet nieuw gebouwd onderkomen. Ofschoon ik daar afgelopen herfst nog ben wezen kijken, heb ik best wel zin om er nog eens een keertje naar toe te gaan.
Heel anders is dat met Miniatur Wunderland in Hamburg. Ondanks de vele enthousiaste verhalen die ik heb gehoord, heb ik nog nooit de prikkel kunnen bespeuren die me zou moeten aansporen ook daar eens een kijkje te gaan nemen.
Op het forum van DSO gaf iemand een koppeling naar zijn foto- en videoverslag (op flicker) van zijn bezoek aldaar, en als ik dat zo bekijk neemt de lust ook eens die reis een keertje te ondernemen alleen maar af. Ik word al duizelig van de foto's alleen al.
Maar goed, suum cuique, en het waren niet de minsten die dat motto de wereld in bazuinden.

Gisteravond laat nog wat met m'n V200 aan het rotzooien geweest. Hoe en wat, en waarom vertel ik nog wel 'ns.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15935 Gepost op: 06 juni 2018, 16:19:38 »
Op stummi ook een video
leuk vind ik een klein stukje over zwitserland en oosten rijk
maar dan ook maar een heel kort stukje

Jan hoelang isdat tuffen ,en kan dat in 1 dag  ::) naar brakel

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15936 Gepost op: 06 juni 2018, 16:26:04 »
En betond dit type wagen al in 1967? Ook al met olifantenvoeten?

Lijkt mij te modern eerlijk gezegd.
De draaistellen sowieso, die kwamen pas in de jaren zeventig.
http://www.drehgestelle.de/6/pf_t.html

Op foto's van olietreinen (vooral Emslandstrecke met 041/042 ervoor  :laugh:) uit begin jaren zeventig zie ik ook alleen maar oudere typen wagens...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15937 Gepost op: 06 juni 2018, 16:26:33 »
Ik ben dan wel geen Jan, maar waar kom je vandaan?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15938 Gepost op: 06 juni 2018, 16:27:14 »
Bij jou vandaan moet je toch gauw rekenen op viereneenhalf uur sturen, Jerry.
Als je een beetje op tijd weggaat en niet op tijd voor het eten terug hoeft te zijn, zou je het op één dag kunnen doen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15939 Gepost op: 06 juni 2018, 17:19:10 »
Citaat
De draaistellen sowieso, die kwamen pas in de jaren zeventig.

Die draaistellen vind ik maar lastig te definiëren. Vooralsnog hou ik het op Minden Siegen 661 of 664, maar een bouwjaar moet ik nog zien te achterhalen.
De rev-datum op de wagen is van '71...

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15940 Gepost op: 06 juni 2018, 17:26:28 »
Nou Jerry,

Toevallig weet ik waar je woont  ;)
Als je dus gaat, neem maar een overnachting.
Want als je éénmaal bij Modellbundesbahn in Brakel binnen bent, dan ben je zo maar niet weer buiten!


Groeten,
Erwin Prummel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15941 Gepost op: 06 juni 2018, 20:41:39 »
Het is in elk geval aan te raden er voldoende tijd voor te nemen.

Citaat
Vooralsnog hou ik het op Minden Siegen 661 of 664, maar een bouwjaar moet ik nog zien te achterhalen.

Als die dingen echt van na 1967 stammen, dan kan ik sowieso een hele vloot vierassige ketelwagens naar de sloop brengen (of wacht, in Hengelooo geven ze er goed geld voor. En anders in Tjuchem wel).

Neem nou deze wagen bijvoorbeeld:



De opschriften zijn toch duidelijk Ep.III, en ook de REV-datum ligt in de zestigers (hoewel niet helemaal goed leesbaar).
Zou natuurlijk best kunnen, dat Roco zich er met een Jantje van Leiden van heeft afgemaakt en er gewoon een stel al bestaande draaistellen onder heeft gepropt. Dat zou wel een kwalijke zaak wezen.
Enfin... misschien heeft Quinzeedeed gelijk en moet ik maar van deze adders aan mijn borst ontdoen.

Oja, die V200... er was een draadje waarin geklaagd werd over de onfatsoenlijke hoeveelheid licht die aan alle kanten uit de lok zou ontsnappen. Daar wilde ik ook het fijne van weten:



Wel een hoop licht in de Führerstand, ook al is de boel (via de decoder) behoorlijk gedimd. Tzt maar even lichtgeleiders lichtdicht maken.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15942 Gepost op: 06 juni 2018, 20:48:11 »
Maar Jan.. Jij deed toch niet aan verlichting?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15943 Gepost op: 06 juni 2018, 21:03:57 »
Het voordeel van een decoder is dat je het licht aan en uit kunt zetten, al naar gelang je grillen en nukken.
De lampjes eruit slopen hoeft dus niet meer, en het licht inschakelen kun je ook nalaten. Wat ik dus meestal ook wel doe. Dat nalaten, bedoel ik.
Maar wat ik sowieso wel doe is die lichtbakken dimmen tot het er, àls het dan al eens wordt ingeschakeld, een klein beetje fatsoenlijk uitziet.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15944 Gepost op: 06 juni 2018, 21:06:13 »
Die draaistellen vind ik maar lastig te definiëren. Vooralsnog hou ik het op Minden Siegen 661 of 664, maar een bouwjaar moet ik nog zien te achterhalen.De rev-datum op de wagen is van '71...

Dat is een goed punt, ik heb me op de erg grof uitgevoerde rand aan de onderzijde van de "gaten" verkeken, waardoor het net een doorgaande uitstekende rand lijkt.
De Minden Siegen-draaistellen kwamen vanaf 1968 in ieder geval al voor onder de toen vers gerenoveerde Sskm-rongenwagen (Rmms)

De opschriften zijn toch duidelijk Ep.III, en ook de REV-datum ligt in de zestigers (hoewel niet helemaal goed leesbaar). Zou natuurlijk best kunnen, dat Roco zich er met een Jantje van Leiden van heeft afgemaakt en er gewoon een stel al bestaande draaistellen onder heeft gepropt. Dat zou wel een kwalijke zaak wezen.

Tja, opschriften op ketelwagens. Daar hebben we eerder wel eens een discussie over gehad in dit topic geloof ik :)
De VTG is overigens wel een heel ander type ketelwagen dan de L'Air Liquide, de VTG is korter met ook minder ribbels.

Maar misschien toch maar op de Carstens wachten dan?  ;)